• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:

مشتري‌مداري و تجزيه‌‎وتحليل صنعت و بازار را در دستور کار خود قرار داده‌ايم

  • کد خبر : 11891
  • 16 بهمن 1401 - 8:32
مشتري‌مداري و تجزيه‌‎وتحليل صنعت و بازار را در دستور کار خود قرار داده‌ايم
فضاي کسب‌وکارهای امروز به گونه‌ای است که سازمان‌ها نمي‌توانند بدون استراتژی‌های کسب‌وکار به اهداف سازمانی خود دست يابند و برای اين منظور از برنامه‌ای مدون و منسجم براي دستيابی به اهداف خود بهره مي‌گيرند.

فضاي کسب‌وکارهای امروز به گونه‌ای است که سازمان‌ها نمي‌توانند بدون استراتژی‌های کسب‌وکار به اهداف سازمانی خود دست يابند و برای اين منظور از برنامه‌ای مدون و منسجم براي دستيابی به اهداف خود بهره مي‌گيرند. برنامه‌ريزی استراتژيک با ساير برنامه‌ريزی‌های درون‌سازماني بسيار متفاوت است و در آن کليه ابعاد سازمان، فعاليت‌ها، اهداف و برنامه‌ها مشخص مي‌شوند. تعريف يک برنامه استراتژيک و اجراي صحيح آن مي‌تواند تضميني براي موفقيت سازمان باشد. بنابراين سازمان‌ها، متناسب با نوع کسب‌وکار خود، برنامه‌های استراتژيک را بر اساس مدل‌های مختلف تعيين و اجرا می‌کنند. با توجه به اهميت برنامه‌ريزی استراتژيک، شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب تعيين اهداف کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت خود را در قالب تدوين استراتژی سازمانی در دستور کار قرار داده است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبري و تحليلي «فلزات آنلاين» گفت‌وگويي با محمدرضا پاکباز، مديرعامل شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب داشته است.

توضيحاتي در خصوص زمينه فعاليت شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب ارائه بفرماييد.

شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب، فعالیت خود در زمینه ارائه مشاوره‌ و خدمات فنی مهندسی در صنعت فولاد را از سال ۱۳۸۹ توسط گروهی از مدیران ارشد و متخصصان با تجربه صنعت فولاد در قالب یک تیم توانمند فنی، مهندسی و مدیریتی، اقداماتی را با هدف بومی‌سازی خدمات فنی، طراحی و مهندسی، مشاوره، نظارت و انتقال دانش و تجارب ارزنده به صنعت فولاد کشور آغاز کرد. دامنه فعالیت این مجموعه ، شامل مطالعاتی گسترده بود که علاوه بر امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی طرح‌ها، بررسی‌هایی را از مراحل اولیه در بخش بالادست، اکتشاف و استخراج، دانه‌بندی، تغلیظ و آماده‌سازی مواد اولیه در معادن سنگ‌آهن را شامل می‌شد. همچنین اقداماتی در بخش پایین دست نیز از احیا مستقیم، فولادسازی، ریخته‌گری و نورد تا بازاریابی و فروش محصول نهایی در دستور کار این مجموعه قرار گرفت. در واقع هدف از تاسیس این شرکت، یاری‌رسانی و ارائه مشاوره‌هایی به صنعت فولاد کشور در جهت حصول بهترین نتایج و ایفای نقش کاربردی در بخش معدن و صنایع معدنی در تحقق توسعه پایدار در کشور بوده است. شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب طی نزدیک به یک دهه فعالیت مستمر، ضمن به‌کارگیری و جذب کارشناسان و نخبگان برتر کشور و همچنین پشتوانه تجربه ۴۰ ساله شرکت فولاد خوزستان و توانایی در برقراری ارتباط با شرکت‌های برجسته خارجی و استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا، در میان معدود شرکت‌های بزرگ تخصصی داخلی فعال در صنعت فولاد قرار گرفته است.

شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب چه خدماتي را به مشتريان خود ارائه مي‌دهد؟

خدمات مبتنی بر طراحی و مهندسی، مهندسی معکوس، اتوماسیون صنعتی، نظارت و مشاوره در زمینه راه‌اندازی و بهره‌برداری خطوط زنجیره فولاد، توسعه و پشتیبانی سیستم‌های یکپارچه اطلاعات مدیریت «MIS» ، توسعه و پشتیبانی شبکه، پیاده‌سازی سیستم و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، بازسازی سازه‌های بتنی و فلزی و بازرسی کالا شامل بازرسی از قطعات و تجهیزات حین ساخت، از جمله خدماتی است که به مشتریان ارائه می‌دهیم.  برای مثال، اجرای اتوماسیون صنعتی تصفیه‌خانه شرکت فولاد خوزستان، یکی از اقدامات بارز شرکت بوده است. همچنین نظارت، مشاوره، تکمیل نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای احیا مستقیم در جریان راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانه‌های تازه تاسیس تولید فولاد و آهن اسفنجی مبتنی بر روش جدید احیا مستقیم ایرانی (PERED) در چهار پروژه بزرگ کشور شامل فولاد شادگان، فولاد میانه، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز و فولاد بافت نیز از دیگر خدمات برجسته شرکت به شمار می‌آید.

اين شرکت چه استراتژی‌هايي را طي يک دهه فعاليت خود جهت توسعه هرچه بيشتر در دستور کار قرار داده است؟

شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب، به عنوان یکی از شرکت‌های گروه فولاد خوزستان، در راستای تحقق ماموریت خود یعنی رضایت مشتریان اصلی شرکت (شرکت‌های گروه فولاد خوزستان و… که از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند) و نیز پاسخگویی موثر در قبال ذی‌نفعان و به‌ویژه سهامداران خود، تلاش می‌کند و در این راه، ابزارها، شیوه‌ها و روش‌های نوین و کارآمد مدیریتی را به کار می‌برَد. شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب دارای پتانسیل بالقوه‌ای در خصوص کسب نتایج درخشان از طریق استمرار برنامه‌های همسو و هدفمند است. از آنجایی که تغییر و تحولات محیطی و گذشت زمان باعث می‌شود که جهت‌گیری‌های استراتژیک و استراتژی‌های سازمانی قبلی اثربخشی و قدرت تاثیرگذاری خود را از دست بدهند، ضرورت داشت که شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب نیز به منظور افزایش اثربخشی و کارایی استراتژی‌های خود و بالا بردن احتمال تحقق نتایج برجسته، به اجرا و جاری‌سازی استراتژی‌های جدید اقدام کند. با توجه به اهمیت روزافزون صنعت فولاد در جهان و به تبع آن اجرای خدمات مشاوره‌ای و مهندسی برای انتخاب و به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا، داشتن یک استراتژی جامع، منسجم، هدفمند و دربرگیرنده همه ابعاد سازمان برای نیل به اهداف مشخص اولویت جدی و اساسی سازمان است. شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب نیز به منظور ارتقای موقعیت خود در سطح کشور، به تدوین و تبیین اهداف و سیاستگذاری‌های کوتاه‌‎مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیاز داشت. از این رو، این شرکت از اوایل سال ۱۳۹۹ اقدام به تدوین استراتژی‌های کسب‌وکار کرد. در آغاز سال ۱۴۰۱ شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب استراتژی‌های کسب‌وکار (۶ مدل کسب وکار)، سه واحد پشتیبان و برنامه‌های عملیاتی هر یک از این استراتژی‌ها را تدوین کرد و ضمن توسعه تفکر استراتژیک، این استراتژی‌ها در لایه‌های پایین سازمانی نیز اجرا شدند.

اجرا و پياده‌سازی اين استراتژی‌ها در شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب چگونه صورت پذيرفته است؟

اجرای هر استراتژی، مستلزم برخورداری از برنامه‌ای مدون و منسجم است که برنامه‌ریزی استراتژیک نامیده می‌شود. سازمان‌ها برای تدوین و اجرای این برنامه‌ریزی‌ها از مدل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب ترکیبی از چهار مدل برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک یعنی مدل مدیریت استراتژیک ولز، مدل برنامه‌ریزی استراتژیک برایسون، مدل تدوین استراتژی دیوید و مدل کاپلان و نورتون است. بر اساس مدل ولز، ساختار و جهت‌گیری‌های استراتژیک شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب تدوین شد و بر اساس مدل برایسون، ذی‌نفعان کلیدی شرکت تحلیل شدند. سپس تحلیل‌های محیطی و استراتژی‌های کلان این شرکت بر اساس مدل دیوید طراحی و در نهایت، بر اساس مدل کاپلان و نورتون، نقشه استراتژی شرکت طراحی و تدوین شد. ابتدا مدل مناسب جاری‌سازی، پیاده‌سازی و کنترل استراتژیک در شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب و روش‌شناسی تفصیلی آن طراحی شد. از آنجایی که در برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیران به عنوان بالاترین رتبه سازمانی، مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند، در این شرکت فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی با رویکرد دغدغه‌سازی و خلق تفکر استراتژیک در بین مدیران شرکت به شکلی سازنده انجام می‌شود. سپس تغییرات، عدم قطعیت‌ها، تحولات محیطی و تشخیص فرصت‌ها و تهدیدات کسب‌وکارهای شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب مطالعه و بررسی می‌شوند. گفتنی است که این بررسی‌ها در واحدهای پشتیبان این شرکت نیز با دقت و جدیت صورت می‌پذیرد. یکی از ملزومات اجرای برنامه‌ریزی‌های استراتژیک در سازمان‌ها، تجزیه‌وتحلیل همه‌جانبه کسب‌وکار است. در همین راستا، در شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب تجزیه‌وتحلیل صنعت، بازار و مشتریان کسب‌وکارهای شرکت در دستور کار قرار دارد و سپس دیدگاه‌ها و انتظارات ذی‌نفعان استراتژیک از کسب‌وکارها و واحدهای پشتیبان این شرکت تعیین می‌شود.

با انجام شدن کلیه مراحل قبل، شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گام بعدی نقشه استراتژی کسب‌وکارهای شرکت و واحدهای پشتیبان شرکت را تدوین کرد. در ادامه برنامه‌ریزی‌های استراتژیک این شرکت، معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد و سازوکارهای نظارت و پایش استراتژی‌های کسب‌وکارهای این شرکت و واحدهای پشتیبان آن تعیین می‌شود. در مجموع، استفاده از مدل‌های برنامه‌ریزی استراتژیک منجر به تدوین برنامه‌ها، اقدامات و فرایندهای استراتژیک کسب‌وکار برای شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب و واحدهای پشتیبان خواهد شد. از دیگر مواردی که در برنامه‌ریزی استراتژیک این شرکت باید مورد توجه قرار بگیرد، می‌توان به جلب رضایت و اعتماد مشتریان، کمبود نیروی متخصص در رشته‌های طراحی و مهندسی و خدمات فنی و مهندسی در بازار کار، سیاست‌های شرکت مادر (گروه فولاد خوزستان)، نحوه تعامل شرکت مادر با زیرمجموعه (برنامه‌ریزی راهبردی، کنترل راهبردی و کنترل مالی) و حمایت و پشتیبانی موثر هلدینگ (در زمینه بازاریابی، تامین مالی در اجرای پروژه و سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های شرکت) اشاره کرد.

اين شرکت چه تمهيداتی را جهت مديريت ريسک‌های احتمالی در مسير روبه‌رشد خود انديشيده است؟

ریسک‌ها بخش جدایی‌ناپذیر فرایند تدوین و اجرای برنامه‌ریزی استراتژیک به شمار می‌آیند که می‌توانند تحقق اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های تدوین‌شده را به مخاطره بیندازند. بدیهی است که هر سازمان، متناسب با نوع کسب‌وکار خود، با هر یک از این ریسک‌ها مواجه می‌شود و احتمال رخداد ریسک‌های برنامه‌ریزی استراتژیک در شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب نیز وجود دارد. از جمله این ریسک‌ها می‌توان به افزایش رضایت مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید و ارائه خدمات عالی به مشتری اشاره کرد. با توجه به اینکه کسب‌وکارهای امروز به ‌سرعت در حال تغییر و تحول‌ هستند، بهبود و یا تمرکز تحقیق و توسعه از ریسک‌هایی است که این شرکت با آن مواجه می‌شود. توسعه شایستگی سرمایه‌های انسانی به منظور خلق ارزش برای مشتریان، تنوع و افزایش جریان‌های درآمدی از طریق فروش بیشتر محصولات و افزایش سهم بازار و ارائه خدمات و محصولات متمایز از دیگر ریسک‌هایی است که شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب با آن‌ها مواجه می‌شود. این شرکت، به منظور غلبه بر چالش‌های پیش روی خود و تحقق استراتژی‌های مجموعه، اقدامات و راهکارهای مختلفی را در دستور کار دارد و روند اجرای آن‌ها را پیگیری می‌کند. یکی از مهم‌ترین این رویکردها، طراحی و اجرای عملیات پایش و اندازه‌گیری رضایتمندی مشتریان و انجام اقدام اصلاحی است. این مسئله موجب می‌شود تا شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب، با شناسایی نقاط ضعف خود در این حوزه، در راستای رفع ریسک‌ها اقدام کند. در راستای کاهش ریسک‌های نیروی انسانی، شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب اقدام به جذب، انتخاب و به‌کارگیری نیروی انسانی جوان و مستعد از دانشگاه‌های معتبر کشور کرده و در این خصوص اجرای برنامه‌های آموزش به منظور توسعه شایستگی و قابلیت‌های مورد نیاز آنان را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین این شرکت برای جذب نیروی انسانی متخصص و با تجربه، تشویق‌های رضایت‌بخشی را ایجاد کرده است.

در شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب شبکه‌سازی با سازمان‌ها و شرکت‌های تخصصی همکار به منظور توسعه توانمندی در ارائه خدمات طراحی و مهندسی توسعه یافته است. علاوه‌براین، فعال‌سازی هلدینگ به صورت شرکت مادر که علاوه بر سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های تابعه توانایی مدیریت و کنترل آن‌ها را نیز دارند، از دیگر استراتژی‌های این شرکت برای عدم مواجهه با ریسک محسوب می‌شود. تدوین استراتژی هلدینگ با ترکیبی از رویکردهای تدوین و اجرای استراتژی شرکت‌ها، کنترل استراتژیک و کنترل مالی صورت می‌گیرد. همچنین در شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب از سرمایه‌گذاری هلدینگ در پروژه‌های فروش خدمات و تشویق و ترغیب مدیریت ارشد گروه فولاد خوزستان در تامین خدمات مورد نیاز از طریق اعضای هلدینگ استفاده می‌شود. این شرکت از بدو تاسیس تاکنون از نوآوری فراگرد که موجب بهینه‌ شدن راه‌های انجام کار می‌شود و نوآوری در محصول که به تولید محصولات و یا ارائه خدمات جدید و بهبود‌یافته می‌شود، بهره‌مند شده است. این شرکت، به عنوان سازمان تقلیدکننده نوآوری قادر است هم‌اکنون در بازارهای خدمات، بهره‌برداری و آموزش، خدمات فنی و مهندسی، طراحی مهندسی، ارائه خدمات مشاور عالیه و نظارت فنی کارگاه، خدمات فناوری اطلاعات و مدیریت در صنعت آهن و فولاد فعالیت کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11891

نوشته‌های مشابه

27فروردین
اولین جلسه کمیته راهبری ۱۴۰۳ شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب
25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين

18فروردین
تاثیر هوش مصنوعی بر افزایش بهره‌وری کارکنان و سازمان‌ها چیست؟
ارزیابی آینده سازمان‌ها در مواجهه با هوش مصنوعی؛

تاثیر هوش مصنوعی بر افزایش بهره‌وری کارکنان و سازمان‌ها چیست؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.