• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي

  • کد خبر : 41621
  • 19 اسفند 1402 - 9:47
پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي
با توجه به پيشرفت‌های چشمگير صنعت فولاد در کشور طی ساليان اخير، اکنون ايران با توليد بالغ بر 31.6 ميليون تن فولاد خام، در ميان 10 فولادساز برتر جهان قرار دارد.

با توجه به پيشرفت‌های چشمگير صنعت فولاد در کشور طی ساليان اخير، اکنون ايران با توليد بالغ بر ۳۱٫۶ ميليون تن فولاد خام، در ميان ۱۰ فولادساز برتر جهان قرار دارد. با هدف رشد توليد فولاد و همچنين اشتغال‌زايی و توسعه پايدار در سراسر کشور، شرکت‌های بزرگ فولادي اجرای طرح‌های توسعه‌ای را دستور کار قرار داده‌اند که از جمله می‌توان به سرمايه‌گذاری ۴۰ همتي شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومين فولادساز بزرگ و برترين صادرکننده شمش فولادی کشور در اجرای طرح‌های توسعه‌ای اشاره کرد. در اين ميان، نمی‌توان نقش شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب را به عنوان مغز متفکر توسعه در اين هلدينگ عظيم فولادی ناديده گرفت؛ به نحوی که اين شرکت هم‌اکنون راهبری و ارائه کليه خدمات تخصصی و مهندسی اعم از مهندسی توسعه (خدمات مشاوره، طراحی و نظارت) در پروژه‌های «فخوز» را با سرمايه‌ای بالغ بر ۲۰ همت در دست اقدام دارد. با هدف بررسی رويکردها و همچنين عملکرد و برنامه‌های آتی شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب، گفت‌وگويی با محمدرضا پاکباز، مديرعامل اين شرکت تدارک ديده‌ايم که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

به طور مشخص، زمينه فعاليت شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب شامل چه بخش‌هايی می‌شود؟

گستره اقدامات شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب علاوه بر امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی طرح‌ها، بررسی‌های لازم از مراحل اولیه تولید فولاد در بخش بالادست زنجیره شامل اکتشاف و استخراج، دانه‌بندی، تغلیظ و آماده‌سازی مواد اولیه در معادن سنگ‌آهن تا بخش میانی و پایین‌دست زنجیره اعم از تولید آهن اسفنجی، فولادسازی، ریخته‌گری و نورد و همچنین بازاریابی و فروش محصول نهایی است. علاوه‌براین، خدمات مبتنی بر طراحی و مهندسی، نظارت بر پروژه‌های توسعه، مهندسی معکوس، پیاده‌سازی سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، بازرسی سازه‌های بتنی، فلزی و کالا شامل بازرسی از قطعات و تجهیزات در حال ساخت، از دیگر خدماتی است که به مشتریان خود ارائه می‌دهیم و همواره با رضایت کامل آن‌ها طی بیش از ۱۳ سال فعالیت مجموعه مواجه بوده‌ایم.

در سال ۱۴۰۲، اين شرکت چه رويکردهايی را دنبال کرده و به چه دستاوردهايی در ارائه خدمات مهندسی دست يافته است؟

پیرو سیاست‌ها و استراتژی‌هایی که در شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب تبیین شده است، خوشبختانه به روند رو به رشد خود در سال جاری ادامه دادیم و نتایج قابل‌توجهی را در سه حوزه «مهندسی توسعه»، «مهندسی بهره‌برداری» و«پروژه‌های اجرایی» به دست آوردیم. مهندسی توسعه عمدتا شامل دو بخش خدمات طراحی – مهندسی و خدمات نظارت بر اجرای پروژه‌های توسعه‌ای است؛ آنچه به عنوان نخستین گام در این زمینه در دستور کار قرار می‌گیرد، انجام مطالعات بازار و بررسی امکان‌سنجی‌های فنی و اقتصادی پروژه بوده و در ادامه طراحی پروژه در سه مرحله مفهومی، پایه و تفصیلی صورت می‌پذیرد. سپس با تعیین پیمانکار اجرایی پروژه، مهندسی خرید به منظور تامین و جانمایی تجهیزات مورد نیاز عملیاتی شده و نظارت بر نحوه اجرای دقیق پروژه توسط شرکت مشاور انجام می‌شود. در مهندسی توسعه، بخش طراحی و خدمات مهندسی مرتبط با زمان تهیه و تنظیم اسناد مناقصه پروژه است و هم‌زمان با آغاز عملیات اجرایی، بخش نظارت در پروژه محقق می‌شود. در این میان با توجه به دستورالعمل‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، وظایف شرکت‌های مشاور در پروژه‌های توسعه‌ای کاملا مشخص بوده و شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب نیز عمده فعالیت‌های‌ «Core Business» خود را مقوله مهندسی توسعه قرار داده است؛ به نحوی که هم‌اکنون این مهم در پروژه‌های مختلف شرکت فولاد خوزستان با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط مجموعه ما به عنوان مشاور مادر جریان دارد و به جرات می‌توان گفت کلیه اقدامات لازم در راستای مهندسی توسعه پروژه‌های «فخوز»، به دست مهندسان خبره و با تجربه شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب انجام شده است. علاوه‌براین، هم‌اکنون در حال ارائه کلیه خدمات مرتبط با مهندسی توسعه در شرکت صنعت فولاد شادگان و شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به عنوان دو شرکت زیرمجموعه هلدینگ فولاد خوزستان هستیم و در سال ۱۴۰۲ نیز همکاری خوبی با شرکت آهن و فولاد ارفع در این زمینه داشته ایم. علاوه بر هلدینگ فولاد خوزستان، به دنبال گسترش دامنه فعالیت خود و ارائه خدمات مطلوب در حوزه مهندسی توسعه به سایر فولادسازان بزرگ کشور هستیم و امیدواریم شاهد تحقق بیش از پیش این مهم توسط شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در سال ۱۴۰۳ باشیم. در این میان، شرکت با هدف ارزیابی مستمر رضایت مشتریان از ارائه خدمات در حوزه مهندسی توسعه، اقدام به راه‌اندازی سیستم سی آر ام « Customer Relationship Management» کرده و رضایتمندی کارفرمایان را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود قرار داده است.

مفهوم مهندسی بهره‌برداری چيست و شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب چه اقداماتی در اين زمينه انجام داده است؟

در یک نگاه کلی، مهندسی بهره‌برداری به مجموعه فعالیت‌های مبتنی بر تخصص و تجربه با هدف راهبری یک کارخانه فولادی از طریق زیرساخت‌های دانش‌بنیان و همچنین انتقال دانش و تجربه و دستیابی به تولید بهینه اطلاق می‌شود. این مهم شامل حوزه‌های مختلف دانش اعم از «مدیریت پروژه، پشتیبانی ستادی، بهره‌برداری و پشتیبانی عملیاتی»، کلان ‌فرایندهای شناخته‌ شده شامل «تدوین ساختار سازمانی، جذب و تامین نیروی انسانی، آموزش، توسعه فرهنگ سازمانی، نظام جبران خدمت، تامین، فروش، حمل، مدیریت انبارها، مدیریت مالی، تحقق و نظارت محصول، انواع نت، تامین و تولید، توزیع و فرآوری انرژی و سیالات، تامین و اجرای حمل، خدمات نقشه‌برداری، نقشه‌کشی صنعتی و مهندسی معکوس، کدینگ کالا و قطعات، مدیریت دفتر فناوری، تدوین دستورالعمل‌ها، آماده‌سازی و پشتیبانی فنی، متره و برآورد، استقرار «ERP» و داشبوردها، تکنولوژی تعمیر و بازسازی، بازرسی اطلاعات پایه و برنامه‌ریزی نت، خدمات دفتر برنامه‌ریزی، مهندسی ارزش، مدیریت ساخت و سفارشات، آرشیو و کنترل مستندات» به علاوه تضمین کیفیت «Quality Assurance»، کنترل کیفیت «Quality Control»، تست تجهیزات و راه‌اندازی دسته‌بندی می‌شود. در واقع مهندسی بهره‌برداری به عنوان مدلی یکپارچه و حرفه‌ای در صنعت‌ فولاد، تطابق زیادی با مفهوم گستره دانش دارد و شرکت ما به عنوان مبتکر حرفه‌ای این مدل در ایران و منطقه، مجموعه دانش و تجربه لازم برای راهبری کامل یک پلنت فولادی را تحت عنوان مهندسی بهره‌برداری صنعت فولاد تجمیع و ارائه کرده است.

باید توجه داشت که پس از اجرای صفر تا ۱۰۰ کلیه اقدامات مرتبط با مهندسی توسعه و تحویل پروژه به بهره‌بردار نهایی، هر کارخانه‌ فولادی فعالیت‌هایی را با هدف تحقق ظرفیت اسمی تولید و دستیابی به حداکثر سودآوری انجام می‌دهد. در همین راستا، اتخاذ راهبرد و برنامه‌ای جامع در به‌کارگیری فرایندها، تجهیزات، پیمانکاران و نیروی انسانی که همان چکیده مهندسی بهره‌برداری است، منجر به اجتناب از پراکندگی مسائل مرتبط با تولید، دوباره‌کاری یا عدم رسیدگی به برخی فعالیت‌ها، افزایش ریسک‌های اجرایی پلنت، عدم مسئولیت‌پذیری پیمانکاران، استهلاک مضاعف تجهیزات، عدم تحقق کامل برنامه‌های تولید، درآمدزایی و نیروی انسانی خواهد شد. با توجه به آنچه گفته شد، هم‌اکنون ما قرارداد همکاری با شرکت صنعت فولاد شادگان در این حوزه منعقد کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم به عنوان تنها شرکت ارائه‌دهنده مدل مهندسی بهره‌برداری در صنعت فولاد، فعالیت خود در این زمینه را به ویژه در کارخانه‌های بزرگ فولادی توسعه دهیم. به همین منظور در چند مناقصه خارج از هلدینگ فولاد خوزستان شرکت کرده‌ایم و بی‌شک در سال ۱۴۰۳، اخبار قابل‌توجهی از اقدامات شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در حوزه مهندسی بهره‌برداری صنعت فولاد منتشر خواهد شد.

در خصوص پروژه‌های اجرايی شرکت و فعاليت در اين حوزه توضيحاتی ارائه بفرماييد؟

سومین رویکرد کاری شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در سال جاری، مرتبط با پروژه‌های اجرایی «EPC» بوده است. برای مثال، هم‌اکنون مدیریت طرح «Management Contracting»  فاز دوم پروژه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان را دست اقدام داریم و کلیه خدمات مهندسی پروژه افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم این شرکت از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون تن را ارائه داده‌ایم. همچنین در سال ۱۴۰۳، اجرای فاز دوم پروژه احداث کارخانه کنسانتره‌سازی شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با ظرفیت تولید سالیانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن را به عنوان مشاور مادر آغاز خواهیم کرد. احداث کارخانه بریکت سرد شرکت فولاد خوزستان، از جمله پروژه‌هایی است که هم‌اکنون در دست اجرا داریم و مسئولیت طراحی مهندسی و تامین اصلی قطعات آن «Engineering Procurement» بر عهده ما نهاده شده است. این پروژه از اهمیت فراوانی برای هلدینگ فولاد خوزستان برخوردار است زیرا می‌تواند در روزهای گرم سال که شرکت‌های فولادی با معضل عدم تامین پایدار برق مواجهند ، با تولید و ذخیره‌سازی بریکت سرد آهن اسفنجی، اقدام به تامین خوراک مورد نیاز واحد فولادسازی در روزهای سرد سال که با کمبود و قطعی گاز مواجهند، کند. به علاوه، صادرات این محصول ارزآوری خوبی به همراه خواهد داشت و بخشی از ارز مورد نیاز هلدینگ را تامین می‌کند. لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۲، کلیه خدمات مرتبط با سیستم اطلاعات مدیریتی «Management Information System» را ارائه می‌کردیم اما بنا بر تصمیم هلدینگ فولاد خوزستان، ارائه این خدمات به شرکت دیگری در هلدینگ محول شد تا بتوانیم دامنه ارائه خدمات تخصصی‌ در حیطه مهندسی توسعه و بهره‌برداری را گسترش دهیم.

برنامه شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب جهت فعاليت و ارائه خدمات مهندسی در ساير صنايع چيست؟

به طور کلی عمده فعالیت‌های مجموعه را بر روی صنعت فولاد متمرکز کرده‌ایم زیرا زنجیره فولاد شامل بالادست، فولاد میانی و پایین‌دست به قدری گسترده است که ارائه خدمات متنوعی در حوزه‌های مختلف اعم از مهندسی توسعه، مهندسی بهره‌برداری و اجرای پروژه‌ها را می‌طلبد. در سال ۱۴۰۲، به عنوان شرکت برتر فنی و مهندسی استان خوزستان برگزیده شدیم و طی جلساتی که با مدیران و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، رایزنی‌هایی در ارتباط با فعالیت مجموعه در صنایع پایین‌دستی صورت پذیرفت. از این رو در حال بررسی شرایط برای ارائه خدمات در حوزه‌‌هایی همچون مهندسی معکوس و مهندسی بهره‌برداری در این صنایع به ویژه نفت، گاز و پتروشیمی هستیم و در صورتی که به جمع‌بندی مطلوب دست پیدا کنیم، نسبت به انجام آن اقدام خواهیم کرد.

اين شرکت چه آينده‌ای پيش روی خود متصور شده و چه اهدافی را همسو با هلدينگ فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ تبيين کرده است؟

شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین فولادساز بزرگ و برترین صادرکننده شمش فولادی کشور، تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد در افق ۱۴۱۰ را هدف‌گذاری کرده که بدون شک نقش شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در راستای تحقق این مهم انکارناپذیر است. طرح جامع توسعه فولاد خوزستان که طی سال‌های گذشته تبیین شده بود، هم‌اکنون در دست بازنگری قرار دارد تا بتوانیم به میزان تولید هدف‌گذاری شده در افق ۱۴۱۰ هلدینگ جامه عمل بپوشانیم. در این میان، تغییرات بازار جهانی فولاد و همچنین به‌روزرسانی فرایندهای تولید این فلز استراتژیک که در صدر آن‌ها تولید فولاد بر پایه هیدروژن سبز قرار دارد را به دقت بررسی و رصد می‌کنیم تا بتوانیم طرح‌های توسعه‌ای خود را بر این اساس اجرا کنیم. در واقع مطالعات و امکان‌سنجی‌های لازم در این مسیر توسط شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در حال انجام بوده و ممکن است در این مسیر از دانش و تجربه متخصصان و نیروهای خبره خارجی نیز استفاده کنیم؛ ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم جهت پیشروی در حوزه تحقیق و توسعه «Research & Development» در سال آینده را انجام داده‌‎ایم و هم‌پای شرکت‌های بزرگ و مطرح فولادی جهان جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای «CO2»، در مسیر تحقق صنعت سبز و تولید فولاد سبز حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41621

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.