• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

  • کد خبر : 43563
  • 05 اردیبهشت 1403 - 15:58
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک سازنده قالب‌های فلزی گفت: قالب‌سازی به عنوان یک صنعت مادر و نخستین مرحله از تولید یک محصول محسوب می‌شود که از اهمیت بسزایی در مهندسی ساخت و تولید قطعات مورد نیاز صنایع مختلف همچون لوازم خانگی برخوردار است.

یک سازنده قالب‌های فلزی گفت: قالب‌سازی به عنوان یک صنعت مادر و نخستین مرحله از تولید یک محصول محسوب می‌شود که از اهمیت بسزایی در مهندسی ساخت و تولید قطعات مورد نیاز صنایع مختلف همچون لوازم خانگی برخوردار است. با این وجود، افزایش بی‌رویه واردات برخی قطعات از چین، ادامه حیات معدود کارگاه‌های قالب‌سازی فعال در کشور را به خطر انداخته و جای خالی حمایت از کارفرمایان و کمبود نیروهای انسانی آموزش دیده و باتجربه، بر خطر تعطیلی این واحدها دامن زده است.

یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: قالب‌سازی به عنوان یک صنعت مادر در جهان، نخستین مرحله از تولید یک محصول به شمار می‌آید و از اهمیت فراوانی در مهندسی ساخت و تولید قطعات مختلف برخوردار است. با این وجود، متاسفانه شرایط فعالان این صنعت اعم از سازندگان قالب‌های پلاستیک، دایکاست، سنبه ماتریس و… در کشور ما مناسب نیست و افت ارائه آموزش‌های تئوری و عملی در مدارس و دانشگاه‌ها، از یک سو و عدم حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی از سوی دیگر، معدود واحدهای فعال در صنعت قالب‌سازی را در حالت نیمه‌تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار داده است. در حال حاضر جای خالی نیروهای انسانی آموزش دیده و با تجربه در کارگاه‌های قالب‌سازی به شدت احساس می‌شود و به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تورم، انگیزه افراد جهت فعالیت در این واحدها به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر، شرایط تولید در تمامی صنایع را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: اوایل دی ماه ۱۴۰۲، آخرین پروژه‌ای که در دست اجرا داشتیم را به پایان رساندیم و اکنون با گذشت بیش از یک ماه از سال جاری، هنوز پروژه جدیدی را آغاز نکرده‌ایم؛ دلیل عمده این مسئله نیز نبود ثبات در بازار ارز و سردرگمی کارفرمایان برای ثبت سفارش‌های جدید است. این معضل گریبان کارخانه‌های بزرگ صنعتی را نیز گرفته است و تا زمانی که یک آرامش نسبی در بازار ارز ایجاد نشود، نمی‌توان برنامه‌ریزی مشخصی برای ادامه تولید داشت. لازم به ذکر است که صنایع مختلف مانند یک زنجیر به یکدیگر متصل‌اند و عملکرد هر واحد صنعتی بر دیگری تاثیر می‌گذارد. برای مثال قالب‌سازان سنبه ماتریس نیازمند پیچ، فنر، صفحات فولادی و… برای ساخت قالب‌های پیشنهادی هستند و اگر به هر علتی نتوانند هر یک از این محصولات را تامین کنند، بی‌شک میزان خرید و فروش واحدهای تولیدکننده این کالاها نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

نیازمند تامین دستگاه‌های جدید فرز CNC هستیم

این سازنده قالب‌های فلزی ضمن اشاره به اهمیت به‌روزرسانی دستگاه‌های موجود در صنعت قالب‌سازی، عنوان کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ دستگاه‌های مورد استفاده در کارگاه‌های قالب‌سازی از رده خارج شده‌اند و ساخت انواع قالب‌ها با استفاده از این دستگاه‌ها زمان‌بر است؛ به نحوی که برای مثال، ساخت ۲۷ دست قالب در مجموعه ما حدود ۶ ماه زمان خواهد برد. در چنین شرایطی، استفاده از دستگاه‌های جدید فرز CNC باید در دستور کار فعالان این صنعت قرار بگیرد که با توجه به تحریم و مشکلات ناشی از آن، امکان خرید دستگاه‌‌های نو و ساخت کشورهای اروپایی فراهم نیست. از طرفی، دستگاه‌های کارکرده در بازار با قیمت هنگفتی به فروش می‌رسند و همین مسئله شرایط ساخت قالب‌‌های جدید جهت عرضه و رقابت در بازارهای خارجی را دشوار کرده است. با هدف سرعت‌دهی به فرایند ماشین‌کاری در ساخت قالب‌های سنبه ماتریس، مدتی قبل ما اقدام به واردات برخی ابزارهای مورد نیاز خود (با وزن تقریبی ۶۰  کیلوگرم) کردیم که هزینه‌ای در حدود ۱۱ هزار یورو را به همراه داشت. تامین این ابزارها در حالی حدود سه ماه به طول انجامید که در صورت نبود تحریم‌ها، حداکثر طی یک روز کامل کاری و با قیمت حدود هشت هزار یورو به دست ما می‌رسید. در این میان، اختلاف نرخ یورو در بازار آزاد و بازار متشکل ارزی نیز بر قیمت تمام شده این ابزارها موثر خواهد بود و از آنجایی که بسیاری از کارگاه‌های فعال در صنعت قالب‌سازی نقدینگی لازم برای واردات و به‌روزرسانی دستگاه‌های فرز CNC را ندارند، متاسفانه شاهد تعطیلی روزافزون این واحدها طی ماه‌های اخیر هستیم. در واقع ما صرفا با تکیه بر تجربه‌ای که طی بیش از سه دهه فعالیت در این صنعت کسب کرده‌‎ایم و همچنین علاقه وصف‌نشدنی که به حوزه تولید داشته‌ایم، همچنان توانسته‌ایم به فعالیت خود در این شرایط بحرانی ادامه دهیم و ضمن تاکید بر اهمیت کارآفرینی در صنعت، هیچ نگاهی به سودآوری و افزایش درآمد خود نداریم.

وی با ابراز نگرانی از واردات بی‌رویه برخی قطعات بی‌کیفیت مورد استفاده در صنعت لوازم خانگی، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط تولید در صنعت لوازم خانگی کشور به نحوی است که شرکت‌های فعال در این عرصه، روی به واردات برخی قطعات مورد نیاز خود آورده‌اند و به همین دلیل سفارش‌ ساخت انواع قالب‌ها‌ توسط کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی به شدت کاهش یافته است. متاسفانه در حالی شاهد واردات بی‌رویه برخی از این قطعات از کشورهایی همچون چین و تایوان و به دنبال آن، تعطیلی روزافزون کارگاه‌های ساخت قالب در داخل کشور هستیم که متاسفانه هیچ اقدامی جهت مقابله با این معضل انجام نمی‌شود و وضعیت معدود واحدهای فعال در صنعت قالب‌سازی برای هیچ مقام مسئول و سازمانی مهم نیست!

این فعال صنعت قالب‌سازی در ادامه به ضرورت تخصیص تسهیلات کم‌بهره حمایتی به کارگاه‌های کوچک‌مقیاس اشاره کرد و گفت: در شرایطی که واردات دستگاه‌ها و ابزارهای نو به سختی انجام می‌شود، دولت می‌تواند تسهیلات حمایتی با بهره پایین را برای واحدهای کوچک‌‌ صنعتی در نظر بگیرد تا این واحدها بتوانند با حداقل توان و ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهند. حدود چند سال قبل، در یکی از نمایشگاه‌‎های معتبر داخلی حضور پیدا کردیم و پس از گفت‌وگو با مدیرعامل یکی از شرکت‌های آلمانی سازنده دستگاه CNC، متوجه حمایت همه‌جانبه دولت این کشور از فعالان صنعتی به ویژه در زمینه اعطای تسهیلات بانکی و مالی شدیم. این در حالی است که متاسفانه هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان داخلی در این راستا نمی‌شود و افراد برای دریافت تسهیلات بانکی باید از هفت خان رستم عبور کنند.

وی در پایان ضمن تاکید بر اینکه عدم حمایت از تولید، ادامه فعالیت کارخانه‌های بزرگ صنعتی را نیز به چالش خواهد کشید، یادآور شد: تا چند سال گذشته، کشور ترکیه از تکنولوژی صنعتی چندانی برخوردار نبود و پس از برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی، توانست به یکی از قطب‌های صنعتی منطقه تبدیل شود؛ در حالی که متاسفانه ما از این ارتباطات محروم هستیم و اگر نتوانیم ارتباط مستقیم با کشورهای صنعتی جهان برقرار کنیم، با یک بحران جدی در تولید و به دنبال آن اقتصاد کشور در آینده نزدیک روبه‌رو خواهیم شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43563

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.