• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

  • کد خبر : 43567
  • 05 اردیبهشت 1403 - 16:17
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه 1403، در حالی ظرفیت اسمی تولید کارخانه زمرم 3 به میزان 220 تن بر ساعت توسط فولادمردان خوزستانی در بزرگ‌ترین کارخانه تولید آهن اسفنجی کشور محقق شد که این شرکت مطرح فولادی، افزایش بیش از 28 درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات خود را در نخستین ماه از سال «رشد تولید همراه با مشارکت مردم» به ثبت رساند.

روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در حالی ظرفیت اسمی تولید کارخانه زمرم ۳ به میزان ۲۲۰ تن بر ساعت توسط فولادمردان خوزستانی در بزرگ‌ترین کارخانه تولید آهن اسفنجی کشور محقق شد که این شرکت مطرح فولادی، افزایش بیش از ۲۸ درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات خود را در نخستین ماه از سال «رشد تولید همراه با مشارکت مردم» به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، بازار جهانی فولاد طی هفته‌های اخیر، با فرازونشییب‌های بسیاری مواجه شده است و فولادسازان بزرگ دنیا، سیاست‌های مختلفی را در قبال یکدیگر با هدف اثرگذاری بر میزان تولید این فلز پراهمیت در نظر گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تشدید تحریم صنعت فولاد ایران توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اشاره کرد؛ به نحوی که کاخ سفید در یک اقدام خصمانه، این بار شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد ایران و یکی از بازیگران استراتژیک صنعت فولاد در منطقه خاورمیانه را در لیست جدید تحریم‌های خود قرار داد. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های اخیر، به نماد خودباوری در صنعت و اقتصاد کشور تبدیل شده است و علی‌رغم چالش‌های مختلف در بخش تولید مانند محدودیت انرژی، عوارض صادراتی، تحریم و…، به خوبی توانسته است چراغ توسعه و پیشرفت را روشن نگه دارد و با قدرت در مسیر رشد تولید فولاد حرکت کند.

زمزم ۳؛ نماد خودباوری در صنعت

بالغ بر ۹۰ درصد فولاد ایران به روش کوره قوس الکتریکی و  با استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم تولید می‌شود و از این رو، افزایش ظرفیت‌های تولید آهن اسفنجی هم‌سو با رشد مصرف و تولید فولاد از اهمیت بسیار بالایی در کشور برخوردار است. در همین راستا، شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده شمش فولادی در کشور، طرح احداث مگامدول زمزم ۳ که بزرگ‌ترین مگامدول آهن اسفنجی کشور به شمار می‌آید را در دستور کار خود قرار داد و موفق به بهره‌برداری از آن در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ با حضور مقام رئیس جمهوری کشور شد. نکته قابل توجه اینکه محصول مگامدول زمزم ۳ در حالی در قالب پنج قرارداد (به حجم ۱۹۰ هزار تن) طی روزهای پایانی بهمن ماه سال قبل در بازار فیزیکی بورس کالای ایران پیش فروش شد که این کارخانه هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود و این مسئله بی‌شک بیانگر اعتماد بالای بازار و تولیدکنندگان محصولات فولادی به هلدینگ فولاد خوزستان است.

ظرفیت اسمی تولید کارخانه زمرم ۳ به میزان ۲۲۰ تن بر ساعت برآورد شده است و در حالی که کمتر از یک هفته از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه شرکت فولاد خوزستان می‌گذرد، این مجموعه عظیم فولادی با در نظر گرفتن نخستین روز کاری این کارخانه (۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۲)،  روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موفق به تحقق ظرفیت اسمی تولید در زمزم ۳، آن هم ۴۵ روز زودتر از برنامه شد. میزان سرمایه‌گذاری احداث این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن (قابل افزایش تا دو میلیون تن)، بالغ بر ۱۳۸ میلیون یورو بوده است که به نظر می‌رسد با توجه به استقبال کم‌نظیر فعالان صنعت فولاد کشور از پیش فروش محصول زمرم ۳ و تحقق ظرفیت اسمی تولید پیش از زمان هدف‌گذاری شده، سودآوری قابل‌توجهی را نصیب «فخوز» و سهام‌داران در سال جاری خواهد کرد.

علاوه بر پیشتازی در مسیر تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز بازار داخلی به شمش فولادی و اسلب نیز شناخته می‌شود؛ به نحوی که این شرکت با عرضه بیش از یک میلیون و ۳۴۳ هزار تن شمش، ۱۹ درصد سهم بازار و با عرضه بیش از ۸۲۰ هزار تن اسلب، ۳۵ درصد سهم بازار کشور را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داد. در همین راستا، «فخوز» عملکرد مناسبی را در زمینه تولید و کسب درآمد حاصل از فروش محصولات خود در نخستین ماه سال جاری که به نام «جهش تولید همراه با مشارکت مردم» مزین شده است، به ثبت رساند. شرکت فولاد خوزستان در فروردین ماه امسال، موفق به تولید ۴۸۰ هزار و ۲۱ تن آهن اسفنجی شد که این میزان با افزایش ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۳۸۸ هزار و ۱۸ تن) همراه بود. میزان تولید گندله «فخوز» در فروردین ماه امسال، به ۵۷۳ هزار و ۴۷۰ تن رسید که حاکی از رشد بیش از ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۵۵۹ هزار و ۹۱۲ تن) است. شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی در کشور، موفق به تولید ۲۳۶ هزار و ۶۷۰ تن بلوم و بیلت و همچنین ۱۰۹ هزار و ۱۸۰ تن اسلب در فروردین ماه سال جاری شد که میزان تولید بلوم و بیلت با رشد ۲۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۹۵ هزار و ۴۸۷ تن) همراه بود. مجموع تولید شرکت فولاد خوزستان در فروردین ماه ۱۴۰۳، به یک میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۴۱ تن رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۴۰۲ تن)، با رشد بیش از ۷ درصدی همراه شد.

رشد ۲۲ درصدی درآمد «فخوز»

شرکت فولاد خوزستان در فروردین ماه سال امسال توانست از محل فروش بیلت و بلوم در بازار داخلی، ۳۱ هزار و ۸۲۹ میلیارد و ۸۹۹ میلیون ریال درآمد کسب کند که این میزان در هم‌سنجی با مدت مشابه سال قبل (۱۹ هزار و ۱۴۸ میلیارد و ۲۸۴ میلیون ریال)، بیش از ۶۶ درصد رشد داشته است؛ ضمن اینکه درآمد فخوز از محل فروش بلوم و بیلت در بازارهای صادراتی طی این مدت، به یک هزار و ۵۸۶ میلیارد و ۶۴۸ میلیون ریال رسید. «فخوز» در فروردین ماه سال جاری، ۲۳ هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون ریال درآمد از فروش اسلب در بازار داخلی کسب کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش (۱۵ هزار و ۳۶۸ میلیارد و ۷۶۲ میلیون ریال)، ۵۵ درصد افزایش یافته است. شرکت فولاد خوزستان با فروش آهن اسفنجی در بازار داخلی طی فروردین ماه امسال، دو هزار و ۸۴۷ میلیارد و ۲۱۷ میلیون ریال درآمد کسب کرد. جمع درآمد شرکت فولاد خوزستان از فروش داخلی و صادراتی محصولات در فروردین ماه ۱۴۰۳، به ۶۰ هزار و ۹۵ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ریال رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش (۴۶ هزار و ۸۴۰ میلیارد و ۲۶ میلیون ریال)، بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43567

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح
16اردیبهشت
قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟
با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی،

قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.