• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

  • کد خبر : 43561
  • 05 اردیبهشت 1403 - 16:36
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان، تولیدکننده سیم لاکی گفت: با توجه به حرکت رو به جلوی صنایع الکتریکی و الکترونیکی به دلیل سرعت بالای به‌روزرسانی و ارتقای سطوح دانش و تکنولوژی‌ در جهان، باید گفت که بازار و متعاقبا صنعت سیم لاکی در مسیر رشد و توسعه قرار دارد. به همین دلیل مصرف سیم لاکی یکی از شاخص‌های مهم برای توسعه‌یافتگی کشورها و معیاری برای ارزیابی رشد صنعت برق و بخش تکنولوژی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت راما پارسیان، تولیدکننده سیم لاکی گفت: با توجه به حرکت رو به جلوی صنایع الکتریکی و الکترونیکی به دلیل سرعت بالای به‌روزرسانی و ارتقای سطوح دانش و تکنولوژی‌ در جهان، باید گفت که بازار و متعاقبا صنعت سیم لاکی در مسیر رشد و توسعه قرار دارد. به همین دلیل مصرف سیم لاکی یکی از شاخص‌های مهم برای توسعه‌یافتگی کشورها و معیاری برای ارزیابی رشد صنعت برق و بخش تکنولوژی محسوب می‌شود.

علی اسگویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در رابطه با تاریخچه شرکت راما پارسیان، بیان کرد: ما در گذشته جزو مصرف‌کنندگان سیم لاکی محسوب می‌شدیم و در زمینه تولید بالاست (ترانس) که وظیفه تنظیم جریان برق متناسب با نوع لامپ را دارد، فعالیت داشتیم؛ البته همچنان در این زمینه مشغول به‌ کار هستیم اما با توجه به کاهش تقاضای این محصول و جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف، تمرکز ما روی تولید محصولات جدید و سیم لاکی است. شرکت راما پارسیان از سال ۱۳۷۲ تولید خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۸ به شهرک صنعتی اشتهارد منتقل شد و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیم لاکی در ایران به شمار می‌آید.

وی با مقایسه عملکرد صنعت سیم لاکی در سال گذشته و سال ۱۴۰۱، بیان کرد: خوشبختانه این صنعت روند مناسبی را در سال گذشته طی کرد و حرکت آن با رشد همراه بود؛ به طوری که شاخص‌های عملکردی این مجموعه (تولید و فروش) در مقایسه با سال ۱۴۰۱ در مدار صعودی قرار داشتند. علت این امر را می‌توان به این موضوع نسبت داد که به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده است، دیگر امکان واردات برخی از کالاهای برقی وجود ندارد؛ به همین دلیل تقاضای سیم لاکی برای تولید این محصولات در داخل، افزایش پیدا کرد و تولیدکنندگان سیم لاکی در راستای رفع نیاز مصرف‌کنندگان، به رشد تولیدات و درآمد دست یافتند. با توجه تقاضای روزافزون سیم لاکی، تولیدکنندگان باید به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای و توسعه ماشین‌آلات خطوط تولید خود باشند تا در سال ۱۴۰۳ نیز این روند رو به رشد همچنان ادامه یابد و واحدهای تولیدی، توان رقابتی بالایی در بازار داشته باشند. البته تحقق این اهداف، در گرو تامین ارز مورد نیاز برای واردات لاک، قطعات و ماشین‌آلات و اعطای مجوزهای لازم از سوی نهادهای مربوطه است.

صرفه‌جویی؛ الگویی موفق

مدیرعامل شرکت راما پارسیان در خصوص برنامه‌هايی که این شرکت برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار خود قرار داده است، ابراز کرد: در تلاش هستیم تا در سال جاری به تولیدات خود تنوع ببخشیم و محصول خاص و جدیدی را برای موتورهای براشلس تولید کنیم. شایان ذکر است که این موتورها مصرف انرژی پایین‌تری دارند که در حال حاضر همین موضوع یعنی مدیریت و کاهش مصرف برق، برای وزارت نیرو در اولویت قرار دارد. به عنوان مثال، مصرف برق لامپ‌های معمولی در گذشته بسیار بالا بود که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از ۱۵ سال پیش لامپ‌های ال ای دی با ۷۰ درصد مصرف انرژی کمتر و راندمان بالاتر، جایگزین آن‌ها شدند و اکنون موتورهای براشلس جایگزین موتورهای قدیمی خواهند شد. گفتنی است که در صورت استفاده از این نوع موتورها، مصرف انرژی به نصف کاهش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل اکنون تولید موتورهای قدیمی در کشورهای اروپایی بسیار کاهش یافته و در حال متوقف شدن است. امیدواریم این موضوع در ایران نیز رخ دهد و تولید موتورهای کم‌مصرف به جای موتورهایی با مصرف انرژی بالا رواج یابد، چراکه تولید برق آسان نیست و توسعه زیرساخت‌های حوزه انرژی و ساخت نیروگاه‌های جدید، هزینه بالاتری نسبت به تولید و استفاده از محصولاتی دارد که مصرف انرژی آن‌ها پایین است؛ در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف، مناسب‌‌ترین گزینه به شمار می‌آید. همچنین باید توجه داشت که کیفیت و راندمان موتورهای براشلس از موتورهای قدیمی بالاتر است زیرا سرعت آن‌ها قابل تنظیم بوده و حجم کمتری را اشغال می‌کنند. در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان الکتروموتورها در کشور، موتورهای براشلس را تولید می‌کنند اما در کنار آن واردات هم صورت می‌گیرد. متاسفانه با توجه به اینکه قیمت تمام شده این محصول نسبت به سایر موتورها بالاست، استفاده از آن‌ چندان رایج نیست اما ما مطمئن هستیم که در سال‌های آینده، قیمت‌ موتورهای براشلس به حدی خواهد رسید که توان رقابت با موتورهای قدیمی را داشته باشند.

اسگویی در همین راستا ادامه داد: تولید سیم لاکی مورد نیاز برای موتورهای مذکور، نیازمند استفاده از لاک و ماشین‌آلات خاصی است که تاکنون توسط تولیدکنندگان ایرانی انجام نشده و شرکت راما پارسیان به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت سیم لاکی کشور که همواره هدف آن اعتلای این صنعت و کاهش وابستگی به واردات است، تولید و عرضه این نوع از سیم لاکی را برای اولین بار در ایران عملی خواهد کرد. البته اقدامات توسعه‌ای شرکت راما پارسیان محدود به این مورد نیست و ما اولین تولیدکننده سیم تخت و سیم‌ لاکی با قطر بیش از دو میلی‌متر در کشور بودیم که در آن زمان سایر تولیدکنندگان فقط توانایی تولید سیم لاکی با قطرهایی کمتر از دو میلی‌متر را داشتند. همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ترانسفورماتور در خاورمیانه برای رفع نیاز خود به سیم‌های تخت، از ۱۶ سال پیش تا به امروز با ما همکاری دارد؛ به همین دلیل چندین سال است که نسبت به واردات این محصول اقدام نکرده است و شرکت راما پارسیان اولین تامین‌کننده آن محسوب می‌شود. باید اضافه کنم که این شرکت فعالیت پررنگی در زمینه صادرات مستقیم ندارد و معمولا محصولات ما توسط شرکت‌های مصرف‌کننده در قالب محصول نهایی و توسط برخی از بازرگانان به کشورهای همسایه نظیر عراق، ترکیه، سوریه و افغانستان صادر می‌شوند.

وی در رابطه با استراتژی‌های شرکت راما پارسیان، اظهار داشت: این مجموعه همواره برای کسب موفقیت‌های بیشتر و ارتقای شاخص‌های عملکردی خود، تقاضای مشتریان و نیاز بازار را مدنظر قرار می‌دهد و در کنار آن تلاش می‌کند تا محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب را تولید و در بازار عرضه کند. در خصوص افزایش بهره‌وری مجموعه نیز، آموزش منابع انسانی و به‌روزرسانی ماشین‌آلات خطوط تولید در دستور کار قرار گرفته که اقدامات لازم برای تحقق این امور انجام شده است.

رمزی برای موفقیت

مدیرعامل شرکت راما پارسیان در پاسخ به این سوال که مدیران فعال در بخش صنعت به خصوص صنعت سیم لاکی، علاوه بر تخصص باید چه مهارت‌ها و ویژگی‌های دیگری داشته باشند تا در کسب‌و‌کار خود موفق شوند، عنوان کرد: تجربه یکی از مولفه‌های مهم و تاثیر‌گذار در موفقیت است و مدیران جوان در کنار کسب تجربیات مختلف، باید از مشاوره افراد باسابقه بهره‌مند شوند و در دوره‌های آموزشی مرتبط با حوزه کاری خود شرکت کنند. علاوه‌براین، باید از قدرت ارتباط اجتماعی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند با حضور فعال در نمایشگاه‌های ملی و بین‌‌المللی از اطلاعات به‌روز بهره‌مند و با تکنولوژی‌های نسل جدید آشنا شوند. همچنین کسب مهارت‌های مدیریتی برای اداره امور داخلی و کاهش هزینه‌های شرکت و افزایش قدرت تصمیم‌گیری می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

اسگویی در رابطه با رویکردهای این مجموعه در زمینه مدیریت نوآوری، تصریح کرد: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز آموزشی و تحقیقاتی و به‌کارگیری نیروهای جوان و متخصص، از اولویت‌های این مجموعه محسوب می‌شود که اتخاذ این رویکرد، دستاوردهای قابل‌توجهی را برای ما به همراه داشته است؛ به طوری که آزمایشگاه مرجع سیم لاکی شرکت راما پارسیان در سال ۱۳۸۹ موفق به اخذ گواهینامه تایید صلاحیت بر اساس استاندارد «ISO/IEC 17025» از مرکز ملي تاييد صلاحيت ايران شد. همچنین نیروهای فعال در مجموعه، از تخصص بالایی برخوردار هستند و ما به دنبال افزایش ارتباطات خود با مراکز مذکور، به منظور استفاده حداکثری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در جهت تحقق نتایج مطلوب‌تر هستیم. شایان ذکر است که در زمینه بومی‌سازی ماشین‌آلات خطوط تولید سیم لاکی نیز از عملکرد مناسبی برخوردار هستیم و در نظر داریم که پس از اخذ مجوزهای لازم، ساخت این ماشین‌آلات را برای رفع نیاز سایر تولیدکنندگان در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43561

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.