• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
مسئول فروش لوله و اتصالات فولادی مرکز آهن

مصرف‌کنندگان لوله فولادی در رکود به ‌سر می‌برند

  • کد خبر : 1069
  • 27 آبان 1398 - 9:41
مصرف‌کنندگان لوله فولادی در رکود به ‌سر می‌برند
مسئول فروش لوله و اتصالات فولادی مرکز آهن، یکی از توزیع‌کنندگان انواع محصولات فولادی از جمله لوله، گفت: رکود حاکم بر اقتصاد کشور در بخش محصولات فولادی از جمله لوله وجود دارد و خریدهای این حوزه نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. از این رو، به دلیل کاهش ساخت‌وساز، اجرای پروژه‌های عمرانی و قدرت خرید مردم، خرید لوله نیز از سوی مصرف‌کنندگان در رکود قرار دارد.

مسئول فروش لوله و اتصالات فولادی مرکز آهن، یکی از توزیع‌کنندگان انواع محصولات فولادی از جمله لوله، گفت: رکود حاکم بر اقتصاد کشور در بخش محصولات فولادی از جمله لوله وجود دارد و خریدهای این حوزه نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. از این رو، به دلیل کاهش ساخت‌وساز، اجرای پروژه‌های عمرانی و قدرت خرید مردم، خرید لوله نیز از سوی مصرف‌کنندگان در رکود قرار دارد.

پروانه علیرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص انواع لوله‌های فولادی در بازار، اظهار داشت: لوله‌های فولادی عموما به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم‌بندی می‌‌شوند که به لوله‌های بدون درز «مانیسمان» نیز گفته می‌شود.

وی افزود: لوله‌ها با توجه به کاربرد و مصرف آن‌ها نیز تقسیم‌بندی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به لوله‌ها انتقال گاز، آب، نفت، لوله‌های مبلی، لوله‌های جدار چاهی که معمولا دارای شیار هستند، اشاره کرد.

انواع لوله‌های فولادی بر اساس روش تولید

مسئول فروش لوله و اتصالات فولادی مرکز آهن با بیان اینکه لوله‌های درزدار هم دارای دو شکل رایج درز مستقیم و یا درز مارپیچی هستند که به آن اسپیرال نیز گفته می‌شود، عنوان کرد: نوع لوله‌های درزدار مستقیم به ‌دلیل روش تولید، معمولا قطرهای پایینی دارند اما در مقابل، لوله‌های اسپیرال معمولا بیشترین قطر را به خود اختصاص می‌دهند و به همین دلیل، لوله‌های اسپیرال در صنایعی مانند انتقال نفت، گاز و آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های درز مستقیم قطر پایین نیز در صنایعی مانند تولید مبلمان شهری، اداری، تولید لوازم خانگی و ساخت سازه‌های فلزی به‌ کار می‌رود.

علیرضایی به کاربرد لوله‌های بدون درز در صنعت نیز اشاره و بیان کرد: لوله‌های بدون درز برای مخازن تحت فشار انتقال نفت و گاز، مخازن بویلرها، کمپرسورها و به عنوان اجزای مکانیکی گردنده مانند پوسته برینگ‌ها و اکسل خودرو، لوله تفنگ و تانک به‌کار می‌روند زیرا این صنایع به لوله‌هایی نیاز دارند که در شرایط سخت، بتوانند فشارها و دماهای غیرعادی را تحمل کنند. از این رو ساخت لوله‌های یاد شده بسیار دشوار و تکنولوژی آن نسبتا گران‌قیمت بوده و استحکام بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار دارد.

کارشناس حوزه لوله فولادی مرکز آهن تصریح کرد: لوله‌های درزدار، عمده‌ترین محصولات این رده را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که لوله‌های بدون درز به‌ دلیل کاربرد محدود تنها بخش اندکی از تولیدات شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد که در ایران شرکت لوله‌سازی اهواز قادر به تولید این لوله‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: عمده نیاز لوله بدون درز کشور از طریق واردات به ‌ویژه از چین تامین می‌شود که در مقایسه با تولیدات داخلی کیفیت نسبتا بهتری دارد. این نوع لوله‌ها بیشتر در محیط‌های مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علیرضایی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری لوله اظهار کرد: قیمت‌گذاری لوله در کشور معمولا توسط وزن انجام می‌شود، به این صورت که قیمت هر لوله بر اساس قطر خارجی در ضخامت ورق در چگالی آن ضرب می‌شود و به این ترتیب وزن لوله به‌دست می‌آید. سپس قیمت واحد لوله نیز در وزن ضرب می‌شود و در نهایت قیمت کلی به دست می‌آید. به ‌طور معمول طول هر لوله حدود ۶ متر است اما لوله‌های صنعتی و بزرگ تا ۱۲ متر نیز طول دارند.

این کارشناس حوزه لوله فولادی مرکز آهن با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش عمده تقاضای لوله از سوی تولیدکنندگان لوازم و مبلمان شهری است که لوله‌هایی با قطر و ضخامت پایین سفارش می‌دهند، بیان کرد: دیگر لوله‌های پرفروش حال حاضر در بازار لوله‌های گازی به ‌ویژه تولیدات گروه صنعتی سپاهان است که عمدتا در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لوله‌های گازی کچو نیز طرفداران خاص خود را دارد و بخش دیگر تولیدات این حوزه را تشکیل می‌دهد. همچنین بخش دیگر تقاضا را لوله‌های جدار چاهی با قطر بالا تشکیل می‌دهد. البته لوله‌های گالوانیزه برای گلخانه نیز متقاضیان نسبتا مناسبی دارد. در نهایت اینکه لوله‌های داربستی برای ساختمان‌سازی نیز دیگر محصول نسبتا پرمتقاضی بازار لوله است.

وی در خصوص وضعیت بازار لوله‌های فولادی اظهار کرد: متاسفانه طی یکی دو سال اخیر بازار لوله‌های فولادی در رکود نسبی به سر می‌برد که البته این رکود تنها منحصر به صنعت فولاد و لوله نیست و تقریبا در بسیاری از صنایع، رکود حاکم شده است زیرا بنا به دلایلی همچون رکود در ساختمان‌سازی، کاهش قدرت خرید مردم و نیز توقف اجرای پروژه‌های عمرانی، مصرف لوله در کشور تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است.

علیرضایی کاهش عمده مصرف لوله را در بخش مبلمان شهری و صنایع تولید مبلمان خانگی دانست و عنوان کرد: جدای از موارد بالا، در گذشته استفاده از لوله در مبلمان اداری نیز رایج‌تر بود، در این مصارف به ‌شدت با افت مواجه شده و از این رو، بخش عمده تولیدات شرکت‌ها صادر می‌شود.

این کارشناس حوزه لوله فولادی مرکز آهن در ادامه افزود: ساختمان‌سازی نیز ناشی از وضعیت اقتصاد کل کشور در رکود به سر می‌برد و در نتیجه لوله‌های پرکاربرد مانند انتقال آب، گازرسانی و شوفاژ نیز با کاهش خرید مواجه شده‌اند.

وی در پایان راهکار اصلی افزایش تقاضای لوله‌های فولادی را فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی و همچنین ایجاد ثبات در اقتصاد عنوان کرد و گفت: تا زمانی که ثبات در اقتصاد ایجاد نشود، بسیاری از مصرف‌کنندگان خرید محصولات فولادی خود را متوقف می‌کنند‌ تا شرایط تثبیت شود. وقتی که اقتصاد به ثبات نسبی رسید، به‌ تدریج رونق اقتصادی نیز از راه می‌رسد و مصرف لوله‌های فولادی نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1069

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی