• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان

«جهش تولید» به توسعه بازارهای مصرف نیاز دارد/ سال پرباری را پشت سر گذاشتی

  • کد خبر : 1485
  • 30 فروردین 1399 - 8:42
«جهش تولید» به توسعه بازارهای مصرف نیاز دارد/ سال پرباری را پشت سر گذاشتی
قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان گفت: به دلیل توسعه بازارهای صادراتی سال نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتیم و فروش شرکت بسیار مناسب بود اما با توجه به تحریم‌ها و شرایط خاص کنونی و احتمال کاهش صادرات، نیازمند توسعه بازارهای داخلی با تعریف پروژه‌های جدید و بازسازی زیرساخت‌ها هستیم. این امر نه تنها به جهش تولید صنایع مفتولی کمک خواهد کرد، بلکه باعث جهش تولید بسیاری از صنایع دیگر خواهد شد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان گفت: به دلیل توسعه بازارهای صادراتی سال نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتیم و فروش شرکت بسیار مناسب بود اما با توجه به تحریم‌ها و شرایط خاص کنونی و احتمال کاهش صادرات، نیازمند توسعه بازارهای داخلی با تعریف پروژه‌های جدید و بازسازی زیرساخت‌ها هستیم. این امر نه تنها به جهش تولید صنایع مفتولی کمک خواهد کرد، بلکه باعث جهش تولید بسیاری از صنایع دیگر خواهد شد.

ناصر میرشاه‌ولایتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سال گذشته به دلیل ظهور برخی از بازارهای صادراتی در آسیای میانه، عراق و افغانستان و با توجه به تغییراتی که در نرخ ارز به وجود آمد و رشد یافت، همچنین مستثنی کردن برخی از کشورها از تحریم‌ها و مهلت‌هایی که از سوی آمریکا به طرف‌های صادراتی ایران برای صنایع فلزی داده بود، شرکت صنایع مفتولی زنجان سال نسبتا پرباری را از نظر فروش و صادرات پشت سر گذاشت.

وی افزود: سال گذشته شرکت صنایع مفتولی زنجان با افزایش فروش و تولید مواجه شد و علت آن، وجود تقاضای مطلوب در بازارهای صادراتی بود. با این وجود، چشم‌انداز صادراتی سال جاری چندان شفاف و خوش‌بینانه مانند سال گذشته به نظر نمی‌رسد.

دشواری‌های فروش صادراتی

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان با اشاره به جهش صادراتی این شرکت در سال گذشته، بیان کرد: افزایش صادرات در بازارهای بین‌المللی باعث رشد چشمگیر درآمد شرکت ما شد و حتی توانستیم محصولات های‌تک خود را در بازارهای معتبر اروپایی نیز به فروش برسانیم. البته از نظر بازگشت ارز حاصل از صادرات و نیز قوانین گمرکی با دشواری‌های بسیاری مواجه بودیم.

میرشاه‌ولایتی اذعان کرد: به قدری درگیر بروکراسی اداری، قوانین و مقررات دست و پاگیر گمرکی و صادراتی شدیم که حتی تحریم و بازگشت ارز صادراتی به کشور برای شرکت ما چالش‌برانگیز نبود! ضمن اینکه مشتریان خارجی با مشاهده کیفیت محصول شرکت صنایع مفتولی زنجان، آن را می‌پذیرفتند و مشکلی بابت فروش نداشتیم.

وی سال جاری را برای صادرات دشوار دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حلقه تحریم در سال جاری نسبت به سال گذشته تنگ‌تر و از فروردین ماه صادرات فولاد و محصولات فولادی با محدودیت‌های جدیدی مواجه می‌شود، به نظر می‌رسد که چشم‌انداز صادرات چندان روشن نیست. به این مشکلات باید تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا را اضافه کرد که معضل قابل چشم‌پوشی نیست.

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان پیش‌بینی کرد که احتمالا کشور تا حداقل یک ماه آینده درگیر اثرات ویروس کرونا خواهد بود و به این ترتیب فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در این مدت به صورت جدی آغاز نخواهد شد.

میرشاه‌ولایتی شرایط کنونی را برای اقتصاد کشور و این شرکت نامطلوب دانست و عنوان کرد: قطعا در چهار ماه ابتدایی سال جاری فعالیت تولیدی شرکت‌ها با رکود مواجه خواهد بود که البته امیدوار هستیم در ادامه سال با سیاست‌های اتخاذ شده توسط مسئولان و تغییراتی که در قوانین و مقررات به وجود خواهد آمد، شرایط مطلوب‌تری برای تولیدکنندگان رقم بخورد.

برنامه‌های تولید

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان با اشاره برنامه‌های این شرکت، تصریح کرد: شرکت ما هر سال دو محصول استراتژیک و دانش‌بنیان را روانه بازار می‌کند و در سال جاری نیز این استراتژی را پیگیری خواهد کرد. محصولات جدیدی که شرکت صنایع مفتولی زنجان در سال گذشته روانه بازار کرد، توانست به خوبی به مشتریان معرفی شود. در سال جاری نیز اگر بازار مصرف مانند سال گذشته حفظ شود و یا حتی توسعه یابد، قطعا محصولات جدیدی را روانه بازار خواهیم کرد البته چشم‌انداز بازار تا حدود زیادی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به عبارت بهتر، عدم قطعیت‌ در مورد آینده بازار بیش از هر زمان دیگری دیده می‌شود و این امر باعث سردرگمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز شده است.

میرشاه‌ولایتی تاکید کرد: با وجود چشم‌انداز نامشخص بازار، شرکت صنایع مفتولی زنجان همچنان به ماموریت و هدفی که تعیین کرده، پایبند است زیرا این استراتژی را به عنوان موتور محرک خود تلقی می‌کند.

الزامات تحقق جهش تولید

قائم مقام مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان در خصوص الزامات جهش تولید در صنعت، اظهار کرد: برای تحقق جهش تولید نیاز است که اقتصاد کشور پویایی لازم داشته باشد؛ به طوری که تقاضا برای محصولات صنایع پایین‌دستی صنعت به وجود آید. شرکت صنایع مفتولی زنجان محصولاتی را تولید می‌کند که در حلقه میانی زنجیره فولاد قرار می‌گیرد. مشتریان شرکت ما کارخانه‌هایی هستند که محصولات نهایی فولاد را تولید می‌کنند. اگر قرار است که تولید شرکت ما جهش داشته باشد، قطعا باید در کارخانه‌های کابل‌سازی به عنوان مشتریان شرکت ما نیز جهش تولید رخ دهد. به همین ترتیب برای ایجاد جهش در تولید، نیاز است که در تقاضای بازار مصرف جهش ایجاد شود.

میرشاه‌ولایتی خاطرنشان کرد: برای ایجاد جهش در تولید، باید جهش در انتهای زنجیره یعنی در بازار به وجود آید. این امر در کشور محقق نمی‌شود مگر اینکه نوسازی و تعریف پروژه‌های جدید و بازسازی زیرساخت‌ها اتفاق بیفتد. قطعا با تعریف پروژه‌های زیربنایی نیاز به توسعه شبکه برق و به تبع آن کابل، ملزومات ساختمانی و جوشکاری به وجود خواهد آمد. این یعنی اگر نوسازی و تعریف پروژه‌های بزرگ زیرساختی در کشور به صورت جدی و فعال تعریف شود و برای اجرای آن‌ها عزم واقعی وجود داشته باشد، طبعا بازار برای جهش تولید شرکت ما نیز فراهم خواهد بود. تولیدکنندگان انتظار دارند مسئولان بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های کشور را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: تسهیل در امر صادرات و کاهش بروکراسی‌های اداری، نقش بسیار موثری در جهش تولید خواهد داشت. در عین حال موانع سیاسی نیز باید با تدبیر و دوراندیشی برطرف شوند. انتظار صادرکنندگان این است بروکراسی‌های اداری، قوانین دست و پاگیر گمرکی و شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات تسهیل شود، قطعا در بازارهای خارجی موفق‌تر از گذشته عمل خواهیم کرد. تسهیل در صادرات باعث می‌شود تولیدکنندگان با خاطری آسوده سرمایه خود را به جریان اندازند و از بازگشت سرمایه مطمئن باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1485

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
بازار سیم و کابل تولیدکننده و مصرف‌کننده را سردرگم کرده است
مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

بازار سیم و کابل تولیدکننده و مصرف‌کننده را سردرگم کرده است

11اردیبهشت
توسعه زنجیره تامین باتری در کشورهای غربی با موانعی روبه‌روست
برخلاف تاثیر مثبت قانون کاهش تورم آمریکا،

توسعه زنجیره تامین باتری در کشورهای غربی با موانعی روبه‌روست

11اردیبهشت
هشت اتفاق تاثیرگذار بر بخش بازیافت باتری