مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا گفت: امروزه با توجه به موضوعاتی مانند کاهش وزن و افزایش استحکام بدنه خودروها، استفاده از ورقهای آلیاژی و میکروآلیاژی گالوانیزه در دنیا مرسوم شده است اما صنعت خودروسازی کشور با کاربرد این نوع ورقها در تولید خودرو فاصله دارد.
غلامرضا خلیقی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: ورق گالوانیزه آلیاژی باید دارای پایه و مواد اولیه آلیاژی باشد که این آلیاژ میتواند بسته به نوع کاربرد ورق گالوانیزه تغییر کند. به طور مثال، ورقی که در بدنه خودرو به صورت گالوانیزه به کار برده میشود، به صورت میکروآلیاژی است.
وی افزود: اسلب آلیاژی یا میکروآلیاژی پس از دو بار نورد شدن به صورت گرم و سرد، گالوانیزه میشود. عمده کاربرد ورق آلیاژی و میکروآلیاژی گالوانیزه در بدنه خودرو است. ضخامت این ورقها بسیار کم بوده اما در مقابل استحکام بالایی نسبت به سایر ورقها دارند.
مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا با اشاره به انواع گریدهای ورق آلیاژی که در صنعت به کار برده میشوند، بیان کرد: یکی از این گریدها، HSLA بوده که دارای قدرت کشش بسیار بالا و آلیاژی بسیار پایین است و میکروآلیاژی محسوب میشوند. این گرید که برای بدنه خودرو به کار برده میشود، استحکام بالایی دارد و ضخامت آن نازک است. برای تولید این ورق باید اسلب یا فولاد خام آن دارای گرید HSLA باشد. با کاربرد این ورقها در تولید خودرو، ضخامت مورد نیاز ورق از ۰٫۷ به ۰٫۵ میلیمتر کاهش مییابد که این مسئله به کاهش ۳۵ درصدی ضخامت کل ورق مورد استفاده در خودرو منجر میشود و در نهایت به کاهش وزن خودرو میانجامد.
خلیقی خاطرنشان کرد: گرید HSLA دارای گستره نسبتا وسیعی در میان آلیاژهای فولادی بوده و در حال حاضر، برخی از آلیاژهای HSLA در ایران قابل تولید است. با این وجود، گرید یاد شده در میان خودروسازان ایرانی تقاضا ندارد. اگر ورق گرم گرید HSLA در ایران موجود باشد، شرکت فولاد غرب آسیا میتواند آن را نورد سرد کند و در اختیار گالوانیزهکاران قرار دهد که در این رابطه توانستیم نمونههای اولیه این ورق را برای شرکت ایران خودرو تولید کنیم. هماکنون منتظر هستیم ایرانخودرو این ورق را آزمایش کند که البته ورق تولیدی مربوط به بدنه نیست و در بخشهای دیگر خودرو به کار میرود.
وی تاکید کرد: گریدهای HSLA در بخشهای مختلف خودرو به کار میرود. بنابراین ضرورتی ندارد که از آن تنها در بدنه خودرو استفاده کرد. این ورقها حتی میتوانند در ستون، قطعات زیرین شاسی خودرو، زیر موتور و… مورد استفاده قرار گیرند. برای اینکه وزن خودرو سبک باشد، باید میزان فولاد کم شود؛ در مقابل برای کاهش فولاد، باید استحکام اضافه و ضخامت کم شود. به همین دلیل، گریدهای میکروآلیاژی، پرکاربردترین فولادها برای بدنه خودرو هستند.
مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا با بیان اینکه تنها تولیدکننده ورق گرم HSLA در ایران فولاد مبارکه است، عنوان کرد: فولاد مبارکه ورق گرم HSLA را نیز بعضا به تولیدکنندگان ورق گالوانیزه به صورت فول هارد عرضه میکند و این تولیدکنندگان نیز ورق را گالوانیزه میکنند.
خلیقی مطرح کرد: استفاده از ورقهای آلیاژی و میکروآلیاژی به ویژه گرید HSLA در تولید بدنه خودرو، مسیر جدیدی بوده که صنعت خودروسازی در دنیا طی سالهای اخیر آغاز کرده و پیش روی خودروسازان است. البته استفاده از این ورقها در صنعت خودروسازی کشور ما چندان مرسوم نیست و بنابراین در صنعت خودروسازی در زمینه تولید ورقهای آلیاژی پیشرفته عقب هستیم.
وی اضافه کرد: تا زمانی که صنعت خودروسازی کشور از دنیا عقب است، ضرورتی نخواهد دید تا از ورق HSLA در تولید خودرو استفاده کند. ضمن اینکه بهکارگیری این نوع ورقها در تولید خودرو مستلزم طراحی خودروهای جدید با بدنه جدید است.
انتهای پیام//