مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه گفت: در حال حاضر قیمت شمش و میلگرد فولادی با توجه به نوع قیمتگذاری در بازار همخوانی ندارند و تفاوت کم قیمت میان این دو محصول ممکن است در آینده حوزه نورد را با زیان و کاهش میزان تولید مواجه کند.
عزیز قنواتی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در سال گذشته، صنعت فولاد کشور به ویژه در حوزه نورد افزایش تولید و به نوعی جهش تولید را تجربه کرد و برخی از ظرفیتهای خالی صنعت فولاد تا حدودی جبران شد اما هنوز هم ظرفیت خالی در صنعت فولاد ازجمله بخش نورد و مقاطع طویل و تکمیل آن وجود دارد.
وی افزود: شرکت فولاد آتیه خاورمیانه در سال گذشته حدودا ۲۰ درصد افزایش تولید را نسبت به سال پیش از آن تجربه کرد و این موضوع نشاندهنده جهش تولید در این مجموعه است. به نظر میرسد با توجه به شرایطی که در سال گذشته بر صنعت فولاد و صنایع پاییندستی حاکم بود، اکثر تولیدکنندگان توانستند رشد تولید را تجربه کنند. ضمن اینکه برخلاف روند ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، در ۶ ماهه دوم شاهد رشد صادرات بودیم و شرکت فولاد آتیه نیز توانست از این فرصت استفاده کرده و محصول خود را به کشورهای همسایه به ویژه عراق صادر کند. ضمن اینکه فولاد آتیه موفق شد بخشی از میلگرد خود را در بازارهای داخلی به فروش برساند.
وجود ظرفیت خالی به دلیل کمبود مواد اولیه
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید شرکت ما ۴۵۰ هزار تن در سال انواع میلگردهای ساختمانی است که در سال گذشته توانستیم به طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ درصد از این ظرفیت فعال بود. این در حالی است که میزان تولید این شرکت در سالهای قبل حتی به ۳۰ درصد ظرفیت اسمی نمیرسید و طی دو سال اخیر توانستیم با بازاریابیهای به موقع به ویژه در حوزه صادرات، میزان تولید را از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی فراتر ببریم.
قنواتی تاکید کرد: امکان افزایش تولید با توجه به ظرفیت خالی وجود دارد اما با توجه به کمبود عرضه مواد اولیه، این امر به کندی صورت میگیرد. در صورتی که شمش فولادی به عنوان ماده اولیه به میزان کافی در بازار عرضه شود، قطعا نوردکاران خواهند توانست علاوه بر تولید محصول و تامین بازار داخلی، با توجه به اشباع شدن بازار، به صادرات نیز بپردازند. با این حال به دلیل محدودیت در تامین مواد اولیه، ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت شرکت فولاد آتیه خالی است.
وی با اشاره به محصولات تولیدی شرکت فولاد آتیه، بیان کرد: تمامی محصولات ما به میلگردهای ساختمانی اختصاص دارد و قادر به تولید همه سایزها ساختمانی هستیم.
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه در خصوص صادرات این شرکت، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ تقریبا ۵۰ درصد تولیدات شرکت ما صادر شده است.
قیمتگذاری، چالش اساسی حوزه نورد
قنواتی اذعان کرد: شرکت فولاد آتیه مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین میکند و در میزان عرضه و میزان خرید محدودیت وجود دارد اما مشکل اساسی حوزه نورد و به ویژه تولید میلگرد، قیمتگذاری است. متاسفانه میلگرد به اندازهای که شمش گران میشود، با افزایش قیمت مواجه نیست و این امر باعث میشود، افت تولید در واحدهای نوردی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: هنگامی که قیمتها به گونهای کاهش مییابد که با هزینهها برابری کرده یا از آن پیشی میگیرد، بهترین راه مقابله با این وضعیت کاهش تولید است و حتی ممکن است در صورت ادامه این روند، تولید به طور کامل متوقف شود. متاسفانه قیمت شمش فولادی در حال افزایش است و این امر در شرایطی رخ داده که قیمت میلگرد متناسب با آن افزایش نیافته است. در این وضعیت اولا دولت میتواند صادرات میلگرد را آزاد کند. هر چند که نوسان منفی نرخ ارز در چند ماه اخیر روی صادرات تاثیر گذاشته است. درثانی دولت میتواند روی صادرات میلگرد و سایر محصولات نهایی مشوق قرار دهد که صادرات آنها استمرار داشته باشد.
حرکت به سمت تولید میلگردهای صنعتی
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه مطرح کرد: شرکت ما یک طرح توسعه در دست اقدام دارد که احداث نورد ورق گرم به ظرفیت ۳۶۰ هزار تن در سال است. این طرح اکنون نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تا زمانی که طرح مذکور به بهرهبرداری نرسد، نمیتوانیم طرح دیگری را اجرا کنیم.
قنواتی در پایان در خصوص استراتژیهای شرکت فولاد آتیه خاورمیانه برای ادامه سال جاری و حضور در بازارهای داخلی و صادراتی ابراز کرد: میلگرد ساختمانی محصولی است که انواع آن تفاوت چندانی ندارند و بازار مخصوص به خود را در داخل و خارج کشور دارد. با این حال ممکن است در سال جاری به سمت تولید میلگردهای خاص به ویژه میلگردهای صنعتی و گریدهای آلیاژی گام برداریم.
انتهای پیام//