معاون صنایع حملونقل وزارت صمت از ورود خودروهای برقی به حملونقل عمومی کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: نمونههای اولیه وارداتی خواهد بود اما در میانمدت، به طراحی و ساخت محصول ورود خواهیم کرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از برنا، منوچهر منطقی در پاسخ به اینکه آیا زیرساختهای استفاده از خودروی برقی در ایران وجود دارد یا خیر، بیان کرد: این موضوع در گام نخست به یک راهبرد و مطالعه جامع و کامل نیاز دارد که خوشبختانه این مطالعات از پنج سال قبل در معاونت علمی و فناوری شروع شده است. تمام ذینفعان این موضوع مانند وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاهها، قطعهسازان و صنایع، در تمامی جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شد، شرکت کردند و نهایتا به یک جمعبندی و نقشه راه اولیه رسیدند.
وی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته استفاده از خودروهای برقی را از خودروهای عمومی شروع میکنند، عنوان کرد: هماکنون نقشه راه این موضوع در کشور تهیه شده و برای خودروهای عمومی نیز تصمیمگیری شده است. شهرداری تهران داوطلب شده که برای داشتن هوای پاک، این کار را انجام دهد و برای پیادهسازی این مدل ایستگاههایی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و هماکنون در حال ورود به کارهای اجرایی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه شکلگیری مجموعههای تولید خودروی برقی نیازمند حمایتهای اولیه است، اظهار داشت: خوشبختانه ماده اولیه باتری در حجم قابل قبولی کشف شده و حتی دو و سه شرکت بینالمللی از کشورهای مختلف برای سرمایهگذاری در این حوزه به ما مراجعه کردند. راهبرد اصلی وزارت صمت در حوزه خودروهای برقی، مشارکتهای بینالمللی در زمینه محصول و باتری است؛ کما اینکه هماکنون دو خودروساز خصوصی و دو خودروساز بزرگ شرکایی را انتخاب کردند و اگرچه در مرحله گفتوگو هستند اما مرحلهای است که میتواند خیلی سریع به قراردادهای اجرایی تبدیل شود.
منطقی مطرح کرد: ما سه تولیدکننده داخلی اتوبوس در کشور داریم که یک همکار قوی خارجی و یک همکار قوی صنعتی دانشگاهی دارند و در حوزه تاکسی نیز ورود کردیم اما به دلیل اینکه قرار است این کار در فاز کوتاهمدت و انتهای سال ۱۴۰۲ انجام شود، مسلما نمونههای اولیه وارداتی خواهد بود و در میانمدت نیز به طراحی و ساخت محصول ورود خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا توان علمی کشور، سازگاری با سیاستهای اجرایی در حوزه عرضه خودرو را دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: ما در میانمدت و بلندمدت مسائلی شبیه به وضعیت فعلی را نخواهیم داشت و تا دو سال آینده بحثهایی مانند اینکه رقابتی هستیم یا خیر مرتفع خواهد شد زیرا تیراژ تولید داخلی روند روبهرشدی را طی میکند. بنابراین تا آن زمان بازار خودرو اشباع خواهد شد؛ به طوری که خودروسازان مجبور میشوند محصولات خود را به صورت نقدی و قسطی عرضه کنند.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت خاطرنشان کرد: زمانی که خودروهای برقی به صورت عمومی استفاده شوند، دیگر این مسائل و مشکلات را نخواهیم داشت و در واردات هم یک تعادل نسبی ایجاد میشود و انحصار از بین خواهد رفت.
انتهای پیام//