مدیرعامل شرکت آژند رهاورد سپاهان گفت: مواد اولیه در بورس کالا به گونهای عرضه میشود که تولیدکنندگان قادر به برنامهریزی برای خرید آن نیستند و در زمانهایی که نیاز بازار افزایش مییابد، عرضه انجام نمیشود.
سید امیر رضا نوری نائینی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: متاسفانه وضعیت صنعت لوله و پروفیل مناسب نیست و تولیدکنندگان این حوزه نیز از نظر تامین مواد اولیه، تولید و فروش شرایط مناسبی ندارند.
وی افزود: تولیدکنندگان لوله و پروفیل به ناچار باید مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین کنند. چراکه با توجه به دستورالعملهای جدید، همه تولیدکنندگان ورق فولادی باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و هیچ اختیاری برای فروش خارج از بورس ندارند.
کاهش عرضه ورق در زمان افزایش قیمت
مدیرعامل شرکت آژند رهاورد سپاهان با اشاره به افزایش عرضه ورق گرم فولادی در بورس کالا، عنوان کرد: متاسفانه در زمانی که قیمت افزایش مییابد و مصرفکننده به ورق فولادی احتیاج دارد، عرضه انجام نمیشود و التهاب در بازار بالا میرود اما هنگامی که قیمتهای جهانی و به تبع آن، داخلی کاهش مییابد، عرضهها نیز بیشتر میشود. نکته منفی بازار ورق فولادی، دستوری بودن قیمتگذاری آن است و همین موضوع باعث میشود بازار و عرضه و تقاضای آن در افزایش و کاهش قیمت تعیینکننده نباشد.
نوری تصریح کرد: در هر ماه یک بار عرضه سنگین ورق گرم از سوی عرضهکننده بزرگ این محصول در کشور به صورت تلفیقی تولید داخلی و وارداتی انجام میشود. نوع خرید و نقدی یا اعتباری بودن آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام میکند که معمولا به صورت تلفیقی است. همچنین به عرضهکنندگان گفته میشود که قیمت عرضه خود را کاهش یا افزایش دهند و عرضه و تقاضا در این افزایش یا کاهش قیمت هیچ نقشی ایفا نمیکند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، ورق گرم فولادی پس از انجام معامله، سه ماه بعد به خریدار تحویل داده میشود و نوع معامله ممکن است تغییر کند. به طور مثال، معامله در آبان ماه ۱۴۰۰، ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری انجام شد اما در ماههای دی و بهمن ۱۴۰۰، معاملات ۱۰ درصد نقدی و ۹۰ درصد اعتباری صورت گرفت. ناگفته نماند که نوع معاملات همواره در حال تغییر است و حتی به مدت چند ماه معاملات به صورت کاملا نقدی انجام میشد. متاسفانه در این زمینه برنامه خاصی وجود ندارد و اغلب نوع معاملات به یکباره به عرضهکنندگان و خریداران اعلام میشود.
مدیرعامل شرکت آژند رهاورد سپاهان اذعان کرد: با توجه به اینکه ممکن است با هر عرضه، هر اتفاقی بیفتد، این موضوع بعضا باعث غافلگیری و سردرگمی خریداران شده است و شرایط قابل پیشبینی نیست. در نتیجه، مصرفکنندگان ورق فولادی قادر به برنامهریزی برای بلندمدت و حتی میانمدت خود نیستند و نمیتوانند روی برنامه سالانه هم حساب کنند. بلکه باید در لحظه اعلام شرایط عرضه، برای خرید ورق گرم فولادی تصمیم بگیرند و آن را اجرا کنند.
نوری بیان کرد: تعدد عرضهکنندگان ورق گرم در بورس هم شرایط بازار را تغییر چندانی نداده است. چراکه کیفیت ورقهای عرضه شده بسیار متفاوت است و تنها یک عرضهکننده ورق استاندارد وجود دارد. همین موضوع باعث نبود تقاضای مناسب برای ورق فولادی غیر استاندارد در بورس کالا شده است و اغلب عرضههای ورق گرم به فروش نمیرود. ضمن اینکه قیمت ورقهای فولادی این عرضهکنندگان مناسب نیست و بورس همه عرضههای ورق فولادی را به یک چشم میبیند و قیمتگذاری میکند. همچنین تمامی عرضهکنندگان ورق گرم فولادی، مواد اولیه خود یعنی اسلب را از یک عرضهکننده تامین میکنند که قیمت آن نیز از طریق بورس کالا تعیین میشود.
۲۰ درصد ظرفیت اسمی فعال است
مدیرعامل شرکت آژند رهاورد سپاهان مطرح کرد: ظرفیت تولید شرکت ما حدود ۵۲ هزار تن در سال است که تنها ۶۶۰ تن ورق در ماه به عنوان سهمیه به ما تعلق میگیرد که متاسفانه کفاف ۱۰ درصد از ظرفیت اسمی شرکت را میدهد. البته میزان تولیدات شرکت سالانه به ۱۲ هزار تن میرسد و بنابراین کمی بیش از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی فعال است. با این حال، نوع عرضههای ورق گرم فولادی به گونهای است که این محصول به تولیدکنندگان واقعی نمیرسد و از آن دلالان میشود.
وی تاکید کرد: شرکت آژند رهاورد سپاهان با استفاده از ورق گرم، تنها لوله فولادی تولید میکند و تولید پروفیل را حتی با وجود توانایی و وجود دستگاهها و ماشینآلات تولید آن، در دستور کار ندارد. در شرکت ما، لوله از قطر دو تا ۲۵ اینچ تولید میشود. از آنجایی که کیفیت لولههای تولیدی در شرکت آژند رهاورد سپاهان بالا است، به همین دلیل مشتریان خاص خود را داریم. در حال حاضر، برای همه سایزهای لوله در محدوده یاد شده، تقاضا وجود دارد ولی این تقاضا چنگی به دل نمیزند و معمولا تقاضا به اندازه ظرفیت اسمی نیست.
نوری اظهار کرد: در صورتی که یک تولیدکننده لوله و پروفیل قصد داشته باشد تولید مطابق با ظرفیت اسمی آن صورت بگیرد، باید فروش صادراتی داشته باشد. شرکت ما هم در گذشته صادرات داشت اما آن را متوقف کردیم زیرا تاجر خریدار محصول شرکت ما قصد داشت قیمت لوله فولادی را با نرخ ارز آزاد بپردازد اما شرکت ما باید ارز را به صورت نیمایی به بانک مرکزی تحویل میداد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که نمیتوانستیم اختلاف ایجاد شده بین نرخ ارز آزاد و نیمایی را پرداخت کنیم زیرا مابهالتفاوت آنها زیاد بود. بنابراین مشتریان خارجی ترجیح میدهند محصول مورد نیاز خود را از واسطهها خریداری کنند.
مدیرعامل شرکت آژند رهاورد سپاهان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مشتریان شرکت آژند رهاورد سپاهان چه شرکتهایی هستند، عنوان کرد: بخشی از محصولات شرکت ما در پروژههای عسلویه استفاده شد. همچنین پتروشیمی خلیج فارس نیز دیگر مشتری شرکت آژند رهاورد سپاهان بود. از آنجا که شرکت ما از ورقهای فولادی با کیفیت در ساخت لوله استفاده میکند، در نتیجه محصول نیز با کیفیت تولید میشود و مشتریانی که برای آنها کیفیت لوله مهم است، از لولههای فولادی ما استفاده میکنند.
اجرای طرح توسعه برای افزایش کیفیت
نوری در خصوص طرحهای توسعهای آتی این شرکت گفت: هماکنون یک واحد ماشینسازی در اختیار داریم که علاوه بر تولید لوله فولادی فعالیت میکند. با این حال، به دنبال نصب یک خط صافکن لوله هستیم تا فرایند تولید تکمیل شود و برای تولید محصولات گالوانیزه خط را آماده کنیم. البته خط گالوانیزه در اختیار نداریم اما لوله سیاه تولید میکنیم و آن را در اختیار گالوانیزهکاران قرار میدهیم و آنها نیز لوله را گالوانیزه میکنند. به همین دلیل خط صافکن لوله نصب خواهیم کرد تا لولهها بهتر برای گالوانیزه شدن آماده شوند.
انتهای پیام//