مدیرعامل شرکت مس هفشجان گفت: در کنار تمام مشکلات موجود در صنعت، عدم وجود تدبیر و برنامه مدیران ارشد حوزه صنعت و اقتصاد کشور، بیشتر از سایر معضلات احساس میشود. هر مملکتی متناسب با وضعیت اقتصادی خود مشکلات و دغدغههای خاص خود را دارد که با مدیریت صحیح میتوان آنها را مدیریت کرد که این مسئله در کشور ما به شدت کمرنگ است.
محمدعلی مرادپور در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت مس هفشجان در سال ۱۳۹۰ در شهرستان شهرکرد به بهرهبرداری رسید. این شرکت تولیدکننده مفتول مسی به روش Continuous Casting & Rolling است؛ این روش ریختهگری پیوسته نورد نامیده میشود. نورد یک روش شکلدهی موادی مانند فلزات بوده که این تغییر شکل از طریق عبور دادن فلز از بین دو غلتک که در حال حرکت هستند، حاصل میشود. ماده پایه تولید مفتول مس است و ما مس را به شکل کاتد از بورس کالا تهیه میکنیم و در واقع کاتد مس تحت عملیات ریختهگری و نورد قرار میگیرد تا به شکل مفتول درآید.
وی افزود: مجموعه مس هفشجان توان تولید ۶۰ هزار تن مفتول در سال را دارد و در واقع پنج هزار تن مفتول در ماه تولید میکنیم. تولید یک محصول با کیفیت به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ ازجمله این عوامل میتوان به نوع مواد اولیه، تکنولوژی تولید و نوع ماشینآلات خط تولید اشاره کرد که ما از ابتدای فعالیت خود سعی داشتهایم که مفتول با کیفیتی را به بازار ارائه کنیم.
مدیرعامل شرکت مس هفشجان در رابطه با عمده مشتریان مفتول مسی، توضیح داد: مس به عنوان سومین فلز گرانبها در دنیا شناخته شده است و همچنین به دلیل خاصیت رسانایی بالای این فلز در بسیاری از صنایع الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. مهمترین مصرفکننده مفتول کارخانههای تولیدی سیم و کابل هستند. از طرفی نیز ایران دارای معادن مس با کیفیت بسیاری است، در نتیجه مفتول و سیم و کابلهای تولیدی نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.
مرادپور در خصوص مشکلات موجود در صنعت تولید مفتول تصریح کرد: صنعت مفتول مانند هر صنعت و کسب و کار دیگری مشکلات خاص خود را دارد، اما مس صنعت گستردهای بوده و مشکلات بزرگتری آن را احاطه کرده است. مهمترین چالش این صنعت، سوء مدیریت در حوزه اقتصاد و عدم استراتژی مدون صنعتی بوده که این بیبرنامه بودن مدیران ارشد دامن تولیدکنندگان فعال در حوزه مس را گرفته است. علاوه بر این موارد، عدم حمایتهای دولتی نیز از مشکلات دیگر صنعتگران محسوب میشود؛ چراکه در چنین شرایط نابسامان اقتصادی به جای پشتیبانیهای صحیح و ارائه خدمات ویژه به تولیدکنندگان، قوانین جدید وضع میکنند و همچنین نرخهای نجومی تسهیلات ویژه تولید نیز به عرصه تولید ضربه محکمی وارد کرده است.
وی با بیان اینکه فروش داخلی و خارجی تحت تاثیر عوامل گوناگونی است، اضافه کرد: قیمت مس در ایران را دو مولفه تعیین میکند، اولین مورد قیمت جهانی مس و دومین مولفه نرخ ارز نیمایی است که در دو سال اخیر با رشد مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور قیمت ارز به چندین برابر قیمت گذشته رسیده است. از طرفی قیمت جهانی مس نیز از قافله رشد قیمتها عقب نمانده و هر روز در حال افزایش است و به طور طبیعی این دو عامل موجب افزایش قیمت داخلی مس میشوند. این موضوع مسیر تهیه مواد اولیه و تولید محصول را با مشکلات جدی روبهرو میکند و به مرور زمان باعث کاهش تقاضا میشود.
مدیرعامل شرکت مس هفشجان تاکید کرد: در واقع، افزایش قیمتها در بورس کالا اصلا رضایتبخش نیست و فروش داخلی را به شدت کاهش داده است. همچنین با جهش قیمتها و اعمال تحریمها فروش خارجی همچون فروش داخلی با مشکلات جدیدی مواجه شده و در واقع در حال حاضر، صادرات مفتول مس به شدت محدود شده است.
مرادپور در پایان مطرح کرد: هر صنعتگری برای ادامه فعالیت خود نیاز به برنامهریزی و هدفگذاری دارد و با وجود تغییر قیمت مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز عملا در آینده نزدیک به ثبات قیمتی نخواهیم رسید و در چنین شرایطی برنامهریزی و پیشبینی چشمانداز تولید ناممکن و دشوار خواهد بود.
انتهای پیام//