سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۳:۱۸ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:35 /سه شنبه/9 آبان 1402

سرمایه‌گذاری و تمرکز شرکت «Rusal» بر تامین مواد اولیه از چین

تصمیم شرکت «Rusal» برای سرمایه‌گذاری در تامین مواد اولیه از یک شرکت چینی، نشان از پیکره‌بندی مجدد در وضعیت جهانی تجارت آلومینیوم دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Rusal» در نظر دارد پس از قطع دسترسی به پالایشگاه اوکراین و از دست دادن امکان حق ثبت قراردادهای پیش خرید در سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت، در یک واحد تولیدی در ایالت کوئینزلند استرالیا، ۳۰ درصد از سهام شرکت «Hebei Wenfeng New Materials» را به منظور تامین آلومینای مورد نیاز خود خریداری کند.

این خرید وابستگی فزاینده شرکت «Rusal» به چین برای تامین محصول میانی همچون بوکسیت و برخی فلزات کار نشده و برش نخورده در فرایند تولید آلومینیوم را افزایش می‌دهد.

بر همین اساس چین در حال تبدیل شدن به یک بازار مهم برای محصولات ساخته شده شرکت «Rusal» است؛ چراکه تمایل کشورهای غربی برای خرید فلزات به خصوص آلومینیوم از روسیه کاهش یافته است.

پیکره‌بندی مجدد تجارت آلومینیوم، بخشی از تغییرات گسترده‌تر الگوهای تجارت کالاهای تولید روسیه در پی تهاجم این کشور در سال ۲۰۲۲ به اوکراین است.

اختلالات ایجاد شده در زنجیره تامین آلومینیوم جهانی در حال بر طرف شدن است و این دست از توافق‌ها میان چین و روسیه همانند خرید ۳۰ درصد از سهام شرکت «Hebei Wenfeng New Materials» توسط شرکت «Rusal»، به نظر می‌رسد که روندی ادامه‌دار خواهد بود.

حجم صادرات آلومینا از چین به روسیه

کاهش شکاف عرضه و تقاضای آلومینا

شرکت «Rusal» در هفته‌های ابتدایی پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲، دسترسی به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن آلومینا را از دست داد.

گفتنی است روابط این شرکت با پالایشگاه «Nikolaev» اوکراین بلافاصله به دلیل آغاز جنگ میان روسیه و اکراین پایان یافتپ؛ این در حالی است که تصمیم دولت استرالیا در ماه مارس ۲۰۲۲ برای ممنوعیت صادرات مواد اولیه به روسیه، منجر به تعلیق حق ۲۰ درصدی ثبت قرارداد پیش فروش شرکت «Rusal» در پالایشگاه سرمایه‌گذاری شده مشترک در ایالت کوئینزلند استرالیا شد.

لازم به ذکر است که مقدار تولید آلومینا قابل انتساب به شرکت «Rusal» با ۲۸٫۳ درصد کاهش سالانه، به پنج میلیون و ۹۵۳ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید. مقدار تولید آلومینای این شرکت در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ نیز حدود ۲۴ درصد کاهش یافت. این شرکت کسری تولید خود را با خرید مواد اولیه از شرکت‌های ثالث و در درجه اول از چین توانسته است جبران کند.

گفتنی است چین در سال ۲۰۲۱، محموله‌ قابل‌توجهی از آلومینا به روسیه صادر نکرد. مجموع محموله‌های آلومینای صادراتی چین در این سال، بالغ بر ۱۱۷ هزار تن بود که فقط یک هزار و ۷۵۰ تن آن به روسیه صادر شد.

این رقم در ماه مارس ۲۰۲۲، زمانی که صادرات آلومینا به روسیه افزایش پیدا کرد، با تغییراتی همراه شد. همچنین کشور چین در سال ۲۰۲۲، بیش از یک میلیون تن آلومینا صادر کرد که ۸۴۳ هزار تن از آن به روسیه ارسال شد.

این روند افزایشی حجم صادرات آلومینا به روسیه همچنان در سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کرد و در بازه زمانی بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ با بیش از ۲۲ درصد افزایش، به حدود ۸۰۵ هزار تن رسید. حجم آلومینای وارداتی به روسیه در بازه زمانی مذکور، حدود ۸۶ درصد از کل حجم محموله‌های وارداتی به این کشور را به خود اختصاص داد.

خرید سهام شرکت «Hebei Wenfeng New Materials» با کاهش وابستگی شرکت «Rusal» به خرید مواد اولیه از بازار فیزیکی، موجب ارتقای وضعیت کسب و کار و جایگاه این شرکت می‌شود. به علاوه خرید ۳۰ درصد از سهام شرکت «Hebei Wenfeng New Materials»، امکان دسترسی به ظرفیت سالانه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تنی آلومینای تولیدی این شرکت برای شرکت «Rusal» را فراهم می‌کند.

حجم واردات آلومینیوم اولیه از چین در مقابل حجم واردات تولید روسیه به چین

افزایش حجم فلزات تولید روسیه به چین

در حالی که حجم آلومینای صادراتی از چین به روسیه با رشد همراه بوده، حجم صادرات آلومینیوم تولید روسیه به چین نیز با روند افزایشی مواجه شده است.

در همین رابطه حجم صادرات فلز آلومینیوم از روسیه به چین در ۹ ماهه سال جاری میلادی، بالغ بر ۸۰۶ هزار تن بوده که نسبت به حجم واردات ۲۷۶ هزار تنی در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، روند صعودی را به ثبت رسانده است. حجم صادرات فلز آلومینیوم از روسیه، حدود ۸۴ درصد از حجم کل واردات آلومینیوم اولیه به چین را به خود اختصاص داده است.

برخی از این آلومینیوم صادراتی روسیه ممکن است به وسیله کانال‌های شخص ثالث به چین واردات شده باشد؛ چراکه معامله‌گران سعی دارند حجم مازاد عرضه آلومینیوم تولید روسیه موجود در انبارهای خود را به هر نحوی در بازار به فروش برسانند.

درست است آلومینیوم روسیه هنوز تحت تحریم‌های رسمی کشورهای غربی قرار نگرفته است اما برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا در ماه فوریه ۲۰۲۳، تعرفه واردات ۲۰۰ درصدی بر روی فلزات تولید شده در روسیه اعمال کرد که اساسا راه واردات آلومینیوم روسیه به بازار این کشور را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است؛ در عین حال برخی از کشورهای اروپایی نیز از خرید آلومینیوم با مبدا تولید روسیه صرف نظر کرده‌اند.

حجم انعکاس مازاد عرضه آلومینیوم تولید روسیه را می‌توان در میزان موجودی ذخیره شده این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن (LME) مشاهده کرد. بر همین اساس حدود ۷۶ درصد از حجم آلومینیوم موجود در انبارهای بورس فلزات لندن تا پایان ماه آگوست ۲۰۲۳، متعلق به این فلز تولید شده در روسیه است. به نظر می‌رسد بخشی از این حجم مازاد عرضه آلومینیوم روسیه به بازار چین که با کمبود شمش آلومینیوم اولیه مواجه است، صادر شود.

در عین حال، شرکت «Rusal» تجارت مستقیم دوجانبه خود را افزایش داده است. این شرکت اوایل ماه اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که شرکت تولیدکننده فویل آلومینیوم در چین با نام «Mingtai Aluminium»، در حال انجام آزمایش بر روی آلومینیوم کم‌کربن تولید شرکت «Rusal» تحت برند «ALLOW INERTIA» است.

این شرکت همچنین در نظر دارد حجم صادرات شمش آلیاژی خود را به چین افزایش دهد. در همین رابطه حجم صادرات آلیاژ آلومینیوم از روسیه به چین در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۱ درصد افزایش یافت و به ۵۷ هزار تن رسید و این روند افزایشی همچنان در سال ۲۰۲۳ ادامه دارد.

کشورهای قاره آسیا حدود ۳۳ درصد از حجم درآمد فروش شرکت «Rusal» را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۲۳ درصد بوده است. سهم فروش آلومینیوم این شرکت در مدت مشابه به ایالات متحده آمریکا از ۷ به ۲ درصد و سهم فروش آلومینیوم به کشورهای اروپایی از ۴۰ به ۳۱ درصد کاهش یافته است.

مستحکم‌تر شدن رابطه چین و روسیه در زمینه بازار آلومینیوم

روابط چین و روسیه در زمینه بازار آلومینیوم روزبه‌روز در حال مستحکم‌تر شدن است. این موضوع در درجه اول یک تحول سیاسی محسوب می‌شود؛ چراکه این دو کشور خود را در بازار آلومینیوم که به سمت قطبی شدن حرکت کرده است، در یک سمت می‌بینند؛ با این حال، در روابط ایجاد شده میان دو کشور، هزینه‌های داخلی شرکت «Rusal» و پویایی بازار داخلی چین در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر تولیدکنندگان آلومینیوم در کشورهای غربی و شرقی به دلیل کاهش قیمت و پریمیوم در بازار فیزیکی، با روند نزولی حاشیه سود خود دست و پنجه نرم می‌کنند. لازم به ذکر است سود خالص تعدیل شده و میزان درآمد شرکت «Rusal» در نیمه اول سال جاری، به ترتیب با کاهش ۵۴ و ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری «Interfax» روسیه و به نقل از یک منبع ناشناس، شرکت «Rusal» قصد دارد ساختار هزینه در واحدهای ذوب خود را مد نظر قرار ‌دهد. از جمله واحدهای ذوب پرهزینه شرکت «Rusal»، می‌توان به واحدهای «Kandalaksha» ،«Volgograd» واقع در غرب روسیه و واحد «Novokuznetsk» اشاره کرد. از کم هزینه‌برترین واحدهای ذوب این شرکت هم می‌توان به واحد ذوب «Taishet» که در سیبری مستقر بوده و به بازارهای آسیا خصوصا چین نزدیک‌تر است، اشاره کرد.

به همین دلیل اگر قرار باشد ظرفیت تولید واحدهای ذوب شرکت «Rusal» افت پیدا کند، این شرکت مشخصا ظرفیت تولید واحدهای پرهزینه‌تر خود را کاهش خواهد داد.

در سال‌های گذشته، چین نیازی به آلومینیوم اولیه نداشت اما از آنجایی که هم‌اکنون تولیدکنندگان فولاد در این کشور نزدیک به سقف ظرفیت ۴۵ میلیون تنی که توسط دولت چین تعیین شده است فعالیت می‌کنند، این کشور به واردات آلومینیوم اولیه از دیگر کشورها احتیاج پیدا کرده است.

بر همین اساس از آنجایی که حجم تقاضای آلومینیوم اولیه داخلی در چین همچنان در حال رشد است، روی آوردن به ظرفیت مازاد عرضه آلومینیوم تولید روسیه در بازار ممکن است گزینه جذابی برای چین به نظر برسد.

با این حال، واحدهای ذوب کم‌کربن شرکت «Rusal» مستقر در سیبری، به نظر گزینه جذاب‌تری برای چین تلقی می‌شود؛ اگرچه اغلب تولیدکنندگان آلومینیوم در چین به منظور تولید آلومینیوم سبز به استان‌های غنی از آب مانند یون‌نان نقل مکان کرده‌اند اما هنوز هم بسیاری از محصولات آلومینیوم این کشور در واحدهای ذوب با سوخت زغال‌سنگ تولید می‌شوند.

تقویت رابطه چین و روسیه در زمینه صنعت آلومینیوم برای هر دو کشور منفعت به همراه خواهد داشت و یک پیوند دو سر برد تلقی می‌شود.

انتهای پیام//

رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:56 /پنجشنبه/26 مرداد 1402

رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:36 /شنبه/17 دی 1401

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:28 /پنجشنبه/20 مرداد 1401

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

21:26 /پنجشنبه/23 تیر 1401

آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌‎وگو با «فلزات آنلاین»:

13:43 /سه شنبه/24 اسفند 1400
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

5:46 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک دومین تولیدکننده آلومینیوم ایران؛

6:13 /چهارشنبه/12 مهر 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500