سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۲۱ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:27 /پنجشنبه/11 آبان 1402

مدیر آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه:

به آموزش پیمانکاران همچون کارکنان شرکت توجه ویژه داریم

مدیر آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه گفت: الگوی جدید و راهبردی فعالیت‌ها و برنامه‌های واحد آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۴۰۱ با پنج محور و مشتمل بر ۱۵ کلان برنامه طراحی و وارد فاز اجرا شده و تهمیدات لازم جهت آموزش پیمانکاران را در سه بخش اندیشیده‌ایم. 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، ابراهیم کاظمی در خصوص فرایندهای آموزشی، بیان کرد: الگوی جدید و راهبردی فعالیت‌ها و برنامه‌های واحد آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۴۰۱ با پنج محور و مشتمل بر ۱۵ کلان برنامه طراحی و وارد فاز اجرا شد.

  • محور اول: بالندگی؛ معتقدیم برای بالندگی شرکت فولاد مبارکه، بحث انگیزه و اشتیاق لازم است؛ برای بالندگی سازمان باید ابتدا جهت‌گیری درست باشد و رهبران نوآور و کارکنان مشتاق داشته باشند.
  • محور دوم: مهارت‌‌‍افزایی؛ به‌ منظور مهارت‌افزایی باید به کارکنان کمک کنیم.
  • محور سوم: توان‌افزایی؛ بدون شک توان‌افزایی با مهارت افزایی تفاوت دارد.
  • محور چهارم: استعدادیابی و جانشین‌پروری
  • محور پنجم: فرهنگ و خانواده

وی در خصوص واحدهای مختلف بخش آموزش، عنوان کرد: به‌ طور کلی در واحد آموزش چهار بخش داریم. بخش اول کانون ارزیابی شایستگی است. این بخش رویکرد ارزیابی‌ها و توسعه را شامل می‌شود و این کار به‌ صورت ویژه در زمان استخدام صورت می‌گیرد. به‌طورکلی، کانون ارزیابی سه هدف کمک به ترویج شایسته‌محوری در شرکت، عدالت سازمانی و اشتیاق شغلی را در دستور کار خود قرار داده است. بخش دوم مربوط به فعالیت‌های حوزه ارتقای همکاران است. به عنوان مثال، کانون ارزیابی در زمان ارتقای همکاران از تکنسین به کارشناسی یا کارشناسی به ریاست و از ریاست به مدیریت ایفای نقش می‌کندبخش سوم مربوط به استعدادیابی و جانشین‌پروری است. در این زمینه نیز استعدادهای سازمان را شناسایی می‌کنیم و آن‌ها را در مسیر توسعه جانشینی قرار می‌دهیم تا انشاالله در آینده افرادی برجسته داشته باشیم و بتوانیم از بین آن‌ها بهترین‌ها را انتخاب کنیمرویکرد چهارم توسعه است. وقتی افراد شناسایی می‌شوند، باید آن‌ها را توسعه دهیم که برنامه‌های این بخش شامل توسعه فردی (IDP)، نگرش جمعی و ارتقای دانش کسب‌و‌کار با نگاه تحول دیجیتال است.

مدیر آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه در ارتباط با اقدامات این شرکت در راستای پرورش و توانمندسازی نیروی انسانی، مطرح کرد: در صفحه اصلی سایت انجمن جهانی فولاد (WSA) این جمله‌ قابل‌تامل و زیبا نوشته شده است: «صنعت فولاد متعهد است فرصت ارتقای مهارت و توسعه توانمندی‌های دانشی کارکنان را فراهم کند». این اقدام تنها به‌ دلیل افزایش بهره‌وری و کیفیت کاری کارکنان نیست بلکه ارتقای اشتیاق، رضایت و تعلق کاری کارکنان نیز جزو اهداف آموزش است. این نکته قابل‌توجهی بوده که یک انجمن جهانی در زمینه صنعت فولاد که تخصص آن آموزش و یادگیری است، تاکید دارد که آموزش فقط برای ارتقای بهره‌وری و کیفیت کار نیست زیرا با انسان روبه‌رو هستیم و خود آموزش و یادگیری باعث ارتقای رضایت و اشتیاق کارکنان می‌شود؛ راهبردی که جزو اهداف آموزش است.

کاظمی ادامه داد: در سال‌های گذشته، مدیریت آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی که بیش از ۲۰ سال در فولاد مبارکه قدمت دارد و نظامی ساختاریافته بر آن حاکم است، در دوره‌های زمانی خاص با اهداف توانمندسازی کارکنان و همچنین انتقال فرهنگ سازمانی، نزدیک به یک میلیون نفرساعت آموزش برگزار کرده است. در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم از کمیت به سمت کیفیت حرکت کنیم تا کارکنان نیز از دانش و یادگیری در سازمان رضایت پیدا کننددر واحد آموزش، دغدغه و ماموریت ۶۰ نفر از همکاران این است که اطمینان پیدا کنند کارکنان از دانش، مهارت و توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های شغلی‌ خود در حال و آینده برخوردار باشند. به‌ طور کلی جنس کارکنان واحد آموزش «معلمی» است. این روحیه در کنار ماموریت توانمندسازی، نه‌ تنها کارکنان فولاد مبارکه بلکه در قالب انتقال دانش فنی، کارکنان سایر شرکت‌ها را نیز در بر می‌گیرد. خانواده آموزش و توسعه شامل مدرسان داخلی و بیرونی، ارزیابان، هماهنگ‌کنندگان و تسهیلگران آموزش، مسئولان و مدیران واحدها می‌شوددر سال جاری، ما شاهد ورود کارکنان جدیدالاستخدام بوده‌ایم که از یک سو ملزم به آشنا ساختن آن‌ها با ارزش‌ها و فرهنگ فولاد مبارکه و از سوی دیگر توانمندسازی آن‌ها در حوزه‌های دانشی تخصصی هستیم. تعهد ما فراتر از مرزهای داخل شرکت، جامعه پیرامون و کارآموزان را نیز در برمی‌گیرد که همه این‌ها حاصل همان تعهد کارکنان ماست.

 وی در ادامه به برنامه‌های فولاد مبارکه در حوزه توسعه و استانداردسازی فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد مبارکه، یک نگرش هلدینگی دارد و ما به گروه فولاد مبارکه تبدیل شده‌ایم. آموزش فولاد مبارکه نیز می‌تواند به‌ عنوان یک هسته مرکزی عمل کرده و به گروه کمک کند. در حال حاضر که شرکت بزرگ شده و توسعه‌ یافته است، از نظر فضاهای آموزشی و اداری در شرکت با محدودیت مواجهیم؛ البته فضاهای آموزشی در بیرون از شرکت وجود دارد و فولاد مبارکه می‌تواند به‌صورت استیجاری از آن استفاده کند اما این فضاها استانداردها و کیفیت لازم را نداردما در حوزه توسعه فضاهای آموزشی سه استراتژی داریم؛ یکی ساختمان دانشکده فنی در داخل کارخانه است که بهینه‌سازی آن در حال انجام بوده و حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. استراتژی دوم، اختصاص ساختمان نگین سپاهان‌شهر به آموزش و توسعه است. در سومین راهبرد نیز در طرح جامع مجموعه فرهنگی فردوس، یک فضای آموزشی را پیش‌بینی کرده‌ایم. در عین‌ حال از ظرفیت‌های شهر اصفهان نظیر دانشگاه اصفهان، دانشگاه مبارکه و موسساتی که فضاهای استاندارد دارند نیز در کنار این راهبردها استفاده می‌کنیم.

مدیر آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که با توجه به چالش‌هایی که برای آموزش‌های حضوری وجود دارد، استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و اینترنت چقدر در برنامه کاری شماست، اظهار داشت: در زمان کرونا فرصتی ایجاد شد که آموزش آنلاین و آفلاین را تجربه کنیم. راهبرد ما این است که آموزش آنلاین را در دوره‌هایی که فراوانی زیادی دارند و تامین منابع مثل گرفتن استاد خوب برای آن سخت‌تر است، در دستور کار قرار داده و از فضای مجازی استفاده کنیم. از طریق انجمن جهانی فولاد، به رویدادهایی دسترسی داریم که با حضور متخصصان فولادسازی دنیا برگزار می‌شود و اخیرا در دو رویداد با عنوان «Still Talk» در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و همکاران ناحیه سبا، با تازه‌های صنعت فولاد دانش خود را محک زدیم که بازخوردهای دریافت‌ شده از همکاران در این خصوص مثبت بوده و تلاش می‌کنیم خود را به انجمن‌های جهانی نزدیک‌تر کنیم. از سوی دیگر، برنامه داریم از ظرفیت استارت‌آپ‌ها و سامانه‌هایی که به همین منظور وجود دارند، استفاده کنیم و دسترسی‌ها را جهت یادگیری در اختیار کارکنان قرار دهیم.

کاظمی با بیان اینکه ما ارتباطات بسیار خوبی با سازمان آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای داریم و تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده و در جهت دریافت مجوز سطح «الف»  اقدام کرده‌ایم، تصریح کرد: این مجوز به ما اجازه می‌دهد به‌ عنوان یک موسسه فنی و حرفه‌ای آزاد شناخته شویم. ویژگی این مجوز این است که می‌توانیم گواهینامه معتبر و رسمی صادر کنیم که در سامانه آموزش فنی و حرفه‌ای ثبت شود. رویکرد ما این است که به بانک اطلاعاتی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دسترسی داشته باشیم و اطلاعات مورد تایید خود را با آن‌ها به اشتراک بگذاریم تا این هم‌افزایی باعث شود به سمتی برویم که یک دانشکده فنی و حرفه‌ای در داخل کارخانه تاسیس کنیم. این امر به ما کمک می‌کند با سیستم آموزش کشور نیز هماهنگ باشیم و بتوانیم در گزارش‌دهی‌ خود این فعالیت‌ها را نشان دهیم.

وی در ارتباط با نقش تسهیلگران و اعضای کارگروه تخصصی و رابطان این بخش در نواحی مختلف شرکت، تاکید کرد: شبکه تسهیل‌کنندگان آموزش نواحی که در ساختار همان ناحیه قرار دارند، نیازهای آموزشی را شناسایی و در سیستم اطلاعاتی واحد آموزش ثبت می‌کنند؛ هماهنگی‌ها را در درون واحد انجام می‌دهند و با واحد آموزش ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین هماهنگ‌کننده آموزش نواحی، کارمندان آموزش هستند و با استقرار در آن نواحی مسائل آموزشی را پیگیری می‌کنند. اگر در این شبکه‌ها هم‌افزایی و هم‌اندیشی و تعامل صورت گیرد، ما شاهد ارتقای کیفیت برنامه‌هایمان خواهیم بود.

مدیر آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه در ادامه به برنامه‌‌های این بخش برای برگزاری دوره‌های جامع خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: در راستای الگوی راهبردی آموزش افق ۱۴۰۵، تعداد ۱۵ برنامه کلان تعریف شده که اصطلاحا «از ازدواج تا ازدواج» نام‌گذاری شده است. قبل از ازدواج، برای همکاران مجرد برنامه‌های مربوط به تجرد را داریم؛ بعد از ازدواج، آموزش‌های مربوط به زوجین و زندگی مشترک ارائه می‌شود و همچنین برنامه‌هایی در زمینه آمادگی فرزندآوری، رشد و بلوغ فرزندان، مشاوره در زمینه کنکور و ادامه تحصیل فرزندان و نهایتا مشاوره‌ ازدواج نسل جدید و فرزندان تدارک دیده شده است. کل این برنامه در قالب طرح جامع خانواده برنامه‌ریزی شده که در آن ۲۴ هزار نفرساعت آموزش برآورد شده است. هدف ما این است که تا پایان امسال، هرکدام از کارکنان حداقل در یکی از برنامه‌های این طرح شرکت کرده باشند.

کاظمی خاطرنشان کرد: مراکز یادشده بر اساس ضوابط انتخاب می‌شوند و گردشکار و معیارهایی هم برای اساتید داریم. مکان جغرافیایی و کیفیت مشاوران نیز ارزیابی می‌شود. علاوه‌براین، با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره هم که بر عملکرد کل مراکز مشاوره در کل استان نظارت می‌کند، ارتباط داریم و استعلام مراکز و مشاوران را از آن سازمان اخذ می‌کنیم. نهایتا عملکردها بررسی شده و از کارکنان نظرسنجی می‌شود. مراکزی که خدمات خوبی ندارند، از مدار خارج شده و با مراکز جدید وارد مرحله عقد قرارداد می‌شویم. قسمت ارزیابی اثربخشی ما در واحد آموزش این آمادگی را دارد که هم به‌ صورت تلفنی و هم به‌ صورت حضوری پذیرای دوستان و بازخورد آن‌ها باشد.

وی در پایان به برنامه‌های واحد آموزش در زمینه پیمانکاران فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: به آموزش کارکنان پیمانکار همانند همکاران شرکت توجه ویژه داریم. معتقدیم این عزیزان هم جزو خانواده بزرگ فولاد هستند و توانمندسازی برای ایشان نیز باید رقم بخورد؛ البته خود شرکت‌های پیمانکار نیز باید توجه ویژه‌ای به امر آموزش و توانمندسازی کارکنان خود داشته باشنداین برنامه‌ها در سه بخش آموزش‌های ایمنی عمومی، آموزش‌های مرتبط با کمک‌های اولیه و بهداشت و اطفای حریق انجام می‌شود؛ البته برخی دوره‌های تخصصی نیز از واحد آموزش درخواست شده که اجرای آن‌ها در دست بررسی است.

انتهای پیام//

به منظور مقابله با واردات غیرقانونی فولاد انجام شد؛

15:48 /یکشنبه/24 تیر 1403

در راستای ایجاد تجارت عادلانه‌تر فولاد،

15:19 /یکشنبه/24 تیر 1403

معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد:

9:39 /یکشنبه/24 تیر 1403

با تکیه بر توان و دانش داخلی محقق شد؛

8:47 /یکشنبه/24 تیر 1403

در دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران،

6:44 /یکشنبه/24 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500