سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۲۶ /پنج شنبه/۷ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 4:37 /شنبه/25 آذر 1402

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

موتور مولد دانش و ایده در کشور هستیم

با ورود شرکت‌های دانش‌بنيان به عرصه‌های مختلف، شتاب توسعه کشور و رشد اقتصادی نسبت به گذشته بسيار افزايش يافته است؛ ضمن اينکه به دليل تحريم‌هايی که عليه کشور اعمال شده، اين شرکت‌ها گام‌های بزرگی در مسير خودکفايی توليد برخي از محصولات استراتژيک برداشته‌اند. بر همين اساس مي‌توان گفت که متخصصان جوان کشور موفق شده‌اند تا با ارائه ايده‌های نوآورانه، سبب شکوفايی اقتصادی و به‌روزرسانی تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنايع...

با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه‌های مختلف، شتاب توسعه کشور و رشد اقتصادی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است؛ ضمن اینکه به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده، این شرکت‌ها گام‌های بزرگی در مسیر خودکفایی تولید برخی از محصولات استراتژیک برداشته‌اند. بر همین اساس می‌توان گفت که متخصصان جوان کشور موفق شده‌اند تا با ارائه ایده‌های نوآورانه، سبب شکوفایی اقتصادی و به‌روزرسانی تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنایع مختلف به ویژه صنایع معدنی شوند که روزی بسیاری از کشورها و رقیبان، حتی تصور این موفقیت و دستاورد بزرگ را نداشتند. شرکت دانش پرتو نقش جهان به عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع فلزی، توانسته است با اقدامات نوآورانه و بومی‌سازی برخی از قطعات استراتژیک، نقش بسزایی در ارتقای صنایع مس و فولاد کشور ایفا کند. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص اهمیت اقتصاد دانش‌محور و تاثیرات آن بر رشد و شکوفایی صنایع مختلف کشور توضیحاتی ارائه بفرمایید.

امروزه مفهوم توسعه و رشد اقتصادی در یک قالب مشخص تعریف نشده و این مهم از طرق مختلفی در کشورها به تحقق می‌پیوندد؛ یکی از روندهای مشترکی که در حال حاضر میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه دیده می‌شود، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور و بهره‌مندی از توانایی‌های قشر علمی به منظور تسهیل فرایندها و سرعت بخشیدن به حرکت ماشین اقتصاد است. ما معتقدیم که اقتصاد دانش‌محور بر پایه‌های علم و خلق دانش بنا شده است اما باید توجه داشت که اقتصاد ‌دانش‌محور زمانی می‌تواند به خلق ثروت و اشتغال‌زایی بینجامد که در تمام حوزه‌ها ورود کرده و سطح فناوری و اطلاعات را به سطوح بالاتری ارتقا دهد. در نتیجه رهبران و متولیان امر زمانی می‌توانند ادعا کنند که در مسیر رشد قدم برمی‌دارند که اقتصاد‌ دانش‌محور توانایی رفع مشکلات اکثر بخش‌ها و صنایع را داشته باشد. همان طور که پیش‌تر ذکر شد، ارکان اصلی اقتصاد دانش‌محور، علم و خلق دانش است که منابع اصلی آن‌ها را می‌توان مراکز علمی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و… عنوان کرد. به همین دلیل متخصصان، پژوهشگران، هیئت‌های علمی، اساتید دانشگاهی و دانشجویان، سرمایه‌های ارزشمند هر کشور هستند که با فعالیت‌های خود، زمینه پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌محور را فراهم می‌کنند. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه، بر اهمیت و تاثیرات اقتصاد دانش‌محور واقف بوده و سیاست‌های کلان اقتصادی کشور چندین سال است که به سمت پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌محور حرکت کرده است. به همین دلیل شاهد شکل‌گیری جریانی در کشور به سمت خلق دانش و بهره‌مندی از آن برای توسعه صنایع هستیم. اگرچه با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور اعمال شده است، حرکت در مسیری خلاف اقتصاد دانش‌محور غیرممکن بود اما باید جنبه‌های مثبت را در نظر بگیریم زیرا این شرایط باعث شد تا سرعت حرکت به سمت خودکفایی و دستیابی به فناوری‌های جدید شدت بگیرد که این موضوع را می‌توان موفقیت بزرگی برشمرد و سال‌ها از آن به عنوان یکی از نمادهای خودباوری ملت ایران و توانایی‌های بالای متخصصان داخلی، یاد کرد.

ارزیابی شما از نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد و توسعه اقتصادی کشور چیست؟

یکی از شاخصه‌های اقتصاد دانش‌محور، شرکت‌های دانش‌محور یا دانش‌بنیان هستند که در سال‌های اخیر شاهد راه‌اندازی‌ آن‌ها و دستاوردهای بزرگی که در حوزه‌های مختلف به دست آورده‌اند، بوده‌‌ایم. این شرکت‌ها با محوریت خلق طرح‌ها و ایده‌های نو به منظور کاهش وابستگی‌های کشور به واردات و رفع نیاز داخلی شروع به فعالیت کردند. باید گفت که راهکارها و محصولاتی که این شرکت‌ها به صنایع ارائه‌ داده‌اند، بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان را شگفت‌زده کرده است؛ تاکنون تصور نمی‌شد که امکان ادامه مسیر بدون استفاده از دانش و محصولات خارجی وجود داشته باشد. باید گفت که فعالیت شرکت‌های دانش‌‌بنیان موجب شد تا پتانسیل‌هایی که تاکنون حتی از وجود آن‌ها بی‌اطلاع بودیم، آشکار شده و در جهت رشد اقتصادی به‌‌کار گرفته شوند؛ ضمن اینکه این شرکت‌ها این موقعیت را فراهم کردند تا افراد ایده‌های خود را عملی کرده و از آن به کسب درآمد بپردازند؛ در نتیجه شاهد افزایش میزان اشتغال‌زایی در کشور و گردش چرخ اقتصاد هستیم. البته شاکله اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرای ایده‌های نو اما کاربردی بوده که لازمه آن بهره‌مندی از افراد خلاق و نوآور است. به همین دلیل این شرکت‌ها با ترکیب دانش و خلاقیت، محصولات جدیدی را به بازار ارائه می‌دهند که تا پیش از این یا وجود نداشتند و یا باید از خارج از کشور تامین می‌شدند. گفتنی است که متخصصان و نخبگان کشور با اجرای ایده‌های کاربردی خود، به همگان ثابت کرده‌اند که اجرای طرح‌های پیچیده و با دانش فنی بالا، آنچنان دشوار نیست و می‌توان به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تکیه کرد؛ باید توجه داشت که اکثر متخصصانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به‌کار هستند، از مراکز علمی داخلی فارغ‌التحصیل شده‌اند و در سنین جوانی به این سطح از درجات علمی دست یافته‌اند. بر همین اساس مسئولان و مقامات آموزشی کشور باید نظام آموزشی را به سمتی سوق دهند که تک تک افرادی که مشغول به تحصیل هستند، در آینده به عنوان مولدهای دانش و ایده‌های نو در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کنند. ضمن اینکه میزان خلق ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در هر کشور، وابسته به میزان سطح دانش و فناوری آن است؛ این دو موضوع اثر متقابل بر یکدیگر داشته و ضروری است تا با پرورش کارشناسان و متخصصان، هم سطح دانش کشور ارتقا یافته و هم میزان ایده‌های نو افزایش یابد.

از سوی دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند تا میزان توسعه و نوآوری آن‌ها مشخص شود که یکی از این معیارها، توسعه آموزش نیروی انسانی است؛ در نتیجه پس از استخدام افراد، شرکت‌های دانش‌بنیان نباید اجازه دهند تا دانش و معلومات کارشناسان در یک نقطه رسوب کرده و از فضای یادگیری دور شوند. به‌روزرسانی و هم‌افزایی اطلاعات کارکنان، یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود زیرا اساسا ماهیت شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان خلق دانش و نوآوری است. مدیران شرکت‌ها باید همواره به دنبال برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتباط با مراکز علمی باشند تا ذهن افراد دائما در تکاپو و ارائه ایده‌های جدید باشد؛ البته نکته مهم اینجاست که ایده‌هایی که در گذشته مطرح شده‌اند، باید به مرحله تجاری‌سازی و خلق ثروت برسند زیرا ارائه ایده‌های کاربردی و عدم اجرای آن‌ها، تنها باعث هدررفت زمان و مایوس شدن افراد به ادامه فعالیت می‌شود.

شرکت دانش پرتو نقش جهان به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان چه اقداماتی در راستای رشد صنایع فلزی کشور انجام داده است؟

شرکت دانش پرتو نقش جهان به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان نزدیک به ۲۱ سال است که در حوزه ریخته‌گری فلزات پایه مس و ماشین‌کاری حرفه‌ای قطعات صنعتی فعالیت دارد و ما موفق شده‌ایم تا با تولید محصولات استراتژیک علاوه بر رفع نیاز صنایع داخلی، از خروج مقدار قابل‌توجهی ارز از کشور جلوگیری کنیم. بدون اغراق می‌توان گفت که برخی از قطعات مورد استفاده در صنعت مس و فولاد برای اولین بار در کشور، توسط متخصصان توانمند ما یا تولید شده و یا بومی‌سازی شده‌اند. گفتنی است که اهمیت رشد صنایع فلزی و تاثیرات آن بر توسعه اقتصادی کشور، بسیار آشکار بوده و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد؛ به همین دلیل شرکت دانش پرتو نقش جهان به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی قطعات حساس و مورد نیاز شرکت‌های بزرگ، نقش موثری در رشد آن‌ها و اقتصاد دانش‌محور دارد. ما اکنون با اقدامات شایسته خود در میان شرکت‌های بزرگ صنایع فلزی بسیار شناخته شده‌‌ایم و با اهداف تبدیل ایده‌ها به محصول و اشتغال پایدار، رفع نیاز صنایع بالا‌دستی مس و فولاد، توانمندسازی صنعت ریخته‌گری و تراشکاری کشور، به‌کارگیری توانمندی‌های مراکز علمی و پژوهشی و حمایت و جهت‌دهی به نوآوری‌ها به منظور تولید محصولاتی با فناوری بالاتر شروع به فعالیت کردیم. در حال حاضر شرکت دانش پرتو نقش جهان در زمینه ساخت یاتاقان‌های بابیتی و بابیت‌ریزی قطعات، ساخت انواع لاینرهای برنزی، ساخت انواع درام مسی سبک و سنگین، ساخت انواع پمپ‌ها، دیفیوزرها، چک ولوها و ایمپلرها، ساخت قطعات ریخته‌گری گریز از مرکز و… مشغول به فعالیت است. علاوه‌براین، برای اولین بار در کشور موفق به تولید قطعاتی مانند «KT COOLING» ،«OXYGENLANCE» ،«LAUNDER» ،«SLAGGING»، کریستالیزاتور و الکترود مسی که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شدند، شده‌ایم.

ارزیابی شما از اهمیت موضوع آموزش منابع انسانی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

در حال حاضر با تولید ۱۷ محصول تخصصی مورد استفاده در صنایع فلزی، در آسمان صنعت ریخته‌گری ایران می‌درخشیم اما نوآوری موضوعی نیست که در یک نقطه متوقف شده و ادامه نیابد؛ به همین دلیل ما با تبیین افق ۱۴۰۵، به دنبال متنوع‌سازی سبد محصولات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستیم تا بیش از پیش موجب سربلندی و افتخار کشور شویم. ضمن اینکه مقوله آموزش همواره در مجموعه دانش پرتو نقش جهان در اولویت قرار دارد و با تعیین نقشه راهی مشخص، به دنبال جانشین‌پروری و آموزش مدیران آینده شرکت هستیم. اگرچه ممکن است در ابتدا آموزش افراد هزینه‌های زیادی را برای مجموعه در بر داشته باشد اما آموزش یکی از مهم‌ترین عوامل بقای شرکت‌های دانش‌بنیان است و شرکت دانش پرتو نقش جهان به دلیل دوراندیشی خود و آماده‌سازی افراد کلیدی سازمان، در آینده مسیر هموارتری را برای تحقق اهداف خود طی خواهد کرد.

انتهای پیام//

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:19 /شنبه/26 فروردین 1402

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:51 /پنجشنبه/18 اسفند 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:13 /یکشنبه/20 شهریور 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:24 /چهارشنبه/19 مرداد 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

21:15 /دوشنبه/20 تیر 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

19:13 /شنبه/14 اسفند 1400

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

6:15 /شنبه/21 مرداد 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/6

153071

فلزات آنلاین

1403/04/6

483684

فلزات آنلاین

1403/04/6

635024

فلزات آنلاین

1403/04/6

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/6

24820

فلزات آنلاین

1403/04/6

11313

فلزات آنلاین

1403/04/6

47474

فلزات آنلاین

1403/04/6

51616

فلزات آنلاین

1403/04/6

44720

فلزات آنلاین

1403/04/6

41572

فلزات آنلاین

1403/04/6

26521

فلزات آنلاین

1403/04/6

28270

فلزات آنلاین

1403/04/6

25736

فلزات آنلاین

1403/04/6

36807

فلزات آنلاین

1403/04/6

33627

فلزات آنلاین

1403/04/6

46477

فلزات آنلاین

1403/04/6

25181

فلزات آنلاین

1403/04/6

43710

فلزات آنلاین

1403/04/6

46627

فلزات آنلاین

1403/04/6

3460400