سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۲:۴۹ /شنبه/۳ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:27 /سه شنبه/28 آذر 1402

یک تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در گفت‌وگو با «فلزات ‌آنلاین» مطرح کرد:

بازگشت تولید به میدان رقابت با…

یک تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در حال حاضر بازار مصرف دچار رکود شدیدی است و تولیدکنندگان با چالش‌های فراوانی روبه‌رو‌ هستند؛ به همین دلیل تنها خواسته ما از مسئولان و سازمان‌های مربوطه رفع مشکلات مالیاتی، ایجاد ثبات اقتصادی و رونق صنعت ساختمان‌سازی در کشور است که با این اقدامات، واحدهای تولیدی جان دوباره‌ای گرفته و می‌توانند با قدرت به فعالیت خود ادامه دهند.

مجید مهمان‌نواز در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر عدم ثبات قیمت‌ها در بازار و افزایش نرخ تورم، به معضلاتی دردسرساز برای تولیدکنندگان تبدیل شده‌اند زیرا با نوسان شدید قیمت مواد اولیه و محصولات، صنعتگران متضرر شده و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به دلیل وجود این مشکل بسیار محدود شده است؛ با افت میزان نقدینگی، تولیدکنندگان در موضع ضعف بوده و از نظر مالی تحت فشار حداکثری قرار دارند؛ به عنوان مثال ما در گذشته مواد اولیه را به صورت نقدی خریداری می‌کردیم اما اکنون به سبب مشکلات به وجود آمده، ناچار به خرید اعتباری هستیم. گفتنی است که مواد اولیه مورد نیاز ما برای تولید محصولات، ضایعات آلومینیومی است که آن را از فروشندگان ضایعات خریداری می‌کنیم؛ به همین دلیل امکان دریافت فاکتور رسمی از فروشندگان ضایعات را نداریم و سازمان امور مالیاتی بی‌توجه به این موضوع با دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان، حصار مشکلات را تنگ‌تر کرده است. متاسفانه در این شرایط هیچ راه چاره‌ای پیش روی ما وجود نداشته و نمی‌دانیم برای بهبود شرایط چه اقدامات دیگری باید انجام دهیم. لازم به ذکر است که سازمان امور مالیاتی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از کل مبلغ فروش محصولات محاسبه کرده و از ما مطالبه می‌کند؛ در صورتی که اگر این مالیات از دستمزد تولیدکنندگان کسر می‌شد، مشکلات زیادی برای واحدهای تولیدی به وجود نمی‌آمد و صنعتگران تمایل بیشتری برای همکاری با این سازمان داشتند.

بازار مصرف درگیر طوفان‌های رکود

وی ابراز کرد: همان طور که ذکر شد مواد اولیه مورد استفاده در این کارگاه، ضایعات آلومینیومی است که به مقدار کافی در دسترس بوده و چالش خاصی برای تامین آن وجود ندارد؛ مسئله اصلی کمبود نقدینگی است که افت میزان تقاضای مشتریان این مشکل را پیچیده‌تر نیز کرده است. متاسفانه در حال حاضر شرایط بازار مصرف به قدری نامناسب است که ما فقط یک روز در هفته فعالیت داشته و دستگاه‌های خود را برای تولید محصولات روشن می‌کنیم؛ این مشکل تنها مختص به یک استان نبوده و اکثر تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی در کشور با چالش رکود بازار مصرف دست به گریبان هستند. از دلایل به وجود آمدن این شرایط، می‌توان به کاهش قدرت خرید مشتریان، افزایش قیمت پروفیل‌های آلومینیومی، کاهش پروژه‌های عمرانی، فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز و ورود محصولات «UPVC» به بازار اشاره کرد. لازم به ذکر است که این کارگاه در استان آذربایجان غربی واقع شده و ما فقط در زمینه تولید پروفیل‌هایی با مصارف ساختمانی فعالیت داریم زیرا این استان در حوزه کشاورزی بسیار فعال بوده و بر خلاف کلان ‌شهرهایی مانند تبریز و تهران، واحدهای تولیدی که نیاز به پروفیل‌های اختصاصی و یا صنعتی داشته باشند در استان آذربایجان غربی محدود است.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در همین راستا ادامه داد: در سال‌های گذشته که صنعت ساختمان‌سازی از رونق خوبی برخوردار بود، شرایط تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی به مراتب مناسب‌تر از امروز بود؛ اگرچه در آن زمان هم مشکلاتی مانند کندی وصول مطالبات از مشتریان وجود داشت اما بازار مصرف دچار رکود نبود. به همین دلیل افزایش پروژه‌های عمرانی و تحقق وعده‌هایی مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال می‌تواند زمینه‌ساز رفع مشکلات بسیاری از صنایع و رشد اقتصادی کشور باشد زیرا برای تکمیل پروژه‌ها به محصولات مختلفی مانند سیم و کابل، در و پنجره‌های آلومینیومی، مصالح ساختمانی و… نیاز است. گفتنی است که کارگاه‌های غیرمجاز با تولید محصولات ارزان‌قیمت، مشتریان زیادی را جذب کرده و شرایط را برای کارگاه‌های مجاز دشوار ساخته‌اند زیرا این کارگاه هزینه‌هایی مانند حق بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و… ندارند و تولیدکنندگان مجاز به دلیل عدم تمایل مشتریان برای صدور فاکتور رسمی، باید مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند. متاسفانه این کارگاه‌ها به قدری قیمت محصولات را کاهش داده‌اند که برخی از مشتریان حاضر به خرید و انتقال پروفیل از تهران به آذربایجان غربی و یا صادرات آن هستند؛ به همین دلیل در این شرایط کارگاه‌های مجاز نمی‌توانند با کارگاه‌های غیرمجاز به رقابت بپردازند.

مهمان‌نواز در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این واحد تولیدی به دلیل استفاده از ضایعات آلومینیومی، با مسائل زیست‌محیطی روبه‌رو شده است، اظهار کرد: ما سابقه طولانی در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی داریم و به دلیل رعایت تمام نکات ایمنی و استفاده از بگ فیلترها، در این خصوص با مشکلی مواجه نشده‌ایم. ضمن اینکه این مجموعه دور از شهر و در شهرک صنعتی واقع شده است و ما تمام سعی خود را به‌کار گرفته‌ایم تا از ورود هرگونه آلودگی به محیط زیست جلوگیری کرده و به نکاتی که مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست است، عمل کنیم. به عنوان مثال ضایعاتی را خریداری می‌کنیم که از کیفیت خوبی برخوردار باشند تا در زمان ذوب، آلایندگی کمتری را ایجاد کنند؛ در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که در برخی از مواقع فروشندگان ضایعات نمونه‌های باکیفیتی را به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند اما پس از تحویل ضایعات، صنعتگران متوجه می‌شوند که مقداری از آن‌ها قابل استفاده نیستند. به همین دلیل تولیدکنندگان باید با دقت بیشتری اقدام به خرید ضایعات کرده و با فروشندگان بر سر قیمت و میزان ضایعات غیرقابل استفاده به توافق برسند تا پس از خرید مواد اولیه و تولید محصولات متضرر نشوند. لازم به ذکر است که قیمت ضایعات در اکثر استان‌های کشور، بر اساس قیمت ضایعات در استان تهران تعیین می‌شود.

وی در رابطه با چالش کمبود نیروی انسانی، تصریح کرد: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی به یکی از معضلات اصلی تولیدکنندگان تبدیل شده است و واحدهای تولیدی که در شهرهای صنعتی و بزرگ فعالیت دارند، بیشتر با این موضوع درگیر هستند. البته ما به دلیل اینکه فعالیت زیادی نداشته و تنها یک روز در هفته دستگاه‌های مجموعه را روشن می‌کنیم، با چالش کمبود نیروی انسانی درگیر نیستیم. ضمن اینکه امکان به‌کارگیری افراد تازه‌کار در خطوط تولید پروفیل آلومینیومی وجود دارد و افراد بعد از گذراندن دوره آموزشی می‌توانند در کارگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند. اگرچه استفاده از نیروی کار باتجربه هم به نفع افراد بوده و هم به نفع کارفرما است اما نیروی‌های تازه‌کار نیز می‌توانند به صنعت پروفیل آلومینیومی ورود پیدا کنند. هم‌اکنون هفت نفر در این مجموعه فعالیت دارند اما اگر ما با تمام توان خود به تولید محصولات بپردازیم، علاوه بر این تعداد می‌توانیم برای ۱۰ تا ۲۰ نفر دیگر هم زمینه اشتغال را فراهم کنیم.

حباب قیمت‌ها روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شود

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت پروفیل آلومینیومی در کشور بومی‌سازی شده است، گفت: دستگاه‌های پرس اکستروژن پنج اینچی که در این مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، ساخت داخل بوده و تنها برخی از قطعات آن‌ها خارجی هستند. اگرچه این قطعات در بازارهای داخلی وجود داشته و ما برای تامین قطعات یدکی با مشکلی مواجه نیستیم اما مساله اصلی قیمت بالای قطعات مورد نیاز است. به همین دلیل بزرگ‌ترین نگرانی ما خرابی قطعات و جایگزینی آن‌ها است زیرا قیمت یک قطعه ساده که در گذشته ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود، اکنون به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. باید اضافه کنم که برخی از همکاران ما اقدام به واردات دستگاه‌های پرس اکستروژن از کشور چین کرده و از ماشین‌آلات اتوماتیک بهره می‌برند؛ با توجه به اینکه این ماشین‌آلات به تازگی ساخته شده و نو هستند، تاکنون کیفیت و عملکرد خوبی داشته‌اند اما باید دید با گذر زمان و در آینده چه عملکردی خواهند داشت.

مهمان‌نواز در پایان خاطرنشان کرد: با کاهش میزان فعالیت‌های مجموعه دیگر با چالش محدودیت‌های انرژی درگیر نیستیم اما در گذشته به دلیل قطع شدن برق واحدهای صنعتی مجبور به خرید مولدهای برق و تامین سوخت مورد نیاز آن‌ها بودیم؛ به همین دلیل یکی از مشکلات اصلی ما در آن زمان فرایند طولانی تخصیص سهمیه سوخت از سوی سازمان‌های مربوطه و بروکراسی‌های اداری پیچیده بود که در برخی از موارد باعث می‌شد تا تولیدکنندگان منصرف شده و گازوئیل را با نرخ آزاد خریداری کنند.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

8:59 /چهارشنبه/24 مرداد 1403

مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس مطرح کرد:

6:10 /چهارشنبه/17 مرداد 1403

یک فعال صنعت پروفیل آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

15:17 /سه شنبه/16 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت آسایش گستران کوتوال:

14:42 /چهارشنبه/27 تیر 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت فناوران صنعت برودت مطرح کرد:

6:33 /چهارشنبه/20 تیر 1403

سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:53 /شنبه/30 اردیبهشت 1402

محمود حکیمی، عضو هیئت مدیره شرکت آکپا ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:13 /چهارشنبه/7 مهر 1400

مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:20 /یکشنبه/22 دی 1398

آرش فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال ساخت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

16:58 /چهارشنبه/18 دی 1398

سلیمان جعفری‌عنصرودی، مدیرعامل شرکت‌یکتا ارس درگفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

18:34 /شنبه/4 خرداد 1398

حسین آخانی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم آخانی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:57 /شنبه/18 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/1

156571

فلزات آنلاین

1403/06/1

542326

فلزات آنلاین

1403/06/1

707860

فلزات آنلاین

1403/06/1

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/1

22667

فلزات آنلاین

1403/06/1

13431

فلزات آنلاین

1403/06/1

45314

فلزات آنلاین

1403/06/1

49178

فلزات آنلاین

1403/06/1

44588

فلزات آنلاین

1403/06/1

41213

فلزات آنلاین

1403/06/1

27108

فلزات آنلاین

1403/06/1

28146

فلزات آنلاین

1403/06/1

26679

فلزات آنلاین

1403/06/1

35950

فلزات آنلاین

1403/06/1

33429

فلزات آنلاین

1403/06/1

42930

فلزات آنلاین

1403/06/1

26346

فلزات آنلاین

1403/06/1

40122

فلزات آنلاین

1403/06/1

43528

فلزات آنلاین

1403/06/1

3575900