مدیر فروشگاه ضایعات رنگی رسول عرضهکننده انواع ضایعات آلومینیومی، گفت: ما در بازار «استوک خلازیر» به جمعآوری ضایعات آلومینیومی میپردازیم و از یکسری دلال قراضهها را میخریم و به دلالان دیگر نیز میفروشیم؛ در حقیقت ما با تولیدکنندگان و مصرفکنندگان قراضههای آلومینیومی ارتباطی نداریم. در واقع ضایعات آلومینیومی موجود در بازار «استوک خلازیر» را معمولا ریختهگرها میخرند، ذوب میکنند و به مصرفکنندگان قراضههای آلومینیومی میفروشند.
رسول هویدا در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت ضایعات آلومینیومی، اظهار داشت: در بازار ضایعات آلومینیوم «استوک خلازیر»، تقاضا اهمیت چندانی ندارد و قیمتگذاری و خرید و فروش قراضهها براساس قیمت دلار انجام میشود.
وی در مورد انواع ضایعات آلومینیومی، بیان کرد: عمده ضایعات آلومینیومی موجود در بازار «استوک خلازیر»، حاصل از تخریب ساختمانهاست. زمانی که در تهران، ساختمانی تخریب میشود قراضههای آن همچون پروفیل درب و پنجره، کابل، رادیاتور و … را جمعآوریکنندگان خرد و وانتیها به بازار «استوک خلازیر» میآورند.
مدیر فروشگاه ضایعات رنگی رسول در مورد قیمت هر کدام از ضایعات آلومینیومی که در بازار خرید و فروش میشود، تصریح کرد: قیمت هر کدام از ضایعات آلومینیومی متفاوت است که البته این تفاوت قیمت به دو علت، خریدار و مصرف بیشتر و آلیاژ مرغوبتر بستگی دارد.
هویدا با اشاره به تقسیمبندی انواع قراضههای آلومینیومی، بیان کرد: قراضههای آلومینیومی به دو دسته اصلی، ضایعات آلومینیومی خشک و نرم تقسیم میشود؛ آلومینیوم نرم شامل قراضههای ظروف آشپزخانه، آلومینیوم شاخهای (پروفیل درب و پنجره) و … است و آلومینیوم خشک نیز شامل سرسیلندر، پیستون و … میشود البته آلومینیوم خشک را به بازار «باسکول میهن شوش» میبرند و کمتر این نوع ضایعات در بازار ما خرید و فروش میشود. قراضههای آلومینیوم خشک، ارزانتر از قراضههای نرم است.
وی در مورد میزان سوددهی هرکدام از انواع قراضهها، تصریح کرد: هر کدام از انواع قراضههای آلومینیومی یک قیمت متفاوتی دارد اما نرخ سودآوری ما در زمینه خرید و فروش پروفیلهای آلومینومی بیشتر است و زمانی که این نوع قراضه را میخریم، میدانیم که نهایتا ظرف مدت دو روز میتوانیم، آنها را بفروشیم.
مدیر فروشگاه ضایعات رنگی رسول در مورد قیمت سرسیندر و رینگ خودرو، بیان کرد: قیمت این دو قطعه آلومینیومی ضایعاتی که در خودرو استفاده میشود، هنگامی که بازار رونق داشته باشد، افزایش مییابد اما در مجموع سرسیلندر و رینگ خودرو چون دارای آلیاژ مشخصی هستند، بهتر خرید و فروش میشوند.
هویدا درمورد فرآیند تفکیک ضایعات آلومینیومی در بازار «استوک خلازیر»، اظهار کرد: ضایعاتی که از وانتیهای دورگرد میخریم، تفکیک نشدهاند و تنها به صورت کلی انواع فلزات از هم جدا شده است، به طور مثال، تنها ضایعات آلومینیومی را از ضایعات مسی و آهنی جدا کردهاند درواقع، وانتیهای دورگرد تفکیکی انجام نمیدهند، به طور مثال، رادیاتور که دارای لوله مسی و پرههای آلومینیومی است را ما در این بازار تفکیک میکنیم.
وی در مورد تاثیرگذاری شمشهای ضایعاتی عراقی بر قیمتگذاری ضایعات آلومینیومی، عنوان کرد: شمشهای ضایعاتی عراقی تاثیر بسیار کمی بر قیمتگذاری قراضههای آلومینیومی دارد. شمشهای وارداتی به دلیل اینکه آلیاژ پایینی دارد و کیفیت ندارد، بر قیمتگذاریهای قراضههای آلومینیومی تاثیری نگذاشته است.
مدیر فروشگاه ضایعات رنگی رسول در ادامه توضیح داد: در گذشته تاثیر واردات شمشهای ضایعاتی عراقی به اندازهای چشمگیر بود که واردات یا منع واردات شمشهای ضایعاتی عراقی به کشور، میتوانست موجب رونق یا رکود بازار محصولات آلومینیومی شود اما در سال جاری، تاثیرگذاری این واردات بر قیمت محصولات و ضایعات آلومینیومی داخلی کاهش یافته است.
هویدا در پایان گفت: زمانی که قیمت ضایعات آلومینیومی کاهش مییابد، فروش ما نیز متوقف میشود و تا زمانی که قیمت ثابت نشود، این رکود باقی میماند، در حقیقت مصرفکننده منتظر است که قیمت قراضههای آلومینیومی به یک تعادلی برسد و بعد خرید کند.
انتهای پیام//