• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع احیاگران خودرو البرز:

فعالیت در حوزه اسقاط خودرو تماما ضرر است

  • کد خبر : 3665
  • 20 تیر 1398 - 14:59
فعالیت در حوزه اسقاط خودرو تماما ضرر است
مدیرعامل شرکت صنایع احیاگران خودرو البرز گفت: هزینه لاشه کردن خودرو فرسوده دو برابر بیشتر از میزان خرید گواهی از سوی واردکنندگان است و حتی اگر قراضه حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده را با قیمت مناسب، بتوانیم بفروشیم؛ تازه درآمد و فروشمان یکسان می‌شود. این درحالی است که با وضعیت موجود در کشور، هم تقاضا برای خرید گواهی کم شده است و هم مصرف‌کنندگان ضایعات را با قیمت اندک می‌خرند، پس با این شرایط نه تنها سود نمی‌کنیم، بلکه ضرر نیز می‌دهیم!

مدیرعامل شرکت صنایع احیاگران خودرو البرز گفت: هزینه لاشه کردن خودرو فرسوده دو برابر بیشتر از میزان خرید گواهی از سوی واردکنندگان است و حتی اگر قراضه حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده را با قیمت مناسب، بتوانیم بفروشیم؛ تازه درآمد و فروشمان یکسان می‌شود. این درحالی است که با وضعیت موجود در کشور، هم تقاضا برای خرید گواهی کم شده است و هم مصرف‌کنندگان ضایعات را با قیمت اندک می‌خرند، پس با این شرایط نه تنها سود نمی‌کنیم، بلکه ضرر نیز می‌دهیم!

نادر کاکاپور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به مقررات وضع شده از سوی دولت، اظهار داشت: مقررات وضع شده از سوی دولت که همان ممنوعیت واردات خودرو است در مرحله اول کسب‌وکار واردکنندگان و فعالان آن حوزه را از میان برد و در مرحله بعدی، موجب کساد بازار ما شد، در حال حاضر واردکننده‌ای وجود ندارد که بخواهیم گواهی‌ اسقاط به آن‌ها بفروشیم.

 وی در ادامه افزود: قوانین و مقرراتی که از سوی مجلس و دولت وضع می‌شود، تنها موجب رکود بیشتر فعالیت ما شده است و هر روز اوضاع کار ما بدتر از گذشته می‌شود و این وضعیت برای تمام افرادی که در زمینه اسقاط خودرو فعالیت می‌کنند، یکسان است.

مدیرعامل شرکت صنایع احیاگران خودرو البرز با اشاره به فرآیندی که برای استفاده مجدد ضایعات فلزات از جمله آلومینیوم در تمام دنیا وجود دارد، بیان کرد: در تمامی کشورها، اسقاط خودرو انجام می‌شود و فلزاتی که طی این فرآیند به‌دست می‌آید مورد استفاده مجدد تولیدکنندگان صنایع مختلف قرار می‌گیرد و اصولا باید در ایران نیز اسقاط خودروهای فرسوده رونق خوبی داشته باشد اما با اوضاع موجود در کشور ادامه فعالیت در این حوزه امکان‌پذیر نیست.

کاکاپور تصریح کرد: افرادی که در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده، فعالیت می‌کنند، در این زمینه سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده‌اند و انتظار دارند با توجه به حجم فعالیتی که انجام می‌دهند، سود بالاتری را کسب کنند. این درحالی است که این امر تاکنون برای فعالان این بخش اتفاق نیافتاده و هر روز ما بیشتر متضرر می‌شویم.

وی با اشاره به فعالیت چندین ساله خود در این زمینه، بیان کرد: از سال ۹۲ وارد حوزه اسقاط خودرو شدیم و در حال حاضر چون واردکننده نیازی به خرید گواهی اسقاط ندارد، کارخانه ما نیز بخش عمده فعالیت خود را کاهش داده است و نیازی ندارد که با تمام ظرفیت خود کار کند.

مدیرعامل شرکت صنایع احیاگران خودرو البرز درخصوص عوامل تاثیرگذار بر بازار ضایعات حاصل از اسقاط خودرو، عنوان کرد: عوامل بیشماری در سال‌های اخیر بر فعالیت ما تاثیر گذاشته است که البته مهم‌ترین عامل تاثیرگذار، نوسانات قیمتی فلزات از جمله آلومینیوم بوده است؛ شرایط ما به گونه‌ای است که نه تنها واردکننده خودرو، به علت ممنوعیت‌های وارداتی تمایلی به خرید گواهی‌نامه‌های اسقاط خودرو ندارد بلکه جمع‌آوریکنندگان ضایعات نیز به دلیل نوسانات نرخ فلزات، رغبتی به خرید آلومینیوم حاصل از اسقاط خودرو ندارند.

کاکاپور با اشاره به رکود موجود در بازار اسقاط خودروها در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل مقررات وضع شده داخلی و تحریم‌های خارجی، بازار اسقاط خودروهای فرسوده دچار رکود بی‌سابقه‌ای شده است و ما هر دو دسته مشتریان خود یعنی واردکنندگان خودرو و فروشندگان ضایعات فلزی، را از دست داده‌ایم. قوانین و مقررات وضع شده، موجب کاهش تمایل واردکننده به خرید گواهی‌نامه‌ها شده و از طرف دیگر مصرف‌کننده داخلی ضایعات آلومینیومی نیز کاهش یافته است، بدین ترتیب ما هر دو گروهی که می‌توانستند به ما کمک کنند تا آلومینیوم را دوباره به چرخه مصرف برگردانیم، از دست داده‌ایم.

درآمد و هزینه‌ها، سر به سر شده‌اند

وی در ادامه توضیح داد: ما برای خرید خودروهای فرسوده باید هزینه کنیم و در گذشته جبران هزینه از طریق فروش گواهی‌ها و ضایعات انجام می‌شد این درحالی است که درآمد ما در شرایط فعلی با هزینه‌ها سر به سر شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع احیاگران خودرو البرز در ادامه توضیح داد: فعالیت در این حوزه نیاز به هزینه زیادی دارد به گونه‌ای که اگر بخواهیم خودرو را با پایین‌ترین قیمت، خریداری کنیم و سپس اصالت خودرو را از بین ببریم، باید چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنیم و منطقی نیست که با کسب سود ۲ میلیون تومانی همچنان در این حوزه فعالیت کنیم.

کاکاپور درمورد فرآیند تولید ضایعات از طریق اسقاط خودرو،گفت: پس از اینکه از طریق آگهی، خودروهای فرسوده را خریداری کردیم، با نظارت افسر راهبر شماره شاسی و شماره موتور را پاک و اتاق خودرو را پرس می‌کنیم و قطعات را خرد و به خریداران ضایعات تحویل می‌دهیم و آن‌ها قراضه‌های آلومینیومی را بین تولیدکنندگان یا دلالان دیگر، توزیع می‌کنند.

وی درمورد فروش قراضه‌های آلومینیومی، اظهار کرد: ما مستقیما با توزیع‌کنندگان یا مصرف‌کنندگان قراضه‌های آلومینیومی در ارتباط نیستیم و تنها با یک شخص واسطه  ارتباط داریم و قراضه‌های خود را به همان شخص می‌فروشیم.

قراضه‌ها را به دلالان می‌فروشیم

مدیرعامل شرکت صنایع احیاگران خودرو البرز در ادامه توضیح داد: زمان این را نداریم که با مصرف‌کنندگان ضایعات ارتباط برقرار کنیم یا قراضه‌ها را به صورت تفکیک شده در بیاوریم؛ به همین جهت ترجیح می‌دهیم از طریق دلالان یا پیمانکاران عمل کنیم، چون اگر بخواهیم قراضه‌های آلومینیوم، آهن، مس، برنج و … را تفکیک کنیم، وقت و هزینه زیادی از ما خواهد گرفت و به همین دلیل معمولا شرکت‌های اسقاط کننده خودرو کمتر وارد این حیطه کاری می‌شوند.

وی درمورد خریداران اسقاط خودرو، اظهار کرد: در گذشته زمانی که خودرو پیکان را اسقاط می‌کردیم، از اتاق آن ۸۰۰ کیلو فولاد به دست می‌آوردیم که آن را به ذوب آهن می‌فروختیم و سایر ضایعات حاصل از اسقاط خودرو را نیز به همین صورت جمع و به پیمانکار تحویل می‌دادیم؛ در آن زمان فروش ضایعات فلزی از جمله آلومینیوم سود خوبی برای ما به همراه داشت اما در شرایط فعلی که خریداران کم و قیمت ضایعات نیز کاهش یافته‌، امکان اسقاط خودرو کاملا از میان رفته است.

 مدیرعامل شرکت صنایع احیاگران خودرو البرز درخصوص ضایعات آلومینیومی حاصل از اسقاط خودرو، عنوان کرد: ضایعات آلومینیومی خودرو همچون سرسیلندر، پیستون و رینگ خریداران خوبی دارد چون ذوب و استفاده مجدد از این قطعات برای مصرف‌کننده، پیچیده و سخت نیست و نیاز به تجهیزات و امکانات خاصی ندارد و به راحتی مصرف‌کنندگان می‌توانند این قراضه‌ها که دارای آلیاژ مشخصی هستند را به شمش ضایعاتی تبدیل کرده و بفروشند.

ضایعات آلومینیومی در خودروهای لندرور و اتوبوس بیشتر است

کاکاپور درخصوص ضایعات فلزی حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده، بیان کرد: پیکان۹۵۰ کیلو، نیسان یک هزار و ۶۰۰ کیلو و رنو ۵۵۰ کیلو ضایعات دارند؛ در این بین تنها لندرور و اتوبوس است که میزان ضایعات آلومینیومی بالایی دارند. اتاق لندرور برعکس تمام خودروهای سواری از آلومینیوم ساخته شده است.

وی در پایان با اشاره به قیمت ضایعات آلومینیومی، گفت: ضایعات آلومینیومی حاصل از اسقاط خودرو در اکثر مواقع توسط دلالان قیمت‌گذاری می‌شود و کمتر تحت تاثیر بورس و یا قیمت شمش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3665

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی