• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

تمرکز اروپا بر تامین قراضه آلومینیوم ثانویه در سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 38366
  • 26 دی 1402 - 4:56
تمرکز اروپا بر تامین قراضه آلومینیوم ثانویه در سال ۲۰۲۴
به گفته برخی منابع صنعتی، بازارهای آلومینیوم ثانویه در اروپا به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر میزان دسترسی قراضه در سال 2024 قرار خواهند گرفت زیرا حجم صادرات این قراضه‌ها از اروپا به آسیا، نقشی اساسی در تعیین قیمت شمش آلومینیوم ایفا می‌کند.

به گفته برخی منابع صنعتی، بازارهای آلومینیوم ثانویه در اروپا به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر میزان دسترسی قراضه در سال ۲۰۲۴ قرار خواهند گرفت زیرا حجم صادرات این قراضه‌ها از اروپا به آسیا، نقشی اساسی در تعیین قیمت شمش آلومینیوم ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی از فروشندگان آلومینیوم ثانویه در اروپا عنوان کردند که افزایش قیمت قراضه بر قیمت شمش آلومینیوم در چند ماه گذشته تاثیر گذاشته است اما در صورت کاهش قیمت قراضه ممکن است این وضعیت تغییر کند. ادامه روند ثابت تقاضا برای صادرات قراضه و شمش آلومینیوم اروپا از سوی کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن، مالزی و هند، باعث افزایش قیمت این محصولات در اروپا و بریتانیا شده است.

به گفته برخی از معامله‌گران بازار، قیمت قراضه و شمش آلومینیوم طی ماه‌های اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک‌ نیز رشد بیشتری پیدا کند. یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت قراضه، صادرات این محصولات از اروپا به آسیا است. با این حال، برخی از منابع اعلام کردند که حجم تقاضای داخلی اروپا برای قراضه در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ بهتر از حد انتظار به نظر می‌رسد.

در همین راستا، برخی از فعالان بازار مطرح کردند که روند حجم صادرات قراضه و شمش آلومینیوم اروپا به کشورهای آسیایی اخیرا با روند نزولی همراه شده است؛ همچنین روند صادرات شمش و قراضه آلومینیوم از اروپا به کشورهایی همچون چین، ژاپن و مالزی تا ماه نوامبر ۲۰۲۳، هنگامی که ارزش یورو و پوند در برابر دلار تقویت شد، روند ثابتی داشت.

بر اساس سایت «Oanda.com»، ارزش یورو در پایان ماه نوامبر ۲۰۲۳ به حدود ۱٫۰۹۵ دلار آمریکا رسید که نسبت به رقم ۱٫۰۵۵ دلار آمریکا در برابر یک یورو به ثبت رسیده در ابتدای ماه نوامبر ۲۰۲۳، روندی افزایشی را نشان داد. ارزش پوند انگلیس نیز در انتهای ماه نوامبر ۲۰۲۳ به حدود ۱٫۲۷ دلار آمریکا رسید که نسبت به رقم ۱٫۲۱ دلار آمریکا به ثبت رسیده در ابتدای ماه مذکور، روندی صعودی را تجربه کرد.

از این رو افزایش ارزش یورو و پوند در برابر دلار آمریکا موجب شد مصرف‌کنندگان از خرید شمش آلومینیوم ثانویه که بر حسب یورو یا پوند قیمت‌گذاری شده بودند اما بر حسب دلار به فروش می‌رسیدند، منصرف شوند.

یکی از تولیدکنندگان شمش آلومینیوم در اروپا بیان کرد: به دلیل احتمال کاهش نرخ بهره بانکی و کاهش نرخ تورم، وضعیت برای صنعت آلومینیوم در سال ۲۰۲۴، بهتر از سال ۲۰۲۳ به نظر می‌رسد و در صورت ادامه افزایش قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن (LME)، قیمت قراضه و آلومینیوم ثانویه نیز تحت تاثیر این روند افزایشی قیمت قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش حجم صادرات این محصولات از اروپا به کشورهای آسیایی، دسترسی به قراضه آلومینیومی با کاهش شدیدی مواجه شده است.

این فعال صنعت آلومینیوم خاطرنشان کرد: حجم تقاضای شمش آلومینیوم ثانویه برای سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴، همچنان همانند سابق روندی ثابت خواهد داشت اما قیمت این محصولات به میزان دسترسی به قراضه آلومینیوم بستگی دارد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان شمش آلومینیوم در همین راستا اظهار داشت: به دلیل روند نزولی قیمت‌ها در اکثر ماه‌های سال ۲۰۲۳، حجم ذخایر آلومینیوم در انبارها کاهش یافته است؛ بنابراین در صورت آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها، قیمت‌ها و پریمیوم‌ها در سال ۲۰۲۴ با روند افزایشی مواجه خواهند شد.

لازم به ذکر است که قیمت شمش آلومینیوم از حدود دو هزار و ۴۰۰ یورو به ازای هر تن در ابتدای ماه اکتبر ۲۰۲۳، به حدود دو هزار یورو در هر تن در انتهای همین ماه کاهش یافت. در همین راستا، قیمت نقدی آلومینیوم بورس فلزات لندن در روز جمعه پنجم ژانویه ۲۰۲۴، حدود دو هزار و ۲۱۵ دلار در هر تن تعیین شد که نسبت به قیمت دو هزار و ۳۳۶ دلار در هر تن ثبت شده در تاریخ دوم ژانویه ۲۰۲۴ کاهش داشت اما نسبت به قیمت دو هزار و ۸۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن تعیین شده در روز ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳ روند افزایشی را تجربه کرد.

افزایش هزینه حمل محموله‌های صادراتی

اخیرا هزینه کشتی‌های کانتینربر در دریای سرخ که یک مسیر تجاری مهم بین اروپا و آسیا برای صادرات شمش و قراضه آلومینیوم محسوب می‌شود، افزایش یافته است.

با آغاز حملات شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۳، این شرکت‌ها مجبور شدند مسیر خود را از کریدور دریای سرخ – کانال سوئز به دماغه امید نیک تغییر دهند و همین مسئله باعث شد به دلیل طولانی‌تر شدن مسیر قیمت حمل‌و‌نقل کالاها افزایش پیدا کند.

برخی از فروشندگان آلومینیوم در همین خصوص گزارش دادند که بسیاری از محموله‌های سفارش داده شده در ماه دسامبر ۲۰۲۳، به دلیل نوسان هزینه‌های حمل‌و‌نقل و اخلال در رفت‌وآمد کشتی‌ها با تاخیر در تحویل مواجه شده‌اند. موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تحویل این محموله‌ها دو تا سه هفته با تاخیر روبه‌رو خواهد شد.

بر همین اساس، هزینه حمل کالا به وسیله کشتی‌های کانتینربر میان سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا به دلیل کاهش ظرفیت بار ناشی از تهدیدات مداوم برای این کشتی‌ها در دریای سرخ با افزایش مواجه شده است. به گفته برخی منابع تجاری، نرخ روز برای حمل کالا در یک کشتی کانتینربر ۴۰ فوتی از آسیا به شمال اروپا، هم‌اکنون به بالای چهار هزار دلار (۳,۶۵۴ یورو) رسیده که بیش از ۱۷۰ درصد نسبت به قبل از آغاز اختلالات ایجاد شده در دریای سرخ در اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

یکی از تامین‌کنندگان قراضه مستقر در بریتانیا به موسسه «Fastmarkets» گفت: هزینه حمل کالا به وسیله کشتی‌های کانتینربر به کشورهای خاور دور که در ماه دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۵۵۰ پوند (۶۹۹ دلار) تعیین شده بود، در حال حاضر به یک هزار و ۳۲۵ پوند رسیده است.

وی در ادامه افزود: ماهانه حدود ۸۰ کانتینر قراضه آلومینیوم را از این مسیر دریایی صادر می‌کنیم و حدود ۶۰ هزار پوند برای هزینه حمل کالاهای صادر شده در ماه ژانویه ۲۰۲۴ تا به امروز باید بپردازیم.

این تامین‌کننده قراضه مطرح کرد: در حالی دسترسی به قراضه در بریتانیا افزایش یافته است که حجم زیادی از تمام گریدهای قراضه صادر می‌شود و در صورت وجود تقاضای کافی و یا ارائه قیمت رقابتی قراضه‌های آلومینیومی، این حجم را می‌توان در بازار داخلی به فروش رساند.

تغییرات الگویی

بر اساس داده‌های اقتصادی منتشر شده در اروپا، تغییرات الگویی در بسیاری از مصرف‌کنندگان آلومینیوم ثانویه به ویژه در صنعت خودروسازی و سایر بخش‌های صنایع سنگین در حال گسترش است.

بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در ماه دسامبر ۲۰۲۳، با توجه به کاهش مقدار تولید و روند نزولی فعالیت واحدهای تولیدی در اروپا برای هجدهمین ماه متوالی، هیچ نشانه‌ای از جهش و رشد قریب‌الوقوع قابل‌توجهی در وضعیت رکود اقتصادی در این مدت مشاهده نشده است.

آخرین ارزیابی شاخص مدیران خرید بخش تولید در قاره اروپا (PMI) که توسط شرکت «S&P Global» گردآوری شده است، این شاخص از رقم ۴۴٫۲ در ماه نوامبر ۲۰۲۳، به رقم ۴۴٫۴ در ماه دسامبر همین سال افزایش یافت که بسیار کمتر از رقم مبنای ۵۰ بود. تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که بخش بزرگی از فعالیت‌های تولیدی در ماه دسامبر ۲۰۲۳، مربوط به تکمیل محموله سفارش‌های قدیمی‌تر بوده است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان شمش آلومینیوم مستقر در قاره اروپا بیان کرد: انتظار می‌رود که حجم تقاضای مشتریان برای خرید آلومینیوم با افزایش همراه شود اما هنوز این اطمینان در سمت مشتری برای افزایش حجم مورد نیاز خود ایجاد نشده است.

وی افزود: با این وجود، وضعیت تقاضا برای آلومینیوم در صنعت خودروسازی طی سه ماهه‌ اول سال ۲۰۲۴ تا به امروز بسیار مناسب ارزیابی ‌می‌شود و انتظار می‌رود این وضعیت در سه‌ ماهه دوم سال مذکور بهتر از سه‌ ماهه اول باشد.

وضعیت بخش ساخت‌و‌ساز ساختمان در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ضعیف به نظر می‌رسد. در حالی که پیش‌بینی می‌شود از ماه آوریل سال مذکور تغییرات چندانی در این بخش رخ ندهد، از این رو انتظار می‌رود تولیدکنندگان بیلت آلومینیوم باید یک سال سخت دیگر را تجربه کنند.

این تولیدکننده در ادامه اظهار داشت: اوضاع برای بخش‌ ماشین‌آلات و تجهیزات رو به بهبود بوده زیرا حجم نقدینگی برخی از شرکت‌ها در این بخش افزایش یافته است و این شرکت‌ها تمایل دارند میزان نقدیندگی خود را بر روی دارایی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند. بر همین اساس به نظر می‌رسد حجم تقاضا برای کالاهای خانگی و مبلمان در سال ۲۰۲۴ با روند صعودی همراه شود.

برخی از تولیدکنندگان آلومینیوم در اروپا مطرح کردند که احتمال می‌رود ظرفیت تولید در سمت عرضه مقداری افزایش یابد اما به طور کلی میزان حاشیه سود فعلی برای توجیه افزایش مقدار تولید کافی نیست.

به گفته این افراد، به نظر قیمت قراضه در روزهای پیش رو کاهش خواهد یافت که این امر بعید به نظر می‌رسد. از سوی دیگر اگر پالایشگاه‌ها مشتریان خود را به شدت تحت فشار قرار ندهند، قیمت شمش آلومینیوم با افزایش همراه خواهد شد.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان شمش آلومینیوم، ارتباط متقابلی میان تغییر نرخ ارزها، هزینه حمل‌و‌نقل و حاشیه سود وجود دارد. در حال حاضر دسترسی به قراضه در بازار افزایش یافته است اما قیمت بسیار بالایی دارد.

وی معتقد است که اوضاع برای بخش گاز و انرژی در حال بهتر شدن است اما اکثر تولیدکنندگان برای مدیریت وضعیت بلاتکلیف اقتصادی فعلی و پوشش هزینه‌های ریسک، بخشی از محموله‌های مورد نیاز خود را از قبل رزرو کرده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ کاهش قیمت چندانی در این بخش وجود نداشته باشد.

این تولیدکننده شمش آلومینیوم در خصوص هزینه‌های نیروی کار عنوان کرد: فشار زیادی برای افزایش دستمزدها وجود دارد که این مسئله هزینه تولید را افزایش خواهد داد.

برخی منابع تجاری در بریتانیا اعلام کردند که آلیاژهای کم‌عیار با وضعیت کمبود در عرضه مواجه هستند؛ این در حالی است که حجم تقاضا برای آن‌ها صعودی است و با توجه به اینکه قیمت نقدی این آلیاژها در بورس فلزات لندن روند افزایشی به خود گرفته و دسترسی به قراضه در بازار کاهش یافته است، بنابراین انتظار می‌رود قیمت‌ آلیاژهای کم‌عیار طی ماه‌های آینده با روند صعودی همراه شود. با این حال، همچنان نگرانی‌هایی در ارتباط با صنعت خودرو به عنوان مصرف‌کننده اصلی شمش آلومینیوم ثانویه و قطعات ریخته‌گری وجود دارد.

یک منبع آگاه تجاری ابراز کرد: احتمالا حباب قیمت خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ می‌ترکد زیرا مصرف‌کنندگان از هزینه‌های واقعی، تعمیر و بیمه و همچنین ارزش فروش مجدد این خودروها اطلاع پیدا کرده‌اند.

به گفته یکی از فروشندگان آلومینیوم، معاملات مبتنی بر بازپرداخت وام‌های بالونی خرید خودروها و معاملات اجاره خودروهای شخصی (PCP) به‌ دلیل افزایش بهره‌های بانکی، جایگزین قراردادهای خرید نقدی نخواهند شد؛ بنابراین انتظار می‌رود که شرایط برای فروش خودروهای جدید وخیم شود.

برخی از منابع آگاه در زمینه واحد‌های ذوب اولیه که مواد ثانویه بیشتری مصرف می‌کنند، اعلام کردند که بحث‌های زیادی در خصوص افزایش حجم تقاضای مورد نیاز ارائه شده اما اقدامات عملی چندانی در ارتباط با آن انجام نشده است. به همین دلیل این مسئله را نمی‌توان به عنوان محرک افزایش قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ قلمداد کرد.

در کنفرانس بین‌المللی بازیافت (BIR) که در شهر ابوظبی امارات متحده عربی در اواخر سال ۲۰۲۳ برگزار شد، از دو قانون « Waste Shipment Regulation» و قانون مواد اولیه حیاتی (CRMA) که توسط کمیسیون اروپا به تصویب رسید، به ‌عنوان تهدیدهای اصلی برای تجارت جهانی عادلانه قراضه‌‌های فلزی نام برده شد.

با این وجود، هنوز در مورد اجرا و زمان‌بندی این دو قانون شرایط بلاتکلیفی وجود دارد که بر وضعیت معاملات بازیافت‌کنندگان قراضه‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد. برخی از فعالان بازار در نشست‌هایی که توسط انجمن «BDSV» در اوایل سال ۲۰۲۴ در شهر دوسلدورف آلمان برگزار شد، اعلام کردند که عدم شفافیت در مورد این قوانین موجب شده است سرمایه‌گذاری در بخش اسقاط قراضه در آلمان متوقف شود.

یکی از منابع تجاری مستقر در بریتانیا مطرح کرد: به جای آنکه این قراضه‌ها برای مرحله پیش ذوب به هنگ‌کنگ، مالزی، ویتنام و تایلند صادر ‌شوند، می‌توان آن را به عنوان جایگزین شمش آلومینیوم به چین عرضه کرد.

همچنین صحبت‌هایی در خصوص افزایش مقدار تولید در واحدهای ذوب آلومینیوم ثانویه و استفاده ار آلیاژهای با محتوای مس پایین مطرح شده است. به علاوه، برخی از منابع تجاری پیش‌بینی کردند که ممکن است حجم تقاضا برای قراضه با خلوص بالاتر مانند سیلیسیوم با گرید بالا و محتوای مس پایین افزایش پیدا کند که این موضوع ممکن است موجب افزایش اندک قیمت‌ قراضه‌های با گریدهای خالص و محتوای مس پایین شود.

در واقع این مسئله حجم سفارش‌های مشتریان برای تحویل خودروهای جدید پس از ماه اکتبر تا اواسط سال ۲۰۲۴ است که تولیدکنندگان فلزات را نگران می‌کند. دلیل این نگرانی را می‌توان به احتمال افزایش نرخ بهره و تاثیر آن بر اقتصاد و به دنبال آن هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان نسبت داد. احتمال افزایش نرخ بهره در کنار افزایش هزینه‌های انرژی، نوسانات ارز و نگرانی از تعدیل نیروهای برخی مشاغل سنگین در ماه‌های آینده، روند بازار را در ماه‌های آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علاوه‌براین، بعضی از مشارکت‌کنندگان بازار نگران تخصیص اعتبارات لازم در قالب وام پرداختی به صنایع سنگین و دیگر مشتریان هستند زیرا معتقدند این امر ظرفیت و توقف فرایند تولید برخی واحدهای تولیدی و ذوب را در ماه‌های آینده کاهش می‌دهد. هم‌اکنون اقدامات اصلاحی برای رفع چالش‌های کاهش حجم تقاضا در سال جاری انجام شده است؛ چراکه برخی از واحدهای‌ ذوب ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38366

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.