سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۲:۵۰ /یکشنبه/۸ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:21 /دوشنبه/18 دی 1402

یک فعال صنعت ریخته‌گری در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

انحراف تولید از مسیر توسعه

یک تولیدکننده قطعات ریختگی برنجی گفت: متاسفانه چالش‌هایی که در مسیر تولید وجود دارد، توجه صنعتگران را از فرایندهای تولید دور کرده است؛ این مشکلات باعث شده‌اند تا تولیدکنندگان، دیگر در مسیر دستیابی به اهداف جدید گام برندارند و تمایلی به اجرای طرح‌های توسعه‌ای نداشته باشند. این در حالی است که تولیدکنندگان خارجی از حمایت ۱۰۰ درصدی دولت‌های خود برخوردار بوده و در زمینه فروش محصولات دارای امتیازاتی هستند.

اباصلت یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: متاسفانه مسیر تولید در کشور با ناهمواری‌های زیادی همراه است و تولیدکنندگان با چالش‌های فراوانی دست به گریبان هستند؛ ضمن اینکه اقدامات دولت و سازمان‌های دولتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان نبوده و تنها باعث کاهش تمایل آن‌ها به ادامه فعالیت‌های تولیدی شده است. این در حالی است که تولیدکنندگان نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی و اعتلای صنعت کشور دارند. در این شرایط صنعتگران نه‌تنها نیازی به حمایت‌های دولت ندارند، بلکه خواستار عدم تعدد تغییر قوانین و عدم ابلاغ بخشنامه‌‌های خلق‌الساعه‌ای هستند که فقط در جهت حفظ منافع دولت تعیین شده است. به عنوان مثال یکی از قوانینی که مشکلات بیشتری را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است، تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده است زیرا قرار بر این بود تا این مالیات از مشتری و حلقه نهایی زنجیره تولید اخذ شود اما با تغییر شرایط، تولیدکنندگان به ناچار ملزم به پرداخت آن شده‌اند. با توجه به اینکه تعداد تولیدکنندگان نسبت به جمعیت ۸۰ میلیون نفری مصرف‌کنندگان کمتر است، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده آسان‌تر است و به همین دلیل تولیدکنندگان زیر ذره‌بین دولت قرار گرفته‌اند؛ در حالی که پس از تولید محصول، حلقه‌های توزیع، عرضه، فروش و در نهایت مصرف‌کننده نهایی نیز وجود دارد که به دلیل نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، عملا به راحتی می‌توانند از تعهدات خود در این زمینه شانه خالی کنند. باید توجه داشت که صنعتگران با چالش‌های فراوانی مانند کمبود نیروی انسانی، حق بیمه کارکنان، مسائل زیست‌محیطی و… مواجه هستند؛ آستانه تحمل تولیدکننده هم نیز حدی دارد و مانع‌تراشی بیشتر باعث می‌شود تا کاسه صبر تولیدکنندگان لبریز شده و از ادامه مسیر دلسرد شوند.

وی ادامه داد: در کنار اقدامات دولت، فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز نیز باری مضاعف بر دوش تولیدکنندگان مجاز شده است زیرا این کارگاه‌ها برخلاف واحدهای مجاز به صورت رسمی فعالیت ندارند؛ همین مسئله باعث شده تا تولیدکنندگان غیرمجاز با سو استفاده از عدم وجود نظارت کافی بر فعالیت‌های غیرشفاف، بدون پرداخت هزینه‌هایی مانند حق بیمه، مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده به راحتی به تولید محصولات بپردازند. با پایین بودن هزینه‌های ثابت و متغیر واحدهای غیرمجاز، بهای تمام شده محصولات بی‌کیفیت نیز روند نزولی به خود گرفته و با قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات مرغوب به فروش می‌رسند. به همین دلیل تولیدکنندگان مجاز به‌هیچ‌وجه قادر به دریافت ارزش افزوده از مشتریان نخواهند بود زیرا با احتساب آن، قیمت تمام شده محصولات بسیار افزایش می‌یابد. متاسفانه دولت در خصوص ساماندهی واحدهای تولیدی و جلوگیری از فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز، اقدامات موثری انجام نداده است و تنها واحدهای مجاز در تیررس نظارت‌های شدید دولت قرار دارند؛ در این شرایط دولت و سازمان‌های مربوطه باید با اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان، از بار مشکلات صنعتگران بکاهند.

کیفیت، وجه تمایز محصولات

این تولیدکننده قطعات ریختگی برنجی در خصوص کیفیت محصولات عرضه شده در بازار، عنوان کرد: بی‌شک کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز قطعات بی‌کیفیتی را تولید کرده و در بازار عرضه می‌کنند اما نکته‌ای که باید آن توجه داشت، فروش قطعات نامرغوبی است که دارای نشان استاندارد هستند؛ حک نشان استاندارد روی محصولات باعث می‌شود تا مشتریان آن را خریداری کنند اما غافل از اینکه محصول خریداری شده عملا کیفیت بالایی نداشته و پس از مدت کوتاهی معیوب می‌شود. متاسفانه کارشناسان سازمان استاندارد برای تایید کیفیت محصول، به کارخانه‌ها مراجعه کرده و از محصولات موجود در آنجا نمونه‌برداری می‌کنند؛ در حالی که باید کیفیت محصولات عرضه شده در بازار نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و تاییدیه نهایی پس از بررسی‌ها آن‌ها صادر شود.

یوسفی در خصوص شرایط بازار مصرف توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: در حال حاضر رکود شدیدی گریبان‌گیر بازار مصرف شده است و از طرف دیگر مشتریان نیز تمایل زیادی به خرید محصولات ارزان‌قیمت دارند؛ در نتیجه کیفیت قطعات مورد توجه قرار نگرفته و مولفه اصلی تاثیر‌گذار در خرید، قیمت است. به همین دلیل علاوه بر فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز، کاهش توان مالی مشتریان نیز یکی از دلایل افت میزان فروش کارگاه‌های مجاز محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که اگر ما امکان همکاری با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شیر‌آلات را نداشتیم، سرنوشت این کارگاه‌ ریخته‌گری روشن نبود زیرا میزان فروش بالایی در بازار مصرف نداریم و اولویت ما تامین قطعات برنجی مورد نیاز این شرکت‌ها است. البته با بازاریابی‌ در فضای مجازی سعی می‌کنیم تا علاوه بر شرکت‌ها، مصرف‌کنندگان خرد را هم جذب کرده و محصولات خود را به اکثر استان‌های کشور ارسال کنیم.

وی با اشاره به سایر چالش‌های تولیدکنندگان، اظهار داشت: تامین مواد اولیه (قراضه برنجی) یکی از مشکلاتی است که نه‌تنها تولیدکنندگان مجاز، بلکه تولیدکنندگان غیرمجاز نیز با آن مواجه هستند؛ ما توانسته‌ایم با پیشنهاد قیمت‌های بالاتر، این مشکل را حل کنیم به طوری که تاکنون با کمبود شدید قراضه روبه‌رو نبوده‌ایم. خریدوفروش قراضه برنجی توسط واسطه‌گران صورت گرفته و قیمت آن با افزایش نرخ ارز و قیمت مس در بازارهای جهانی، روند صعوی به خود می‌گیرد؛ این موضوع عدم ثبات قیمت قراضه برنجی را به دنبال داشته است به طوری که حتی برای چند روز هم قیمت آن ثابت نبوده و دائما در نوسان است. چالش محدودیت‌های انرژی نیز یکی از موانع بی‌شماری است که اکثر تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند و ما هم در فصل تابستان با قطعی برق مواجه بودیم؛ گفتنی است که برق مجموعه به مدت دو روز در هفته قطع می‌شد و در این زمان علی‌رغم توقف فرایند تولید و تعطیلی کارگاه، باید حقوق نیروی انسانی پرداخت می‌شد. تنها نکته مثبتی که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد، اطلاع‌رسانی قبلی در خصوص زمان قطعی برق واحدهای صنعتی بود که باعث شد از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کنیم. با شروع فصول سرد سال، دیگر با قطعی برق مواجه نبوده و تاکنون قطعی و یا افت فشار گاز نیز رخ نداده است.

این تولیدکننده قطعات ریختگی برنجی از عدم تمایل نیروی کار ایرانی برای فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری گله‌مند بود و گفت: چالش کمبود نیروی انسانی یکی از معضلاتی است که خود تولیدکنندگان باید راهبردهای کاربردی برای رفع آن اتخاذ کنند؛ به عنوان مثال یکی از اقداماتی که می‌تواند زمینه جذب نیروی‌های جدید و حفظ نیروی‌های قدیمی را فراهم کند، پیشنهاد حقوق‌های بالاتر است. متاسفانه نیرو‌های کار ایرانی یا تجربه کافی در صنعت ریخته‌گری ندارند و یا مایل به فعالیت در واحدهای صنعتی نیستند؛ به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت مجموعه، ناچار به استفاده از نیروی کار خارجی هستند اما در صورت بازرسی کارشناسان سازمان‌‍‌های ‌مربوطه، باید جریمه‌های سنگینی را پرداخت کنند. لازم به ذکر است که یکی از اصلی‌ترین مراحل ریخته‌گری قطعات به روش ماسه‌ای، قالب‌گیری آن‌ها است که برای این کار باید از افراد باتجربه‌ای بهره برد؛ در این صورت امکان فعالیت افراد تازه‌کار در کارگاه‌هایی که با روش سنتی ریخته‌گری محصولات را انجام می‌دهند، وجود ندارد. هم‌اکنون در بخش ریخته‌گری این کارگاه هشت نفر و در قسمت تراشکاری و پرس‌کاری در مجموع ۲۰ نفر فعالیت دارند و میزان اشتغال‌زایی غیرمستقیم مجموعه به حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر می‌رسد.

از توسعه منصرف شدیم

یوسفی در خصوص آثار منفی مشکلات بر روند فعالیت واحدهای تولیدی، اذعان کرد: در گذشته به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش میزان تولیدات مجموعه بودیم؛ در همین راستا اقدامات لازم را انجام داده و موافقت سازمان‌های مربوطه را اخذ کردیم اما مشکلات فراوان باعث شد تا از انجام این کار منصرف شویم. به طوری که پس از اخذ جواز تاسیس، درصدد خرید زمینی به مساحت دو هزار متر بودیم که اقدامات واسطه‌گران، افزایش قیمت زمین، برخوردهای دوگانه و عدم حمایت از تولیدکنندگان مانع از اجرای این طرح شد. در صورت توسعه فعالیت‌های مجموعه، امکان اشتغال‌زایی برای حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر به طور مستقیم وجود داشت. بی‌شک زمانی که سرمایه‌گذاران شاهد عدم حمایت از تولیدکنندگان و دورنمای تاریک صنایع هستند، تمایلی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای نخواهند داشت؛ به همین دلیل از مسئولان و دولت درخواست می‌کنیم تا با تصویب قوانین متعدد، عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ نکنند. علاوه‌براین، امیدواریم شاهد تسهیل فرایند اعطای وام و تسهیلات به صنعتگران باشیم. گفتنی است که اکنون گردش حساب بانکی تولیدکنندگان زیر ذره‌بین دولت قرار دارد و مالیات‌های سنگینی برای واحدهای تولیدی تعیین می‌شود؛ در صورتی که افزایش میزان گردش حساب بانکی به معنای افزایش حاشیه سود تولیدکنندگان نیست زیرا قیمت خرید مواد اولیه نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. به عنوان مثال اگر هزینه خرید یک تن مواد اولیه ۲۵۰ میلیون تومان باشد، سودی که از فروش محصولات نصیب صنعتگران می‌شود، حدود ۳ درصد است؛ در حالی که آن‌ها ملزم به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند.

وی با اشاره به تاثیرات افزایش قیمت مس در آینده، خاطرنشان کرد: اگر پیش‌بینی‌های انجام شده در رابطه با افزایش قیمت مس به وقوع بپیوندد، ممکن است شاهد احتکار قراضه از سوی تامین‌کنندگان مواد اولیه و عدم عرضه محصولات در بازار مصرف توسط تولیدکنندگان باشیم؛ ضمن اینکه با افزایش قیمت مس نیز قیمت قراضه برنجی دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود و تولیدکنندگان باید سرمایه در گردش بیشتری برای خرید مواد اولیه در اختیار داشته باشند.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت آلیاژریزان برتر برنز ری مطرح کرد:

13:46 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

یک فعال صنعت مس در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

8:32 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

یک فعال صنعت ریخته‌گری در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

5:17 /چهارشنبه/20 تیر 1403

برخلاف پیش‌بینی‌های انجام شده،

6:33 /دوشنبه/28 اسفند 1402

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:18 /شنبه/23 تیر 1403

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:37 /شنبه/25 آذر 1402

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:19 /شنبه/26 فروردین 1402

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:51 /پنجشنبه/18 اسفند 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:13 /یکشنبه/20 شهریور 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:24 /چهارشنبه/19 مرداد 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

6:15 /شنبه/21 مرداد 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/7

177071

فلزات آنلاین

1403/07/7

547589

فلزات آنلاین

1403/07/7

734112

فلزات آنلاین

1403/07/7

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/7

22435

فلزات آنلاین

1403/07/7

11645

فلزات آنلاین

1403/07/7

43677

فلزات آنلاین

1403/07/7

49178

فلزات آنلاین

1403/07/7

44588

فلزات آنلاین

1403/07/7

40530

فلزات آنلاین

1403/07/7

26631

فلزات آنلاین

1403/07/7

27653

فلزات آنلاین

1403/07/7

26259

فلزات آنلاین

1403/07/7

33816

فلزات آنلاین

1403/07/7

31587

فلزات آنلاین

1403/07/7

42311

فلزات آنلاین

1403/07/7

26132

فلزات آنلاین

1403/07/7

38486

فلزات آنلاین

1403/07/7

41728

فلزات آنلاین

1403/07/7

3905100