سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۲۱ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:58 /سه شنبه/19 دی 1402

آلومینیوم جهانی سال ۲۰۲۴ را چگونه آغاز کرد؟

افزایش پریمیوم آلومینیوم اروپا که بالاترین سطح آن از ماه اکتبر ۲۰۲۳ محسوب می‌شود، بیشتر در محموله‌های تحویلی در بندر روتردام و بنادر ایتالیا قابل‌‌توجه بود که حاکی از حساسیت این بازار به رویدادهای جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم آلومینیوم در اروپا طی دو هفته منتهی به روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴، روند افزایشی را تجربه کرد که تحت تاثیر فشارهای عرضه ناشی از اختلالات ایجاد شده در دریای سرخ و افزایش اختلاف قیمت‌های آلومینیوم در بورس فلزات لندن قرار دارد. این در حالی است که پریمیوم آلومینیوم در سایر بازارهای جهانی، تا حد زیادی در طول تعطیلات سال نو میلادی ۲۰۲۴ همچنان ثابت باقی مانده است.

ثبات قیمت آلومینیوم در بازارهای آسیا

پریمیوم آلومینیوم با شرط تحویل به بنادر اصلی ژاپن (MJP) در طول هفته منتهی به سه‌شنبه دوم ژانویه سال ۲۰۲۴، علی‌رغم کاهش قیمت‌ها تغییری را ثبت نکرد.

بر اساس ارزیابی دو بار در یک هفته‌ای موسسه «Fastmarkets»، این موسسه پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی را حدود ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه دوم ژانویه سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به ارزیابی هفتگی این موسسه، تغییری در آن به ثبت نرسید اما نسبت به پریمیوم ۷۰ تا ۸۰ دلار تعیین شده در روز جمعه ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، حدود پنج دلار افزایش یافت.

یکی از معامله‌گران فعال در بازار آلومینیوم ژاپن اظهار داشت: تقاضا برای این فلز در ژاپن همچنان روند ثابتی دارد و حتی برخی از مصرف‌کنندگان در این بازار نیز درصدد هستند تا حجم مورد تقاضای خود را کاهش دهند. با این وجود، برخی از منابع بازار بیان کردند که پریمیوم آلومینیوم در بازار داخلی ژاپن روند صعودی به خود گرفته است.

یکی از معامله‌گران بازار آلومینیوم ژاپن به موسسه «Fastmarkets» گفت: افزایش موقت حجم تقاضا برای این فلز، به دلیل کاهش قیمت آلومینیوم بورس فلزات لندن و افزایش ارزش ین ژاپن است و نمی‌توان آن را به منزله آغاز روند بازیابی در حجم تقاضای این فلز در بازار ژاپن تلقی کرد.

یکی دیگر ازمعامله‌گران بازار در همین رابطه عنوان کرد: دلیل روند صعودی پریمیوم آلومینیوم در بازار داخلی ژاپن را می‌توان به باز شدن پنجره آربیتراژ واردات چین و افزایش تقاضای این فلز نسبت داد.

در بحبوحه تعلیق فرایند تولید در کارخانه‌های خودروسازی دایهاتسو «Daihatsu» در ژاپن و ایجاد محدودیت در بازیابی بخش خودرو در این کشور، روند نزولی قیمت آلومینیوم همچنان ادامه دارد.

فعالان بازار همچنین نگرانی خود را در راستای تاثیر بالقوه زمین‌لرزه روز اول ژانویه ۲۰۲۴ در ژاپن بر بازار آلومینیوم اعلام کردند. با این حال، این فعالان منتظر انتشار جزئیات میزان خسارات وارد شده قبل از ارائه ارزیابی خود برای بازار این فلز هستند.

طبق گزارش برخی از منابع صنعتی در روز پنج‌شنبه ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳، چندین تولیدکننده برای عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020A» به مقصد ژاپن در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ با پریمیوم ۹۰ دلار در هر تن با شرط تحویل در بنادر اصلی این کشور با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) به توافق رسیده‌اند.

همچنین پریمیوم آلومینیوم در کره‌جنوبی در بحبوحه کاهش حجم نقدینگی و فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی و به دنبال آن کاهش حجم خرید، تغییر جدیدی را به ثبت نرساند.

یکی از مشارکت‌کنندگان بازار عنوان کرد: مصرف‌کنندگان در کره‌جنوبی تمایل چندانی به خرید آلومینیوم ندارند و اکثرا منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات تعیین نرخ پریمیوم با شرط تحویل محموله‌های سفارشی در بنادر اصلی ژاپن هستند.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل کالا به حمل‌کننده در محل مقرر در بنادر کره‌جنوبی را حدود ۱۱۰ تا ۱۲۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت اما نسبت به پریمیوم ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار در هر تن ثبت شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود پنج دلار افزایش را تجربه کرد.

همچنین ارزیابی این موسسه برای پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل کالا در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقم ۹۰ تا ۱۰۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به پریمیوم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری را به دنبال نداشت اما نسبت به پریمیوم ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن تعیین شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود پنج دلار افزایش را به ثبت رساند. به علاوه پریمیوم آلومینیوم در بازار چین، روند ثابت خود را در پایان سال ۲۰۲۳ حفظ کرد.

ارزیابی‌های ماهانه این موسسه برای پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A»، ذخیره شده در انبارهای رسمی بورس آتی شانگهای و پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل کالا در بندر شانگهای با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) در روز چهارشنبه ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳، به ترتیب ارقام ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در هر تن و ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار در هر تن را نشان داد.

از این رو، در نیمه اول ماه دسامبر ۲۰۲۳ هنگامی که پنجره آربیتراژ واردات حدود یک هفته باز بود، تعدادی از معاملات آلومینیوم در چین به ثبت رسید. با این وجود پس از بسته شدن پنجره آربیتراژ واردات، بازار آلومینیوم در چین وارد وضعیت رکود در معاملات شد.

میانگین حجم ماهانه پنجره آربیتراژ واردات آلومینیوم در ماه دسامبر ۲۰۲۳، با حدود ۲۳٫۷۱ دلار در هر تن زیان به ثبت رسید؛ این در حالی است میزان زیان‌دهی در ماه نوامبر ۲۰۲۳، عدد ۴۱ دلار و ۴۱ سنت در هر تن را به ثبت رساند.

در حال حاضر که فصل تعطیلات سال نو میلادی است، مشارکت‌کنندگان در بازار تمایلی به انجام معاملات ندارند. از سوی دیگر، برخی از فروشندگان ممکن است پیشنهادات قیمتی خود را به منظور دریافت پول نقد با تخفیف ارائه دهند. با این حال، تغییرات قابل‌توجهی در پریمیوم تعیین شده در بازار آلومینیوم چین مشاهده نمی‌شود.

برخی از منابع اعلام کردند افزایش سریع قیمت آلومینا در چین که موجب بالا رفتن قیمت آلومینیوم داخلی در این کشور شد، منجر به افزایش پریمیوم در بازار آلومینیوم وارداتی چین نشده است.

افزایش پریمیوم آلومینیوم در بازار ایالات متحده آمریکا

نرخ پریمیوم آلومینیوم در بازار ایالات متحده آمریکا در دو هفته منتهی به روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴، با توجه به افزایش اختلاف قیمت‌های این فلز در بورس فلزات لندن در حالت کانتنگو و همچنین روند صعودی معاملات آتی و بالا رفتن قیمت‌های مواد اولیه، روند صعودی به خود گرفت.

بر اساس گزارش ارائه شده، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل کالا درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا را حدود ۱۸ تا ۱۸٫۷۵ سنت در هر پوند در روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۷٫۷۵ تا ۱۸٫۵ سنت در هر پوند تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور و نسبت به پریمیوم ۱۷٫۵ تا ۱۸٫۵ سنت در هر پوند به ثبت رسیده در ماه دسامبر ۲۰۲۳ افزایش داشت.

لازم به ذکر است که سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴، اولین روزی بود که این موسسه پریمیوم آلومینیوم ایالات متحده آمریکا را به صورت روزانه ارزیابی کرد و در حالت کلی نسبت به جلسه ارزیابی قبلی این موسسه به صورت دو بار در یک هفته، افزایش را به ثبت رساند.

همچنین قیمت‌های آتی معاملات آلومینیوم بورس فلزات لندن در روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به یک هفته قبل از تاریخ مذکور که بالاترین افزایش قیمت هفتگی در میان قیمت‌های فلزات اساسی در آن به ثبت رسید، حدود ۲٫۴۹ درصد افزایش را تجربه کرد.

افزایش پریمیوم آلومینیوم در بازارهای اروپا

با وجود رکود اخیر در معاملات آلومینیوم در بازارهای اروپا به دلیل تعطیلات ماه ژانویه ۲۰۲۴، پریمیوم این فلز در بازارهای این منطقه از جهان در طول دو هفته منتهی به روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴ همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» را در روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۱۹۰ تا ۲۱۵ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری نکرد اما نسبت به پریمیوم ۱۸۵ تا ۲۱۰ دلار در هر تن به ثبت رسیده در روز ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳، حدود پنج دلار افزایش را تجربه کرد.

افزایش قابل‌توجه حجم نقدینگی در بازار فیزیکی این فلز قبل از پایان سال ۲۰۲۳، یکی از عواملی بود که منجر به این افزایش پریمیوم شد و چندین معامله با پریمیوم ۲۰۰ دلار در هر تن و حتی ارقامی بالاتر از این مقدار در بازارهای اروپا به ثبت رسید. برخی از مشارکت‌کنندگان بازار بیان کردند که با آغاز سال ۲۰۲۴، حجم و تعداد معاملات در این منطقه از جهان به دلیل تعطیلات سال جدید روند نزولی به خود گرفته است.

یکی از معامله‌گران آلومینیوم در اروپا اظهار داشت: پریمیوم به ثبت رسیده برای این فلز در بازار این قاره در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳، روند صعودی خود را آغاز کرد که موجب افزایش حجم نقدینگی در بازارهای این منطقه شد.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل تعطیلات ماه ژانویه ۲۰۲۴، حجم ثبت معاملات در بازار کاهش یافته است اما با این حال انتظار می‌رود حجم و تعداد معاملات پس از پایان این تعطیلات روند صعودی خود را آغاز کند.

این معامله‌گر به عواملی دیگری که باعث افزایش پریمیوم آلومینیوم در بازارهای اروپا شده است، اشاره کرد و گفت: اختلالات ایجاد شده در دریای سرخ و افزایش اختلاف قیمت‌های آلومینیوم در بورس فلزات لندن در حالت کانتنگو، جزو این دسته محسوب می‌شوند؛ ضمن اینکه دیگر مصرف‌کنندگان در بازار اروپا نمی‌‌توانند آلومینیوم مورد نیاز خود را با پریمیوم پایین تامین کنند.

قیمت نقدی سه‌ ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن، اخیرا حدود ۴۴ دلار در هر تن در حالت کانتنگو به ثبت رسیده است. از این رو چندین نگرانی در زمینه روند عرضه وجود دارد که احتمال ادامه افزایش پریمیوم آلومینیوم در اروپا را بیشتر می‌کند. با این حال، هنوز نشانه‌هایی از وقوع این احتمالات مشاهده نشده است.

یکی از معامله‌گران بازار آلومینیوم عنوان کرد: شکی نیست زمانی که فعالیت مصرف‌کنندگان در بازار پس از پایان تعطیلات ماه ژانویه ۲۰۲۴ افزایش پیدا کند، پریمیوم آلومینیوم رشد بیشتری پیدا خواهد کرد اما در حال حاضر با توجه به کاهش حجم تقاضا در بازار فیزیکی و با در نظر گرفتن تعطیلات بلندمدت سال نو میلادی، احتمال افزایش چشمگیر پریمیوم آلومینیوم در بازار اروپا کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

به علاوه، پریمیوم آلومینیوم با عدم احتساب تعرفه گمرکی پرداخت نشده نیز روند افزایشی را به ثبت رساند و مشارکت‌کنندگان بازار اختلال ایجاد شده در روند حمل‌ونقل محموله‌ها از طریق دریای سرخ و تاثیر آن بر واردات به اروپا را به دقت تحت نظر دارند.

به گفته یکی از منابع آگاه به وضعیت بازار آلومینیوم، اختلالات ایجاد شده اخیر در دریای سرخ، نرخ حمل‌و‌نقل دریایی به مقصد اروپا را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است که به زودی اثر خود را بر نرخ پریمیوم تعیین شده در بازار فیزیکی این قاره خواهد گذاشت.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، این موسسه پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه گمرکی و تحویل به بندر روتردام را در روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۱۳۵ تا ۱۵۵ دلار در هر تن اعلام کرد که نسبت به پریمیوم ۱۳۰ تا ۱۵۵ دلار در هر تن تعیین شده در روز جمعه ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ و در مقایسه با پریمیوم ۱۲۵ تا ۱۴۵ دلار در هر تن ثبت شده در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۲۳، افزایش را به ثبت رساند.

لازم به ذکر است که پریمیوم آلومینیوم با شرط تحویل به بنادر ایتالیا نیز در تعطیلات سال نو میلادی روند افزایشی به خود گرفته است. در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در بنادر ایتالیا و تحویل کالا به حمل‌کننده در محل مقرر را ۲۳۰ تا ۲۵۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در جلسه قبلی ارزیابی این موسسه تغییری را به ثبت نرساند اما نسبت به پریمیوم ۲۰۰ تا ۲۳۰ دلار در هر تن ثبت شده در روز ۱۹ دسامبر سال ۲۰۲۳، حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار افزایش را تجربه کرد.

گفتنی است این نرخ تعیین شده، بالاترین پریمیوم به ثبت رسیده آلومینیوم در ایتالیا از روز ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. برخی از فعالان بازار آلومینیوم، این افزایش نرخ پریمیوم در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳ را به روند صعودی پریمیوم با شرط تحویل محموله در بندر روتردام و اختلالات ایجاد شده در وضعیت حمل‌ونقل کشتی‌های باری در دریای سرخ نسبت دادند.

با این وجود، برخی از مشارکت‌کنندگان بازار عنوان کردند که تغییری در پریمیوم محموله‌های آلومینیوم تحویل داده شده در بنادر ایتالیا در روز دوم ژانویه سال ۲۰۲۴ به ثبت نرسیده است و بازار این فلز در ایتالیا به دلیل تعطیلات سال نو میلادی در وضعیت رکود قرار دارد.

یکی از فعالان بین‌المللی بازار آلومینیوم در همین راستا عنوان کرد: پریمیوم‌های تعیین شده در سال ۲۰۲۳، اغلب روند کاهشی داشتند اما از اواخر سال ۲۰۲۳ و با آغاز سال ۲۰۲۴ با در نظر گرفتن اختلالات ایجاد شده در دریای سرخ، احتمال اعمال تحریم از سوی بریتانیا بر فلزات تولید شده در روسیه، کاهش احتمالی نرخ بهره بانکی و افزایش اختلاف قیمت‌های آلومینیوم بورس فلزات لندن، احتمال افزایش پریمیوم‌های تعیین شده را در ادامه سال ۲۰۲۴ دو چندان خواهد کرد.

انتهای پیام//

در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای،

10:50 /شنبه/16 تیر 1403

با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تمرکز بر رشد صنعت آلومینیوم،

6:38 /یکشنبه/3 تیر 1403

با تحریم صنعت آلومینیوم روسیه،

6:34 /سه شنبه/29 خرداد 1403

برخلاف افزایش پریمیوم در بازار اروپا،

8:29 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

هم‌زمان با رشد ذخایر انبارهای «LME»،

15:40 /دوشنبه/7 خرداد 1403

احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:48 /یکشنبه/14 مهر 1398

محمد بهرامی، مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن طی یادداشتی نوشت:

5:25 /شنبه/12 خرداد 1403

مرتضی اسلامی‌فرد، مدير گروه صنعتی رامرو طی یادداشت اختصاصی در «فلزات آنلاین» نوشت:

6:01 /شنبه/25 فروردین 1403

آریا صادق‌نیت حقیقی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

4:29 /شنبه/2 دی 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500