سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۲:۰۷ /جمعه/۸ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:20 /سه شنبه/17 بهمن 1402

«فلزات آنلاین» گزارش می‌دهد:

رشد درآمدهای عملیاتی سیمیدکو همگام با توسعه بومی‌سازی

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه زنجیره فولاد ایران، در مسیر رشد تولید کنسانتره و درآمدزایی بیشتر حرکت کرده است. این شرکت با برنامه‌ریزی و مدیریت هزینه‌ها و اقداماتی نظیر تامین پایدار مواد اولیه، بومی‌سازی و ساخت تجهیزات در داخل کشور و بسترسازی برای سهولت در فرایند خرید برخی اقلام استراتژیک، زمینه رشد درآمدهای عملیاتی را فراهم ساخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع استراتژیک و پراهمیت در محیط کسب‌وکار جهان برشمرده می‌شود که با توجه به حجم گسترده فعالیت‌ها و جایگاه آن به عنوان صنعت مادر و تامین‌کننده صنایع پایین‌دستی، نقش پررنگی را در رونق اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. این صنعت در ایران نیز طی چند دهه گذشته، در سایه مزیت‌های نسبی و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌ گرفته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. با این حال، امروز موضوع توسعه نامتوازن و تامین مواد اولیه، یکی از گلوگاه‌های مهم این صنعت برشمرده می‌شود.

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به عنوان یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان گندله و کنسانتره در شمال شرق کشور، با در پیش گرفتن سیاست‌ها و رویکردهای مناسب طی چند سال گذشته، تدوین برنامه‌های فراگیر و به‌روزرسانی سیستم‌های مدیریتی در مسیر رشد تولید و درآمدها و حفظ منافع سهام‌‎داران گام برداشته است. سیمیدکو که شرکتی نسبتا نوپا در زنجیره فولاد ایران به شمار می‌آید، تحقق چشم‌اندازهای خود را در گروی تطبیق استراتژی‌های تبیین شده با هلدینگ فولاد خوزستان به عنوان شرکت مادر می‌داند؛ به طوری که حرکت در مسیر ارزش‌های هلدینگ به رشد درآمدهای این شرکت کمک می‌کند.

استراتژی موفق در شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد

نقشه راه استراتژی سیمیدکو در یک سند سه‌ ساله (۰۶-۱۴۰۳) به گونه‌ای تدوین شده است تا علاوه بر یکپارچه‌سازی استراتژی‌ها، فرایندهای برنامه‌ریزی و همسوسازی راهبردها به صورت کمی، در مسیر تامین پایدار مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان و رشد درآمدزایی باشد. در واقع استراتژی‌های رشد تولید محصولات سیمیدکو، هم در مسیر تحقق اهداف هلدینگ و نیز در جهت رشد درآمدزایی این شرکت تدوین شده است. در نمودار یک، درآمدهای عملیاتی سیمیدکو در چند سال اخیر تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۲ مشاهده می‌شود. بر اساس این نمودار، درآمدهای عملیاتی این شرکت از ابتدای فعالیت تاکنون روند صعودی را طی کرده است. در این مدت، درآمد عملیاتی سیمیدکو نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش قابل‌توجه ۱۷۰ درصدی داشته و به ۷۵ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال رسیده است؛ به نحوی که درآمد عملیاتی در بازه زمانی مذکور بیش از درآمد نهایی سال ۱۴۰۱ است. دلیل این مسئله، اضافه شدن آهن‌ اسفنجی به سبد محصولات سیمیدکو در آبان‌ ماه سال گذشته است. بر همین اساس در ۶ ماهه نخست سال جاری، درآمد حاصل از فروش آهن‌ اسفنجی سیمیدکو به ۵۶ هزار و ۴۶۳ میلیارد ریال رسیده و سهم ۷۵ درصدی از کل درآمد در بازه زمانی مذکور را به خود اختصاص داده است که این سیاست‌گذاری را می‌توان گامی در جهت افزایش درآمدهای عملیاتی و افزایش انعطاف‌پذیری این شرکت در پاسخگویی به نیاز مشتریان تلقی کرد.

نمودار ۱٫ درآمدهای عملیاتی سیمیدکو در سال‌های اخیر

ارتقای کیفیت محصولات، حفظ و جذب مشتریان اساس اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای سیمیدکو را شکل می‌دهد و این شرکت رویکردها و سیاست‌گذاری‌های خود را در جهت حفظ تولید پایدار، بومی‌سازی تجهیزات و قطعات و رفع چالش‌های تامین برخی قطعات استراتژیک دنبال می‌کند. این مسئله موجب شده است تا سیمیدکو نه‌تنها در مسیر رشد تولید پایدار قرار بگیرد، بلکه با عرضه محصولات با کیفیت بالا و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی، سطح درآمدهای عملیاتی خود را افزایش دهد. با توجه به طرح‌ها و برنامه‌‎های در دست اقدام در رشد تولید و متنوع‌سازی سبد محصولات می‌توان چشم‌انداز رشد درآمدزایی قابل توجهی را برای سیمیدکو متصور بود. البته باید در نظر داشت که این چشم‌انداز در صورتی محقق خواهد شد که اقدامات کلانی نیز در خصوص رفع چالش‌های تولید انجام شود.

برنامه‌ریزی هوشمندانه جهت توسعه تولید در سیمیدکو

آمارها نشان می‌دهند که در هشت‌ ماهه سال جاری (تا پایان آبان‌ ماه)، ۱۰ تولیدکننده بزرگ کنسانتره سنگ‌آهن کشور بیش از ۳۳ میلیون تن محصول تولید کرده‌اند که سیمیدکو با تولید یک میلیون و ۷۵۹ هزار تن کنسانتره، سهم ۵ درصدی از این میزان را به خود اختصاص داده است. با توجه به ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره در سیمیدکو و برنامه‌ریزی‌های هدفمند تولید در این شرکت، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری میزان تولید این محصول بیش از ظرفیت اسمی محقق شود و این مسئله درآمدزایی قابل‌توجهی را برای این شرکت به همراه خواهد داشت. این در حالی است که طی چند سال گذشته، زنجیره فولاد با چالش‌های مهمی مانند تامین پایدار انرژی مواجه شده که روند پیشبرد برنامه‌ها و تحقق اهداف تولید و رشد درآمدهای فعالان زنجیره را به شدت تحت تاثیر قرار داده است؛ اگرچه سیمیدکو به عنوان یکی از فعالان در حلقه نخست زنجیره تاثیرپذیری کمتری را از این چالش‌ها‌ دارد اما نکته قابل‌توجه اینجاست که اخلال در فعالیت‌ واحدهای فولادسازی و کاهش تقاضای مواد اولیه، بر فعالیت و درآمدزایی حلقه‌های بالادستی نیز تاثیر نامطلوبی دارد.

سیمیدکو  از ابتدای فعالیت تاکنون با ارتقای کمی و کیفی تولید، همواره حل چالش‌ها و بهبود فرایندهای تولید را در اولویت سیاست‌گذاری‌های خود قرار داده است تا بتواند سطح درآمدهای مجموعه را افزایش دهد. برنامه‌ریزی برای تامین به‌ موقع قطعات و تجهیزات استراتژیک، یکی از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در راستای رشد تولید و درآمدزایی به شمار می‌آید. در این راستا، سیمیدکو با اتخاذ رویکردهای دانش‌بنیان و تدوین برنامه‌های بومی‌سازی، زمینه تولید مستمر و بدون توقف را فراهم ساخته است که این مسئله نه‌ تنها فرصت مناسبی برای رونق فعالیت‌های سیمیدکو محسوب می‌شود بلکه به تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان و کشور کمک شایانی می‌کند.

با این حال، هنوز برخی از اقلام استراتژیک از طریق واردات تامین می‌شوند که یا امکان ساخت آن‌ها در کشور وجود ندارد و یا ساخت آن‌ها در کشور از توجیه اقتصادی برخوردار نیست. با توجه به این مسئله و به منظور تسهیل فرایندهای خرید و کاهش هزینه‌ و زمان تامین برخی قطعات و تجهیزات از شرکت‌های خارجی، سیمیدکو با گمرک جمهوری اسلامی ایران، توافقاتی را برای احداث انبار اختصاصی گمرک در محل مجتمع کارخانجات سیمیدکو واقع در مجتمع معادن سنگ‌‎آهن سنگان داشته است و هم‌اکنون این انبار در مراحل پایانی آماده‌سازی قرار دارد.

اقدامات سیمیدکو در راستای مدیریت هزینه‌های و رشد تولید را می‌توان گام ارزشمندی برای ارتقای سطح درآمدها به شمار آورد که نتایج آن در دستاوردهای این شرکت در ۶ ماهه نخست سال جاری مشاهده می‌شود. در این بازه زمانی تولید کنسانتره سنگ‌آهن برابر با یک میلیون و ۳۱۶ هزار تن بود که نسبت به ظرفیت عملی ۶ ماهه ۴٫۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲٫۶ درصد رشد داشته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این مسئله را می‌توان مدیریت اثربخش و برنامه‌ریزی‌های فراگیر این شرکت برای خرید کلوخه سنگ‌آهن دانست؛ به طوری که مواد اولیه در زمان مناسب و به مقدار کافی به خط تولید ارسال شود. علاوه‌براین در ۶ ماهه نخست سال جاری، نرخ خرید کلوخه سنگ‌آهن کاهش یافت که در کنار برنامه‌ریزی تامین، انبارداری، کنترل هزینه‌ها و مدیریت بهای تمام‌ شده، منجر به رشد تولید بیش از ظرفیت عملی شده است. با این حال واحد گندله‌سازی این مجموعه در بازه زمانی مذکور به ظرفیت اسمی نرسید و این مسئله ناشی از محدودیت‌های مصرف برق صنایع و انجام تعمیرات اساسی بوده است.

علاوه‌براین، سیمیدکو با سرمایه‌گذاری مناسب نه‌ تنها به توسعه متوازن زنجیره فولاد کمک شایانی خواهد کرد بلکه با افزایش ظرفیت تولید، زمینه رشد درآمد را نیز فراهم می‌کند. بنابراین شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در طرح افزایش ظرفیت ۲٫۵ میلیون تنی هر یک از واحدهای تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری کرده است. از آنجایی که سیمیدکو برنامه‌های توسعه‌ای خود را در چارچوب سیاست‌گذاری‌های هلدینگ فولاد خوزستان تعریف می‌کند، قادر به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن منطقه معدنی سنگان در قالب کنسرسیوم‌های معدنی است. این مسئله علاوه بر تامین پایدار مواد اولیه کلوخه سنگ‌آهن مورد نیاز خط تولید، اقدامی ارزنده در راستای تقویت فعالیت‌های اقتصادی در شرق کشور به شمار می‌آید.

نمودار ۲٫ مقایسه درآمدهای عملیاتی سیمیدکو در نیمه نخست ۰۲-۱۴۰۱

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

6:19 /یکشنبه/27 خرداد 1403

غلامرضا هاشمی مرند، عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

8:01 /شنبه/7 بهمن 1402

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:32 /شنبه/16 دی 1402

محمد مدنی‌فر، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:13 /شنبه/6 خرداد 1402

وحید سیدعلی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:54 /شنبه/8 مرداد 1401

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:52 /شنبه/19 خرداد 1403

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل تولید کنندگان سنگ آهن

8:21 /چهارشنبه/3 خرداد 1396
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/7

153071

فلزات آنلاین

1403/04/7

483684

فلزات آنلاین

1403/04/7

635024

فلزات آنلاین

1403/04/7

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/7

23146

فلزات آنلاین

1403/04/7

11281

فلزات آنلاین

1403/04/7

47474

فلزات آنلاین

1403/04/7

51616

فلزات آنلاین

1403/04/7

44720

فلزات آنلاین

1403/04/7

41572

فلزات آنلاین

1403/04/7

26235

فلزات آنلاین

1403/04/7

28507

فلزات آنلاین

1403/04/7

25877

فلزات آنلاین

1403/04/7

36812

فلزات آنلاین

1403/04/7

33591

فلزات آنلاین

1403/04/7

46477

فلزات آنلاین

1403/04/7

25454

فلزات آنلاین

1403/04/7

43710

فلزات آنلاین

1403/04/7

46627

فلزات آنلاین

1403/04/7

3438100