سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۰۰ /پنج شنبه/۱۱ بهمن ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۲۳:۲۷ /شنبه/۱۷ اسفند ۱۳۹۸

مدیرعامل پگاه باتری:

می‌توان در صنعت باتری خودرویی به خودکفایی رسید

مدیرعامل پگاه باتری گفت: کشور در حال حاضر به 12 میلیون باتری خودرو نیازمند بوده که متاسفانه میزان تولید در این زمینه رقمی بین هفت تا هشت میلیون باتری است. بنابراین اگر بتوانیم طی برنامه‌ای مدون شده در کشور، میزان تولید این بخش را در مسیر ایجاد ارزش‌افزوده بالا ببریم، و وابستگی خود به واردات باتری را کاهش دهیم، بدون تردید صنعت باتری خودرویی کشور به خودکفایی خواهد رسید.

مدیرعامل پگاه باتری گفت: کشور در حال حاضر به ۱۲ میلیون باتری خودرو نیازمند بوده که متاسفانه میزان تولید در این زمینه رقمی بین هفت تا هشت میلیون باتری است. بنابراین اگر بتوانیم طی برنامه‌ای مدون شده در کشور، میزان تولید این بخش را در مسیر ایجاد ارزش‌افزوده بالا ببریم، و وابستگی خود به واردات باتری را کاهش دهیم، بدون تردید صنعت باتری خودرویی کشور به خودکفایی خواهد رسید.

سهیل پیام در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبـــری و تحلیلـــی «فلزات آنلاین»، اظهـــار داشت: از ســـال ۱۳۸۸ در شهـــرک صنعتـــی خرم‌دشت فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کردیــم که البته در سال ۱۳۹۰ و طی مذاکرات مستمری کــه با یک شرکــت ایتالیایی برای خرید و نصب ماشین‌آلات داشتیم، توانستیم این ماشین‌آلات را خریداری و در شرکت نصب و راه‌اندازی کنیم. با این حــال شــروع فعالیت جدی شرکت به معنای تولید باتری ماشین، از سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

وی افزود: شمش سرب به عنوان مهم‌ترین و عمده‌ترین ماده مصرفی برای تولید باتری خودرو شناخته می‌شود که البته میزان مصرف سرب در هر باتری، بستگی مستقیم به میزان توان باتـــری دارد. در حال حـــاضر به علت بالا رفتن قیمت سرب و به تبع آن افزایش قیمت باتری، احتیاط شدیدی بر فضای تولید باتری خودرو در کشور حاکم شده است به طوری که حتی امکان دپوی باتری در فضای موجود نیز امکان‌پذیر نیست.

پیام ادامه داد: میزان تولید ذکر شده در پروانه بــه حدود دو میلیـــون باتـــری در ســـال می‌رســد کــه این میزان بر اساس واقعیات و مشکلات اساسی که در این زمینه وجود دارد، به میزان ۸۰۰ هزار باتری در سال کاهش پیدا کرده است.

ظرفیت‌های پنهان تولیدی

مدیرعامل پگاه باتری عنوان کرد: یکی از اهداف عمده شرکت، افزایش میزان ظرفیت تولیـد واقعی هم‌راستا با ظرفیت اسمی ثبت شده در پروانه تولید است که اگر شرایط بازار اندکــی بتوانـــد با فضــای تولیدی همراهــی و هم‌یاری بهتری داشته باشد، بدون تردید عبور از مــرز دو میلیـــون باتــری در ســال می‌تواند پتانسیل‌هـــا و ظرفیـــت‌های پنهان واحدهای تولیدی همچون ما را بیش از پیش آشکار کند.

وی یادآور شد: به طور میانگین برای هر باتری حدود هشت تا ۱۱ کیلوگرم سرب محتوی به کار گرفته می‌شود که اگر میزان سرب به کار رفته در هر باتری تولیدی را به طور میانگین ۱۰ کیلوگرم در نظـــر بگیریـــم، بنابرایــن برای ۸۰۰هـــزار باتـــری تولیـــدی در ســـال بــه حــدود هشت‌هزار تن سرب نیاز خواهیم داشت.

پیام تصریح کرد: سرب مصرفی بر اساس قیمت روز بازار خریداری می‌شود و این‌‌گونه نیســت کـــه از فـــرد یـــا نهــاد خاصی خریــداری صورت بگیرد. با این حــال در گذشتــه امکان خرید به صورت مدت‌دار وجــود داشــت بـــه طوری که می‌توانستیم هزینه خرید را به مرور و طی یک فرآینـــد مورد پذیـــرش دو طـــرف، پرداخـت کنیم اما آنچـــه که امـــروز شاهد آن هستیــم متفاوت از شیوه‌هــای مورد توافق در گذشته است و به نوعی هزینه طی مبادله و یا پیش از مبادله کالا پرداخت می‌شود.

بازار پرنوسان شمش سرب

مدیرعامل پگاه باتری مطرح کرد: طی این مدت اخیر شاهد نوسانات جدی و بسیاری در بازار سرب بوده‌ایم به طوری که حدود پنج ماه پیش، قیمت یک کیلوگرم سرب به ۳۴هزارتومان افزایش پیدا کرده بود که خوشبختانه طبق آخرین خرید شرکت در این ماه، قیمت شمش سرب به حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: باتری‌های تولیدی جز برای خودرو کاربرد دیگری ندارد. همچنین باید اشاره کرد که طول عمر این باتری‌ها مشخص نیست ولی گارانتی و خدمات پس از فروش آن ۱۴ ماه است.

گرمایش زمین و کاهش عمر باتری خودرو

پیام اظهار کرد: اگر در یک پلان کلی سیر وضعیت باتری‌ها را در دنیــا و به خصـوص در کشور بررسی کنیم، متوجه کــم شدن کلی عمر باتری به دلیل تغییر فرآیند زیستـــی در زنـــدگی و نحوه استفاده از باتری‌های خودرو می‌شویم. اگر در گذشته اوج مصرف باتری خودرو در زمستان بود، طی چند دهه گذشته و با گسترش سیستم‌های خنک‌کننده در خودرو، اوج مصرف باتری به تابستان منتقل شده است.

بنابراین با توجه به اینکه سیستم خنک‌کننده خودرو یکی از عوامل مهـــم در کاهـــش عمـــر باتـــری است، استفاده از این سیستم به خصوص در مناطق خشــک و کویـــری همچـــون ایـــران و به دلیــل گرمای بیش از حد ناشی از گرم شدن کلی فرآیند زمین، افزایش چشمگیری داشته است. افزایـــش استفـــاده از ایــن سیستـــم، گواهی بــر کاهش عمــر باتــری در مقایسه با دنیای قدیم اســــت کـــه سیستـــم خنک‌کننــده در ساختار ماشین وجود نداشت.

وی اذعان داشت: در باتری‌های قدیمی امکان باز شدن در باتری و ریختن آب مقطر در آن وجود داشت که در نوع خود عملی برای طولانی‌‌تر کردن عمر باتری بود اما در حال حاضر به دلیل اینکه در باتری‌ها به طور کلی بسته و پلمپ است. به نظر می‌رسد که نهایت عمر باتری‌ها با توجه به فرآیند پیچیده‌ای که دنیای جدید برای آن تعریف شده است، از مرز ۱۴ ماه عبور نکند.

باتری خشک خودرویی

مدیرعامل پگاه باتری مطرح کرد: در بازار ایران اصطلاحی به نام باتری خشک وجود دارد که به طـــور کـــل چنین واژه‌ای در صنعـــت خودرو با باتری سرب اسیدی نادرست است. به این دلیـــل که باتـــری خشک برای به کار بــردن در سیستــــم‌هـــای متـــداول تولیـــد خـــودرو کــــه اصطلاحا به باتری سرب اسیدی شهرت دارنـــد، کـــاربــردی نـــدارد. بـــا ایـــن حـــال، در سیستـــم خودروهـــای هیبریـــدی، برقــی و یـــا خودروهای جدیـــد که باتـــری‌ مـــورد استفاده آن‌ها به نام لیتیوم یون شناخته می‌شود، کاربـــرد باتـــری خشک مصطلح و ویژه است.

پیام افزود: قیمت فروش باتری‌ها بر اساس میزان آمپـــر آن‌هـــا تنظیـــم و ابلاغ می‌شود؛ به طوری کــه قیمــت روز باتــری بر اساس معیار یک‌آمپر، نزدیــک به ۶ هزار و ۲۰۰ تومان است. از سوی دیگر، باتری‌ها به صورت ۵۵ ،۶۰، ۶۶ و ۷۴آمپر طبقه‌بندی می‌شوند؛ به طور مثال، نرخ قیمتـــی یک باتـــری ۶۰ آمپری، رقمی در حدود ۴۰۰ هزار تومـــان اســـت که در سایر آمپرها، نرخ قیمتی متفاوتی وجود دارد.

وی ادامه داد: شیـــوه طبقه‌بنــدی آمپرها برای انواع مدل خودروها نیز متفاوت است به طـــوری کـــه بـــرای خـــودروی پرایــد نزدیک به ۵۵آمپر، پژو ۲۰۶، ۶۰ آمپر و پژوی ۴۰۵، ۶۶ آمپر جریان باتری لازم است.

امکان بقا با پلیت سبک

مدیرعامل پگاه باتری عنوان کرد: پیش از این، امکان تولید پلیت باتری در شرکت وجود داشت ولی به دلیل به صرفه نبودن از جنبه اقتصادی، ساخت آن از چرخه تولید شرکت خارج شد. یکی از دلایل این امر، بالا بودن وزن صفحات ریخته‌گری شده در این فرآیند بود. چراکه وزن بیشتر صفحات، امکان رقابت در بازاری که به سمت صفحات سبک حرکت می‌کند را از ما گرفتــه است. در حال حاضـــر صفحــات به کار بـــرده شـــده در فرآیند تولید باتری، صفحات اسفنجــی اســـت که بـــه طرز خارق‌العاده‌‌ای سبک و دارای صرفه اقتصادی است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون وارداتی در زمینه خرید پلیت‌ها نداشته‌ایم؛ چراکه همچنان منابع و ذخایری از واردات پیشین باقی مانده است و نیازی به خرید مجدد پلیت‌ها برای دپو کردن وجود ندارد.

تکنولوژی بین‌المللی

مدیرعامل پگاه باتری گفت: تکنولوژی تولید باتری به صورت کاملا پیشرفته و دارای استانداردهای بین‌المللی تایید شده است. برای تولید پلیت‎‌های سربی، روی یک صفحه توری شکل به ضخامت یک میلی‌متر، خمیر اکسید سرب اسفنجی برای صفحات مثبت و خمیر سرب خالص اسفنجی برای صفحات منفی پرس شده و با استفاده از تکنولوژی مخصوصی، خشک می‌شود.
پیام ادامه داد: اگر خمیر سربی طی یک فرآیند سریع خشک شود، بدون تردید ترک برداشته و می‌ریزد. از سوی دیگر، اگر خمیر مربوطه به صورت آرام خشک شود، استحکام قابل قبول حاصل نخواهد شد. بنابراین طی یک فرآیند تکنولـــوژیکی مخصـــوصی، خمیــر سربی در یک اتـــاق با رطــوبت و گرمـــای بالا خشک می‌شود.

وی اضافه کرد: در هر باتری ۶ سل (سل به هر واحد اصلی درون باتری گفته می‌شود که شامل مجموعه‌‌ای از الکترودها، الکترولیت، جلد، قطب‌ها و به طور معمول جداکننده‌ها می‌شود) وجود دارد که در هر سل با توجه به آمپراژ مورد نیاز، به تعداد ۱۱ تا ۱۴ صفحه، جای‌گذاری می‌شود کـــه طی فرآینــد مونتاژ، صفحات مثبت به هم و صفحات منفی نیز به هم وصل می‌شوند. علاوه‌براین بین صفحات مثبت و منفی، یک صفحه پلاستیکی نازک به نام سپراتور قرار می‌دهند تا صفحات برخوردی باهم نداشته باشند.

افزایش اشتغال‌زایی

مدیـــرعامـــل پگـــاه باتــــری اظهـــار داشــــت: در حـــال حاضــــر، ۴۰ نفــــر در ایـــن مجموعـــه مشغول به کار هستند و طی یک برنامه بلند مدت در نظر داریم که تعداد افراد بیشتری را جذب این شرکت کنیم که مقدمات آن در حال انجام است و این اتفاق در آینده‌ای نزدیک رخ خواهد داد.

پیام در پایان خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر به ۱۲ میلیون باتری در کشور نیازمند بوده اما متاسفانه تولیدات در این زمینه بین هفت تا هشت میلیون باتری است که بقیه آن، نزدیک بــه چهــار میلیون باتری از طریق بازار خارجـــی وارد کشـــور می‌شـــود. بنـــابرایـــن اگر بتوانیم طی برنامه‌ای مدون، میزان تولیدات این بخـــش را در کشـــور افزایش بدهیــم، بدون تردیـد میــزان ارزش‌افـــزوده حاصــل از افزایـــش تولید، چند برابر میزان واردات آن خواهد بود و علاوه بــر خودکفــایی در این صنعــت، به رونق دوچندانی دست خواهیم یافت.

مدیر مجتمع سرب نخلک خبر داد:

۱۶:۱۵ /یکشنبه/۲۰ آبان ۱۴۰۳

در ماه آگوست 2024،

۱۳:۲۴ /یکشنبه/۶ آبان ۱۴۰۳

پس از سه سال متوالی،

۹:۰۴ /یکشنبه/۷ مرداد ۱۴۰۳

در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳،

۸:۲۰ /چهارشنبه/۱۶ خرداد ۱۴۰۳

در بازه زمانی 2013 تا 2022،

۷:۵۰ /چهارشنبه/۹ خرداد ۱۴۰۳

اکبر بنائیان مفرد، مدیرعامل شرکت پارسیان پارت پاسارگاد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۵:۴۹ /شنبه/۷ مرداد ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت تولیدی امین الماس انگوران مطرح کرد:

۱۰:۳۸ /یکشنبه/۱۱ دی ۱۴۰۱

علی‌اصغر صفری، مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۲:۱۸ /شنبه/۱۷ خرداد ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت دیدگاهان غرب:

۱۲:۰۰ /شنبه/۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرعامل زرین فلز پاسارگاد:

۲۳:۵۵ /شنبه/۱۷ اسفند ۱۳۹۸

مدیرعامل تولیدی بازرگانی سرب آبان:

۲۳:۴۸ /شنبه/۱۷ اسفند ۱۳۹۸

مهدی خدابنده‌لو، مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کانه آرای کاشان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۵ /شنبه/۱۷ شهریور ۱۴۰۳

حسین جوادی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران نوشت:

۵:۱۲ /شنبه/۱۸ آذر ۱۴۰۲

سرب به عنوان یک فلز استراتژیک

۱۲:۰۳ /شنبه/۱۷ اسفند ۱۳۹۸
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/11/10

252393

فلزات آنلاین

1403/11/10

692106

فلزات آنلاین

1403/11/10

1096538

فلزات آنلاین

1403/11/10

3548585

فلزات آنلاین

1403/11/10

25918

فلزات آنلاین

1403/11/10

14131

فلزات آنلاین

1403/11/10

41475

فلزات آنلاین

1403/11/10

48908

فلزات آنلاین

1403/11/10

44202

فلزات آنلاین

1403/11/10

42960

فلزات آنلاین

1403/11/10

33172

فلزات آنلاین

1403/11/10

31313

فلزات آنلاین

1403/11/10

30282

فلزات آنلاین

1403/11/10

39576

فلزات آنلاین

1403/11/10

38476

فلزات آنلاین

1403/11/10

62281

فلزات آنلاین

1403/11/10

29420

فلزات آنلاین

1403/11/10

43647

فلزات آنلاین

1403/11/10

49058

فلزات آنلاین

1403/11/10

5599000