سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۵۴ /سه شنبه/۲ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 23:42 /چهارشنبه/21 اسفند 1398

مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد:

با افزایش میزان تولید خودرو، صنعت سرب باید توسعه پیدا کند

مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد گفت: سرب به عنوان یک فلز استراتژیک و محدود شناخته می‌شود؛ به طوری که در وضعیت تعادل عرضه و تقاضای آن طی ۱۰ سال آینده تغییر محسوسی ایجاد نخواهد شد. از طرفی هر میزان تولید خودرو افزایش پیدا کند، میزان تقاضا برای سرب مصرفی در باتری‌های خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علی‌رغم روند پیش رو برای استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت باتری، صنعت سرب از رشد و توسعه معاف نخواهد بود.
 اکبر بنائیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ساخت و راه‌اندازی شرکت پارسیان پارت پاسارگاد در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ به طور رسمی در استان قم به بهره‌برداری رسید و تا امروز همچنان به فعالیت خود ادامه داده و در مسیر افزایش تولید محصولات خود، سیاست‌ها و برنامه‌های متنوعی را تدوین کرده است.

وی محصولات تولید شده توسط این شرکت را به عنوان محصولات دارای کیفیت بین‌المللی عنوان کرد و افزود: عمده محصول تولید شده کارخانه، شمش سرب است که از استحصال سرب محتوی باتری فرسوده خودرو حاصل می‌شود.

مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد گفت: تامین باتری فرسوده خودرو به دو صورت انجام می‌گیرد؛ بخشی از طریق بازار داخلی و بخش دیگر از کشورهای دیگر وارد می‌شود که البته در حال حاضر بخش عمده‌ای از تامین مواد اولیه از بازار داخلی تهیه و به کارخانه منتقل می‌شود.

پاسخ‌گویی و شفافیت واحدهای صنعتی

بنائیان عنوان کرد: شفافیت و عدم استفاده از باتری‌های مستعمل وارداتی قاچاق، یکی از اصول اولیه حاکم بر شرکت است و باور داریم  ورود باتری قاچاق یکی از مشکلات مهم ما در صنعت سرب است و باید در مسیر رفع آن، کنترل و نظارت بیشتری بر واردات آن صورت بگیرد؛ از طرف دیگر تمامی شرکت‌های تولیدکننده شمش سرب ثانویه را باید موظف به شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی کرد.

وی افزود: برای خرید و فروش باتری‌های فرسوده و شمش سرب با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. به این دلیل که در اغلب موارد برای خرید باتری فرسوده، فاکتور رسمی از سوی فروشنده ارائه نمی‌شود و از طرفی فروش شمش سرب به گونه‌ای شده است که اغلب خواستار خرید شمش سرب بدون فاکتور هستند. با این حال، چه در بحث خرید مواد اولیه و چه در بحث فروش محصول، سیاست‌گذاری مجموعه بر مبنای اصول قانونی کشور شکل گرفته است. بنابراین خرید و فروش بدون فاکتور یکی از چالش‌های مهم برای مجموعه‌هایی است که درصدد رعایت اصول و قوانین موجود در کشور هستند.

اقتصاد زیرزمینی سرب!

مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد تصریح کرد: در بسیاری موارد به هنگام خرید باتری فرسوده، رقمی حدود ۹ درصد از مبلغ به عنوان ارزش‌افزوده توسط فروشنده باتری از تولیدکننده شمش سرب اخذ می‌شود که به طور طبیعی و بر اساس قانون، فروشنده باید ۹ درصد دریافتی خود را به سازمان مالیاتی کشور پرداخت کند اما بسیاری از فروشنده‌ها بر خلاف این رویه عمل می‌کنند و به راحتی قابلیت و توانایی خود را برای در دست گرفتن نبض بازار در مسیر ایجاد نوسان، بالا می‌برند!

بنائیان افزود: برخی از فروشنده‌های باتری با چنین ترفندهایی بر روند طبیعی بازار اخلال ایجاده کرده و به نوعی بازار را به بازی می‌گیرند. در واقع باید ۹ درصد فروش با ۹ درصد خرید تهاتر شود و مابه‌التفاوت آن به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. متاسفانه در حال حاضر وجود چنین مشکلات بزرگی کار را برای شرکت‌هایی که به دنبال شفاف‌سازی و رعایت قوانین مصوب هستند دشوار می‌کند.

وی عنوان کرد: دو مولفه اصلی موثر‌ بر قیمت باتری‌های فرسوده شامل قیمت سرب در LME (نرخ فلزات در بورس لندن) و نرخ دلار است؛ البته پارامترهای دیگری نیز بر این روند تاثیرگذار هستند که می‌توان به تاثیر صدور یا عدم صدور مجوز واردات و صادرات سرب نیز اشاره کرد. اخیرا به علت تاثیرگذاری همین مولفه‌ها، نوسانات زیادی بر بازار باتری‌های فرسوده تحمیل شده است.

محدودیت بر صادرات شمش سرب

مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد اظهار داشت: در حال حاضر، به میزان ۳۵ تا ۴۵ درصد واردات باتری فرسوده، مجوز صادرات شمش سرب داده می‌شود. لذا صادرات شمش سرب به طور محدود به برخی از کشورها شامل هندوستان، امارات متحده عربی و کره‌جنوبی صورت می‌گیرد.

بنائیان افزود: واردات مواد اولیه تولید شمش سرب از ضایعات باتری خودرو به طور سالیانه دست‌خوش تغییر می‌شود؛ با این حال، میانگین واردات باتری فرسوده شرکت پارسیان پارت پاسارگاد نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ هزار تن در سال است.

وی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد شمش سرب تولیدی به شرکت‌های داخلی عرضه می‌شود که در این زمینه معاملات ما صرفا با شرکت‌های دارای مجوز رسمی صورت می‌گیرد و از معامله با شرکت‌های غیرقانونی و بدون مجوز، به شدت پرهیز می‌کنیم و همین مسئله باعث ایجاد محدودیت در دامنه مشتریان ما شده است.

وجود سرب بیشتر در باتری ساخت داخل

مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد عنوان کرد: میزان سرب محتوی در باتری‌های فرسوده بستگی به ترکیب، نوع باتری و حتی به وارداتی یا داخلی بودن محصول نیز دارد. البته میزان سرب در باتری‌های فرسوده وارداتی نیز بسته به شرکت تولیدکننده آن متفاوت است. با این حال، علاوه بر اینکه باتری‌های داخلی دارای سرب بیشتری در مقایسه با محصولات خارجی هستند، به طور میانگین میزان سرب قابل استحصال در هر باتری بین ۶۰ تا ۶۵ درصد وزن هر باتری است.

بنائیان سال ورود تکنولوژی مورد استفاده این شرکت در تولید شمش سرب از ضایعات باتری را ۱۳۸۷ عنوان کرد و گفت: تکنولوژی مورد استفاده در تولید شمش سرب مجموعه منحصر به فرد و اروپایی است. هیچ یک از شرکت‌های داخلی از چنین تکنولوژی برخوردار نیستند و از نظر سازگاری با محیط زیست و کیفیت ماشین‌آلات سرآمد هستیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت اسمی تولید مجموعه حدود ۴۰ هزار تن شمش سرب در سال است، لذا در حال حاضر و با توجه به تمامی مشکلات موجود، تولید شمش سرب مجموعه به رقمی حدود ۳۰ هزار تن در سال می‌رسد.

سرآمد در ایجاد منطقه سبز

مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد مطرح کرد: اولین شرکتی که استحصال سرب از باتری فرسوده خودرو را مطابق با اصول محیط زیست و سازگار با شرایط زیست‌محیطی طراحی و راه‌اندازی کرد، شرکت پارسیان پارت پاسارگاد است. در حال حاضر الکترولیتی که بسیاری از شرکت‌های تولید شمش، آن را به صورت غیراصولی دفن و از این طریق منابع زیرزمینی را آلوده می‌کنند را به محصول سولفات سدیم تبدیل می‌کنیم.

بنائیان عنوان کرد: در مسیر ایجاد منطقه سبز یا جلوگیری از ایجاد آلایندگی در محیط زیست، هزینه‌های بسیاری را متقبل شده‌ایم؛ چراکه معتقد هستیم تولید محصول سولفات سدیم از الکترولیت و یا پسماندهای حاصل از تولید شمش سرب، صرفا برای دور کردن فرآیند تولید از تخریب یا آسیب رساندن به محیط زیست است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر میزان تولید خودرو افزایش پیدا کند، میزان تقاضا برای سرب مصرفی در باتری‌های خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با وجود اینکه تکنولوژی ساخت باطری‌ها به سمت کاهش میزان مصرف سرب به ازای هر آمپر و افزایش عمر بیشتر باطری‌ها حرکت می‌کند ولی افزایش میزان تولید خودرو در جهان تا حدودی این روند را خنثی کرده است؛ لذا علی‌رغم اینکه تا ۱۰ سال آینده تغییر قابل ملاحظه‌ای در میزان مصرف سرب رخ نخواهد داد، این صنعت تامین‌کننده خودروسازی از رشد و توسعه معاف نخواهد بود.

در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳،

8:20 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

در بازه زمانی 2013 تا 2022،

7:50 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

15:06 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

7:28 /سه شنبه/14 فروردین 1403

یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

15:15 /سه شنبه/17 بهمن 1402

اکبر بنائیان مفرد، مدیرعامل شرکت پارسیان پارت پاسارگاد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:49 /شنبه/7 مرداد 1402

علی‌اصغر صفری، مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

12:18 /شنبه/17 خرداد 1399

علی‌اصغر صفری، مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:14 /شنبه/17 اسفند 1398

حسین جوادی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران نوشت:

5:12 /شنبه/18 آذر 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/1

151696

فلزات آنلاین

1403/05/1

483684

فلزات آنلاین

1403/05/1

551690

فلزات آنلاین

1403/05/1

2788352

فلزات آنلاین

1403/05/1

22831

فلزات آنلاین

1403/05/1

12510

فلزات آنلاین

1403/05/1

41095

فلزات آنلاین

1403/05/1

49860

فلزات آنلاین

1403/05/1

44700

فلزات آنلاین

1403/05/1

42029

فلزات آنلاین

1403/05/1

26142

فلزات آنلاین

1403/05/1

28556

فلزات آنلاین

1403/05/1

26217

فلزات آنلاین

1403/05/1

36615

فلزات آنلاین

1403/05/1

33312

فلزات آنلاین

1403/05/1

44746

فلزات آنلاین

1403/05/1

25663

فلزات آنلاین

1403/05/1

39887

فلزات آنلاین

1403/05/1

43347

فلزات آنلاین

1403/05/1

3353100