• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
در سال 2024 محقق خواهد شد؛

هدف‌گذاری رشد پنج درصدی بازار آهن و فولاد چین

  • کد خبر : 42057
  • 26 اسفند 1402 - 15:29
هدف‌گذاری رشد پنج درصدی بازار آهن و فولاد چین
روز سه‌شنبه پنجم مارس 2024، نخست وزیر دولت چین با ارائه گزارش کار دولت گفت: هدف‌گذاری 5 درصدی برای رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال جاری میلادی تعیین شده که با رشد 5.2 درصدی ارزیابی شده در سال 2023 قابل مقایسه است.

روز سه‌شنبه پنجم مارس ۲۰۲۴، نخست وزیر دولت چین با ارائه گزارش کار دولت گفت: هدف‌گذاری ۵ درصدی برای رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال جاری میلادی تعیین شده که با رشد ۵٫۲ درصدی ارزیابی شده در سال ۲۰۲۳ قابل مقایسه است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، گزارش کار ارائه شده از سوی دولت چین، هدف‌گذاری اقتصادی این کشور برای سال ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد. از جمله اقدامات مهم ذکر شده در این گزارش می‌توان به معرفی بسته‌های حمایتی در راستای افزایش تقاضای کالاها در بازار داخلی چین، انتشار ۳٫۹ تریلیون یوان (۵۴۱ میلیارد دلار) اوراق قرضه ویژه دولت‌های محلی، انتشار یک تریلیون یوان اوراق قرضه خزانه دولت ویژه بلندمدت، ترویج ساخت مسکن ارزان قیمت و رفع محدودیت‌های دسترسی به سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت تولید این کشور اشاره کرد.

با توجه به عدم توجه لازم در بسته‌های حمایتی ارائه شده برای صنعت آهن و فولاد در گزارش مذکور، قیمت‌های آتی آهن و فولاد در بورس‌های آتی در سراسر جهان در روز سه‌شنبه ۱۲ مارس ۲۰۲۴ کاهش یافت.

در همین راستا، قیمت میلگرد فولادی و کویل نورد گرم در بورس آتی شانگهای در روز ۱۲ مارس ۲۰۲۴، به ترتیب ۳,۷۲۳ یوان (۵۱۶ دلار) در هر تن و ۳,۸۵۷ یوان در هر تن اعلام شد. ارقام مذکور، کمترین قیمت‌های ارائه شده طی چهار ماه گذشته تا به اکنون برای دو محصول مذکور محسوب می‌شود.

یکی از معامله‌گران بازار آهن و فولاد در شهر تیانجین چین اظهار داشت: بعید به نظر می‌رسد قیمت فولاد در چین بدون ایجاد روند صعودی  قابل‌توجه، چندان افزایش پیدا نکند.

وی تصریح کرد: احتمال اینکه قیمت فولاد در چین روند نزولی به خود بگیرد، پایین است زیرا انتظار می‌رود با بهبود شرایط آب‌و‌هوایی در سراسر چین در فصل بهار، تقاضا برای فولاد با روند صعودی همراه شود.

بخش املاک و مستغلات چین تحت تاثیر گزارش اقتصادی سال ۲۰۲۴

بر اساس گزارش مذکور، چین ساخت و تامین مسکن ارزان‌قیمت و روند نوسازی در مناطق مسکونی قدیمی‌تر را گسترش خواهد داد. به گفته یک تاجر مستقر در استان شاندونگ، اثرات مثبت احتمالی اقدامات در نظر گرفته شده برای صنعت املاک بر بازار آهن و فولاد چین با خبرهای مربوط به گزارش دولت چین و احتمال افزایش مشکلات در صنعت املاک، کمرنگ شد.

در همین راستا، شرکت «Garden Holdings» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان املاک در چین در روز پنجم مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که حجم فروش این شرکت حدود ۸۵ درصدی کاهش یافته است. شرکت مذکور در ادامه گزارش خود، به کاهش ۳۲ درصدی حجم تراکنش‌های مالی در مقایسه با سال ۲۰۲۲ اشاره کرد که این موضوع، باعث ایجاد ترس از نزول اعتبار در میان سایر توسعه‌دهندگان املاک در چین شد.

یکی از معامله‌گران بخش املاک مستقر در شانگهای چین اظهار داشت: تلاش‌های عملی و قابل‌ملاحظه‌ای برای بازیابی رشد بخش املاک چین باید صورت پذیرد. از طرفی کاهش قیمت املاک، عامل بازدارنده بسیار مهمی در بازیابی اعتماد مصرف‌کننده در این بازار بوده است؛ بنابراین در مقطع حساس کنونی، حمایت دولت چین در این زمینه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

تاثیر منفی گزارش دولت چین بر بازار مواد اولیه

آن‌طور که به نظر می‌رسد، جدیدترین بسته حمایتی دولت چین که در گزارش مذکور به آن اشاره شده است، تاثیر‌ مثبت مد نظر بر روی روند نزولی قیمت مواد اولیه به‌کاررفته در صنعت فولادسازی را نخواهد داشت.

یک تحلیلگر بخش فولاد مستقر در استان هبئی چین معتقد است که هدف‌گذاری‌های اقتصادی و بسته‌های حمایتی ارائه شده در نشست سالانه اخیر کنگره ملی خلق و نهاد مشورتی سیاسی خلق چین، تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. گفتنی است نشست مذکور دو کنفرانس کاملا مجزا بوده و هر ساله طی روزهای چهارم تا ۱۰ ماه مارس برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در دو ماه آینده هیچ بسته حمایتی دیگری برای بازار فولاد در چین ارائه نشود. بر همین اساس احتمال می‌رود بازارهای برخی مواد اولیه صنعت فولاد مانند سنگ‌آهن، بیشتر تحت تاثیر تغییرات ساختاری در روند عرضه و تقاضا قرار بگیرد.

یکی از معامله‌گران فولاد مستقر در سنگاپور اظهار داشت: انتظار می‌رود عوامل موثر در کاهش روند عرضه و تقاضا در بازار صنایع پایین‌دستی فولاد به دلیل افت تقاضا برای ساخت‌و‌ساز ساختمان، بر قیمت سنگ‌آهن طی هفته‌های آینده تاثیرگذار باشد.

ارزیابی‌‌های صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets» برای سنگ‌آهن با خلوص حداقل ۶۲ درصد آهن، با شرط تحویل محموله‌ها در بندر شهر چینگ‌دائو، به طور متوسط قیمت ۱۱۷٫۰۲ دلار در هر تن را در روز ۲۶ فوریه تا اول ماه مارس ۲۰۲۴ نشان داد که نسبت به میانگین قیمت گزارش شده در هفته ابتدایی فوریه سال مذکور، حدود ۱۰٫۴ دلار در هر تن (۸ درصد) کاهش داشت.

یک فولادساز مستقر در استان شاندونگ چین بر این باور است که بسته حمایتی با قدرت تاثیرگذاری بالایی برای بازار آهن و فولاد اعلام نشده است و به همین دلیل انتظار می‌رود رکود بخش املاک و صنایع سنگین در این کشور ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: سرعت روند صعودی بازار سنگ‌آهن بدون در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی جدید و پس از ارائه گزارش مذکور مبنی بر ادامه رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴، کاهش یافت.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران فولاد مستقر در شهر شانگهای، بهبود روند تقاضا برای مشتقات سنگ‌آهن ممکن است کوتاه‌مدت باشد؛ چراکه بازار فیزیکی سنگ‌آهن در وضعیت رکود قرار دارد.

یک معامله‌گر فولاد فعال در بازار بین‌المللی و مستقر در استان شانشی چین معتقد است که در واقع هیچ بسته حمایتی در راستای افزایش حجم تقاضا برای محصولات فولادی ارائه نشده است. از همین رو، تاثیر منفی این مسئله بر بازار زغال‌سنگ کک‌شو طی روزهای آینده خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که بازار زغال‌سنگ کک‌شو چین به دلیل کاهش حجم تقاضا برای آن از سوی واحدهای فولادسازی، همچنان کاهشی باقی خواهد ماند. با این وجود، فعالان بازار بر این باورند مسئله مذکور تاثیر چندانی بر کاهش ظرفیت تولید فولاد خام در چین نخواهد داشت.

علی‌رغم باقی ماندن رقم هدف‌گذاری رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در سطح ۵ درصد در سال ۲۰۲۴، دستیابی به آن در سال مذکور دشوارتر خواهد بود زیرا مبنای مقایسه و مقیاس آن گسترده‌تر شده است.

برخی دیگر از فعالان بازار اعلام کردند که بسته‌های حمایتی دیگری به منظور ایجاد پویایی در روند تقاضای فولاد در آینده ارائه خواهد شد و دولت چین به تعهد خود در راستای تقویت رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در چین عمل می‌کند.

ثبات نسبتی بازار فروآلیاژ چین

شایان ذکر است که قیمت‌های فروسیلیسیوم و وانادیوم در چین، تحت تاثیر بسته‌های حمایتی ارائه شده از سوی دولت چین در نشست سالانه اخیر کنگره ملی خلق و نهاد مشورتی سیاسی خلق چین قرار نگرفت.

یکی از تولیدکنندگان فروسیلیسیوم مستقر در چین اظهار داشت: تاثیرگذاری بسته‌های حمایتی ارائه شده از سوی دولت چین، بر روی قیمت برخی از مواد اولیه در صنایع بالادستی فولاد مانند فروسیلیسیوم زمان‌بر خواهد بود. در همین راستا، قیمت‌های فروسیلیسیوم در بحبوحه برگزاری مناقصات واحد‌های فولادی چین به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان فروسیلیسیوم فعال در بازار بین‌المللی، قیمت وانادیوم در چین طی روزهای ۱۱ و ۱۲ مارس ۲۰۲۴ در ادامه روند نزولی بلندمدت خود با نوسان همراه بوده است اما این تغییرات را نمی‌توان به بسته‌های حمایتی ارائه شده در نشست اخیر نسبت داد.

وی تصریح کرد: این نوسان قیمت عمدتا به این دلیل است که قیمت وانادیوم به مدت طولانی روند نزولی داشته است. به همین دلیل بسیاری از خریداران و معامله‌گران بازار وانادیوم هم‌زمان با افزایش شیب نزولی قیمت‌ها اقدام به خرید کرده‌اند.

با این حال در بازار فروکروم، افزایش میزان تولید و حجم فروش چشمگیر خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو (NEV) در چین علی‌رغم تاثیر کم نشست اخیر برگزار شده بر قیمت کالاها، مشارکت‌کنندگان بازار را نسبت به تغییرات مثبت در آینده امیدوارتر کرده است.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی دولت چین، میزان تولید و حجم فروش خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو در چین در سال ۲۰۲۳، بیش از ۶۰ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است و پایبندی تعهدات دولت این کشور به حمایت از خریداران خودروهای مذکور همچنان ادامه خواهد داشت.

یکی از تولیدکنندگان فروکروم در چین خاطرنشان کرد: رشد صنعت خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو بر افزایش تقاضا برای فولاد زنگ‌نزن تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. به عبارت دیگر، فضای بازار در راستای افزایش تقاضا برای فروکروم امیدوارکننده توصیف می‌شود.

لازم به ذکر است که استفاده از فروکروم در تولید فولاد زنگ‌نزن، امری کاملا ضروری است و بیشتر در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و ساخت تجهیزات پیشرفته به کار می‌رود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42057

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها
مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها

26اردیبهشت
جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد

26اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد
برخلاف سایر فلزات غیرآهنی،

قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.