• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی گداز افشان آذر:

تولید در سایه فقدان حمایت از جانب نهادهای دولتی

  • کد خبر : 5225
  • 05 مرداد 1398 - 20:48
تولید در سایه فقدان حمایت از جانب نهادهای دولتی
مدیر عامل شرکت ریخته‌گری گداز افشان آذر یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ریخته‌گری، گفت: شرکت ما در شهرک صنعتی البرز قزوین واقع است. ما در زمینه ریخته‌گری مس، برنج، آلومینیوم، چدن و فولاد مشغول به فعالیت هستیم که متاسفانه عدم حمایت دولت از صنف ما سبب شده که فعالیت برای ما دشوار باشد.
مدیر عامل شرکت ریخته‌گری گداز افشان آذر یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ریخته‌گری، گفت: شرکت ما در شهرک صنعتی البرز قزوین واقع است. ما در زمینه ریخته‌گری مس، برنج، آلومینیوم، چدن و فولاد مشغول به فعالیت هستیم که متاسفانه عدم حمایت دولت از صنف ما سبب شده که فعالیت برای ما دشوار باشد.

علی بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، ضمن بیان نحوه شکل‌گیری این واحد تولیدی، اظهار داشت: این شرکت در ابتدا تنها با تنها ۸ نفر شروع به فعالیت کرد اما امروزه با وجود شرایط پیچیده اقتصادی که کشور با آن درگیر است، توانسته‌ایم این تعداد را به ۲۴ نفر افزایش دهیم.

وی بیان کرد: به طور کلی ریخته‌گری دارای انواع و اقسام مختلفی است، عمده حجم ریخته‌گری مجموعه ما چدن است بعد از آن آلومینیوم و در رده بعدی برنج و مس قرار می‌گیرد؛ البته فعالیت ما به سفارش مشتریان بستگی دارد و این قطعات بسته به مصرف آن‌ها می‌توانند از مس یا برنج باشند.

مشکلات اقتصادی مانعی برای بهبود شیوه تولید

مدیرعامل واحد تولیدی گداز افشان آذر با اشاره به اینکه در زمان قدیم ریخته‌گری صنعتی وجود نداشت و شیوه کار و نوع ریخته‌گری که انجام می‌شد به صورت سنتی بود، درباره نحوه شروع به فعالیت این واحد تولیدی گفت: ما در سال‌های اولیه انقلاب تصمیم به احداث این واحد تولیدی گرفتیم و در شهرک صنعتی البرز مقدمات آن را کلید زدیم اما متاسفانه پیش از آنکه بتوانیم کارگاه را کامل کنیم، جنگ رخ داد و کار برای سال‌ها  نیمه تمام ماند و مجبور شدیم که کمی صبر کنیم تا وضعیت جنگ مشخص شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۰ این کارگاه به طور کامل شروع به فعالیت کرد، ادامه داد: در ابتدای شروع به فعالیت، کلیه سفارشات کارخانجاتی که در شهرک صنعتی البرز فعال بودند را ما انجام می‌دادیم که عمدتا قطعات ماشین‌آلات سنگین را تولید می‌کردیم اما بعدها که صنعت خودروسازی در کشور پیشرفت کرد بعضی از قطعات خودرو‌های سبک را نیز طبق سفارش کارخانجات تولید کردیم.

بهرامی افزود: تلاش ما از همان آغاز کار بر این هدف استوار بود که شیوه ریخته‌گری سنتی‌ را به صنعتی تغییر دهیم اما متاسفانه در طی این سال‌ها آنقدر شرایط کاری متغیر بود که ما نه تنها نتوانستیم این کار را انجام دهیم بلکه حتی نتوانستیم قطعه‌ای را به صورت انحصاری تولید کنیم تا صاحب برند شویم و همچنان مجبوریم سفارشات سایر کارخانجات را انجام دهیم.

بازگشت سرمایه در طولانی مدت باعث شده است همیشه بدهکار بمانیم

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گداز افشان آذر در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سفارشاتی که در این حوزه دارید هنوز نتوانسته‌اید کاری برای بهبود شیوه تولید خود کنید، توضیح داد: متاسفانه در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ایم و دولت نیز هیچ کمکی به ما نکرده است و ما آنقدر درگیر قوانین دست و پاگیر مالیات و تامین اجتماعی هستیم که تا الان نتوانسته‌ایم شیوه تولید خود را مدرن و صنعتی کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال الان مشکلی که با مالیات داریم، مبالغی است که باید تحت عنوان مالیات ارزش‌افزوده به صورت نقدی پرداخت کنیم ولی ما با مشتری‌های خود به صورت قراردادی و در بازه‌های بلند مدت کار می‌کنیم و گاهی اتفاق می‌افتد که بازگشت سرمایه ما بیشتر از ۶ ماه طول می‌کشد و چون با کارخانجات بزرگ و مطرح کار می‌کنیم خیلی در توان ما نیست که اهرم فشاری برای وصول مطالبات خود در اختیار داشته باشیم، بنابراین در چنین شرایطی، اکثر اوقات بدهکار هستیم. اصولا هر مقدار که نقدینگی کسب می‌کنیم مجبوریم و باید برای پرداخت مالیات خود این نقدینگی ناچیز را در اختیار دارایی بگذاریم.

به گفته بهرامی، وام‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اینکه در گذشته با سود و بهره کم به تولیدکنندگان ارائه می‌شد و بهره آن ۸ درصد بود، امروزه به ۱۸ درصد رسیده است و همه این موارد شرایطی را برای ما رقم زد که مانع از تبدیل ریخته‌گری سنتی به ریخته‌گری صنعتی شد.

در قطعات خاص حتما باید از مواد اولیه خالص استفاده شود

بهرامی در مورد نوع مواد اولیه مورد نیاز برای تولید انواع قطعات مسی و آلیاژی، گفت: مواد اولیه تولید قطعات مسی عموما ضایعات کابل‌ها و سیم‌های سوخته است، در مورد برنج، قطعات برنجی که در زمان تولید آسیب می‌بینند به عنوان ضایعات نو در اختیار ما قرار می‌گیرد، همچنین بخشی از ضایعات مورد نیاز ما از طریق مصنوعات برنجی بلااستفاده در منازل تامین می‌شود. البته در مورد قطعات مسی اگر قطعه سفارشی، مصرف خاصی داشته باشد، واحدهایی وجود دارند که شمش با خلوص ۹۹ درصد تولید می‌کنند. اما معمولا برای قطعات با کارکرد معمول، استفاده از ضایعات کفایت می‌کند.

وی افزود: در داخل ماشین‌آلات صنعتی برخی از قطعات مانند پیچ و مهره باید حتما از جنس مس باشد. به عنوان مثال بعضی از قسمت‌های ماشین اگر آهنی باشد ممکن است سولفاته شود، به همین دلیل مجبور هستند از برنج یا مس بدین منظور استفاده کنند. به طور کلی در  موارد مصارف خاص که قدرت و فشار زیاد وجود دارد از ترکیب مس، برنج و قلع استفاده می‌‌شود.

باوجود شرایط پیچیده اقتصادی وضعیت تولید قابل قبول است

بهرامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط امروز اقتصادی وضعیت تولید چگونه است، گفت: با وجود وضعیت اقتصادی پیچیده‌ای که ما در آن قرار داریم اما میزان تولید ما خوب است و همچنان از جانب مشتریان‌ سفارش دریافت می‌کنیم و مشخص است که کارخانجاتی که سفارش به ما می‌دهند وضعیت اقتصادی خوبی دارند که همچنان مشتری ما هستند. حتی وضعیت سفارشات بیشتر و بهتر از گذشته شده است به طوریکه ما مجبوریم به طور شبانه‌روز در چند شیفت کار کنیم. تنها مشکلی که وجود دارد این است که علی‌رغم توصیه رهبر معظم انقلاب، تسهیلات حمایتی لازم از جانب دولت به تولید‌کننده ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بازار خودرو و ادعایی که در رابطه با کمبود قطعه در این صنعت می‌شود، تصریح کرد: در خصوص صنعت خودروسازی ما اصلا مشکل کمبود قطعه نداریم و کم‌کاری بیشتر از جانب تولید‌کنندگان است. آن‌ها در راستای افزایش قیمت خودرو، به بهانه کمبود قطعه، خودروها را بی‌دلیل انبار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گداز افشان آذر، عنوان کرد: با وجود اینکه ما سفارشات را با توجه به قولی که داده‌ایم در مدت زمان مقرر تحویل می‌دهیم اما مشتریان طبق قرار اقدام به پرداخت مبالغ توافقی نمی‌کنند و حتی ماه‌ها پرداخت آن‌ها به تعویق می‌افتد، به عنوان مثال یکی از کارخانجات طرف حساب ما بیشتر از یک سال است طلب خود را به ما پرداخت نکرده و با این نوسان قیمت‌ها و این شرایط اقتصادی، ما به اصل و فرع و سود سرمایه خود نمی‌رسیم.

مدیرعامل واحد تولیدی شرکت گداز افشان آذر در پایان سخنان خود در رابطه با شرایط حاکم بر صنعت کشور، گفت: همه به مشکلات آگاه هستند، بیرون رفت از این وضعیت از طریق مشاهده میسر است، شما ببینید کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند چه راهکارهایی را مدنظر قرار داده‌اند و همان اقدامات را در کشور خودمان پیاده‌سازی کنید. اگر حداقل بخش کوچکی از همان استراتژی‌ها در کشور ما اجرا شود، شرایط کار و تولید مهیا و کشور از این وضعیت خارج می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5225
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی