سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۴۹ /یکشنبه/۱۰ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:50 /سه شنبه/29 خرداد 1403

یک فعال صنعت مس در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

مسیر طلایی پیش‌ روی صنعت مس

یک فعال صنعت مس گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان مصرف، تولید و قیمت فلز مس در جهان افزایش خواهد یافت؛ به همین دلیل همگام با رشد تولید این فلز استراتژیک، بازگردانی و استفاده مجدد از آن به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی و ارزش‌آفرینی بیشتر بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه واحدهایی که در حوزه بازرگانی فلزات فعالیت دارند، نقش پررنگ‌تری در جمع‌آوری و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی خواهند داشت.

یک فعال صنعت مس گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان مصرف، تولید و قیمت فلز مس در جهان افزایش خواهد یافت؛ به همین دلیل همگام با رشد تولید این فلز استراتژیک، بازگردانی و استفاده مجدد از آن به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی و ارزش‌آفرینی بیشتر بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه واحدهایی که در حوزه بازرگانی فلزات فعالیت دارند، نقش پررنگ‌تری در جمع‌آوری و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی خواهند داشت.

میلاد حیرتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص تاریخچه و زمینه فعالیت مجموعه مس حیرتی، بیان کرد: این مجموعه در زمینه بازرگانی (خرید و فروش) انواع مس ضایعاتی از جمله سیم لاکی، ذوبی، کابلی، مفتول مس هشت میلی‌متری و در برخی موارد کاتد مشغول به کار است. شایان ذکر است که مس حیرتی از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در زمینه بازرگانی انواع ضایعات (آلومینیوم، سرب، پلاستیک و…) آغاز کرد اما از سال ۱۳۹۶ تا به امروز به دلیل افزایش قیمت و تقاضای مس، به صورت تخصصی بازرگانی ضایعات این فلز را انجام می‌دهد. شرایط بازار و میزان تقاضای مشتریان مجموعه وابسته به وضعیت صنایعی همچون ریخته‌گری مقاطع برنجی، سیم و کابل‌سازی و صادرکنندگان ضایعات است که سهم بازار هر کدام از این صنایع و حوزه‌ها در برهه‌های زمانی مختلف با یکدیگر متفاوت است. البته نکته مشترکی که همچنان با تغییر سهم بازارها وجود دارد این است که تقاضا برای فلز مس کاهشی نیست و همواره رو به افزایش است.

مس، فلزی باارزش

وی در رابطه با میزان فروش ضایعات مسی مجموعه در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به تقاضای بالای مشتریان خارجی برای ضایعات فلز سرخ، صادرکنندگان آن بیشترین سهم خرید از مجموعه مس حیرتی را به خود اختصاص داده‌اند و تقاضای مشتریان در بازارهای داخلی چندان مناسب نبود؛ در نتیجه با درخواست‌های بالای صادرکنندگان ضایعات، تمرکز ما روی رفع نیاز آن‌‌ها معطوف شده است. علت افت تقاضای مشتریان داخلی را می‌توان به عدم رشد چشمگیر قیمت سفاله و ضایعات برنج، برخلاف ضایعات مس نسبت داد. به عنوان مثال اگر در سال جاری ضایعات فلز سرخ حدود ۲۰۰ هزار تومان با افزایش قیمت همراه شده باشد، بهای ضایعات برنجی ۱۰۰ هزار تومان رشد را تجربه کرده است. ضمن اینکه گردش مالی صنعت مس مناسب‌تر بوده و ریخته‌گران مقاطع برنجی نمی‌توانند از نظر سودآوری با صادرکنندگان ضایعات مسی رقابت کنند. باید توجه داشت که میزان سودآوری از صادرات ضایعات مس به چند مولفه مانند واحد و ارزش پولی مقاصد صادراتی و قیمت جهانی فلز سرخ بستگی دارد. به طوری که در ۲۰ می ۲۰۲۴، قیمت مس در بازارهای جهانی به ۱۰ هزار و ۸۵۷ دلار در هر تن رسید و این موضوع باعث شد که قیمت ضایعات مسی به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. همچنین در اولین عرضه مفتول مسی در بورس کالای ایران شاهد رشد ۳۵ درصدی قیمت آن نسبت به سال گذشته بودیم و قیمت پیشنهادی برای خرید این محصول از ۴۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم آغاز و در ۵۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بسته شد. در نتیجه باید گفت که افزایش قیمت جهانی مس و نرخ ارز باعث شد تا تمایل به خرید و صادرات ضایعات فلز مذکور روند صعودی به خود بگیرد و صادرات ضایعات نسبت به خرید و تولید محصولات در داخل به دلیل نبود کشش افزایش بیشتر قیمت‌ها، مقرون به صرفه‌تر باشد.

این فعال صنعت مس در ادامه به استراتژی‌‌‌های مجموعه مس حیرتی برای حفظ سهم خود از بازار ضایعات فلزی اشاره کرد و افزود: رقابت برای خرید ضایعات از واحدهای تولیدی و صنعتی میان فعالان حوزه بازرگانی بسیار بالاست و به همین دلیل نحوه پرداخت و قیمت پیشنهادی برای خرید ضایعات، دو مولفه بسیار مهم برای حفظ سهم بازار و تامین‌کنندگان به شمار می‌آیند. به طوری که اگر بزرگ‌ترین واحدهای بازرگانی هم شرایط پرداخت مناسبی نداشته و یا به دنبال خرید اعتباری ضایعات باشند، موفق به جلب رضایت تامین‌کنندگان نمی‌شوند و امکان خرید ضایعات حتی در تناژ پایین را هم نخواهند داشت. در این صورت خرید نقدی ضایعات نقش تعیین‌کننده‌ای در تامین پایدار و به‌موقع آن دارد و اکثر تامین‌کنندگان مایل به همکاری با واحدهایی هستند که شرایط پرداخت مناسبی داشته باشند. مجموعه مس حیرتی برای حفظ سهم خود از بازار ضایعات، به جای تسویه‌حساب بعد از تحویل بار، پیش‌پرداختی را به فروشندگان ضایعات قبل از ارسال بار به مجموعه پرداخت می‌کند و یا محموله‌های مس ضایعاتی به صورت نقدی خریداری می‌شوند. به همین دلیل برند مس حیرتی در بازار شناسایی شده و فروشندگان ضایعات در اکثر استان‌های کشور تمایل به همکاری با ما و ارسال محموله به این مجموعه را دارند.

حیرتی در پاسخ به این سوال که کاهش تولید واحدهای صنعتی، چه تاثیری بر میزان ضایعات ایجاد شده در کشور داشته است، اظهار داشت: در مقایسه با پنج سال گذشته باید گفت که میزان ضایعات ایجاد شده در کشور روند نزولی به خود گرفته و رشد چشمگیر قیمت مس و افزایش چند برابری ارزش آن به این جریان دامن زده است. به عنوان مثال، اگر در سال‌های گذشته میزان خرید روزانه مجموعه حدود ۴۰ تن ضایعات بود، اکنون به روزی ۱۰ تا ۲۰ تن کاهش یافته است. در قیاس با سال گذشته باید گفت که تغییر محسوسی در میزان ضایعات موجود در بازار احساس نمی‌شود. در این میان باید اضافه کنم که شکل‌گیری بازارهای رسمی باعث شده است تا روز‌به‌روز بازارهای غیررسمی فروش ضایعات محدود شود و فعالان این حوزه با چالش انتقال پول مواجه باشند. البته باید در نظر داشت که بازار ضایعات مسی به طور ۱۰۰ درصدی نمی‌تواند به صورت رسمی فعالیت داشته باشد زیرا جمع‌آوری ضایعات از استان‌های مختلف کشور و مناطق دورافتاده انجام می‌شود؛ در نتیجه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، امکان صدور فاکتور رسمی و نظارت بر تمام معاملات فروشندگان خرد در کشور امکان‌پذیر نیست.

وی در خصوص مبنای قیمت‌گذاری ضایعات در بازارهای داخلی، ابراز کرد: نظام عرضه و تقاضا و احساسات معامله‌گران نسبت به شرایط حاکم بر بازار، اصلی‌ترین عامل تعیین‌ قیمت ضایعات مسی هستند. به طوری که در برخی از برهه‌های زمانی علی‌رغم افزایش نرخ ارز، قیمت ضایعات نزولی بوده است و یا بالعکس.

این فعال صنعت مس در خصوص اهداف مجموعه مس حیرتی در زمینه فروش و درآمد در سال ۱۴۰۳، خاطرنشان کرد: مسلما اکثر فعالان صنعتی و اقتصادی به دنبال افزایش فروش و درآمد، موفقیت روزافزون کسب‌و‌کار خود، گسترش طیف مشتریان و افزایش سهم بازار هستند و ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم اما در زمینه بازرگانی ضایعات فلزی به دلیل شرایط متغیر بازار، تحقق ۱۰۰ درصدی معیارهای تعیین شده برای فروش امکان‌پذیر نیست. به طوری که ممکن است در برخی از روزها میزان فروش و درآمد مجموعه از مقدار تعیین شده بالاتر باشد و یا در مواردی اصلا معامله‌ای در یک روز صورت نگیرد. البته اهداف توسعه‌ای مجموعه مس حیرتی فقط محدود به خرید و فروش ضایعات فلزی نمی‌شود و در نظر داریم به منظور تکمیل زنجیره ارزش و تولید، در سال‌های آینده با فراهم شدن شرایط و زیرساخت‌های لازم به حوزه تولید محصولات نیز ورود پیدا کنیم.

رویکردهایی چالش‌‌برانگیز

حیرتی در پایان با اشاره به تحولات بازار و نوسان قیمت فلز سرخ، ارزیابی خود را از دورنمای صنعت مس در کشور عنوان کرد و افزود: اگر شرایط بازار تحت تاثیر رویکردهای دولتی قرار نگیرد و فقط نظام عرضه و تقاضا حاکم باشد، آینده صنعت مس در ایران بسیار روشن خواهد بود؛ البته سازوکارهای نامتعارف بورس کالای ایران باعث می‌شود که این پیش‌بینی به طور ۱۰۰ درصدی به وقوع نپیوندد. به طوری که در یک ماه گذشته میزان عرضه کاتد مس در این تالار صنعتی از چهار هزار تن به سه هزار تن کاهش یافت و برخی از افراد برای حفظ منافع خود، نسبت به کنترل میزان عرضه و تقاضا و هدایت جریان بازار اقدام می‌کنند. شایان ذکر است که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و در نظر گرفتن نرخ ارز و قیمت‌های جهانی، بهای فلز مس باید حدود ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم باشد اما اکنون بهای آن ۵۱۰ تا ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر کیوگرم است. علاوه‌براین، محدودیت جابه‌جایی پول در سیستم‌های بانکی علی‌رغم افزایش قیمت مس طی یک سال اخیر، یکی از معضلات دیگر فعالان حوزه بازرگانی فلزات به شمار می‌آید. به عنوان مثال، قیمت ۱۰ تن ضایعات مس حدود هفت تا هشت میلیارد تومان است اما حداکثر جابه‌جایی پولی که برای یک روز تعیین شده ۲۰۰ میلیون تومان است؛ اگرچه در سال‌های گذشته نیز محدودیت‌های بانکی وجود داشت اما در آن زمان قیمت مس پایین‌تر از امروز بود و این مسئله چندان باعث کند شدن انجام معاملات و اخلال در فعالیت‌ مجموعه‌های بازرگانی نمی‌شد.

انتهای پیام//

مجید سیفان، مدیر عامل شرکت زرد شمشال در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:56 /یکشنبه/9 تیر 1398

زین‌العابدین مرادی، مدیرعامل شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:05 /شنبه/28 بهمن 1402

محمدجلال کوشکی، مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:49 /شنبه/4 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/9

153071

فلزات آنلاین

1403/04/9

483684

فلزات آنلاین

1403/04/9

635024

فلزات آنلاین

1403/04/9

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/9

23273

فلزات آنلاین

1403/04/9

11281

فلزات آنلاین

1403/04/9

47474

فلزات آنلاین

1403/04/9

51616

فلزات آنلاین

1403/04/9

44720

فلزات آنلاین

1403/04/9

41572

فلزات آنلاین

1403/04/9

26228

فلزات آنلاین

1403/04/9

28508

فلزات آنلاین

1403/04/9

25877

فلزات آنلاین

1403/04/9

36812

فلزات آنلاین

1403/04/9

33576

فلزات آنلاین

1403/04/9

46477

فلزات آنلاین

1403/04/9

25454

فلزات آنلاین

1403/04/9

43710

فلزات آنلاین

1403/04/9

46627

فلزات آنلاین

1403/04/9

3498100