• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
در سال 2023،

صادرات قراضه مس آمریکا کاهش یافت

  • کد خبر : 41827
  • 22 اسفند 1402 - 8:13
صادرات قراضه مس آمریکا کاهش یافت
پیشنهادات برای قراضه مس در اکثر روزهای سال 2023 در ایالات متحده آمریکا با کاهش قیمت همراه بود. با این حال، انتظار می‌رود شرایط این بازار در بلندمدت بهبود یابد و با شرایط بهتری همراه شود.

پیشنهادات برای قراضه مس در اکثر روزهای سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده آمریکا با کاهش قیمت همراه بود. با این حال، انتظار می‌رود شرایط این بازار در بلندمدت بهبود یابد و با شرایط بهتری همراه شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، بر اساس داده‌های کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده آمریکا، حجم صادرات قراضه مس ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۵٫۱۸ درصد کاهش را به ثبت رساند.

برخی منابع در سال ۲۰۲۳ به سطوح پایین اما متعادل حجم عرضه و تقاضای قراضه مس ایالات متحده آمریکا و همچنین کاهش حجم صادرات آن اشاره کردند. با این حال، نرخ پیشنهاد تخفیف قیمت بدون توجه به حجم صادرات و نوسانات قیمت قراضه مس در بورس‌های کالایی آمریکا «COMEX»  تا حد زیادی ثابت باقی ماند.

اگرچه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ برخی منابع به کاهش حجم تقاضا برای صادرات قراضه مس ایالات متحده آمریکا به چین به عنوان عاملی در کاهش تعداد محموله‌های صادراتی اشاره کردند اما حجم صادرات قراضه مس آمریکا به چین در سال مذکور با ۱۲٫۳۲ درصد افزایش، به ۳۶۰ هزار و ۹۳۸ تن در مقایسه با حجم صادرات ۳۲۱ هزار و ۳۴۸ تنی گزارش شده در سال ۲۰۲۲ رسید.

به طور کلی می‌توان بیان کرد که حجم صادرات قراضه مس ایالات متحده آمریکا به چین از سال ۲۰۱۹، به طور مداوم افزایش یافته و حجم صادرات این قراضه در ۲۰۲۳ نسبت به سال  ۲۰۱۹، حدود ۲۷۲٫۴۲ درصد افزایش را تجربه کرده است. همچنین حجم واردات قراضه مس به مالزی از مبدا آمریکا نیز در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲، به میزان ۸٫۵۶ درصد افزایش یافت و به حدود ۷۹ هزار و ۲۶۶ تن رسید.

با این وجود افزایش حجم صادرات قراضه مس به مالزی از مبدا آمریکا نتوانست کاهش حجم صادرات قراضه مس از آمریکا به کشورهای دیگر از جمله کانادا (کاهش ۱۱٫۴۰ درصدی)، هند (کاهش ۱۴٫۲۱ درصدی)، ژاپن (کاهش ۲۳٫۰۷ درصدی) و کره جنوبی (کاهش ۲۶٫۰۸ درصدی) را نسبت به سال ۲۰۲۲ جبران کند.

جو پیکارد، اقتصاددان ارشد موسسه صنایع بازیافت قراضه (ISRI) در آمریکا در گردهمایی این موسسه که در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، به کاهش روند عرضه و تقاضای جهانی برای مس بازیافتی اشاره کرد.

وی افزود: هند به یکی از بازارهای صادراتی در حال رشد برای مس بازیافتی آمریکا تبدیل شده است. با این حال به گفته وی، حجم محموله‌های صادراتی سالانه آمریکا به هند با روند کاهشی همراه بوده است.

پیکارد خاطرنشان کرد: چین، سومین بازار هدف صادراتی بزرگ برای محصولات بازیافتی ایالات متحده آمریکا بر اساس ارزش دلاری است. با این حال، بسیاری از فعالان بازار کشور مذکور را جزو مقاصد اصلی صادرات قراضه آمریکا به حساب نمی‌آورند.

به گفته اقتصاددان ارشد موسسه صنایع بازیافت قراضه (ISRI)، حجم صادرات مس بازیافتی آمریکا به چین همچون مقاصد صادراتی دیگر با روندی نزولی روبه‌رو شده است و انتظار می‌رود رشد تقاضا برای قراضه مس در ایالات متحده آمریکا و دیگر نقاط جهان با روند رشد متوسطی همراه شود که تاثیر مستقیمی بر میزان صادرات قراضه مس از آمریکا به دیگر کشورهای جهان خواهد داشت. لازم به ذکر است که میزان تولید قراضه مس در اکثر مناطق جهان، به دلیل افت رشد اقتصادی کاهش یافته است.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، میزان تولید قراضه مس در آمریکا رشد یک درصدی را در سال ۲۰۲۴ تجربه خواهد کرد. در همین راستا، وی بیان کرد: با بررسی بازارهای دیگر در سراسر جهان از جمله هند، تایلند و برخی دیگر از بازارهای کشورهای آسیای جنوب شرقی، می‌توان شاهد افزایش تقاضا برای قراضه مس بود و بر همین اساس قاره آسیا را می‌توان سریع‌ترین منطقه در حال رشد جهان از لحاظ تقاضا برای قراضه مس نامید.

اقتصاددان ارشد موسسه صنایع بازیافت قراضه (ISRI) معتقد است، ارائه ارقام رشد حجم تقاضا برای قراضه مس در واقع دلالت بر افزایش حجم تقاضای کشورهای جهان به منظور استفاده از مس بازیافتی دارد.

بیشترین سهم واردات قراضه مس از ایالات متحده آمریکا

چین، بیشترین سهم بازار واردات قراضه مس از آمریکا در سال ۲۰۲۳ را در اختیار دارد. بر همین اساس چین با پیشی گرفتن از دومین کشور واردکننده با سهم ۲۷ درصد و قرار گرفتن در رتبه اول حدود ۳۷٫۲ درصد از حجم کل صادرات قراضه مس از آمریکا را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد. رقم مذکور نسبت به سال ۲۰۱۹، زمانی که چین ۱۰٫۰۷ درصد از حجم کل صادرات قراضه مس از آمریکا را در اختیار داشت، جهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

سهم صادرات قراضه مس آمریکا در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

سباستین پرون، معاون بخش خرید مواد بازیافتی در شرکت «Wieland Group» در آمریکای شمالی در گردهمایی موسسه صنایع بازیافت قراضه (ISRI) مطرح کرد: وقتی صحبت از مس به میان آید، نمی‌توان از بازار مس چین حرفی نزد؛ چراکه جایگاه چین در واردات مس بر قیمت این فلز تاثیرگذار است.

وی در ادامه اظهار داشت: نحوه قانون‌گذاری چین در رابطه با استفاده از مواد بازیافتی و صادرات آن غیرقابل پیش‌بینی است.

جوزفیتا هری، معاون بخش فروش در بخش قراضه غیرآهنی و الکترونیکی شرکت «Pan American Zinc» در گردهمایی مذکور عنوان کرد: چین اخیرا نقش زیادی در تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی داشته است و رابطه سیاسی این کشور چندان با اروپا و ایالات متحده آمریکا در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تصور می‌شد به دلیل مشکلات مذکور میان چین با آمریکا و اروپا، حجم صادرات قراضه مس از کشورهای غربی کاهش یابد. با این حال، نه‌تنها حجم تقاضا افزایش پیدا کرده بلکه همچنان واردات قراضه مسی به چین با روند صعودی ادامه دارد.

هری تصریح کرد: اگرچه ممکن است تمامی محموله‎‌های قراضه مس صادراتی مستقیما به چین وارد نشود اما این امکان وجود دارد که محموله‌های مذکور ابتدا به سایر کشورهای آسیا به منظور فرآوری راه پیدا کنند و سپس از بازارهای چین سردرآورند.

گفتنی است روند معاملات مس از ایالات متحده آمریکا به چین در سال ۲۰۱۹ به دنبال یک سری تغییرات در سیاست‌گذاری‌ها که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد، به طور قابل‌توجهی کاهش یافت. در آن زمان، شورای دولتی چین اعلام کرد که در حال تلاش برای وضع ممنوعیت کامل واردات پسماندهای جامد (قراضه جامد) از جمله تمام قراضه‌های فلزی تا پایان سال ۲۰۲۰ است.

در همین راستا، وزارت بوم‌شناسی و محیط زیست چین اعلام کرد که امکان واردات مس و آلومینیوم بازیافتی که مطابق با استانداردهای تعیین شده این کشور برای فلزات حیاتی قابل ‌بازیافت هستند، از ماه نوامبر ۲۰۲۰ به جای قراضه جامد به چین وجود دارد.

از جمله تغییرات اعلام شده مربوط به سیاست‌گذاری دولت چین در این رابطه، می‌توان به برچسب‌گذاری مجدد چندین گرید قراضه‌های مس و آلومینیوم از پسماند به قراضه قابل ‌بازیافت و همچنین حذف الزامات فرایند بازرسی اجباری و دریافت مجوز از سازمان «China Certification and Inspection Group inspection» اشاره کرد.

۱۰ تولیدکننده برتر مس چین در ماه نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کردند که در تلاشند دولت این کشور را در راستای کاهش محدودیت‌های مرتبط با قوانین واردات قراضه مس متقاعد کنند. در عوض، این تولیدکنندگان متعهد شدند که مس بازیافتی ۲۵ درصد از میزان کل تولید آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ را به خود اختصاص خواهند داد.

کاهش محدودیت‌ها باعث شده است که حجم محموله‌های قراضه مس معاملاتی با افزایش همراه شود. در سال ۲۰۲۳، چین ۱٫۹۹ میلیون تن قراضه مس وارد کرد که ۱۲٫۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

یکی از تامین‌کنندگان قراضه مس در ماه نوامبر ۲۰۲۳ با اشاره به بازار چین بیان کرد: با توجه به کمبود مس در سطح جهانی، قیمت‌ قراضه این فلز همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است. به علاوه، حجم تقاضا برای قراضه مس بسیار بالاست و فروشندگان به راحتی می‌توانند محموله‌های خود را در بازار به فروش برسانند.

با این وجود، بسیاری از فعالان بازار مس در چین به طور مداوم نگرانی خود در رابطه با اتکا به واردات این فلز از ایالات متحده آمریکا را ابراز کرده‌اند. در گردهمایی موسسه صنایع بازیافت قراضه (ISRI) که در ماه آوریل ۲۰۲۳ برگزار شد، اکثر حاضران بر این موضوع که نیمی از محموله‌های قراضه مس یعنی حدود دو میلیون تن در سال از آمریکا صادرات می‌شود، تاکید کردند و افزودند که چنین روندی، برخلاف مفاد قانون کاهش تورم آمریکا است که تمرکز آن بر روی تولید و تقویت زنجیره داخلی مواد اولیه حیاتی قرار دارد.

جان گروس، ناشر مجله «The Copper» تصریح کرد: آمریکا، بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه مس در جهان محسوب می‌‌شود و قراضه مس تولیدی در آمریکا باید در صنایع تولیدی این کشور به مصرف برسد.

وی مصرف قراضه مس و همچنین تولید مس تصفیه شده در آمریکا را بزرگ‌ترین چالش این کشور در صنعت مس عنوان کرد.

مت بدینگفیلد، مدیرعامل شرکت «Wieland Group» مستقر در آمریکای شمالی در این گردهمایی اظهار داشت: آمریکا هم مانند دیگر کشورهای جهان محصولات تولیدی خود را صادر می‌کند و به همین دلیل فرایند صادرات را نمی‌توان به خودی خود تقبیح کرد.

وی در ادامه به زیرساخت‌های از بین رفته تولید مس در آمریکا اشاره کرد و افزود: حجم صادرات قراضه مس به دیگر کشورهای جهان از مبدا آمریکا به همین دلیل افزایش یافته است؛ چراکه تعداد متقاضیان قراضه مس در آمریکا نسبت به کشورهای دیگر کمتر است.

اد مایر، مشاور ارشد بخش کالاها در شرکت «Marex» ضمن اشاره به تنش میان آمریکا و چین، بیان کرد: موضوع نگران‌کننده دیگر که بسیاری از رسانه‌ها آن را پوشش نمی‌دهند، مسئله تنش‌های ژئوپلیتیکی در زمان بررسی وضعیت چنین بازارهایی است زیرا وجود چنین مشکلاتی، تاثیر منفی زیادی بر بازار خواهد گذاشت.

وی بر این باور است که تنش‌های ژئوپلیتیکی افزایش خواهد یافت و مانع از رشد حجم تقاضا خواهد شد؛ البته به گفته مایر اتفاقی مشابه در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ زمانی که جهان به سرعت در حال ثبت رشد اقتصادی بود، به وقوع پیوست.

در همین راستا، برخی منابع به تغییرات قیمتی مربوط به افزایش یا کاهش حجم تقاضا برای مواد صادراتی به چین، به ویژه قراضه برنج قرمز و برنج زرد و همچنین قراضه مس درجه ۲ در سال‌های مذکور اشاره کردند.

نوسانات قیمت قراضه برنج در سال ۲۰۲۳

روندهای حاکم بر بازار قراضه برنج

به گفته مشاور ارشد بخش کالاها در شرکت «Marex»، بازارهای مصرفی مس در کشور چین به ویژه در بخش املاک و مستغلات، در حالی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که تنها حدود ۲۰ درصد از مس جهان در بازار املاک چین به مصرف می‌رسد.

مایر ادامه داد: حجم تقاضا برای مس در صنعت خودروهای الکتریکی چین، بیشترین سهم را در آینده به خود اختصاص می‌دهد. با این حال، رسیدن به چنین سهمی در بازار با فراز و نشیب‌های زیادی همراه خواهد بود.

مایر بر این باور است که بازار مس در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ چراکه جدای از افزایش حجم تقاضا برای این فلز در صنعت خودروهای الکتریکی، در بخش شبکه برق و بخش زیرساختی هم فلز مس با افزایش حجم تقاضا روبه‌رو خواهد شد.

در همین راستا می‌توان به مالزی به عنوان رقیب چین در بحث واردات قراضه مس از مبدا آمریکا اشاره کرد. مشابه چین، کشور مالزی محدودیت‌هایی را در سال ۲۰۲۲ بر واردات قراضه‌هایی با ناخالصی صفر درصد وضع کرد که سختگیری‌های بیشتری نسبت به محدودیت‌های وضع شده در چین، اندونزی و سایر کشورهای فرآوری‌کننده قراضه محصولات عمده در بحث واردات داشت. این محصولات شامل قراضه آهنی، قراضه ذوب مجدد شمش فولاد و قراضه و پسماند مس و آلومینیوم بود.

محدودیت‌های مذکور در مالزی در واکنش به دریافت محموله‌های با حجم بالای قراضه با خلوص پایین‌تر توسط این کشور که پس از اجرایی شدن قوانین جدید چین و عدم امکان تحویل محموله‌ها به این کشور وضع شدند، اعمال شد.

به دنبال وضع محدودیت‌های مذکور، حجم صادرات قراضه مس ایالات متحده آمریکا به مالزی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، حدود ۵۶٫۲۵ درصد کاهش را تجربه کرد. با این وجود، حجم صادرات قراضه مس ایالات متحده آمریکا به مالزی در سال ۲۰۲۳ با ثبت یک روند افزایشی به ۷۹ هزار و ۶۲۶ تن رسید.

اریک تان، رئیس انجمن فلزات غیرآهنی مالزی در کنفرانس انجمن مواد بازیافتی هند (MRAI) که در ماه آگوست ۲۰۲۳ در بانکوک برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که مالزی به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان ضایعات غیرآهنی در جهان تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، حجم واردات قراضه به مالزی به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بازیافت این کشور با روندی صعودی همراه شد؛ اگرچه امید است با ادامه این روند، مالزی به یکی از بزرگ‌ترین واردکنند‌گان عمده قراضه غیرآهنی در جهان مبدل شود.

رئیس انجمن فلزات غیرآهنی مالزی خاطرنشان کرد: رسیدن به چنین هدفی با برخی از مشکلات همچون وضع محدودیت‌ها در روند واردات و وجود رقیبی همچون چین به عنوان بازار بزرگ قراضه ایالات متحده آمریکا مواجه خواهد شد.

تان یادآور شد: اخیرا حجم واردات قراضه غیرآهنی به چین در حالی با روند صعودی همراه شده است که در دو سال پیش، امکان صادرات اکثر محموله‌های قراضه مس درجه ۲ به چین وجود نداشت. با این وجود در سال ۲۰۲۳، حجم زیادی از چنین قراضه‌هایی به چین وارد شد.

وی افزایش حجم واردات قراضه مس به چین را به دلیل رقابت مستقیم با مالزی در این بخش، به نفع طرف چینی دانست.

میزان تخفیف ارائه شده برای قراضه مس

می‌توان عنوان کرد که افزایش ظرفیت تولید داخلی ایالات متحده آمریکا، باعث کاهش اتکا به صادرات قراضه مس خواهد شد؛ همچنین انتظار می‌رود افزایش ظرفیت فرآوری در ایالات متحده آمریکا، باعث کاهش حجم صادرات قراضه مس از مبدا این کشور در سال‌های آینده ‌شود.

برد میلر، مدیر بازرگانی بخش بین‌المللی بازیافت‌کنندگان مستقر در ایالات متحده آمریکا در شرکت «David J. Joseph» در کنفرانس انجمن مواد بازیافتی هند (MRAI) بیان کرد: آن‌طور که به نظر می‌رسد، تعداد واحدهای پردازش راه‌اندازی شده در ایالات متحده در حال افزایش است. بر همین اساس، در حال حاضر می‌توان محموله قراضه‌هایی که پیش‌تر در حجم بالا به برخی کشورهای آسیایی به جهت فرآوری صادر می‌شد را در واحدهای جدید راه‌اندازی شده در آمریکا فرآوری کرد.

وی اضافه کرد: واحدهای بازیابی مس با عیار پایین در ایالات متحده آمریکا به سرعت در حال راه‌اندازی هستند. از این رو حجم صادرات قراضه مس از مبدا آمریکا کاهش یافته و به مصرف داخلی اختصاص پیدا خواهد کرد.

جان گروس در گردهمایی موسسه صنایع بازیافت قراضه (ISRI) مطرح کرد: آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نمی‌تواند ۵۰ درصد از نیاز مس تصفیه شده خود را از طریق واردات تامین کند.

اندی کرتا، رئیس و مدیر اجرایی انجمن توسعه مس این گردهمایی بیان کرد: در واقع یک وضعیت تعادل بین مقدار مسی که به شکل اولیه و تصفیه شده به آمریکا وارد می‌شود و مقدار مسی که به صورت قراضه به دیگر کشورها صادر می‌شود، وجود دارد. از این رو، دلیل صادرات قراضه مس از آمریکا را می‌توان به کمبود فناوری یا واحدهای پالایش در این کشور نسبت داد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود حجم تقاضا برای مس در بخش تولید برق و بخش لوازم الکتریکی در آینده با افزایش همراه شود. با این حال، چالش اصلی در این رابطه را می‌توان منبع تامین فلز مورد نیاز و مصرفی در بخش‌های مذکور اعلام کرد.

بسیاری معتقدند که در راستای گذار به روند الکتریکی‌سازی در فرایند تولید، حجم تقاضا برای مس با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد؛ اگرچه به گفته این افراد، حجم مورد تقاضای بخش‌های مذکور نیازمند تامین منابع کافی خواهد بود.

آنچه هم‌اکنون پیش روی تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و شرکت‌های فعال در حوزه معادن مس قرار دارد، قدم برداشتن در مسیر اهداف تعیین شده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر است. بر این اساس، به نظر می‌رسد به هیچ وجه در مسیر گذار شفافیتی به طور کامل وجود نداشته باشد.

یکی از منابع آگاه در ماه آوریل ۲۰۲۳ بیان کرد: پیش‌بینی بازار و قیمت‌گذاری مس با توجه به وضعیت اقتصادی، دائما در حال تغییر است و غیرممکن به نظر می‌رسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41827

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.