سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۱۲ /یکشنبه/۱۰ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:34 /سه شنبه/29 خرداد 1403

با تحریم صنعت آلومینیوم روسیه،

ذخایر آلومینیوم انبارهای «LME» افزایشی شد

حجم ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن (LME) در ماه می 2024 به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافت؛ بیشترین افزایش حجم آلومینیوم تحویلی به انبارهای بورس مذکور مربوط به محموله فلز تولید شده در روسیه بود.

حجم ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن (LME) در ماه می ۲۰۲۴ به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافت؛ بیشترین افزایش حجم آلومینیوم تحویلی به انبارهای بورس مذکور مربوط به محموله فلز تولید شده در روسیه بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، افزایش حجم تحویل محموله‌های آلومینیوم در ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن موجب شد صف بارگیری فیزیکی محموله‌های فلز نامبرده در این انبارها طولانی‌تر شود.

ایالات متحده آمریکا بسته تحریمی جدیدی علیه صنعت آلومینیوم روسیه ارائه داد که مطابق با آن بورس‌های کالایی از پذیرش آلومینیوم تولید شده روسیه در انبار ذخایر خود از ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۴ به بعد منع شدند. بر همین اساس، بورس فلزات لندن مجبور شد قوانین خود را تغییر دهد تا مانع از تحویل محموله‌های ذخایر آلومینیوم روسیه در انبارهای خود توسط معامله‌گران پس از آغاز تحریم‌ها شود.

در همین راستا، افزایش حجم محموله‌های آلومینیوم تولید روسیه و تحویل داده شده به انبارهای بورس فلزات لندن قبل از آغاز رسمی تحریم‌ها علیه صنعت آلومینیوم این کشور بیش از آنچه که در ظاهر به نظر می‌رسید موجب نوسانات در بازار این فلز شد.

در عین حال و با توجه به صدور حواله فروش برای ۴۲۵ هزار و ۵۷۵ تن آلومینیوم موجود در ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن، تنها در یک روز (۹ می ۲۰۲۴) حجم ذخایر این فلز در انبارهای بورس نامبرده به یک‌باره کاهش یافت؛ البته در همان روز، حواله فروش ۱۳۷ هزار و ۵۰ تن آلومینیوم در انبارهای ذخایر بورس «LME» باطل شد.

لازم به ذکر است که صدور حواله فروش برای ۴۲۵ هزار و ۵۷۵ تن آلومینیوم، اکثرا مربوط به فلز تولید شده در هند بود که در انبارهای بورس فلزات لندن واقع در بندر «Klang» مالزی نگهداری می‌شدند. همچنین باید به این مسئله اشاره کرد که بیشترین حجم محموله‌های آلومینیوم با مبدا تولید روسیه در انبارهای بورس فلزات لندن واقع در بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی ذخیره شده‌اند.

علاوه‌براین، حواله حدود ۲۲۶ هزار و ۹۵۰ تن آلومینیوم دیگر در انبارهای این بورس در دو هفته پس از ۹ می ۲۰۲۴ صادر شد. با این حال، آن‌ دسته از معامله‌گرانی که به دنبال جابه‌جایی محموله‌های آلومینیوم تحویل گرفته شده خود از انبارهای بورس فلزات لندن بودند، باید با معضل زمان انتظار حدود ۱۵۹ روز برای بارگیری فیزیکی دست و پنجه نرم کنند.

تحریم‌های وضع شده علیه صنعت آلومینیوم روسیه از سوی آمریکا را می‌توان از جمله دلایل اصلی برای افزایش حجم ذخایر آلومینیوم تولید شده در روسیه در انبارهای بورس «LME» قبل از اجرای تحریم‌ها در ماه می ۲۰۲۴ در نظر گرفت.

طولانی شدن زمان انتظار برای بارگیری فیزیکی آلومینیوم در انبارهای «LME»

بیشترین حجم محموله‌های تحویلی آلومینیوم به انبارهای بورس فلزات لندن مربوط به انبارهای واقع در بندر «Klang» مالزی بود. بر اساس آخرین گزارش ارائه شده ماهانه مربوط به حجم ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن، در مجموع ۶۵۲ هزار و ۵۲۵ تن آلومینیوم در ماه می ۲۰۲۴ به انبارهای این بورس تحویل داده شد.

حواله فروش حدود ۲۵۰ هزار تن ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس مذکور تا پایان ماه می ۲۰۲۴ باطل شد و در مجموع حجم محموله‌هایی که حواله فروش آن‌ها در سال ۲۰۲۴ باطل شده است به ۴۵۸ هزار و ۳۷۵ تن رسید. صف تشکیل شده برای بارگیری فیزیکی محموله‌های آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن، طولانی‌ترین صف تشکیل شده به دلیل افزایش زمان انتظار از ماه ژوئن ۲۰۲۱ تاکنون محسوب می‌شود.

سوالاتی که ذهن بسیاری از فعالان بازار آلومینیوم را به خود درگیر کرده این است که آیا روند افزایش بارگیری فیزیکی محموله‌های آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن ادامه پیدا خواهد کرد؟ چه کسانی از طولانی شدن زمان انتظار برای بارگیری فیزیکی محموله‌های آلومینیوم در انبارهای بورس مذکور نفع خواهند برد؟ در پاسخ به سوالات مطرح شده می‌توان بیان کرد، با توجه به این محموله‌های جابه‌جا شده مجددا باید در انبارهای ذخایر بورس فلزات لندن نگهداری شوند و بابت آن هزینه نگهداری پرداخت شود. شرکت «ISTIM» که مدیریت انبارهای بورس فلزات لندن را بر عهد دارد و شرکت «Trafigura» به عنوان یک شرکت واسطه و ارائه‌دهنده خدمات کالایی، بیشترین نفع را از تمدید اجاره انبارهای بورس فلزات لندن خواهند برد.

تنها راه گریز از این مسئله برای معامله‌گران، لغو حواله‌های فروش و جابه‌جایی فیزیکی محموله‌های آلومینیوم به انبار دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کالایی است. با توجه به طولانی شدن صف انتظار برای بارگیری فیزیکی محموله‌های آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن و هزینه بالای تمدید اجاره انبارهای این بورس، اکثر معامله‌گران تمایل دارند محموله‌های آلومینیوم خود را به انبارهای دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کالا تحویل دهند.

میزان درآمدی که با طولانی شدن زمان انتظار برای بارگیری فیزیکی محموله‌های آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن نصیب برخی از شرکت‌ها می‌شود، نسبت به زمانی که اتفاق مشابهی در انبارهای‌ بورس مذکور در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ افتاد متفاوت‌تر است. در آن زمان طولانی شدن زمان انتظار برای بارگیری فیزیکی محموله‌های آلومینیوم از انبارهای بورس فلزات لندن تحت مدیریت شرکت «Detroit»، موجب شد سیستم قیمت‌گذاری آلومینیوم بورس نامبرده در بازار فیزیکی دچار اختلال شود.

پس از این اتفاق، بورس فلزات لندن در برخی قوانین خود در راستای افزایش سرعت بارگیری فیزیکی و تعیین سقف درآمد از تمدید اجاره‌ها برای آن دسته از شرکت‌هایی که در صف انتظار دریافت محموله‌های آلومینیوم خود هستند، تغییراتی را ایجاد کرد. با این حال، طولانی شدن زمان انتظار برای بارگیری فیزیکی محموله‌ها همچنان برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات (انبارداری)، تجارتی سودآور از طریق تمدید اجاره‌ انبارها تلقی می‌شود.

شرکت «ISTIM» سال‌هاست با تبدیل شدن بندر «Klang» مالزی به قطب ذخیره انبار بورس فلزات لندن، سود کلانی به دست آورده است. گفتنی است که در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تنها ۱۰ ماه صف انتظار طولانی بارگیری در انبارهای شرکت «ISTIM» تشکیل نشد. طولانی شدن زمان انتظار برای بارگیری فیزیکی محموله‌های آلومینیوم در انبارهای شرکت «ISTIM»، در واقع طولانی‌ترین زمان انتظار از سال ۲۰۱۳ به بعد در بورس فلزات لندن محسوب می‌شود.

وضعیت مبهم ذخایر آلومینیوم تولید روسیه در انبارهای «LME»

صدور حواله فروش برای حجم بالایی از محموله‌های آلومینیوم در انبارهای بندر «Klang» مالزی در ماه می ۲۰۲۴ موجب شد تا حد زیادی حجم ذخایر غیرقابل رصد (حواله فروش برای آن‌ها صادر نشده) در این انبارها کاهش پیدا کند. بورس فلزات لندن حجم ذخایری که هنوز برای آن حواله فروش صادر نشده را در پایان ماه آوریل حدود ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ تن در انبارهای بندر «Klang» مالزی اعلام کرد.

البته باید به این مسئله اشاره کرد که تنها تا ماه می ۲۰۲۴ محموله‌های آلومینیوم ذخیره شده در انبارهای بورس مذکور واقع در بندر «Klang» مشمول قرارداد با گزینه تحویل به وسیله بورس فلزات لندن بودند. با این اوصاف، وضعیت آلومینیوم تولید روسیه باقیمانده در انبارهای بورس فلزات لندن که قبل از آغاز تحریم‌ها به این انبارها راه یافته‌اند، هنوز نامشخص است. در همین راستا، حجم آلومینیوم تولید روسیه در انبارهای بورس فلزات لندن از ۱۱۶ هزار و ۳۲۵ تن به ۲۴۶ هزار و ۹۵۰ تن در ماه می ۲۰۲۴ افزایش یافت.

لازم به ذکر است که بورس فلزات لندن فقط موجودی حجم ذخایر آلومینیومی که برای آن حواله فروش صادر شده را در گزارش ماهانه خود لحاظ می‌کند و افزایش حجم ذخایر انبارها در این بورس تا حد زیادی به دلیل صدور مجدد حواله فروش برای محموله‌های فعلی است نه محموله‌های جدید.

زمانی که بورس فلزات لندن قوانین صدور حواله فروش خود را به دلیل تحریم‌ها تغییر داد تا مانع دور زدن تحریم‌ وضع شده علیه آلومینیوم تولید روسیه موجود در انبارهای خود توسط معامله‌گران شود، برای حدود ۸۹ هزار تن آلومینیوم تولید روسیه که از قبل حواله فروش آن‌ها در انبارهای بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی لغو شده بود، مجددا حواله فروش صادر شد تا مجموع حواله‌های صادر شده برای محموله‌های فلز نامبرده موجود در انبارهای بورس فلزات لندن افزایش پیدا کند.

از اواسط ماه آوریل ۲۰۲۴ تاکنون هیچ حواله فروشی برای محموله‌های آلومینیوم موجود در انبارهای بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی صادر نشده است. با این حال، تنها برای حدود یک هزار و ۸۷۵ تن آلومینیوم تولید روسیه که قبل از ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۴، یعنی زمان آغاز تحریم‌ها به انبارهای بورس فلزات لندن تحویل داده شده و حتی در سیستم هم ثبت نشده بود، در بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی حواله فروش صادر شد.

آیا روند افزایشی حجم ذخایر انبارهای آلومینیوم «LME» ادامه پیدا خواهد کرد؟

میزان تولید آلومینیوم اولیه در جهان سالانه ۷۰ میلیون تن است که بیش از دو برابر رقم اعلام شده برای تولید مس اولیه در جهان به شمار می‌رود. آلومینیوم همانند دیگر فلزات وضعیت مازاد تولید، مازاد عرضه و افزایش حجم ذخایر انبارهای نگهداری را تجربه می‌کند.

هزینه‌های مرتبط با نگهداری محموله‌های فلزی، مولفه‌ای کلیدی در تجارت تامین مالی ذخایر انبار کالاها محسوب می‌شود و حتی گاهی اهمیت آن نسبت به قیمت‌گذاری فلزات در بازار فیزیکی بیشتر است؛ البته این شرایط در زمانی ایجاد شده و اهمیت پیدا می‌کند که حجم ذخایر انبارها به شدت افزایش پیدا کند.

با شرایطی که در حال حاضر انبارهای ذخایر آلومینیوم بورس فلزات لندن با آن مواجه هستند، فروش محموله‌های آلومینیوم از طریق تمدید اجاره انبارها به مراتب از فروش محموله‌های فلز نامبرده سودآورتر است اما با این حال ممکن است بسیاری با این نظر مخالفت کنند.

با در نظر گرفتن این مسئله‌ که برای حدود ۴۷ درصد از محموله‌های آلومینیوم موجود در انبارهای بورس فلزات لندن حواله فروش صادر شده، اختلاف قیمت‌های آلومینیوم بورس مذکور در حال نزدیک شدن به وضعیت سوپرکانتنگو است. در همین راستا، شاخص قیمت سه ماهه آلومینیوم بورس فلزات لندن در روز دوشنبه سوم ژوئن ۲۰۲۴ به ۶۳ دلار به ازای هر تن در  وضعیت کانتنگو رسید که بیشترین میزان از حداقل ۱۵ سال گذشته محسوب می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که هنوز مقدار زیادی آلومینیوم در بازار وجود دارد و حتی ممکن است اتفاقات غیرمنتظره بیشتری در آینده در انتظار انبارهای آلومینیوم بورس فلزات لندن باشد.

انتهای پیام//

با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تمرکز بر رشد صنعت آلومینیوم،

6:38 /یکشنبه/3 تیر 1403

برخلاف افزایش پریمیوم در بازار اروپا،

8:29 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

هم‌زمان با رشد ذخایر انبارهای «LME»،

15:40 /دوشنبه/7 خرداد 1403

تحت تاثیر نوسانات آب‌وهوایی و قطعی برق،

14:59 /شنبه/5 خرداد 1403

هم‌زمان با تمرکز بر فرایند کربن‌زدایی در جهان،

13:20 /شنبه/5 خرداد 1403

پس از منع واردات آلومینیوم روسیه توسط کشورهای غربی،

7:40 /سه شنبه/1 خرداد 1403

احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:48 /یکشنبه/14 مهر 1398

محمد بهرامی، مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن طی یادداشتی نوشت:

5:25 /شنبه/12 خرداد 1403

مرتضی اسلامی‌فرد، مدير گروه صنعتی رامرو طی یادداشت اختصاصی در «فلزات آنلاین» نوشت:

6:01 /شنبه/25 فروردین 1403

آریا صادق‌نیت حقیقی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

4:29 /شنبه/2 دی 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/9

153071

فلزات آنلاین

1403/04/9

483684

فلزات آنلاین

1403/04/9

635024

فلزات آنلاین

1403/04/9

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/9

23273

فلزات آنلاین

1403/04/9

11281

فلزات آنلاین

1403/04/9

47474

فلزات آنلاین

1403/04/9

51616

فلزات آنلاین

1403/04/9

44720

فلزات آنلاین

1403/04/9

41572

فلزات آنلاین

1403/04/9

26228

فلزات آنلاین

1403/04/9

28508

فلزات آنلاین

1403/04/9

25877

فلزات آنلاین

1403/04/9

36812

فلزات آنلاین

1403/04/9

33576

فلزات آنلاین

1403/04/9

46477

فلزات آنلاین

1403/04/9

25454

فلزات آنلاین

1403/04/9

43710

فلزات آنلاین

1403/04/9

46627

فلزات آنلاین

1403/04/9

3498100