سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۵:۴۷ /دوشنبه/۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 4:40 /شنبه/16 تیر 1403

امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

«تاصیکو»، مهد ثروت‌آفرینی در کشور/ توسعه زنجیره ارزش طلا را محقق کردیم

استان‌های سيستان ‌و بلوچستان و کردستان که به عنوان بهشت معادن ايران شناخته می‌شوند، ذخاير معدنی طلای قابل‌توجهی را در خود جای داده‌اند اما در سال‌های گذشته، توسعه زنجيره طلا در اين دو استان کمتر مورد توجه بوده است. بنابراين، شرکت سرمايه‌گذاری صدر تامين «تاصيکو» که نقشی سازنده در تکميل زنجيره‌های ارزش در کشور ايفا می‌کند، بهره‌برداری از معادن طلای کردستان و سيستان ‌و بلوچستان را در برنامه‌های خود قرار داده است. اکتشاف، آماده‌سازی معدن و احداث کارخانه فرآوری طلا با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۶ کیلوگرم شمش در نزدیکی معدن قلقله سقز توسط تاصیکو انجام می‌شود.

استان‌های سیستان ‌و بلوچستان و کردستان که به عنوان بهشت معادن ایران شناخته می‌شوند، ذخایر معدنی طلای قابل‌توجهی را در خود جای داده‌اند اما در سال‌های گذشته، توسعه زنجیره طلا در این دو استان کمتر مورد توجه بوده است. بنابراین، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین «تاصیکو» که نقشی سازنده در تکمیل زنجیره‌های ارزش در کشور ایفا می‌کند، بهره‌برداری از معادن طلای کردستان و سیستان ‌و بلوچستان را در برنامه‌های خود قرار داده است. اکتشاف، آماده‌سازی معدن و احداث کارخانه فرآوری طلا با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۶ کیلوگرم شمش در نزدیکی معدن قلقله سقز توسط شرکت توسعه معادن طلای کردستان انجام می‌شود و در استان سیستان ‌‎و بلوچستان نیز احداث فاز اول کارخانه استحصال سالانه ۵۰۰ کیلوگرم شمش در نزدیکی معدن تفتان و قابل ارتقا تا یک تن و سپس پنج تن شمش در سال توسط شرکت توسعه معادن پارس ‌تامین در حال انجام است. در حال حاضر کارخانه استحصال و فرآوری طلای تفتان در آستانه بهره‌برداری و تولید اولین شمش طلا قرار دارد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده و تامین مالی پروژه‌های مذکور، پیش‌بینی می‌شود کارخانه تولید شمش طلای قلقله سقز نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» گفت‌وگویی با  امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در ارتباط با اهمیت توسعه صنعت طلای کشور و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این زمینه توضیحاتی ارائه بفرمایید.

ایران از کشورهای دارای تنوع بالای ذخایر معدنی در جهان شناخته می‌شود که این مسئله فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های معدن‌کاری، فرآوری و تولید انواع مواد معدنی ایجاد کرده است. طلا یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین پتانسیل‌های معدنی کشور برای خلق ثروت و رشد اقتصادی پایدار به شمار می‌آید زیرا این فلز گران‌بها یکی از مبانی تعاملات اقتصادی جهان است و به عنوان یکی از پشتوانه‌های رسمی ذخایر پولی کشورها تلقی می‌شود. اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر معدنی طلا و تولید این فلز، یکی از جنبه‌های مهم توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در کشور به شمار می‌آید؛ با این حال، به نظر می‌رسد که این مسئله در سال‌های گذشته به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته است. بهره‌برداری از پتانسیل‌های معدنی طلا به عوامل مختلفی مانند برخورداری از دانش فنی، تامین منابع مالی و دسترسی به ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن بستگی دارد. بر همین اساس شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور شناخته می‌شود، در چند سال اخیر بخش مهمی از سرمایه‌گذاری‌های خود را روی توسعه اکتشافات و معدن‌کاری طلا متمرکز ساخته است. بر اساس مطالعات اولیه انجام ‌شده توسط بازوهای اجرایی این هلدینگ سرمایه‌گذاری، استان‌های کردستان و سیستان ‌و بلوچستان بخش مهمی از ذخایر طلای کشور را در خود جای داده‌اند اما عملیات اکتشاف و استخراج این ذخایر در دو استان نامبرده چنان که باید و شاید توسعه نیافته است.  بنابراین، تاصیکو این فرصت را مغتنم شمرده و در راستای توسعه زنجیره ارزش طلا در استان‌های کردستان و سیستان ‌و بلوچستان گام برداشته است و همچنین طرح‌های متعددی برای توسعه ظرفیت استحصال و فرآوری طلا در دست اقدام و بهره‌برداری دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین چه اقداماتی را در راستای تکمیل زنجیره ارزش طلا در استان سیستان ‌و بلوچستان انجام داده است؟

توسعه زنجیره ارزش طلا که شامل اکتشاف، استخراج و فرآوری و تولید شمش است، به برنامه‌ریزی دقیق و تدوین چشم‌انداز بلندمدت نیاز دارد. صنعت طلای کشور نسبتا جوان و نوپا به شمار می‌آید؛ با این حال، تاکنون ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۱ هزار کیلوگرم شمش طلا در اقصی نقاط کشور ایجاد شده است. استان سیستان ‌و بلوچستان در حالی لقب بهشت معادن ایران را به خود اختصاص می‌دهد که در سراسر این استان پهناور، اندیس‌های معدنی طلا قرار دارد. با این حال، بر اساس آمارهای ارائه‌ شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، معادن طلای فعال در استان سیستان ‌و بلوچستان تعداد انگشت‌شمار و با ظرفیت استخراج نسبتا پایینی هستند و با توجه به ذخایر فراوان طلا در این استان، توسعه زنجیره ارزش به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد. تاصیکو به عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، پس از شناسایی و ارزیابی پتانسیل‌های معدنی در استان سیستان ‌و بلوچستان، انجام پروژه‌های اکتشاف ذخایر طلا را آغاز کرد و پس از دستیابی به نتایج قابل‌توجه و توجیه اقتصادی، نسبت به بهره‌برداری از معدن طلای تفتان و احداث کارخانه استحصال و فرآوری طلا مبادرت ورزید.

در خصوص اقدامات و فعالیت‌های شرکت توسعه معادن پارس تامین و میزان پیشرفت پروژه احداث کارخانه استحصال طلای تفتان توضیحاتی ارائه بفرمایید.

عملیات اکتشاف و استخراج از معدن طلای تفتان توسط شرکت توسعه معادن پارس ‌تامین که یکی از بازوهای اجرایی تاصیکو به شمار می‌آید، انجام شده است. بر اساس بررسی‌های این شرکت، ذخیره معدنی این معدن ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ طلا با عیار متوسط ppm 6/1 است. بنابراین، هم‌زمان با توسعه فعالیت‌های معدنی در منطقه، عملیات احداث کارخانه استحصال طلای تفتان با سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیون دلار و با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ کیلوگرم شمش انجام شد. اولین تست گرم و پیش‌راه‌اندازی این کارخانه در سال گذشته با موفقیت به ثمر رسید و در حال حاضر کارخانه در مراحل اولیه بهره‌برداری قرار دارد. احداث و راه‌اندازی کارخانه طلای تفتان از اولین اقدامات سازنده تاصیکو برای توسعه صنایع معدنی در استان سیستان ‌و بلوچستان خصوصا صنعت استراتژیک طلا به شمار می‌آید. با توجه به ذخیره بالای ماده معدنی در معدن انجیرک تفتان، برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید طلای این کارخانه برنامه‌ریزی شده است تا در فاز دوم به یک تن در سال افزایش یابد؛ همچنین با احداث کارخانه استحصال پنج تن شمش در سال، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استحصال طلای کشور رقم می‌خورد. باید توجه داشت که تهیه تجهیزات و راه‌اندازی مجتمع طلای تفتان ظرف مدت ۲۰ ماه انجام شد که این سرعت عمل بالا ماحصل تلاش، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری هدفمند تاصیکو در راستای توسعه صنعت طلا در کشور است.

گفتنی است از آنجایی که کارخانه استحصال طلای تفتان در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، هم‌اکنون اقدامات لازم برای تکمیل و آماده‌سازی آن برای تولید اولین شمش طلای این کارخانه در حال انجام است و جلسات هفتگی در خصوص حل مشکلات و رفع چالش‌های این پروژه برگزار می‌شود. از جمله مسائلی که تاکنون در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفته می‌توان به چالش‌های زیرساخت حمل‌ونقل و وضعیت جابه‌جایی کلوخه معدنی تا کارخانه، تمهیدات لازم برای تسهیل و تسریع عملیات آتشباری در معدن و اضافه شدن تیم جدید آزمایشگاهی اشاره کرد. بحث و بررسی چالش‌های پروژه طلای تفتان از دو سال گذشته آغاز شد؛ یعنی هم‌زمان با اولین گام‌ها برای آماده‌سازی کارخانه این مهم نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

رویکردهای شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در راستای توسعه صنعت طلا در استان کردستان چیست؟

استان کردستان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر طلا در کشور به شمار می‌آید. بر اساس عملیات اکتشافی انجام ‌شده در این استان، سه محدوده امیدبخش طلا شناسایی شد که معدن قلقله سقز یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در همین راستا، شرکت توسعه معادن طلای کردستان در صدد تکمیل زنجیره معدنی طلا در این محدوده معدنی برآمد و با مدیریت راهبردی و سرمایه‌گذاری تاصیکو عملیات اجرایی این طرح برای استخراج ، معدن‌کاری و احداث کارخانه فرآوری طلا در بهار ۱۴۰۲ آغاز شد. عملیات اجرایی پروژه طلا در این شرکت در سه حوزه توسعه فعالیت‌های اکتشافی، آماده‌سازی سایت معدن و احداث کارخانه استحصال طلا در سال گذشته به صورت جدی پیگیری شده و به نتایج قابل‌توجهی نیز دست یافته است. میزان حفاری اکتشافی در معدن قلقله سقز در سال گذشته برابر با هشت هزار و ۴۰۰ متر بود که از عملکرد مناسب شرکت توسعه معادن طلای کردستان، در این راستا حکایت دارد. در مطالعات اولیه میزان ذخیره این معدن بیش از ۱۰ میلیون تن و با عیار ppm 2/1 برآورد شده است اما با تداوم عملیات نمونه‌برداری، مغزه‌های حفاری به آزمایشگاه‌های معتبر کشور ارسال می‌شود تا با آنالیز دقیق‌تر و قرار دادن آن‌ها در بلوک معدنی، ارزیابی جدیدی از میزان ذخیره طلا در این منطقه صورت پذیرد.

شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به منظور تکمیل زنجیره ارزش طلا در استان کردستان، احداث کارخانه استحصال و فرآوری طلا با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا را در دستور کار خود قرار داده است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده، این کارخانه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. میزان جذب سرمایه برای راه‌اندازی این پروژه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل رشد قابل‌توجه ۴۰۰ درصدی داشت و در اسفند ماه سال گذشته، سفارش‌گذاری و خرید بخشی از تجهیزات کارخانه انجام شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته، سایر تجهیزات نیز در سال جاری همگام با تامین مالی از طریق بانک‌های بزرگ کشور خریداری می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که کارخانه استحصال طلای کردستان تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و با قرار گرفتن این کارخانه در مدار تولید در افق پنج ساله، شرکت توسعه معادن طلای کردستان ۵ درصد از تولید طلای کشور را به خود اختصاص دهد. باید این نکته را یادآور شد که این شرکت از ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین، دیگر بازوی اجرایی تاصیکو برای اکتشافات تکمیلی معدن بهره‌مند می‌شود تا به این ترتیب مقدمات تهیه خوراک کارخانه طلای سقز پس از بهره‌برداری در ۶ ماهه نخست سال آینده تامین شود.

پیاده‌سازی رویکردهای مذکور و توسعه صنعت طلا در کشور چه دستاوردهایی را برای شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به همراه داشته است؟

ورود تاصیکو به حوزه معدن‌کاری طلا و سرمایه‌گذاری برای ایجاد کارخانه‌های استحصال طلا در کنار معادن، علاوه بر تنوع سبد سرمایه‌گذاری این شرکت، سودآوری قابل‌توجهی را برای هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین به دنبال دارد. این اقدام که محرکی برای تحول و جهش تولید کشور در عرصه فلزات گران‌بها نیز محسوب می‌شود، می‌تواند جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان این فلز استراتژیک و پرارزش را در دنیا ارتقا ببخشد. باید یادآور شد که توسعه زنجیره ارزش در استان‌های سیستان ‌و بلوچستان و کردستان، منجر به اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم قابل‌توجهی می‌شود. بنابراین، برنامه تاصیکو در این خصوص، سرمایه‌گذاری برای آموزش تخصصی نیروی انسانی بومی منطقه است تا از این طریق اشتغال‌زایی پایداری برای مردم منطقه ایجاد شود. باید در نظر داشت که تکمیل زنجیره‌های ارزش در این دو استان، نقش مثبتی در توسعه زیرساخت‌های موجود ایفا می‌کند.

انتهای پیام//

در راستای توسعه بخش معدن در استان خراسان جنوبی،

7:50 /چهارشنبه/27 تیر 1403

طی حکمی از سوی مدیرکل دفتر مرکزی حراست شستا،

6:30 /سه شنبه/19 تیر 1403

با هدف تسریع در اجرا و بهره‌برداری از کارخانه صورت گرفت؛

6:03 /چهارشنبه/6 تیر 1403

سید زانیار سید موسوی، مدیر امور معادن شرکت توسعه معادن طلای کردستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

11:34 /دوشنبه/11 تیر 1403

فواد میثمی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه معادن طلای کردستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:34 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:00 /یکشنبه/3 دی 1402

محمد نبی نوری، مدیرعامل شرکت توسعه معادن پارس تامین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:07 /شنبه/23 اردیبهشت 1402

داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:49 /پنجشنبه/18 اسفند 1401
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت توسعه معادن طلای کردستان؛

6:34 /شنبه/19 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/31

151696

فلزات آنلاین

1403/04/31

483684

فلزات آنلاین

1403/04/31

551690

فلزات آنلاین

1403/04/31

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/31

22831

فلزات آنلاین

1403/04/31

9650

فلزات آنلاین

1403/04/31

41105

فلزات آنلاین

1403/04/31

49860

فلزات آنلاین

1403/04/31

44700

فلزات آنلاین

1403/04/31

42051

فلزات آنلاین

1403/04/31

26140

فلزات آنلاین

1403/04/31

28532

فلزات آنلاین

1403/04/31

26214

فلزات آنلاین

1403/04/31

36615

فلزات آنلاین

1403/04/31

33343

فلزات آنلاین

1403/04/31

44868

فلزات آنلاین

1403/04/31

25718

فلزات آنلاین

1403/04/31

39887

فلزات آنلاین

1403/04/31

43417

فلزات آنلاین

1403/04/31

3362100