سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۴:۰۲ /چهارشنبه/۱۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:16 /یکشنبه/17 تیر 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش کرد:

راهبردها و دستاوردهای شرکت ورق خودرو در مسیر افزایش بهره‌وری

اساسا موضوع بهره‌وری به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی رقابت‌پذیری هر بنگاه اقتصادی مطرح می‌شود که در جنبه‌های مختلف عملکرد سازمانی مانند عملکرد منابع انسانی، آماده‌به‌کاری تجهیزات، مصرف منابع و انرژی و در نهایت شاخص‌های مالی و سودآوری قابل تعریف و ارزیابی است.

اساسا موضوع بهره‌وری به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی رقابت‌پذیری هر بنگاه اقتصادی مطرح می‌شود که در جنبه‌های مختلف عملکرد سازمانی مانند عملکرد منابع انسانی، آماده‌به‌کاری تجهیزات، مصرف منابع و انرژی و در نهایت شاخص‌های مالی و سودآوری قابل تعریف و ارزیابی است. طبیعتا هر بنگاه اقتصادی که بتواند کارآمدی فرایندهای خود را به شکل بهتری بهبود ببخشد، در میدان رقابت از توان پیشرفت و بقای بالاتری برخوردار بوده و عملکرد تولید و عرضه کمی و کیفی محصولات خود را بهبود خواهد بخشید. در همین راستا، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز راهبردهای ویژه‌ای را برای جاری‌سازی فرهنگ بهره‌وری در ابعاد گوناگون محیط فعالیت خود اتخاذ کرده است؛ موضوعی که نتیجه آن در رشد عملکرد و راندمان تولید و بهبود چشمگیر سودآوری قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، بهره‌وری می‌تواند به صورت ترکیبی از اثربخشی، کارایی، انجام امور به بهترین شکل ممکن و تلاش برای دستیابی به اهداف تعیین‌ شده در سازمان تعریف شود. بی‌تردید بهره‌وری منابع در صنایع مادر و به ویژه صنعت راهبردی فولاد، تاثیر بسزایی بر خلق ارزش افزوده و سود‌آوری دارد. شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز در طول سال‌های اخیر همواره برنامه‌های مختلفی را در راستای بهبود کیفیت و کمیت محصولات تولیدی خود عملیاتی کرده است؛ برنامه‌هایی که اجرای آن‌ها منجر به کسب افتخارات و ثبت رکوردهای متعددی در سال ۱۴۰۲ از سوی این شرکت شده است.

باید توجه داشت که با توجه به شرایط رقابتی حاکم بر بازارها، آینده هر بنگاه اقتصادی به مقوله بهره‌وری گره خورده است و برای تداوم روند کسب موفقیت‌ها لازم است که برنامه‌ریزی‌های همه‌جانبه‌ای برای ارتقای کارآمدی فرایندهای تولید صورت پذیرد. با توجه به این روند پراهمیت، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز نگاه ویژه‌ای را به موضوع بهره‌وری و کارامدی در ابعاد مختلف سازمانی خود داشته است تا به این ترتیب، این شرکت به مجموعه‌ای پیشرو در عرصه فرهنگ‌ بهره‌وری و استفاده مناسب از منابع و امکانات و نیز به‌روزآوری فناوری‌ها تبدیل شود. موضوعی که در سال‌های اخیر دستاوردهایی نظیر ارتقای ضریب آماده‌به‌کاری تجهیزات، افزایش تولید و رشد سودآوری را برای شرکت ورق خودرو به دنبال داشته است. در چنین شرایطی، می‌توان انتظار داشت که با ارتقای سطح بهره‌وری، هرچه سریع‌تر به ظرفیت نامی این شرکت یعنی تولید ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کیفی گالوانیزه دست پیدا کرد.

سال پردستاورد ورق خودرو

چنانچه گفته شد، جاری‌سازی فرهنگ‌ بهره‌وری و استفاده بهینه از زمان، منابع و امکانات از اولویت‌های شرکت ورق خودرو چهار‌محال‌وبختیاری به شمار می‌آیند. از آنجایی که این شرکت بالاترین سهم از تولید محصولات گالوانیزه در کشور را به خود اختصاص داده است، باید با هدف ارتقای جایگاه فعلی خود در بین رقبا، بیش‌ از پیش بر انتظارات و نقطه نظرات مشتریان، توسعه سبد محصولات و کاهش ضایعات تمرکز کند. موارد مذکور در کنار اجرای طرح‌های توسعه، افزایش ظرفیت تولید شرکت و ایجاد بستری مناسب‌تر برای حضور موفق در بازار و رقابت با سایر رقبا را به همراه می‌آورند. شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن محصول، از برجسته‌ترین تولیدکنندگان داخلی محصولات گالوانیزه کشور به شمار می‌آید. فعالیت این شرکت در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و پس از گذشت دو دهه تجربه ارزشمند، امروز توانایی تولید انواع ورق گالوانیزه مطابق با استانداردهای جهانی ورق را دارد.

شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری با تمهیدات اتخاذ شده و هم‌دلی و همراهی کارکنان، در مسیر نهادینه شدن فرهنگ و تفکر بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع در حال حرکت بوده و در این مسیر به دستاوردهای بسیاری رسیده است. افزایش ۱۵۵ درصدی سود خالص بدون سرمایه‌گذاری و صرف منبع در سال ۱۴۰۲ و افزایش راندمان وزنی از ۹۷٫۷۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۹۸٫۳۶ درصد در سال ۱۴۰۲، تنها بخشی از این دستاوردها محسوب می‌شوند. گفتنی است یکی از اقدامات و دستاوردهای موثر این شرکت در سال گذشته، کاهش میزان سرباره حوضچه مذاب بود که در سایه برنامه‌ریزی‌های دقیق و نصب تجهیزات لازم حاصل شد؛ به شکلی که میزان سرباره از شارژ حوضچه مذاب این شرکت از ۱۱٫۱ درصد در سال ۱۴۰۱، به ۹٫۸۸ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد. اجرای این طرح که در قالب کارگروه پروژه‌های کاهش هزینه شکل گرفت، به طور مستقیم صرفه‌جویی ۱۲۰ میلیارد ریالی ناشی از کاهش هزینه‌های مصرف فلزات روی و زاماک را برای یک سال به همراه داشت.

شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری همچنین همواره برای به‌روزرسانی تجهیزات و اجرای پروژه‌های خود، بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای و پشتیبانی و اخذ دانش فنی از شرکت‌های توانمند را مد نظر قرار می‌دهد. در یکی از این راهبردها، این شرکت با تکیه بر دانش فنی و پتانسیل کارشناسان خود و انتخاب پیمانکار مجرب، در جهت افزایش زمان آماده‌به‌کاری جرثقیل‌های سقفی خود حرکت کرده است. از جمله اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته است، می‌توان به تغییر متریال چرخ‌های جرثقیل از گرید پلی‌آمید ۶٫۶ به پلی‌آمید روغنی (زلامید) در راستای افزایش کارایی جرثقیل‌ها اشاره کرد. گفتنی است که در بدو تعریف این پروژه در سال ۱۴۰۰، میزان آماده‌به‌کاری این جرثقیل‌ها ۸۴٫۵ درصد بوده که طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، به ترتیب به ۹۳ درصد و ۹۸٫۳۷ درصد رسیده است. این افزایش چشمگیر ضریب آماده‌به‌کاری جرثقیل‌ها، نقش مهمی در ثبت رکوردهای پیاپی تولید در شرکت ورق خودرو داشته است.

راه‌اندازی سیستم مکانیزه حمل محصول، دیگر دستاورد شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری در سال گذشته به شمار می‌آید. از جمله مزایای این سیستم می‌توان به تخصیص اتوماتیک حواله‌ها، تخصیص باربری، صدور حواله حمل، راکد کردن حواله‌های روز قبل، تسریع در نوبت‌دهی و عملیات بارگیری و نوبت‌دهی آنلاین توسط باربری با قابلیت اتصال به حواله برای حمل بار در این شرکت اشاره کرد. این شرکت همچنین در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود، عملیات احداث خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن را با سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومانی در سال گذشته آغاز کرد. گفتنی است که با بهره‌برداری از این طرح، نیاز کشور به ورق‌های خودرویی به طور کامل تامین خواهد شد. این طرح که بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری خواهد رسید، زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای ۸۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

دو رکن کمیت و کیفیت

میزان تولید محصولات گالوانیزه در شرکت ورق خودرو با ثبت رکورد جدیدی در پایان سال گذشته همراه بوده است. این شرکت با تولید ۳۱۰ هزار و ۳۷۷ تن ورق گالوانیزه در سال ۱۴۰۲، رشد ۲۳ درصدی تولید را در مقایسه با سال قبل از آن به ثبت رسانده است. باید توجه داشت که این عملکرد تولید در حالی به دست آمده که این شرکت در سال گذشته با محدودیت‌های زیادی در زمینه تامین انرژی و مواد اولیه رو‌به‌رو بود. با این حال، شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری با برنامه‌ریزی دقیق و پایش عوامل موثر بر تولید، میزان تاثیرپذیری خود از چالش‌ها و موانع یاد شده را کاهش داده است.

گفتنی است که این عملکرد تولید، به معنای حرکت این شرکت در مسیر تحقق ظرفیت اسمی تولید کارخانه و همچنین پاسخگویی شایسته‌تر این شرکت به نیازهای صنایع خودروسازی و لوازم خانگی کشور است. شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری در ادامه عملکرد رو به جلوی خود در سال گذشته، سال ۱۴۰۳ را نیز با ثبت رکوردهای جدید آغاز کرده است. این شرکت در تاریخ ۲۶ فروردین‌ ماه سال جاری با تولید یک هزار و ۶۳۰ تن ورق گالوانیزه، رکورد تازه‌ای را در زمینه تولید روزانه این محصول به ثبت رساند. گفتنی است که رکورد پیشین این شرکت، به ۱۶ خرداد ماه سال گذشته با تولید یک هزار و ۶۱۳ تن ورق گالوانیزه برمی‌گردد. تردیدی نیست که تداوم این روند رو به رشد، در سایه عناصر هم‌دلی و اتحاد میسر می‌شود.

شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری در کنار توجه به رشد کمی تولید محصولات خود، به ارتقای سطح کیفی آن‌ها نیز توجه ویژه‌ای دارد که این مسئله در عملکرد سال گذشته این شرکت نیز کاملا مشهود است. یکی از عواملی که با افزایش کیفیت محصولات گالوانیزه تولیدی این شرکت ارتباط مستقیم دارد، بهبود عملکرد برس‌های شست‌و‌شو در بخش شست‌و‌شوی ورق‌های خام هستند. از این رو، ارتقای عملکرد این سیستم، دغدغه همیشگی واحد تعمیرات و نگهداری محسوب می‌شود. شرکت ورق خودرو با انجام تنظیمات دقیق سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قسمت‌های کنترلی و به‌روز‌آوری دستور‌العمل‌های تعویض براش، عملکرد این بخش را ارتقا بخشیده است؛ به طوری که میزان مصرف برس‌های قسمت شست‌و‌شو حدود ۶۰ درصد کاهش یافته و همچنین عیوب ناشی از عدم عملکرد مثبت این بخش نیز به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. علاوه‌براین، اقدامات انجام‌ شده در این شرکت سبب شده‌ است که عمر براش‌ها از یک ماه به چهار ماه افزایش یابد. بی‌تردید، این موضوع گام بلندی در راستای افزایش کیفیت محصولات و در نتیجه، افزایش رضایت مشتریان به شمار می‌آید.

گفتنی است که توجه ویژه به منابع انسانی و انجام اقدامات تکمیلی در راستای افزایش شاخص میزان رضایت کارکنان، از اولویت‌های کلیدی مدیریت شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری در سال جاری به شمار می‌آیند. همچنین عواملی نظیر افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، نهادینه کردن فرهنگ جانشین‌پروری، بهره‌مندی از تجهیزات مدرن، ارائه ایده‌های نوین، پرهیز از تک‌محوری بودن، کاهش هدر‌‎رفت انرژی و استفاده بهینه و حداکثری از زمان، زمینه تبدیل این شرکت به سازمانی سرآمد و پیشرو را فراهم می‌آورند.

سومین همایش معرفی دستاوردها و بهره‌وران برتر شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری، در تاریخ ۲۰ خرداد‌ ماه سال جاری در محل آمفی تئاتر این شرکت برگزار شد. در این همایش پس از ارائه گزارش کاملی از عملکرد و دستاوردهای شرکت در حوزه بهره‌وری در سال ۱۴۰۲، از ۳۰ نفر از کارکنان این شرکت به عنوان افراد برتر در حوزه بهره‌وری و همچنین از نمایندگان پروژه‌های افزایش راندمان وزنی، کاهش سرباره حوضچه مذاب و افزایش میزان آماده‌به‌کاری جرثقیل‌های سقفی تقدیر شد. گفتنی است که این همایش به صورت سالانه و با هدف معرفی دستاوردها و قدردانی از افراد شاخص در حوزه بهره‌وری برگزار می‌شود.

انتهای پیام//

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس بیان کرد:

13:05 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

رئیس واحد قلع‌اندود شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

6:42 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

نوید ایزدپناه، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:28 /شنبه/16 اردیبهشت 1402

عباسعلی ناصحی، مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد دشتستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

12:36 /شنبه/11 دی 1400

وحید میرزایی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

12:31 /شنبه/9 اسفند 1399

اصغر اسماعیلی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

12:34 /شنبه/10 آبان 1399

مجید یاریگر، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد شهریار در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

15:29 /شنبه/3 خرداد 1399

سعید بزرگی، مدیرعامل شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

9:24 /شنبه/6 اردیبهشت 1399

محمدرضا طارمی، کارشناس «فلزات‌آنلاین» طی یادداشتی نوشت:

4:49 /شنبه/16 تیر 1403

نويد ايزدپناه، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس طی یادداشتی نوشت:

4:18 /شنبه/21 بهمن 1402

امید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:28 /شنبه/20 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/9

156179

فلزات آنلاین

1403/05/9

542326

فلزات آنلاین

1403/05/9

727147

فلزات آنلاین

1403/05/9

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/9

25456

فلزات آنلاین

1403/05/9

12560

فلزات آنلاین

1403/05/9

40930

فلزات آنلاین

1403/05/9

49178

فلزات آنلاین

1403/05/9

44700

فلزات آنلاین

1403/05/9

41528

فلزات آنلاین

1403/05/9

26422

فلزات آنلاین

1403/05/9

28604

فلزات آنلاین

1403/05/9

26407

فلزات آنلاین

1403/05/9

36385

فلزات آنلاین

1403/05/9

33443

فلزات آنلاین

1403/05/9

44565

فلزات آنلاین

1403/05/9

25966

فلزات آنلاین

1403/05/9

40609

فلزات آنلاین

1403/05/9

43355

فلزات آنلاین

1403/05/9

3427900