سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۴۹ /دوشنبه/۵ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:52 /سه شنبه/2 مرداد 1403

در پی محدودیت دسترسی به قراضه،

ظرفیت تولید آلومینیوم در اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت

بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته در بازار از سوی سازمان «Bureau of International Recycling»، انتظار می‌رود تولید آلومینیوم از قراضه در اروپا طی سه ماهه سوم سال 2024 به دلیل کاهش حجم تقاضا از سوی تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در صنایع پایین‌دستی روندی نزولی به خود بگیرد.

بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته در بازار از سوی سازمان «Bureau of International Recycling»، انتظار می‌رود تولید آلومینیوم از قراضه در اروپا طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به دلیل کاهش حجم تقاضا از سوی تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در صنایع پایین‌دستی روندی نزولی به خود بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شماری از منابع آگاه بیان کردند که افزایش پیش‌بینی‌ شده قیمت‌های قراضه آلومینیوم ممکن است حاشیه سود تولیدکنندگان آلیاژ این فلز که از قراضه به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند را کاهش دهد.

بازار محصولات آلومینیوم آلمان به دلیل تعطیلات تابستانی در بسیاری از واحدهای تولیدی وارد وضعیت رکود شده است. شایان ذکر است که قیمت نقدی شمش آلومینیوم آلیاژ «DIN 226» برای اولین بار در چندین سال گذشته کاهش یافته است؛ بر همین اساس هرگونه تغییر در حجم تقاضا برای شمش آلومینیوم در فصل تابستان سال ۲۰۲۴ کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

مورات بایرام، عضو هیئت مدیره سازمان «Bureau of International Recycling» در گزارش ماهانه این سازمان بیان کرد: علی‌رغم این افت حجم تقاضا، دسترسی به مواد اولیه بازیافتی به طور قابل‌توجهی همچنان با محدودیت همراه است.

طبق آخرین داده‌های دریافتی از اداره آمار فدرال، صنعت آلومینیوم آلمان همچنان در وضعیت رکود قرار دارد. صنعت آلومینیوم این کشور در ماه می ۲۰۲۴، کاهش ۱٫۶ درصدی در حجم سفارش‌ها در مقایسه با آوریل همان سال ثبت و پنجمین ماه متوالی روند نزولی را تجربه کرد.

در همین راستا، تحلیلگران انتظار داشتند که حجم سفارش‌ها طی ماه می ۲۰۲۴ در صنعت آلومینیوم آلمان حدود ۰٫۵ درصد افزایش داشته باشد؛ این در حالی است که حجم سفارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴ حدود ۸٫۶ درصد افت را به ثبت رساند.

به گفته سخنگوی وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال آلمان، بررسی داده‌ها چشم‌انداز کاهشی را در صنعت آلومینیوم در ماه‌های آینده نشان می‌دهد.

این سخنگو بر اساس داده‌های ارزیابی شده از سوی بخش فلزات غیرآهنی سازمان «Bureau of International Recycling»، عنوان کرد: بازیابی معاملات تجاری جهانی و احیای تدریجی حجم تقاضا برای کالاهای صنعتی، احتمالا میزان نرخ جذب کالاها را تثبیت خواهد کرد.

در همین راستا و بر اساس ارزیابی‌های منتشر شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، قیمت شمش آلومینیوم آلیاژ «DIN 226»، پرمعامله‌ترین آلیاژ این فلز در کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی هفته‌های اخیر پس از ثبت روند صعودی در بیشتر روزهای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، کاهش را تجربه کرد.

قیمت شمش آلومینیوم آلیاژ «DIN 226» در آلمان، همراه با ایتالیا و لهستان به دلیل حجم تقاضای ثابت برای این آلیاژ در صنعت خودرو، بالاترین رقم را به ثبت رساند؛ با این حال قیمت آلیاژ مذکور در سایر کشورهای اروپایی نسبت به عدد اعلام شده کمتر بود.

آخرین ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت شمش آلومینیوم آلیاژی «DIN226/A380»، با شرط تحویل در بنادر اصلی اروپا، رقمی حدود دو هزار و ۳۸۰ تا دو هزار و ۴۸۰ یورو (دو هزار و ۵۹۵ تا دو هزار و ۷۰۵ دلار) در هر تن در ۱۲ جولای سال ۲۰۲۴ گزارش شد که در مقایسه با رقم دو هزار و ۳۱۰ تا دو هزار و ۴۰۰ یورو در هر تن اعلام شده در ۱۴ می سال جاری میلادی کاهش را تجربه کرد.

همچنین مطابق با آخرین ارزیابی هفتگی موسسه نامبرده برای قیمت قراضه آلومینیومی با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی اروپا، رقمی معادل یک هزار و ۷۵۰ تا یک هزار و ۸۴۰ یورو در هر تن در ۱۲ جولای سال ۲۰۲۴ اعلام شد؛ این در حالی است که رقم تعیین شده برای قراضه آلومینیومی در ۱۴ می سال جاری میلادی حدود یک هزار و ۷۶۰ تا یک هزار و ۸۰۰ یورو در هر تن گزارش شده بود.

وضعیت بازار قراضه آلومینیوم در شرق اروپا

طبق گزارش سازمان «Bureau of International Recycling» با نزدیک شدن به تعطیلات ماه آگوست، زمانی که فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها و مجتمع‌های بازیافت به دلیل آغاز فاز تعمیر و نگهداری متوقف می‌شوند، کاهش حجم معاملات تجاری در این زمان از سال منجر به افت محدودیت دسترسی به قراضه در لهستان شده است.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، تولیدکنندگان آلیاژ آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ با وضعیت پرچالش‌تری روبه‌رو خواهند بود؛ چراکه ظاهرا شرکت‌هایی همچون «Siemens» ،«Volkswagen» و «BMW» جایگاه خود را در رقابت خودروهای الکتریکی با شرکت‌های چینی از دست داده‌اند.

ناتالیا ژولود، عضو هیئت مدیره سازمان «Bureau of International Recycling» از لهستان تصریح کرد: تولیدکنندگان ثانویه آلومینیوم روسیه در بحبوحه کاهش حجم سفارش‌ها از کشورهای آسیایی، در تلاش برای یافتن مشتری‌های جایگزین برای محصولات آلومینیومی تولیدی خود هستند. چندین تولیدکننده ثانویه آلومینیوم از افزایش حجم ذخایر انبارهای خود و نبود حجم تقاضا برای آن‌ها خبر داده‌اند.

وی ابراز کرد: نوسانات قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن نشان داد که تغییر نرخ این فلز بر افزایش یا کاهش قیمت گریدهایی با خلوص بالاتر قراضه آلومینیوم و همچنین آلیاژ آلومینیوم ثانویه با گرید بالا تاثیرگذار خواهد بود.

در همین رابطه قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن در ۱۵ جولای سال ۲۰۲۴ حدود دو هزار و ۴۰۳ دلار و ۵۰ سنت تا دو هزار و ۴۰۴ دلار و ۵۰ سنت در هر تن ارزیابی شد که با قیمت دو هزار و ۵۰۹ تا دو هزار و ۵۱۰ دلار در هر تن ثبت شده در ۱۴ می سال جاری میلادی قابل قیاس است.

وضعیت بازار قراضه آلومینیوم در بازار بریتانیا

طبق گزارش سازمان «Bureau of International Recycling» شاخص اقتصادی بریتانیا در ماه ژوئن ۰٫۶ درصد افزایش را به ثبت رساند که بیشترین عامل رشد این شاخص را می‌توان به جهش بخش خدمات‌رسانی مرتبط دانست.

گرت هیامز، نماینده بریتانیا در سازمان «Bureau of International Recycling» اذعان کرد: علی‌رغم رشد شاخص بخش خدمات در بریتانیا، شاخص بخش ساخت و تولید روندی نزولی را تجربه کرد که همین مسئله منجر به تاثیرگذاری منفی بر روند عرضه فلزات قابل بازیافت شد.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه شرایط بازار قراضه آلومینیوم بریتانیا عادی به نظر می‌رسد و حجم تقاضا برای فلزات غیرآهنی همچنان وضعیتی نرمالی داشته و در بیشتر اوقات باثبات است، در برخی از نقاط بریتانیا دسترسی محدودتری به قراضه آلومینیومی وجود دارد.

هیامز ادامه داد: اگرچه حجم صادرات برخی از گریدهای آلومینیوم از آسیا به اروپا روندی کاهشی را در پیش گرفته است اما صادرات دیگر گریدهای این فلز مخصوصا از کشور هند به سایر کشورهای قاره سبز ادامه دارد.

وضعیت بازار قراضه آلومینیوم در بخش اروپای جنوبی

بر اساس گزارش سازمان نامبرده، بازار قراضه آلومینیوم ثانویه در اسپانیا و ایتالیا در وضعیت محدویت دسترسی قرار دارد و انتظار می‌رود این روند تا پایان سه ماهه سوم سال جاری میلادی ادامه داشته باشد. همچنین حجم تقاضا برای آلومینیوم ثانویه در اسپانیا و ایتالیا کاهش یافته است؛ با این حال، حجم تقاضا برای شمش آلومینیوم و قراضه آلومینیوم ثانویه روند نزولی کمتری را تجربه کرده است.

در گزارش سازمان «Bureau of International Recycling» به رشد شاخص اقتصادی ۰٫۳ درصدی اسپانیا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نسبت به سه ماهه اول به دلیل افزایش مخارج خانوارها، رشد حجم واردات و شروع فصل پیک ورود گردشگران به این کشور اشاره شده است. بر همین اساس، انتظار می‌رود شاخص اقتصادی اسپانیا به رشد خود ادامه دهد و رقم آن نسبت به شاخص اقتصادی دیگر کشورهای اروپایی روند رشد بیشتری را تجربه کند. در همین راستا، رشد ۲٫۴ درصدی برای تولید ناخالص داخلی (GDP) اسپانیا برای کل سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است.

با این وجود، اگرچه بخش ساخت و تولید و بخش تولید صنعتی در اسپانیا روندی صعودی را به ثبت رسانده اما این کشور همچنان با نرخ بالای بیکاری دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کند که رقم آن طبق ارزیابی‌ها به ۱۱٫۸ درصد رسیده است.

شاخص مصرف‌کننده پس از کاهش ۰٫۶ درصدی طی ماه می ۲۰۲۴ در ایتالیا، در ماه ژوئن سال مذکور روند رو به بهبودی را در پیش گرفت. لازم به ذکر است که شاخص مصرف‌کننده در ایتالیا طی ماه ژوئن ۲۰۲۴ به دلیل رشد هزینه‌کرد‌های کالایی و جهش هزینه‌های بخش خدمات در حمل‌و‌نقل، افزایش ۰٫۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند.

طبق گزارش سازمان «Bureau of International Recycling» نرخ مصرف خودرو در ایتالیا افزایش ۲۵٫۷ درصدی را تجربه کرد؛ با این حال نرخ مصرف اعلام شده برای صنایع سنگین همچنان روند نزولی خود را حفظ کرد. از سوی دیگر شاخص اعلام شده برای حجم سرمایه‌گذاری‌ها و صادرات در ایتالیا تغییر چندانی را به ثبت نرساند.

وضعیت بازار قراضه آلومینیوم در کشورهای شمال اروپا

در کشورهای شمال اروپا، دسترسی به قراضه آلومینیومی وضعیتی کم‌و‌بیش نوسانی را به دلیل کمبود فعالیت در بازار قراضه، مشکل در فروش و هزینه بالای حمل‌و‌نقل و تدارکات تجربه می‌کند. با این وجود وضعیت بازار قراضه آلومینیومی در این کشورها چندان مثبت ارزیابی نمی‌شود و محدودیت دسترسی به قراضه همچنان پابرجاست.

طبق بررسی‌های انجام شده رقابت میان شرکت‌های بازیافت‌کننده قراضه در کشورهای شمال اروپا به شدت افزایش یافته است؛ این افزایش رقابت در برخی موارد به حدی رسیده که موجب کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها شده است.

در همین راستا، شماری از مجتمع‌های بازیافت برای بقای خود در بازار تلاش می‌کنند و از سوی دیگر برخی از شرکت‌های بازیافت‌کننده قراضه کوچک‌تر از اینکه هزینه‌های سربار آن‌ها به اندازه بعضی از شرکت‌های بازیافت‌کننده قراضه نیست، اظهار خوشحالی کرده و از وضعیت فعلی خود آن هم تنها به دلیل مطرح شده رضایت دارند.

انتهای پیام//

ثمر رحمانی، مدیر عامل شرکت کوهرنگ زاگرس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:06 /یکشنبه/16 تیر 1398

جواد علی ‌محمدی، مدیر عامل شرکت آلومتک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

19:23 /یکشنبه/2 تیر 1398

مهدی حسينی، مديرعامل شرکت بهين استيل پامير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:02 /شنبه/3 شهریور 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/3

156571

فلزات آنلاین

1403/06/3

542326

فلزات آنلاین

1403/06/3

707860

فلزات آنلاین

1403/06/3

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/3

22667

فلزات آنلاین

1403/06/3

13431

فلزات آنلاین

1403/06/3

45314

فلزات آنلاین

1403/06/3

49178

فلزات آنلاین

1403/06/3

44588

فلزات آنلاین

1403/06/3

41213

فلزات آنلاین

1403/06/3

27108

فلزات آنلاین

1403/06/3

28146

فلزات آنلاین

1403/06/3

26679

فلزات آنلاین

1403/06/3

35913

فلزات آنلاین

1403/06/3

33429

فلزات آنلاین

1403/06/3

42930

فلزات آنلاین

1403/06/3

26345

فلزات آنلاین

1403/06/3

40122

فلزات آنلاین

1403/06/3

43528

فلزات آنلاین

1403/06/3

3582800