سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۵۱ /چهارشنبه/۱۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:46 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش کرد:

دیدگاه جامع شرکت فولاد سرمد ابرکوه برای توسعه، ارزش‌آفرینی و سودآوری

حرکت به سمت تولید محصولات نهایی و باارزش‌افزوده بالا و تامین نیاز مصرف‌کنندگان کشور یکی از مولفه‌های مهم بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل‌های خدادادی و تحقق رشد اقتصادی در کشور است؛ موضوعی که شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال‌های اخیر به بهترین شکل به آن جامه عمل پوشانده است.

حرکت به سمت تولید محصولات نهایی و باارزش‌افزوده بالا و تامین نیاز مصرف‌کنندگان کشور یکی از مولفه‌های مهم بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل‌های خدادادی و تحقق رشد اقتصادی در کشور است؛ موضوعی که شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال‌های اخیر به بهترین شکل به آن جامه عمل پوشانده است. این شرکت که یکی از تولیدکنندگان مقاطع طویل در کشور است، با تمرکز بر تولید محصولات باکیفیت و استراتژی تامین بازار داخلی، در حال حاضر یکی از برندهای شناخته‌ شده در بورس کالا به شمار می‌آید. استراتژی‌های سازنده این شرکت در حوزه توسعه سبد محصولات و ارتقای بهره‌وری فرایندهای تولید موجب شده است تا در سال‌های اخیر سود خالص این شرکت در کنار رشد تولید افزایش یابد و در نهایت حاشیه سود خالص ۴٫۷ درصدی برای این شرکت ایجاد شود. رشد شاخص‌های سودآوری شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در حالی رقم خورد که هزینه‌های انرژی، منابع انسانی، مواد اولیه و … افزایش یافته بود؛ به این معنا که این شرکت در مدیریت هزینه‌ها و تحقق اهداف فروش عملکرد موفق داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های فراوانی برای توسعه حلقه‌های بالادستی و پایین‌دستی زنجیره فولاد کشور انجام شده است و زمانی این سرمایه‌گذاری‌ها به خلق ارزش افزوده بیشتر منجر می‌شوند که با تولید محصولات نهایی از خام‌فروشی جلوگیری به عمل آید و سودآوری پایداری از این طریق ایجاد شود. در واقع استراتژی توسعه زنجیره‌های ارزش و پیشروی به سمت تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالاتر، خصوصا محصولات طویل مانند میلگرد می‌تواند ارزش افزوده و سودآوری به مراتب بالاتری را نسبت به محصولات میانی فولادی ایجاد کند. در این میان شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به عنوان یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان میلگرد فولادی کشور با تمرکز بر ارزش‌آفرینی و عرضه محصولات متناسب با نیاز مشتریان به نقش‌آفرینی مطرح در بازار تبدیل شده است.

میلگرد یکی از مهمترین مقاطع طویل پرکاربرد در صنعت ساختمان است که به عنوان یکی از محصولات نهایی فولادی در بازار بورس کالا عرضه می‌شود. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با توجه به نیاز مشتریان، توانایی تولید انواع میلگرد آجدار بر پایه استانداردهای بین‌المللی و جدیدترین تکنولوژی‌ها را دارد و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین برندها در بورس کالا به شمار می‌آید. رشد عملکرد تولید و عرضه سبد متنوعی از انواع میلگرد آجدار «A3» از سایز هشت تا ۳۲ میلی‌متر، منجر به ارتقای عملکرد مالی این شرکت شده و جهش مثبت و چشمگیری را در درآمدهای عملیاتی و سود این شرکت ایجاد کرده است. با توجه به طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌‌ای شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در راستای افزایش ظرفیت تولید و ورود به حلقه‌های بالادستی، می‌توان اذعان داشت که این شرکت می‌تواند با استراتژی توسعه بازار و تمرکز بر بازارهای بین‌المللی منابع متنوع‌تری را برای رشد سودآوری ایجاد کند.

جهش چشمگیر سودآوری

شناسایی بازار، رقبا و تحلیل و بررسی نظرات و الزامات مشتریان، از جمله مهم‌ترین پارامترهایی هستند که مسیر اهداف و برنامه‌های بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی را مشخص می‌کند. در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه راهبردها و استراتژی‌های فروش همواره به گونه‌ای تدوین می‌شوند که از ظرفیت‌ها و مزیت‌های در دسترس به بهینه‌ترین صورت بهره‌برداری شود تا به نیاز بازار و الزامات مشتریان به بهترین شکل پاسخ داده شود. این دیدگاه مشتری‌مدارانه در کنار مطالعات مستمر بازار موجب شده است تا این شرکت حضور پررنگ و  ارزنده‌ای در بازار داشته باشد و برند آهن و فولاد سرمد ابرکوه به یکی از پرطرفدارترین برندهای بورسی تبدیل شود. کیفیت و تنوع بالای محصولات از امتیازات ویژه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به شمار می‌آید که این شرکت را نسبت به رقبا متمایز می‌کند و این مسئله در کنار سیاست‌های تامین بازار، رشد درآمدهای عملیاتی و سودآوری پایدار برای این شرکت را تضمین می‌کند.

بررسی عملکرد مالی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال‌های اخیر، افزایش چشمگیر سطح درآمدهای عملیاتی را نشان می‌دهد؛ به طوری که بیشترین درآمد این شرکت در سال ۱۴۰۲ رقم خورد و به این ترتیب درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۰۸ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال رسید. بررسی دقیق‌تر صورت‌های مالی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در چند سال اخیر نشان می‌دهد در حالی که درآمدهای عملیاتی در بازه سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ به میزان ۳٫۵ برابر شده، سود خالص این شرکت در بازه زمانی یادشده ۵٫۵ برابر شده است. در واقع هم‌سو با روند افزایشی درآمدزایی، اغلب شاخص‌های سودآوری این شرکت نیز به طور قابل‌توجهی بهبود یافته‌اند. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن انواع میلگرد را دارد و تمرکز بر دستیابی به ظرفیت اسمی و عبور از آن، یکی از مهم‌ترین رویکردهای این شرکت برای حفظ سودآوری به شمار می‌آید. به این ترتیب تولید میلگرد این شرکت از ۳۹۰ هزار تن در سال ۱۳۹۹، به بیش از ۴۷۱ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است. با توجه به استراتژی فروش شرکت صنایع آهن و فولاد ابرکوه مبنی بر تامین بازار داخلی، سود خالص این شرکت که در سال ۱۳۹۹ برابر با ۹۳۶ میلیارد ریال بود، در سال ۱۴۰۲ با رشد چشمگیری به بیش از پنج هزار و ۱۶۸ میلیارد ریال رسید.

کیفیت، یک اصل مهم

هم‌زمان با افزایش سود خالص شرکت صنایع آهن و فولاد ابرکوه در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲، حاشیه سود خالص این شرکت نیز روند افزایشی را طی کرده و از ۲٫۹ درصد در سال ۱۳۹۹، به ۴٫۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. باید در نظر داشت که اگرچه رشد تقاضا و افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار از جمله عوامل تاثیرگذار بر عملکرد فعالیت تولیدکنندگان میلگرد به شمار می‌آید اما افزایش تولید و فروش محصولات هم‌زمان با مدیریت هزینه‌ها و ارتقای کارآمدی خطوط تولید را می‌توان مهم‌ترین عامل موثر بر رشد سودآوری در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه برشمرد. این شرکت در سال گذشته محصولات خود را به صورت هفتگی در بورس عرضه کرد و در نهایت تناژ فروش داخلی محصولات این شرکت به ۴۷۵ هزار و ۲۶۱ تن رسید؛ این در حالی است که فروش صادراتی این شرکت در سال گذشته برابر با یک هزار و ۸۴۴ تن بوده است.

علی‌رغم افزایش تناژ فروش، رشد درآمد و سود خالص شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه طی سال‌های اخیر، مقایسه حاشیه سود این شرکت در دو سال گذشته کاهشی را نشان می‌دهد که علت آن را می‌توان در تغییر پارامترهای موثر بر سودآوری بنگاه‌های صنعتی یافت. به صورت کلی، شاخص‌های سودآوری تحت تاثیر عوامل مختلف درون‌سازمانی مانند امکانات، تکنولوژی و سطح بهره‌وری کارخانه و یا بیرونی مانند افزایش قیمت‌ نهاده‌های تولید و شرایط تحولات بازار قرار می‌گیرند. بررسی عوامل مختلف نشان می‌دهد که در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه هزینه‌های تامین نهاده‌های تولید و سربار در سال ۱۴۰۲ به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است که تاثیر آن را در کاهش حاشیه سود این شرکت می‌توان مشاهده کرد. با این حال، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه مدیریت هزینه‌ها و دستیابی به بالاترین سطح بهره‌وری را در راس اهداف سودآوری خود قرار داده است. این رویکرد چنانچه اشاره شد، با تحقق تولید بیش از ظرفیت اسمی و دستیابی به بالاترین سطح کیفیت محصول همراه بوده است. علاوه‌براین، این شرکت شمش فولادی مورد نیاز تولید را از برندهای معتبر داخلی تهیه می‌کند و در فرایند نورد و ساخت میلگرد علاوه بر در نظر داشتن الزامات و استانداردهای جهانی، از جدیدترین فناوری‌ها و تجهیزات استفاده می‌‎کند که مجموع این عوامل منجر به تولید و عرضه محصولاتی باکیفیت و متمایز از رقبا می‌شود.

دیدگاه توسعه‌محور سرمد

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با تولید انواع میلگرد آجدار مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی، می‌تواند علاوه بر بازار داخلی یکی از نقش‌آفرینان در بازارهای بین‌المللی باشد. با این حال، این شرکت تمرکز بر بازار داخلی را اولویت اصلی خود قرار داده است. بنابراین محصولات این شرکت ابتدا در بورس کالا عرضه می‌شوند و سپس مازاد آن در بازارهای بین‌المللی عرضه خواهد شد. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه تنوع‌بخشی به سبد محصولات و افزایش ظرفیت‌های تولید را در طرح‌های توسعه خود دنبال می‌کند تا به این طریق بتواند منابع سودآوری متنوع‌تری را ایجاد کند.

احداث واحدهای نورد با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن مفتول و کلاف، فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش در سال و احیای مستقیم با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن آهن‌اسفنجی برخی از طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به شمار می‌آیند. نگاهی به استراتژی‌های شرکت سرمد ابرکوه برای ورود به حلقه‌های بالادستی و افزایش ظرفیت تولید نشان می‌دهد این شرکت دو مقوله تامین پایدار مواد اولیه و تنوع‌بخشی به سبد محصولات را به صورت هم‌زمان مورد توجه قرار داده است که این امر می‌تواند عملکرد مالی این شرکت را بیش از گذشته بهبود ببخشد. به علاوه، شرکت صنایع آهن و فولاد ابرکوه به منظور تامین پایدار انرژی و آب، مشارکت در انتقال آب خلیج‌فارس و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی را در دستور کار قرار داده است که این مسئله نیز دیدگاه جامع و فراگیری برای توسعه و حفظ تولید و سودآوری این شرکت را به تصویر می‌کشد.

در هر صورت اقدامات شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به جز سرمایه‌گذاری در خصوص تامین پایدار انرژی، به نوعی راهبردی برای مدیریت هزینه‌ها برشمرده می‌شوند. این شرکت همچنین از مزیت‌های رقابتی فراوانی برخوردار است که می‌توانند در تحقق اهداف و چشم‌اندازهای تولید و فروش این شرکت موثر واقع شوند و از جمله آن‌ها می‌توان به قرارگیری در نزدیکی ذخایر سنگ‌آهن استان یزد و دسترسی به مسیرهای اصلی ترانزیتی و خطوط راه‌آهن سراسری اشاره کرد.

انتهای پیام//

رئیس کارخانه مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

11:55 /دوشنبه/1 مرداد 1403

در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن،

15:41 /چهارشنبه/20 تیر 1403

رئیس کارخانه مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

8:17 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی پولاد سیم گستران خاور:

9:35 /سه شنبه/1 خرداد 1403

مدیرعامل مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

10:40 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:38 /شنبه/1 اردیبهشت 1403

محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:40 /شنبه/18 فروردین 1403

محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:52 /شنبه/7 بهمن 1402

علیرضا محمودی، مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:47 /شنبه/29 آبان 1400

کریم سلیمی، مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

12:17 /شنبه/5 تیر 1400

عزیز قنواتی، مدیرعامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:30 /شنبه/3 آبان 1399

احمد خوروش، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:17 /شنبه/11 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

نگاهی کوتاه به یک شرکت فولادی؛

10:55 /شنبه/23 دی 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/9

156179

فلزات آنلاین

1403/05/9

542326

فلزات آنلاین

1403/05/9

727147

فلزات آنلاین

1403/05/9

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/9

25456

فلزات آنلاین

1403/05/9

12560

فلزات آنلاین

1403/05/9

40930

فلزات آنلاین

1403/05/9

49178

فلزات آنلاین

1403/05/9

44700

فلزات آنلاین

1403/05/9

41528

فلزات آنلاین

1403/05/9

26422

فلزات آنلاین

1403/05/9

28604

فلزات آنلاین

1403/05/9

26407

فلزات آنلاین

1403/05/9

36385

فلزات آنلاین

1403/05/9

33443

فلزات آنلاین

1403/05/9

44565

فلزات آنلاین

1403/05/9

25966

فلزات آنلاین

1403/05/9

40609

فلزات آنلاین

1403/05/9

43355

فلزات آنلاین

1403/05/9

3427900