سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۵۴ /شنبه/۲۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 16:24 /یکشنبه/14 مرداد 1403

پس از تعیین استانداردهای جدید تولید میلگرد،

چالش‌های فولادسازان چینی افزایش خواهد یافت

انتظار می‌رود تجدیدنظر در اجرای استانداردهای تولید میلگرد در چین که قرار است از ماه سپتامبر 2024 اجرایی شود، حجم تقاضا برای نیتروژن وانادیوم و سیلیکومنگنز را در بحبوحه افزایش فشارها برای تولید فولاد باکیفیت افزایش دهد.

انتظار می‌رود تجدیدنظر در اجرای استانداردهای تولید میلگرد در چین که قرار است از ماه سپتامبر ۲۰۲۴ اجرایی شود، حجم تقاضا برای نیتروژن وانادیوم و سیلیکومنگنز را در بحبوحه افزایش فشارها برای تولید فولاد باکیفیت افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، افزایش هزینه‌های تولید برای فولادسازان به طور بالقوه ممکن است منجر به تغییر ساختار صنعت میلگرد چین در بحبوحه رکود بخش املاک و مستغلات در این کشور شود.

در روز ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴، اداره دولتی تنظیم بازار چین استانداردهای جدیدی را برای تولید میلگرد فولادی ساده و میلگرد فولادی تقویت شده اعلام کرد.

اجرای استانداردهای اعلام شده که در واقع نمونه اصلاح شده‌ای از استانداردهای تعیین شده قبلی در سال ۲۰۱۸ هستند، از روز ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

مطابق با اصلاحات صورت گرفته، از این پس اجرای استانداردهای اعلام شده برای فولادسازان چین اجباری خواهد بود. آن‌طور که به نظر می‌رسد، اداره دولتی تنظیم بازار چین به زودی اصلاحاتی را در رابطه با استانداردهای میزان رواداری (درصد خطا)، نقطه ذوب، نوع بسته‌بندی و اجرای الزامات سختگیرانه‌تر در رابطه با میزان کیفیت میلگرد تولیدی انجام خواهد داد.

به عنوان مثال، رواداری میلگرد با قطر ۶ تا ۱۲ میلی‌متر طبق استانداردهای جدید سال ۲۰۲۴، در حالی حدود ۵٫۵ درصد تعیین شده است که این رقم در استانداردهای تعیین شده پیشین در سال ۲۰۱۸، حدود ۶ درصد گزارش شده بود. همچنین، رواداری میلگرد با قطر ۱۴ تا ۲۰ میلی‌متر حدود ۴٫۵ درصد برای سال ۲۰۲۴ تعیین شده بود. با این حال، رقم مذکور در سال ۲۰۱۸ حدود ۵ درصد اعلام شده بود. برای ملیگردهای با قطر ۲۲ تا ۵۰ میلی‌متر، رواداری ۳٫۵ درصد پس از اصلاحات صورت گرفته در استاندارهای فعلی اعلام شد که با رواداری ۴ درصد احتمالی برای سال ۲۰۲۸ قابل مقایسه است.

یکی از اعضای انجمن فروآلیاژ چین بیان کرد: پس از بازنگری انجام شده در فرایند تولید میلگرد در سال ۲۰۱۸، بسیاری از تولیدکنندگان میلگرد فولادی به تدریج از فناوری‌های موجود در صنعت فولادسازی بیشتر استفاده کردند و به منظور دستیابی به هدف‌گذاری تعیین شده از لحاظ افزایش کیفیت محصولات تولیدی، مقداری آلیاژ به میلگرد فولادی تولیدی خود افزودند. به نظر می‌رسد اصلاح استانداردهای تعیین شده برای تولید میلگرد در چین، این بار فولادسازان کوچک‌مقیاس را هدف قرار داده باشد.

یک منبع آگاه از وضعیت صنعت فولاد مطرح کرد: بزرگ‌ترین تغییر صورت گرفته در استانداردها، الزام تولیدکنندگان میلگرد فولادی به اجرای این استانداردها خواهد بود. علاوه‌براین، فرصت‌ها و چالش‌هایی در اجرای کامل استانداردهای جدید تولید میلگرد وجود خواهد داشت.

به طور کلی، انتظار می‌رود ارائه استاندارهای جدید، حاشیه سود خالص تولیدکنندگان سیلیکومنگنز و میلگرد فولادی را افزایش دهد. با این حال، هنوز چالش‌ها و نگرانی‌هایی در رابطه با تولیدکنندگان مطرح وانادیوم در چین وجود دارد.

استاندارهای جدید تعیین شده چه فرصت‌های را ایجاد خواهد کرد؟

انتظار می‌رود اجرای استانداردهای جدید تولید میلگرد باعث افزایش حجم تقاضا برای نیتروژن وانادیوم و سیلیکومنگنز شود. همچنین به گفته فعالان بازار، پیش‌بینی می‌شود که این امر تولیدکنندگان را واردار به تعیین پریمیوم برای محصولات میلگرد فولادی باکیفیت کند.

یکی از اعضای انجمن وانادیوم چین ابراز کرد: تولید میلگرد با استفاده از استانداردهای جدید، میزان مصرف سالانه نیتروژن وانادیوم را تقریبا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است رقم مذکور بر اساس حجم تولید میلگرد چین در سال ۲۰۲۳ ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی با در نظر گرفتن کاهش احتمالی سالانه ۱۰ درصدی تولید میلگرد فولادی در بحبوحه وضعیت رکود بخش املاک و مستغلات در صنایع پایین‌دستی چین، از لحاظ تئوری پیش‌بینی می‌شود ماهانه ۹۰۰ تن نیتروژن وانادیوم با اجرای استانداردهای جدید در تولید میلگرد به مصرف برسد.

شماری از منابع متعدد فعال در صنعت وانادیم چین اظهار داشتند که اعلام استانداردهای جدید برای تولید میلگرد فولادی در چین، باعث افزایش اعتماد به نفس فعالان بازار وانادیوم در این کشور شده و موجب شده است قیمت نیتروژن وانادیوم روند نزولی به خود بگیرد.

در همین راستا، یکی از معامله‌گران وانادیوم مستقر در چین با بیان اینکه تعیین استانداردهای جدید به طور قطع، تا حدودی حجم تقاضا برای وانادیوم در چین را افزایش خواهد داد، اظهار داشت: در حال حاضر بازار پایین‌دستی وانادیوم چین به دلیل وضعیت رکود بازار املاک و مستغلات در این کشور روند بهبود چندانی را تجربه نکرده است و تقریبا در شرایط رکود نسبی قرار دارد.

فعالان بازار نیز در همین راستا تاکید کردند که انتظار می‌رود استانداردهای جدید اعلام شده، حجم تقاضا برای سیلیکومنگنز را البته به میزان کمتری نسبت به وانادیوم افزایش دهد.

یکی از معامله‌گران سیلیکومنگنز مستقر در چین مطرح کرد: بدون شک، ارائه استانداردهای جدید برای تولید میلگرد فولادی تاثیر مثبتی بر بازار سیلیکومنگنز خواهد گذاشت. در همین راستا، تعدادی زیادی از واحدهای تولید میلگرد قصد دارند از سیلیکومنگنز در تولید محصولات خود همگام با استانداردهای اعلام شده استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از اصلاح استاندارد تولید میلگرد در سال ۲۰۱۸، میزان درصد رواداری میلگرد فولادی در چین به شدت افزایش یافت. با این حال، هنوز امکان بهبود بیشتر آن وجود دارد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار سیلیکومنگنز چین عنوان کرد: ارائه استانداردهای جدید تولید میلگرد فولادی، تاثیر مثبت قابل‌توجهی بر بازار سیلیکومنگنز خواهد گذاشت. با این وجود، میزان افزایش حجم تقاضا برای آلیاژ منگنز به میزان اجرای استانداردها از سوی تولیدکنندگان میلگرد فولادی بستگی خواهد شد.

شماری از فعالان بازار بیان کردند که اجرای استانداردهای جدید، منجر به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد فولادی چین خواهد شد و ممکن است برخی از فولادسازان را قبل از انتقال افزایش هزینه‌های تولید به خریداران، وادار کند ظرفیت تولید خود را به طور موقت کاهش دهند.

به گفته یکی از معامله‌گران میلگرد فولادی مستقر در شانگهای چین، وضعیت مازاد عرضه میلگرد فولادی با اجرای استانداردهای جدید برطرف نخواهد شد. با این حال، فشار نزولی بر قیمت‌ها اندکی کاهش خواهد یافت.

استاندارهای جدید تعیین شده چه چالش‌هایی را به دنبال دارد؟

به گفته برخی از منابع، کاهش حجم تقاضا از سوی صنایع مصرف‌کننده نهایی میلگرد و حاشیه سود واحدهای تولید میلگرد، همگام با افزایش حجم خرید آلیاژها، از جمله چالش‌های پیش روی صنعت فولاد چین پس از اجرای استانداردهای جدید خواهد بود.

به گفته یکی از اعضای انجمن وانادیوم چین، افزایش حجم مورد انتظار در تقاضای وانادیوم به میزان تولید میلگرد بستگی خواهد داشت. از طرفی، کاهش احتمالی میزان تولید میلگرد فولادی، وضعیت افزایش حجم تقاضا برای وانادیوم را با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو ‌خواهد کرد.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، میزان تولید میلگرد فولادی این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۴، حدود ۱۰۲٫۳۵ میلیون تن اعلام شد که نسبت به رقم ۱۱۵٫۹۲ میلیون تنی گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۱۱٫۷ درصد کاهش را به ثبت رساند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان آلیاژ منگنز عنوان کرد: احتمال می‌رود روند نزولی میزان تولید میلگرد فولادی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ و ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۵ در چین ادامه داشته باشد. به عبارت دیگر، افزایش حجم تقاضا برای آلیاژ منگنز به دنبال اجرای استانداردهای سختگیرانه جدید ممکن است با کاهش حجم تقاضا برای میلگرد فولادی، روند نزولی به خود بگیرد.

به گفته تعدادی از منابع، افزایش حجم استفاده از آلیاژ منگنز و وانادیوم مطابقت با استانداردهای جدید اعلام شده، هزینه‌ تولید واحدهای تولید میلگرد فولادی که حاشیه سود کمتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان دارند را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

عضو مذکور فعال در انجمن وانادیوم چین بر این باور است که اجرای استانداردهای جدید که از قضا اجباری نیز هستند، برای واحدهای تولیدکننده میلگرد فولادی ۳۰ تا ۵۰ یوان در هر تن هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت. در این بین سوالی که مطرح می‌شود، این است که هزینه اضافه اعلام شده را چه کسی پرداخت خواهد کرد؛ تولیدکننده یا مصرف‌کننده؟

یکی از معامله‌گران میلگرد فولادی مستقر در شانگهای چین معتقد است که احتمالا مصرف‌کنندگان نهایی، هزینه‌های افزایشی تولید میلگرد را پرداخت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان نهایی از حاشیه سود ناچیزی برخوردار هستند و بر همین اساس آن‌ها احتمالا مجبور خواهند بود به منظور تامین مواد اولیه تولیدی محصولات روزانه خود، قیمت را افزایش دهند.

پخش اخبار مربوط به تعیین استانداردهای جدید تولید میلگرد فولادی سبب شد قیمت وانادیوم برای مدت کوتاهی افزایش را تجربه کند. با این وجود، قیمت وانادیوم پس از چندی روندی نزولی به خود گرفت زیرا بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که استانداردهای جدید تعریف شده برای تولید میلگرد فولادی، وضعیت نابسمان در فرایند تولید فولاد در صنایع پایین‌دستی را چندان تغییر نخواهد داد.

اقداماتی که تولیدکنندگان میلگرد فولادی انجام خواهند داد

شرکت‌های تولیدکننده میلگرد فولادی اخیرا به دلیل نگرانی از عدم فروش میلگرد تولید شده و موجود در ذخایر انبارهای خود پس از اعلام خبر اصلاحات صورت گرفته در استانداردهای وضع شده مذکور در سال ۲۰۱۸، اقدام به انبارتکانی محصولات تولیدی کردند. به گفته شماری از منابع فعال در موسسه «Fastmarkets»، این اقدام موجب کاهش شدید قیمت میلگرد فولادی در چین شد.

در همین راستا، موسسه مذکور قیمت روزانه میلگرد فولادی تقویت شده، با شرط تحویل محموله درب کاخانه‌های تولیدکننده در شرق چین را رقمی حدود سه هزار و ۲۴۰ تا سه هزار و ۲۶۰ یوان (۴۴۶ تا ۴۴۹ دلار) در هر تن در روز پنج‌شنبه ۱۸ جولای ۲۰۲۴ اعلام کرد که پایین‌ترین حد در هفت سال گذشته به شمار می‌رود.

ثبت پایین‌ترین قیمت روزانه میلگرد فولادی تقویت شده طی هفت سال گذشته در چین

تعدادی از فعالان بازار پیش‌بینی کردند که فرایند انبارتکانی محموله‌های ذخایر میلگرد فولادی تولید شده با استانداردهای سال ۲۰۱۸ در هفته‌های آینده با سرعتی کمتر ادامه پیدا کند.

در این بین، برخی از تولیدکنندگان میلگرد فولادی مطرح کرده‌اند که از اواخر ماه جولای ۲۰۲۴، روند تولید میلگرد با استاندارد سال ۲۰۱۸ را متوقف کرده و تولید میلگرد فولادی با استاندارد ۲۰۲۴ را به زودی آغاز خواهند کرد.

به گفته یک معامله‌گر میلگرد فولادی فعال در بازار شانگهای، این اقدام تولیدکنندگان میلگرد فولادی باعث کاهش حجم موجودی ذخایر میلگرد فولادی با استاندارد ۲۰۱۸ در انبارها خواهد شد.

سخنگوی یکی از واحدهای‌ ذوب آلیاژ منگنز مطرح کرد: پس از انتشار متن گزارش داده‌های فولاد خام چین مربوط به بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۴، حجم معاملات در بورس آتی و بازار فیزیکی فروسیلیکومنگنز روندی نزولی به خود گرفت.

به گفته شماری از فعالان بازار، علاوه بر کاهش حجم تقاضا برای سیلیکومنگنز از سوی صنعت فولاد، افزایش حجم عرضه آن باعث شد بازار این محصول آلیاژی بیشتر دستخوش نوسانات قرار بگیرد.

انتهای پیام//

اینفوگرافیک متنوع‌سازی مجتمع فولاد روهینا جنوب؛

6:12 /شنبه/20 مرداد 1403

رئیس کارخانه مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

11:55 /دوشنبه/1 مرداد 1403

در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن،

15:41 /چهارشنبه/20 تیر 1403

رئیس کارخانه مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

8:17 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی پولاد سیم گستران خاور:

9:35 /سه شنبه/1 خرداد 1403

علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:38 /شنبه/1 اردیبهشت 1403

محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:40 /شنبه/18 فروردین 1403

محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:52 /شنبه/7 بهمن 1402

علیرضا محمودی، مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:47 /شنبه/29 آبان 1400

کریم سلیمی، مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

12:17 /شنبه/5 تیر 1400

عزیز قنواتی، مدیرعامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:30 /شنبه/3 آبان 1399

احمد خوروش، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:17 /شنبه/11 شهریور 1402
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک متنوع‌سازی مجتمع فولاد روهینا جنوب؛

6:12 /شنبه/20 مرداد 1403

نگاهی کوتاه به یک شرکت فولادی؛

10:55 /شنبه/23 دی 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/18

154107

فلزات آنلاین

1403/05/18

542326

فلزات آنلاین

1403/05/18

725147

فلزات آنلاین

1403/05/18

2292049

فلزات آنلاین

1403/05/18

25701

فلزات آنلاین

1403/05/18

12560

فلزات آنلاین

1403/05/18

47103

فلزات آنلاین

1403/05/18

49178

فلزات آنلاین

1403/05/18

44588

فلزات آنلاین

1403/05/18

41293

فلزات آنلاین

1403/05/18

26880

فلزات آنلاین

1403/05/18

28418

فلزات آنلاین

1403/05/18

27189

فلزات آنلاین

1403/05/18

36474

فلزات آنلاین

1403/05/18

34257

فلزات آنلاین

1403/05/18

43469

فلزات آنلاین

1403/05/18

26565

فلزات آنلاین

1403/05/18

42139

فلزات آنلاین

1403/05/18

44806

فلزات آنلاین

1403/05/18

3582600