سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۵۸ /چهارشنبه/۱۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:17 /سه شنبه/16 مرداد 1403

یک فعال صنعت پروفیل آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

به امید فردایی بهتر هستیم

یک تولیدکننده مقاطع آلومینیومی گفت: شرایط رکود اقتصادی حاکم بر کشور اثرات منفی را برای تقاضای مقاطع آلومینیومی به همراه داشته و این مسئله فعالان این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر صنعت پروفیل آلومینیوم با چالش‌های مهمی در زمینه قطعی برق، رکود صنایع مصرف‌کننده و افزایش شدید هزینه‌‎های تولید مواجه است که عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ می‌کند.

یک تولیدکننده مقاطع آلومینیومی گفت: شرایط رکود اقتصادی حاکم بر کشور اثرات منفی را برای تقاضای مقاطع آلومینیومی به همراه داشته و این مسئله فعالان این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر صنعت پروفیل آلومینیوم با چالش‌های مهمی در زمینه قطعی برق، رکود صنایع مصرف‌کننده و افزایش شدید هزینه‌‎های تولید مواجه است که عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ می‌کند. با این حال، امیدواریم که دولتمردان با تجدیدنظر در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود بتوانند اوضاع را سامان ببخشند تا به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک، شاهد رونق صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در کشور باشیم.

مسعود امیری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با اشاره به شرایط بازار مصرف پروفیل آلومینیومی طی چهار ماهه نخست سال جاری، بیان کرد: متاسفانه وضعیت بازار پروفیل آلومینیوم کشور و تقاضای مشتریان تعریفی ندارد و این وضعیت در چند سال اخیر با گذشت زمان نامناسب‌تر شده است. شایان ذکر است که ما در این مجموعه محصولات متنوعی اعم از پروفیل و مقاطع ساختمانی، آلیاژی و صنعتی را تولید می‌کنیم و بر این اساس از شرایط بازار آن‌ها آگاه هستیم؛ به همین دلیل باید اذعان کنم که این رکود فقط شامل بخشی از تولیدات صنایع پایین‌دستی آلومینیوم نمی‌شود و بازار اکثر پروفیل‌ و مقاطع آلومینیومی در این وضعیت قرار دارد. به عنوان مثال، یکی از مسائلی که تاثیر منفی روی تقاضای مشتریان در بازار پروفیل‌های ساختمانی داشت، ورود محصولات «PVC» به این حوزه بود. در همین راستا برای حفظ بازار خود استراتژی کاهش قیمت‌ها را برای مقاطع تولیدی در پیش گرفتیم اما با توجه به شرایط بازار چندان اثربخش نبود. بدیهی است در شرایطی که صنعت ساختمان‌سازی به عنوان یکی از صنایع مادر و بازار سایر حوزه‌ها با چالش رکود مواجه شده است، اکثر صنایع تامین‌کننده وابسته به آن‌ها از این جریان تبعیت می‌کنند.

وی ضمن اشاره به تاثیرات شرایط رکود بر شکل‌گیری فضای رقابت منفی در بازارها، کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش‌های عمده بخش صنعت دانست و گفت: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، کمبود نیروی کار است که ریشه اصلی این معضل را باید تورم بالا و تطابق نداشتن سطح دستمزدها با هزینه‌های خانوار عنوان کرد. از سوی دیگر، راهبرد افزایش سطوح حقوق و مزایای کارکنان نیز که سبب افزایش هزینه بنگاه‌های اقتصادی شده و عملا قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها در بازار کاهش می‌دهد، چندان موثر نبوده و کماکان این معضل در واحدهای صنعتی وجود دارد. در این شرایط یکی از راه‌حل‌های دیگری که به ذهن خطور می‌کند استفاده از نیروی کار خارجی است که آن هم با وجود چالش‌های متعدد، امکان‌پذیر نیست. متاسفانه شرایط فعلی صنعت آلومینیوم موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان علی‌رغم تجربه و مهارت بالایی که در این حوزه دارند، نسبت به ادامه مسیر تولید دلسرد شده و به دنبال سرمایه‌گذاری در سایر زمینه‌ها باشند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که در حال حاضر تولید از شرایط مناسبی برخوردار نبوده و واسطه‌گران بدون مواجهه با مشکلات متعدد همانند مسائل مالیاتی به راحتی مشغول به فعالیت هستند.

ثبات قیمت، عامل رونق بازار

این فعال صنعت پروفیل آلومینیوم با اشاره به تاثیرات تغییر دولت و اهمیت ثبات در بازارها، عنوان کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی در کشور، نوسانات و بی‌ثباتی در بازارهاست که عدم ‌قطعیت‌ها و ریسک‌های محیط کسب‌وکار را افزایش می‌دهد. اگرچه طی هفته‌های اخیر تغییرات نرخ مواد اولیه و محصول نهایی محدود بوده است اما کماکان انتظار بیشتری برای به تثبیت قیمت‌ها وجود دارد. به عنوان مثال مشتریانی که به صورت عمده از ما خرید می‌کنند، منتظر هستند تا ثبات در بازار ایجاد شده و سپس نسبت به تامین محصولات مورد نظر خود اقدام کنند؛ همچنین فعالان صنعت ساخت‌وساز نیز فعلا دست نگه‌داشته‌اند تا کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند. اگرچه خریداران خرد که مصرف‌کننده هستند با توجه به نیاز خرید خود را انجام می‌دهند اما خریداران عمده که با تناژ بالا خرید کرده و مسئولیت پخش و توزیع محصول را دارند، منتظر مانده‌اند تا شرایط و آینده بازار مشخص شود.

این تولیدکننده مقاطع آلومینیومی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر شمش و مقاطع آلومینیومی با چه قیمتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند، گفت: باید توجه داشت که آلومینیوم دارای آلیاژ‌های مختلفی بوده و قیمت این فلز بستگی به آنالیز آن (تبدیلی و استاندارد) دارد؛ همچنین یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر بهای پروفیل و مقاطع آلومینیومی، میزان دستمزد تولید آن است؛ به طوری که برخی از محصولات این صنعت با قیمت ۱۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و بعضی از آن‌ها با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار به فروش می‌رسند. در نتیجه هزینه تامین مواد اولیه و محصولات نهایی به ترتیب به آنالیز شمش آلومینیوم مصرفی و دستمزد تولید آن‌ها وابسته هستند.

امیری‌نیا ضمن اشاره به افزایش شدید هزینه‌ها و ناهمخوانی آن‌ها با رشد قیمت محصولات، ابراز کرد: متاسفانه شرایط فعالیت در سال جاری نسبت به سال گذشته دشوارتر شده است؛ به طوری که در این واحد صنعتی به‌رغم وجود تجربه و تخصص بالا در حوزه تولید مقاطع آلومینیومی، از سه دستگاهی که در اختیار داشتیم فقط یک دستگاه باقی مانده و دو دستگاه دیگر را ناچارا به فروش رساندیم. علاوه‌براین، در حالی که در گذشته این واحد تولیدی برای حدود ۴۰ نفر زمینه اشتغال فراهم کرده بود، هم‌اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۱۲ نفر کاهش یافته است. امیدوار هستیم تا اتفاق خوبی رخ داده و فردایی بهتر داشته باشیم اما در شرایط فعلی اکثر کارگاه‌ها حتی تولیدکنندگان باسابقه نیز به دلیل فروش محصولات با حداقل قیمت به سختی هزینه‌های خود را پوشش داده و فقط در تلاش هستند تا مجموعه و نیروی‌های خود را حفظ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به طور کلی حاشیه سود صنعت پروفیل آلومینیوم مناسب است، اظهار داشت: در حال حاضر صنعت پروفیل آلومینیومی از حاشیه سود بالایی برخوردار نیست اما به دلیل بهره‌مندی مجموعه از سابقه ۴۰ ساله و تجربیاتی که در این حوزه کسب کرده‌ایم، به فعالیت خود در صنعت آلومینیوم ادامه می‌دهیم. به عبارت دیگر می‌توان گفت، میزان سودی که از سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیاردی در این کارگاه حاصل می‌شود اصلا قابل ملاحظه نیست اما با این حال با توجه به تلاش‌ها و هزینه‌های صرف شده کماکان چرخ تولید این واحد صنعتی در حال گردش است.

این فعال صنعت پروفیل آلومینیوم در رابطه با چالش محدودیت مصرف انرژی، اذعان کرد: در شرایطی که با معضل رکود بازار و افت تقاضای مشتریان مواجه شده‌ایم، برق مجموعه دو روز در هفته قطع می‌شود؛ متاسفانه در حالی که ایران از منابع نفتی و گازی فراوانی برخوردار است، تولیدکنندگان داخلی با معضل تامین انرژی دست به گریبان هستند. ضمن اینکه با وجود این چالش، صنعتگران موظف هستند تا حقوق و حق بیمه نیروی انسانی را به طور کامل پرداخت کنند. شایان ذکر است که هزینه ماهانه گاز و برق این کارگاه در مجموع حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است که در سال گذشته این مبلغ حدود ۲۵ میلیون تومان بود. البته در صورتی که شرایط بازار مصرف مناسب بوده و تولیدکنندگان در زمینه فروش محصولات با چالشی مواجه نباشند، پذیرش این میزان افزایش قیمت برای ما قابل هضم‌تر خواهد بود. با این حال، خرید مواد اولیه و اقلام مورد نیاز به صورت نقدی و فروش محصولات به صورت اعتباری انجام می‌شود که این مسئله، شرایط نامناسبی را از حیث جریان نقدینگی ایجاد می‌کند. دشواری‌‎های فضای صنعت کشور موجب شده است تا بسیاری از  فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی یا فعالیت در سایر حوزه روی بیاورند.

این تولیدکننده مقاطع آلومینیومی با اشاره به عدم تطابق ظرفیت‌های ایجاد شده در این صنعت نسبت به تقاضای کشور، اضافه کرد: در حال حاضر رکود اقتصادی و صنعت ساخت‌و‌ساز موجب شده است که شاهد مازاد ظرفیت تولید نسبت به تقاضای مقاطع آلومینیومی، اشباع بازار داخلی و افت تقاضا باشیم. شایان ذکر است که در شرایط کنونی صادرات می‌تواند کلید حل مشکلات باشد اما انجام این اقدام هم با توجه به تصمیمات غیرکارشناسی، قوانین دست ‌و پاگیر و بروکراسی‌های اداری طولانی بسیار دشوار است.

بازگشت صنعت ساختمان به سمت آلومینیوم

امیری‌نیا در ادامه تصریح کرد: هرچند که در کنار محصولات آلومینیومی، تولید «PVC» نیز در کشور صورت می‌گیرد و در یک برهه زمانی به واسطه قیمت پایین رقیب آلومینیوم بوده است اما اکنون به دلیل نقاط ضعف آن همانند تغییر رنگ، نظر مشتریان مجددا به سمت آلومینیوم جلب شده است. به عبارت دیگر، بازار محصولات «PVC» زمانی که صنعت ساخت‌وساز از رونق خوبی برخوردار بود و کیفیت جزو اولویت‌های کاری برخی از افراد به شمار نمی‌رفت، شرایط خوبی داشت اما اکنون به سبب کیفیت بالاتر، انتخاب نخست فعالان صنعت ساخت‌و‌ساز مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تداوم شرایط فعلی آثار سوئی را بر محیط کسب‌وکار، نرخ اشتغال و ایجاد مشاغل کاذب به دنبال خواهد داشت. با این حال، امید می‌رود با استقرار دولت جدید و سیاست‌گذاری‌ها و نگرش‌های بهتر، تدابیری اندیشیده شود که در آینده‌ای نزدیک شاهد تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار، رونق صنایع و در نهایت حرکت چرخ اقتصاد و صنعت کشور باشیم.

انتهای پیام//

مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس مطرح کرد:

6:10 /چهارشنبه/17 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت آسایش گستران کوتوال:

14:42 /چهارشنبه/27 تیر 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت فناوران صنعت برودت مطرح کرد:

6:33 /چهارشنبه/20 تیر 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

12:56 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:53 /شنبه/30 اردیبهشت 1402

محمود حکیمی، عضو هیئت مدیره شرکت آکپا ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:13 /چهارشنبه/7 مهر 1400

مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:20 /یکشنبه/22 دی 1398

آرش فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال ساخت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

16:58 /چهارشنبه/18 دی 1398

سلیمان جعفری‌عنصرودی، مدیرعامل شرکت‌یکتا ارس درگفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

18:34 /شنبه/4 خرداد 1398

حسین آخانی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم آخانی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:57 /شنبه/18 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/16

154107

فلزات آنلاین

1403/05/16

542326

فلزات آنلاین

1403/05/16

725147

فلزات آنلاین

1403/05/16

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/16

25701

فلزات آنلاین

1403/05/16

12620

فلزات آنلاین

1403/05/16

42403

فلزات آنلاین

1403/05/16

49178

فلزات آنلاین

1403/05/16

44700

فلزات آنلاین

1403/05/16

41429

فلزات آنلاین

1403/05/16

27052

فلزات آنلاین

1403/05/16

28523

فلزات آنلاین

1403/05/16

27046

فلزات آنلاین

1403/05/16

36512

فلزات آنلاین

1403/05/16

33684

فلزات آنلاین

1403/05/16

45204

فلزات آنلاین

1403/05/16

26632

فلزات آنلاین

1403/05/16

42139

فلزات آنلاین

1403/05/16

44879

فلزات آنلاین

1403/05/16

3560200