سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۵۶ /یکشنبه/۲۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:31 /سه شنبه/23 مرداد 1403

معاون مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی توسعه بابکان بیان کرد:

رقابت با تولیدکنندگان داخلی در بازارهای صادراتی!

معاون مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی توسعه بابکان، تولیدکننده فرومولیبدن گفت: در حال حاضر بعضی تولیدکنندگان داخلی، به رقیب اصلی ما در بازار کشور ترکیه مبدل شده‌اند. این افراد در حالی تخفیف‌های 8 تا 10 درصدی را برای مشتریان ترکیه‌ای در نظر می‌گیرند که تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی فرومولیبدن تولیدی را با حداکثر تخفیف 4 تا 5 درصدی در این کشور عرضه می‌کنند. متاسفانه این اقدام تولیدکنندگان داخلی، منجر به کاهش قدرت رقابت شرکت‌های ایرانی در بازار کشورهای همسایه شده است و سرمایه ملی کشور را به آسانی روانه جیب تاجرهای ترکیه‌ای و حتی هندوستانی می‌کند!

معاون مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی توسعه بابکان، تولیدکننده فرومولیبدن گفت: در حال حاضر بعضی تولیدکنندگان داخلی، به رقیب اصلی ما در بازار کشور ترکیه مبدل شده‌اند. این افراد در حالی تخفیف‌های ۸ تا ۱۰ درصدی را برای مشتریان ترکیه‌ای در نظر می‌گیرند که تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی فرومولیبدن تولیدی را با حداکثر تخفیف ۴ تا ۵ درصدی در این کشور عرضه می‌کنند. متاسفانه این اقدام تولیدکنندگان داخلی، منجر به کاهش قدرت رقابت شرکت‌های ایرانی در بازار کشورهای همسایه شده است و سرمایه ملی کشور را به آسانی روانه جیب تاجرهای ترکیه‌ای و حتی هندوستانی می‌کند!

علی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» عنوان کرد: در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، قیمت فرومولیبدن در بازارهای جهانی با نوسان همراه بوده و طی روزهای اخیر روند کاهشی به خود گرفته است. در زمینه تامین مواد اولیه نیز تمام شرکت‌های فعال در حوزه تولید فرومولیبدن همچون سال‌های قبل، کماکان با معضل کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند. از طرفی، با توجه به شرایط تحریمی که کشور در آن قرار دارد، هرگونه اقدام جهت دور زدن تحریم‌ها منجر به افزایش ریسک موجود در تولید و فروش این محصول می‌شود. در حال حاضر قدرت تولیدگنندگان داخلی فرومولیبدن در بازارهای جهانی نسبت به رقبا در زمینه چانه‌زنی به دلیل مسائل مرتبط با برگشت پول و هزینه‌های اضافی که از سوی صرافی‌ها به آن‌ها تحمیل می‌شود، کاهش یافته و عملکرد فعالان این بخش را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اجرای اقدامات ابتدایی جهت احداث کارخانه فروسیلیس در طرح توسعه، افزود: هم‌اکنون قیمت عمده فرومولیبدن به حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان در بازار داخلی می‌رسد و این قیمت ممکن است در جزئی‌فروشی‌ها حدود یک میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان نیز تعیین شود. قیمت فرومولیبدن در حالی متاثر از ارزش دلار در بازارهای جهانی بوده که الزام به رفع تعهد ارزی با استفاده از نرخ ارز نیمایی، صادرات این محصول را از رونق انداخته است. از طرفی، عمده هزینه‌های تولید فرومولیبدن بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شود و هیچ تطابقی با نرخ دلار نیمایی ندارد. نکته قابل ذکر اینکه فرایند صادرات نیز هزینه‌های مختص به خود را داشته و متاسفانه مسئولان و بخش‌های مرتبط هیچ توجهی به این هزینه‌ها نمی‌کنند؛ این در حالی است که ایران به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان انواع فروآلیاژها در سطح جهان شناخته می‌شود و چالش‌های موجود در حوزه صادرات، منجر به کمرنگ‌تر شدن محصولات ایرانی در بازارهای بین‌المللی شده است.

گل به خودی!

معاون مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی توسعه بابکان با بیان اینکه عمده تولیدات این مجموعه به کشورهایی همچون ترکیه، روسیه، ارمنستان و هندوستان صادر می‌شود، تصریح کرد: شاید باور این مسئله کمی غیرقابل باور به نظر برسد اما در حال حاضر بعضی تولیدکنندگان داخلی، به رقیب اصلی ما در بازار کشور ترکیه مبدل شده‌اند. این افراد در حالی تخفیف‌های ۸ تا ۱۰ درصدی را برای مشتریان ترکیه‌ای در نظر می‌گیرند که تولیدکنندگان اروپایی و آمریکا حداکثر فرومولیبدن تولیدی را با حداکثر تخفیف ۴ تا ۵ درصدی در این کشور عرضه می‌کنند. در واقع این اقدام تولیدکنندگان داخلی منجر به کاهش قدرت رقابت شرکت‌های ایرانی در بازار کشورهای همسایه شده است و سرمایه ملی کشور را به آسانی روانه جیب تاجرهای ترکیه‌ای و حتی هندوستانی می‌کند!

موسوی با اشاره به اینکه کشورهای شیلی و چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فرومولیبدن در جهان به شمار می‌آیند که نقش بسزایی در وضعیت بازار جهانی این محصول دارند، مطرح کرد: آنچه در این بین حائز اهمیت است، هماهنگی میان تولیدکنندگان فعال در این دو کشور بوده که به طور مشخص توسط یک سازمان و تشکیلات جهت عدم رقابت با هم‌تایان خود در بازارهای خارجی جلوگیری به عمل می‌آورند.

وی میزان سولفور مولیبدن عرضه شده در بورس کالای ایران به عنوان ماده اولیه تولید فرومولیبدن را بین هفت تا هشت هزار تن اعلام کرد و گفت: متاسفانه این میزان سولفور مولیبدن برای تولیدکنندگان فرومولیبدن کافی نیست زیرا ظرفیت نصب شده برای تولید این محصول در کشور به حدود ۲۴ هزار تن می‌رسد و با وجود افزایش مجوزهای صادر شده در زمینه احداث کارخانه‌های جدید، میزان تولید سولوفور مولیبدن توسط تنها تولیدکننده آن در داخل رشد پیدا نکرده است. در حال حاضر تولیدکنندگان فرومولیبدن در کشور مشغول تولید با عددی کمتر از میزان ظرفیت اسمی خود هستند و چاره‌ای جز ادامه فعالیت با بخشی از توان موجود ندارند. از سوی دیگر، هم‌اکنون میزان نیاز کشور به فرومولیبدن در حدود یک هزار تن برآورد می‌شود و اگر ما بتوانیم کل سولفور مولیبدن را به محصول نهایی تبدیل کنیم، در حدود پنج هزار تن مازاد نیاز اکسید مولیبدن و فرومولیبدن در داخل خواهیم داشت که این میزان باید در بازارهای صادراتی عرضه شود.

قطعی برق نفس تولید را گرفته است

معاون مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی توسعه بابکان با بیان اینکه معضل قطعی برق، تولید فرومولیبدن را به مرز احتضار رسانده است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان فرومولیبدن همچون سایر صنعتگران کشور در حالی با چالش قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کنند که معضل کمبود ماده اولیه و دست‌اندازهای صادراتی ادامه حیات آن‌ها را دشوار کرده است. قطعی برق همچون تیر خلاصی بر بدنه تولید در واحدهای تولید فرومولیبدن بوده که ادامه آن، روند توسعه در واحدهای فعال در این حوزه را مختل خواهد کرد. این در حالی است که تامین پایدار انرژی صنایع داخلی به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تولید، باید در دستور کار دولت و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد و در حالی که کارخانه‌های کشور با معضل کمبود برق در روزهای گرم سال مواجهند، این حامل انرژی نباید به آسانی به کشورهای همسایه همچون عراق صادر شود. برای مثال، تولیدکنندگان سیمان در کشور در حالی با معضل قطعی برق طی روزهای اخیر دست به گریبان شده‌اند که هر پاکت سیمان با افزایش قیمت حدود ۳۰ هزار تومانی طی یک ماه اخیر همراه شده است. بی‌شک افزایش قیمت سیمان صنعت ساختمان‌سازی کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این رو باز هم تاکید می‌کنم که در ابتدا باید زمینه تامین پایدار انرژی صنایع که همان احداث نیروگاه‌های جدید است، فراهم شود.

موسوی در پایان با اشاره به اینکه حرکت در مسیر توسعه زمان‌بر اما عملی خواهد بود، یادآور شد: کلیه تجهیزات مورد استفاده در کارخانه توسعه بابکان طراحی و ساخت خود مجموعه است. کوره‌های موجود جهت اکسیداسیون سولفور مولیبدن پیش‌تر برقی بود و در ادامه به منظور کاهش مصرف برق کارخانه، این کوره‌ها را تغییر وضعیت دادیم و گازسوز کردیم. لازم به ذکر است که مصرف برق مجموعه از این طریق، به یک سوم تا یک چهارم مقادیر قبلی افت پیدا کرد؛ البته با این اقدام مصرف گاز کارخانه افزایش یافت که امیدواریم در ادامه با معضل قطعی چشمگیر گاز مانند برق نیز روبه‌رو نشویم. تجهیزات کارخانه شامل یک دستگاه خشک‌کن جهت خشک کردن ماده اولیه، کوره‌های تشویه (اکسیداسیون) جهت تبدیل سولفور مولیبدن به اکسید مولیبدن، دستگاه خردایش جهت تنظیم دانه‌بندی اکسید مولیبدن، دستگاه فیلتراسیون جهت تهویه غبار، اسکرابر جهت رعایت استاندارهای زیست‌محیطی و یک آزمایشگاه کنترل کیفی مجهز به همراه تعدادی کوره‌های ذوب و سیستم فیلتراسیون در واحد ذوب است و زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای حدود ۴۲ نفر را فراهم کرده‌ایم. لازم به ذکر است که ما تولید خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کردیم و طی این سال‌ها همواره به عنوان صادرکنندگان منتخب استان کرمان برگزیده شده‌ایم.

انتهای پیام//

به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

محمدعلی نژادمحمودی، مديرعامل مجتمع شيميايی و آلياژی رباط موليبدن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:50 /شنبه/27 مرداد 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/27

154607

فلزات آنلاین

1403/05/27

542326

فلزات آنلاین

1403/05/27

718860

فلزات آنلاین

1403/05/27

2552900

فلزات آنلاین

1403/05/27

25651

فلزات آنلاین

1403/05/27

12640

فلزات آنلاین

1403/05/27

44901

فلزات آنلاین

1403/05/27

49178

فلزات آنلاین

1403/05/27

44588

فلزات آنلاین

1403/05/27

41279

فلزات آنلاین

1403/05/27

27226

فلزات آنلاین

1403/05/27

28376

فلزات آنلاین

1403/05/27

27075

فلزات آنلاین

1403/05/27

36242

فلزات آنلاین

1403/05/27

33823

فلزات آنلاین

1403/05/27

43096

فلزات آنلاین

1403/05/27

26437

فلزات آنلاین

1403/05/27

39675

فلزات آنلاین

1403/05/27

43494

فلزات آنلاین

1403/05/27

3467100