سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۵۸ /دوشنبه/۲۶ خرداد ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۹ /یکشنبه/۴ اسفند ۱۳۹۸

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ مطرح کرد:

سیاست‌گذاری‌های نادرست، عامل آشفتگی صنعت آلومینیوم

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ گفت: عمده مشکلی که در صنعت آلومینیوم کشور وجود دارد، سیاست‌گذاری نادرست مواد اولیه است که برای صنایع پایین‌دستی مشکل‌آفرین شده و این مشکل به دلیل کمبود یا نبود شمش آلومینیومی نیست که با فعال شدن شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو)، برطرف شود؛ بلکه مربوط به قیمت‌گذاری‌های نامناسبی است که تاکنون اصلاح نشده است.

آریا صادق نیت حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت قم آلیاژ در زمینه تولید سیم و کابل، مفتول و شمش‌های آلیاژی آلومینیومی فعالیت می‌کند. یکی از تغییر و تحولاتی که در ماه‌های اخیر ایجاد شده، مشخص شدن وضعیت تعهدات صادراتی است که تولیدکنندگان مجددا فعالیت خود را در این حوزه از سر گرفتند، همچنین شرکت ما نیز چند ماه بود که صادرات محصولات تولیدی خود را متوقف کرده بود اما در حال حاضر، در این حوزه فعالیت خود را از نو آغاز کردیم.

وی بیان کرد: مشکل بالا بودن قیمت مواد اولیه، یکی از موانعی است که فعالیت‌های صادراتی ما را با مشکل همراه ساخته، به گونه‌ای که رقابت ما با سایر شرکت‌های تولیدکننده خارجی را بسیار سخت‌تر از گذشته کرده است.

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ تصریح کرد: صادرات محصولات آلومینیومی به سایر کشورها امکان‌پذیر نیست زیرا قیمت‌هایی که ما پیشنهاد می‌کنیم، قیمت‌های رقابتی نیستند، در حقیقت زمانی که قیمت مواد اولیه در کشور، حدود ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت‌های جهانی است، نمی‌توان قیمت محصول نهایی را کاهش داد.

مواد اولیه بیش از نیاز کشور تولید می‌شود

حقیقی عنوان کرد: تولیدات سالکو کمکی به کاهش قیمت مواد اولیه آلومینیومی در کشور نمی‌کند زیرا در حال حاضر ما با کمبود مواد اولیه در کشور مواجه نیستیم؛ به گونه‌ای که شمش آلومینیومی در انبارهای تولیدکنندگان موجود است اما بخش اعظمی از تولیدات، عرضه نمی‌شود و حتی برای آن مقداری هم که عرضه می‌شود، مشتری به اندازه کافی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: فرمول قیمت‌گذاری به گونه‌ای است که پریمیوم تعیین شده، بالاتر از پریمیوم جهانی است، بنابراین مشکلی که در کشور ما وجود دارد، مشکل تامین مواد اولیه و یا میزان تولید شمش آلومینیومی در کشور نیست بلکه مشکل ما قیمت‌گذاری‌های نادرستی است که وجود دارد و مسلما در این زمینه شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) نمی‌تواند کمکی به صنعت آلومینیوم و قیمت‌گذاری‌های صورت گرفته کند.

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ توضیح داد: برخی از تولیدکنندگان بالادستی نیز به دنبال بازار آزاد هستند اما قیمت‌گذاری آزاد نیز مشکلات خاص خود را دارد، به گونه‌ای که میزان عرضه و تقاضا در اینگونه قیمت‌گذاری‌ها باید آزاد باشد که البته تولیدکنندگان عمدتا طرفدار اینگونه قیمت‌گذاری‌ها هستند و آن‌ها نیز عمدتا به وسیله محرک‌هایی بالانس عرضه و تقاضا را تحریک می‌کنند.

قیمت‌گذاری آزاد نیز نمی‌تواند به تولید داخل کمکی کند

حقیقی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان بالادستی در این شرایط عموما میزان عرضه را کاهش می‌دهند، در صورتی که میزان تقاضا افزایشی است، به همین خاطر روند قیمت‌گذاری‌ها صعودی می‌شود، بنابراین اگر قیمت‌گذاری‌ها به درستی مدیریت نشود، به هر صورتی می‌تواند این افزایش و کاهش قیمت‌ها، ایجاد مشکل کند.

وی افزود: در حال حاضر، فرمول قیمت‌گذاری نادرست است؛ به نحوی که بر اساس دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی این قیمت‌گذاری‌ها انجام شده و ضریبی در آن لحاظ می‌شود که اثر فاصله نامتوازن بین دلارها را از بین ببرد؛ این فاصله (اختلاف نرخ دلار آزاد و دلار سنا) در حال حاضر، از بین رفته است اما این ضریب همچنان وجود دارد. بنابراین، اینگونه قیمت‌گذاری‌ها و فرمول‌ها موجب شده که قیمت نهایی شمش در بورس غیرمنصفانه افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ اظهار کرد: اگر این قیمت‌گذاری‌ها اصلاح شود، بازار صادراتی نیز بهبود پیدا می‌کند؛ اما اگر تغییری در قیمت‌گذاری‌ها ایجاد نکنند، همچنان نباید امیدی به بازار صادراتی داشته باشیم و البته باید مراقب واردات نیز باشیم زیرا از لحاظ قیمتی واردات محصولات آلومینیومی کم‌هزینه‌تر از تولید داخلی است.

اصلاح فرمول قیمت‌گذاری‌ها، میزان قاچاق را کاهش می‌دهد

حقیقی بیان کرد: اگر فرمول اصلاح شود، قیمت محصولات تولیدی در داخل کشور، با سایر شرکت‌های رقیب برابر می‌شود. به این ترتیب، صادرات محصولات آلومینیومی با ارزش افزوده مناسب صورت می‌گیرد و موجب افزایش میزان اشتغال و همچنین رونق در کشور می‌شود که نگرانی‌ها در خصوص قاچاق و تعرفه‌گذاری‌ها نیز از بین رفته و نیازی به وضع قوانین دستوری نیز نیست.

وی در پایان گفت: کیفیت محصولات آلومینیومی در تمام زمینه‌های تولیدی در سطح بسیار بالا و مطلوبی قرار دارد، به گونه‌ای که در زمینه محصولات تخت (ورق، فویل)، پروفیل، ظروف، آلیاژهای آلومینیوم، سیم و کابل و … صادرات داریم و محصولات آلومینیومی علاوه بر اینکه استانداردهای داخلی را دارند، به منظور صادرات توانسته‌ایم استانداردهای بین‌المللی را نیز کسب کنیم، بنابراین، صنعت داخل، مشکل استاندارد و کیفیت ندارد و تنها مانع همان موضوع قیمت مواد اولیه و نداشتن شرایط رقابتی در بازارهای بین‌المللی است.

انتهای پیام//

با تکیه بر مدیریت هوشمندانه و وفاق سازمانی،

۱۴:۲۴ /چهارشنبه/۲۱ خرداد ۱۴۰۴

به مناسبت هفته محیط زیست،

۷:۴۷ /چهارشنبه/۲۱ خرداد ۱۴۰۴

با هدف تامین بوکسیت و صادرات هیدرات ویژه،

۸:۰۵ /سه شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۴

زنگ هشدار به صدا درآمد؛

۵:۴۰ /سه شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۴

محمد ابراهیم‌زاده، معاون مالی و اقتصادی شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۹:۵۶ /یکشنبه/۱۷ فروردین ۱۴۰۴

سعید برخورداری، معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۷:۴۲ /سه شنبه/۷ اسفند ۱۴۰۳

حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۹ /شنبه/۱۵ دی ۱۴۰۳

دکتر حمیدرضا بادکوبه، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۸ /شنبه/۸ دی ۱۴۰۳

حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۶:۰۸ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۶:۴۲ /شنبه/۱۷ شهریور ۱۴۰۳

محمدامین درویشی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت آلومینای ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۶:۵۴ /شنبه/۱۰ خرداد ۱۴۰۴

آريا صادق‌نيت حقيقی، نايب رئيس سنديکای صنايع آلومينيوم ايران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۰ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

هوشنگ گودرزی، رئيس سنديکای صنايع آلومينيوم ايران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۴ مهر ۱۴۰۳

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

۱۴:۵۲ /سه شنبه/۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

خاورمیانه؛ قطب صنعت آلومینیوم جهان

۱۱:۳۹ /سه شنبه/۳۰ بهمن ۱۴۰۳

«فلزات‌آنلاین» بررسی می‌کند:

۱۶:۱۰ /یکشنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۳

در روزهای سرد زمستان 1403،

۱۵:۵۰ /چهارشنبه/۸ اسفند ۱۴۰۳

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

۱۶:۱۰ /دوشنبه/۱ بهمن ۱۴۰۳
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

۵:۲۴ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک طرح‌های توسعه‌ای آلومینای ایران؛

۶:۵۳ /شنبه/۳ شهریور ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

۵:۴۶ /شنبه/۲۶ خرداد ۱۴۰۳

اینفوگرافیکی از تنها تولیدکننده آلومینای ایران؛

۸:۵۰ /سه شنبه/۱۹ دی ۱۴۰۲

اینفوگرافیک دومین تولیدکننده آلومینیوم ایران؛

۶:۱۳ /چهارشنبه/۱۲ مهر ۱۴۰۲
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/03/25

224083

فلزات آنلاین

1404/03/25

858230

فلزات آنلاین

1404/03/25

1390370

فلزات آنلاین

1404/03/25

1344994

فلزات آنلاین

1404/03/25

29819

فلزات آنلاین

1404/03/25

16025

فلزات آنلاین

1404/03/25

46363

فلزات آنلاین

1404/03/25

65608

فلزات آنلاین

1404/03/25

47680

فلزات آنلاین

1404/03/25

42960

فلزات آنلاین

1404/03/25

41280

فلزات آنلاین

1404/03/25

37961

فلزات آنلاین

1404/03/25

36811

فلزات آنلاین

1404/03/25

43017

فلزات آنلاین

1404/03/25

38809

فلزات آنلاین

1404/03/25

59885

فلزات آنلاین

1404/03/25

34843

فلزات آنلاین

1404/03/25

43840

فلزات آنلاین

1404/03/25

59103

فلزات آنلاین

1404/03/25

6774100