سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۰:۵۶ /جمعه/۶ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:22 /چهارشنبه/4 مهر 1403

مدیرعامل شرکت ایران آی.ام.دی:

توسعه زیرسایه تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست

مدیرعامل شرکت ایران آی.ام.دی، تولیدکننده جرم‌های نسوز گفت: در حدود دو دهه قبل ما می‌توانستیم به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده پشم سرامیکی در ایران و خاورمیانه تبدیل شویم که علاوه بر تامین نیاز داخل، ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور رقم می‌زد اما متاسفانه با روی کار آمدن رئیس جمهور وقت و سیاست‌‌های اتخاذ شده، سرمایه‌گذاران خارجی از مشارکت 50 درصدی خود در پروژه دست کشیدند و پروژه در حالت نیمه کاره به حال خود رها شد

مدیرعامل شرکت ایران آی.ام.دی، تولیدکننده جرم‌های نسوز گفت: در حدود دو دهه قبل ما می‌توانستیم به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده پشم سرامیکی در ایران و خاورمیانه تبدیل شویم که علاوه بر تامین نیاز داخل، ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور رقم می‌زد اما متاسفانه با روی کار آمدن رئیس جمهور وقت و سیاست‌‌های اتخاذ شده، سرمایه‌گذاران خارجی از مشارکت ۵۰ درصدی خود در پروژه دست کشیدند و پروژه در حالت نیمه کاره به حال خود رها شد؛ نکته تاسف‌برانگیزتر اینکه همان کارخانه اکنون در امارات متحده عربی راه‌اندازی شده است و نیاز سراسر خاورمیانه به محصول پشم سرامیکی را تامین می‌کند. واقعیت امر این است مادامی که نتوانیم تعاملات خود را از لحاظ‌های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی و… با جهان اطراف برقرار کنیم، نباید آینده روشنی را پیش روی صنایع مختلف به ویژه نسوز متصور شویم و باید این واقعیت را بپذیریم که توسعه و پیشرفت در گرو برقراری تعامل با دنیاست.

محمد عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» بیان کرد: شرکت ایران آی.ام.دی «Industrial Material Distributor» فعالیت خود را از سال ۱۳۵۶ در زمینه تهیه و توزیع مواد اولیه صنایع شیشه، سرامیک، ریخته‌گری و نسوز آغاز کرد و در سال ۱۳۷۲، موفق به راه‌اندازی کارخانه تولید جرم‌های نسوز جهت استفاده در صنایع فولاد، ریخته‌گری فلزات آهنی و غیرآهنی، سیمان، گاز و پتروشیمی، شیشه و سرامیک در شهر صنعتی کاوه شد. با توجه به پیشرفت صنایع مذکور طی سالیان گذشته، بی‌شک شرکت‌های بسیاری به رقیب ایران آی.ام.دی در این عرصه تبدیل شده‌اند و رقابت بالایی میان تولیدکنندگان جرم‌های نسوز شکل گرفته است اما با این وجود، ما با نزدیک به نیم قرن تجربه همچنان در بازار حضور فعال داریم و یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان نسوز در سطح کشور هستیم.

وی با اشاره به تولید جرم‌های مخصوص در کارخانه ایران آی.ام.دی، افزود: ما تولیدکننده یک‌سری پودرهای خاص مانند پودر مگنزیت، پودر فروکروم، پودر فرومولیبدن، پودر فروتیتان و… هستیم و تولید انواع برد و لوله کلسیم سیلیکات عایق و انواع سرامیک فایبر مانند الیاف سرامیکی، پتوی سرامیکی، برد سرامیکی، کاغذ و ورق سرامیکی به علاوه گلوله سرامیکی و اجر عایق نسوز را در برنامه داریم. به طور کلی تولید خود را بر اساس سفارش مشتریان انجام می‌دهیم و سبد متنوعی از جرم‌های نسوز و انواع پودرهای تخصصی را در اختیار داریم که بر پایه آن می‌توانیم ۱۰۰ درصد نیاز مشتریان داخلی را مرتفع کنیم.

شاهد دگردیسی در قوانین تجارت هستیم

مدیرعامل شرکت ایران آی.ام.دی در ادامه به چالش‌های پیش روی این شرکت اشاره کرد و گفت: حضور افراد غیرکارشناس و غیرمتخصص در راس تصمیم‌‌گیری‌ها که هیچ شناختی از تجارت بین‌المللی «International Trade» ندارند، از جمله مهم‌ترین معضلاتی محسوب می‌شود که ما از اواسط دهه ۱۳۸۰ در کشور با آن مواجه بوده‌ایم. این در حالی است که پیش از آن نیز حضور افراد کاردان و متخصص در سطوح مدیریتی، وامدار حضور افراد آموزش‌دیده و بادانش از قبل بود و متاسفانه حدود دو دهه است که کشور از نعمت حضور چنین افراد کارشناس و متخصصی بی‌بهره مانده است. با توجه به اینکه ‌یک‌سری از کالاها و مواد اولیه مورد نیاز تولید نسوز از بازارهای خارجی تامین می‌شود، بنابراین با حضور افراد کم‌تجربه و غیرکارشناس که آشنایی چندانی با قوانین تجارت خارجی نداشتند، برخی قوانین موجود در این حوزه در کشور ما دچار نوعی دگردیسی شد که بالطبع تولیدکنندگان نسوز را در تامین مواد اولیه وارداتی با چالش روبه‌رو کرد. در حال حاضر قوانین موجود در حوزه واردات هیچ هم‌خوانی با قوانین تجارت بین‌الملل ندارند و در واقع می‌توان ما علاوه بر مواجهه با تحریم‌های خارجی، با تحریم‌های داخلی نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ به نحوی که علاوه بر تلاش بسیار جهت واردات کالا از کشورهای خارجی، باید دشواری‌های فراوانی را جهت ترخیص کالا از گمرک در داخل کشور متحمل شویم. واقعیت امر این است که امروزه تولیدکنندگان با دریایی از مشکلات مواجهند که ذکر هر کدام از آن‌ها، همچون قطره‌ای از دریاست.

عبداللهی در همین راستا ادامه داد: برای مثال، پس از اینکه ما اقدام به واردات کالا و استفاده از آن در خطوط تولید خود کردیم، گمرک اعلام کرد که مجموعه اقدام به «بیش اظهاری» ۲۰ درصدی در این زمینه کرده است؛ بدین معنا که ما به عنوان شرکت واردکننده کالای مدنظر، به منظور بهره‌جویی از تفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی، ارزش کالای وارداتی را به هر نحوی بالاتر از ارزش واقعی آن اعلام کرده‌ایم تا مقدار ارز بیشتری به دست آوریم. یعنی اگر قرار بوده است که ما ۲۰ هزار دلار را حواله کنیم، ۲۴ هزار دلار را حواله کرده و چهار هزار دلار بیشتر از دولت ارز دریافت کرده‌ایم. به دنبال این تصمیم، دلایل و مستندات خود را بر مبنای اینکه اختلاف قیمت اعلام شده بیش اظهاری نبوده و به دلیل افزایش قیمت کالا ناشی از نوسان نرخ ارز بوده است، به کمیسیون گمرک ارائه کردیم. غیرقابل باور است اما بررسی این مسئله دو سال به طول انجامید و بعد از گذشت دو سال، سازمان تعزیرات حکومتی به ما اعلام کرد که سه میلیارد تومان به دلیل عدم تعیین تکلیف این پرونده جریمه شده‌اید. در حالی که جلسه بررسی پرونده باید در کمیسیون گمرک تشکیل و ابعاد مختلف آن بررسی می‌شد اما با این حال، ما با ارائه وثیقه به سازمان مذکور توانستیم پرونده را به جریان بیندازیم و پس از سه روز موفق شدیم آن را به نتیجه برسانیم. پرونده‌ای که دو سال قبل می‌توانست به سرانجام برسد اما متاسفانه به دلیل عدم بررسی‌ از سوی یک اداره به تعویق افتاد و این همان یک قطره از دریای مشکلات بی‌کرانی است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.

صادرات نسوز مقرون به صرفه نیست

وی در ادامه الزام کارفرمایان به پرداخت حقوق نیروی انسانی در زمان قطعی برق را یکی دیگر از چالش‌های موجود برشمرد و مطرح کرد: محصولات شرکت در سال‌های پیش از تحریم به کشورهای مختلف صادر می‌شد اما به دنبال اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور نتوانستیم با رقبای خارجی خود رقابت کنیم و بر همین اساس فعالیتی در حوزه صادرات نداریم. از طرفی، در حال حاضر انتقال پول از مبدا ایران به کشورهای خارجی بسیار دشوار شده است و در حالی که ما بخشی از مواد اولیه خود را وارد می‌کنیم، بنابراین قیمت تمام شده محصولات ما صرفه خارجی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ایران آی.ام.دی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات‌آنلاین» مبنی بر اینکه با توجه به پیشرفت حاصل شده در صنایع مصرف‌کننده نسوز مانند فولاد، آینده صنعت نسوز در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید انواع نسوزها، پودرها و فروآلیاژها در کارخانه ایران آی.ام.دی، ما به دنبال تولید پشم شیشه و در ادامه پشم سرامیکی (با هدف استفاده در دماهای بالای یک هزار درجه سانتی‌گراد) بودیم و در سال ۱۳۸۸ می‌توانستیم به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده این محصول در ایران و خاورمیانه تبدیل شویم که علاوه بر تامین نیاز داخل، ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور رقم می‌زد اما متاسفانه با روی کار آمدن رئیس جمهور وقت و سیاست‌گذاری‌های اتخاذ شده، سرمایه‌گذاران خارجی از مشارکت ۵۰ درصدی خود در پروژه دست کشیدند و اقدام به فروش زمین و برگشت ماشین‌آلات خود کردند و پروژه در حالت نیمه کاره به حال خود رها شد. نکته تاسف‌برانگیز اینکه همان کارخانه اکنون در امارات متحده عربی راه‌اندازی شده است و نیاز سراسر خاورمیانه به محصول پشم سرامیکی را تامین می‌کند. از طرفی، در زمان همه‌گیری کرونا که مشاغل مختلف به ویژه بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی در شهر صنعتی کاوه ناچار به تعطیلی شدند، ما اعلام کردیم که تنها راهکار برون‌رفت از شرایط حاکم تعامل با دنیاست و تنها در صورت تعامل با جهان اطراف می‌توان در مسیر توسعه حرکت کرد. در واقع اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید تا اندازه‌ای جوابگوی نیاز کشور خواهد  بود و از یک جایی به بعد شما نیازمند تعامل به دنیا هستید. بنابراین مادامی که ما نتوانیم تعاملات خود را از لحاظ‌های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی و… با جهان اطراف برقرار کنیم، نباید آینده روشنی را پیش روی رشد و توسعه صنایع مختلف به ویژه نسوز متصور شویم و باید این واقعیت را بپذیریم که توسعه و پیشرفت در گرو برقراری تعامل با دنیاست.

به گفته عبداللهی، نباید همه چیز را به برقراری ارتباط با کشورهای چین و روسیه خلاصه کرد و باید ضمن برقراری ارتباط با کشورهای مختلف، از دانش و تجارب آن‌ها در راستای رشد و توسعه صنعت و اقتصاد استفاده کنیم تا صنعت کشور را از وضعیت کنونی رو به موت آن نجات دهیم.

انتهای پیام//

قائم‌مقام شرکت تهیه مواد غیرفلزی مبارکه:

12:14 /سه شنبه/27 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت پلی دیرگداز خوزستان عنوان کرد:

12:05 /چهارشنبه/21 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع دیرگداز اصفهان:

5:09 /یکشنبه/11 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت سیال‌کاران میبد عنوان کرد:

5:43 /سه شنبه/23 مرداد 1403

مدیر کارخانه فرآورده‌های نسوز پاک مهر:

8:32 /دوشنبه/15 مرداد 1403

در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان تولید،

7:29 /شنبه/12 خرداد 1403

بهرام باغچالی، عضو هیئت مدیره شرکت آداک صنعت پلیمر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:54 /شنبه/12 اسفند 1402

محسن پروان، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران (ایرفکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:09 /شنبه/21 بهمن 1402

سیاوش وجدانی صغیر، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز آذرخش در گفت‌وگو با فلزات آنلاین:

19:18 /شنبه/28 آبان 1401

علی تدین، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:10 /شنبه/21 آبان 1401

کاوه طارمی، مدیرعامل شرکت رسپینا صنعت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:36 /شنبه/22 مرداد 1401

مهدی یوسف‌زاده، مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:04 /شنبه/25 مرداد 1399

سیامک مسکوکیان، مدیرعامل شرکت ذوب یار صنعت طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:53 /شنبه/28 مرداد 1402

طی سال‌های 1398 تا 1402 رخ داد؛

7:32 /چهارشنبه/4 مهر 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/5

177071

فلزات آنلاین

1403/07/5

547589

فلزات آنلاین

1403/07/5

734112

فلزات آنلاین

1403/07/5

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/5

22435

فلزات آنلاین

1403/07/5

11645

فلزات آنلاین

1403/07/5

43677

فلزات آنلاین

1403/07/5

49178

فلزات آنلاین

1403/07/5

44588

فلزات آنلاین

1403/07/5

40530

فلزات آنلاین

1403/07/5

26631

فلزات آنلاین

1403/07/5

27653

فلزات آنلاین

1403/07/5

26259

فلزات آنلاین

1403/07/5

33816

فلزات آنلاین

1403/07/5

31587

فلزات آنلاین

1403/07/5

42311

فلزات آنلاین

1403/07/5

26133

فلزات آنلاین

1403/07/5

38486

فلزات آنلاین

1403/07/5

41728

فلزات آنلاین

1403/07/5

3878100