• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
بهرام باغچالی، عضو هیئت مدیره شرکت آداک صنعت پلیمر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تنها توليدکننده کاغذ سراميکي در ايران هستيم/ توليد قطعات نسوز بر پايه تکنولوژي روز

  • کد خبر : 41169
  • 12 اسفند 1402 - 4:54
تنها توليدکننده کاغذ سراميکي در ايران هستيم/ توليد قطعات نسوز بر پايه تکنولوژي روز
امروزه با پيشرفت تکنولوژی و کاربرد دانش در بخش‌های مختلف، اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری و ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنيان در عرصه‌های اقتصادی اهميت فراوانی يافته است.

امروزه با پيشرفت تکنولوژی و کاربرد دانش در بخش‌های مختلف، اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری و ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنيان در عرصه‌های اقتصادی اهميت فراوانی يافته است. در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۶۰۰  شرکت دانش‌بنيان در کشور در سه گروه نوپا، نوآور و فناور با هدف ايجاد ارتباط ميان دانشگاه و صنعت و پياده‌سازی ايده‌های فناورانه و نوآورانه در صنايع مختلف مشغول فعاليت هستند که ۲ درصد «GDP» اقتصاد را شامل شده و ارزآوری ۱۰ ميليون دلاری برای کشور به همراه داشته‌اند. اين آمار و ارقام، حاکی از اهميت دانش‌بنيان‌ها در توسعه و رشد اقتصادی است که با توجه به اين مهم، بدون شک تعداد شرکت‌های دانش‌بنيان فعال در عرصه‌های مختلف اعم از فولاد، نفت، گاز و پتروشيمی، فناوری و اطلاعات، تجهيزات و ماشين‌آلات، کشاورزی، داروسازی و… در آينده افزايش خواهد يافت. شرکت آداک صنعت پليمر از جمله شرکت‌های دانش‌بنيان فعال و شناخته شده در سطح کشور به شمار می‌آيد که برای اولين بار موفق به توليد محصولات خاصی همچون مت «Mat» کاتاليست خودروهای سواری  و  سيستم‌های پساپالايش خودروهای ديزلی که نقش بسزايی در کاهش آلودگی هوا و هزينه‌های سلامت ناشی از اين معضل زيست‌محيطی دارند، شده است. به علاوه، اين شرکت در حال توليد کاغذ سراميکی نسوز که از کاربرد فراوانی در صنعت فولاد برخوردار است، بوده و در يک نگاه کلی، سبد محصولات اين شرکت کاملا خاص و منحصر به فرد است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با بهرام باغچالی، عضو هيئت مديره شرکت آداک صنعت پليمر تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در خصوص تاريخچه و زمينه فعاليت شرکت آداک صنعت پليمر توضيحاتی ارائه بفرماييد.

شرکت آداک صنعت پلیمر در سال ۱۳۹۴ با هدف تولید انواع عایق‌های حرارتی و مبدل‌های کاتالیستی تاسیس شد و فعالیت خود را یک سال بعد هم‌زمان با بهره‌گیری از تجارب فنی، علمی و آکادمیک متخصصان داخلی، ساخت و استفاده از تجهیزات و ماشین‌‎آلات مورد نیاز آغاز کرد. هم‌زمان با گسترش تحریم‌های خارجی علیه کشور، ما اقدام به تولید مت «Mat» کاتالیست خودروهای سواری کرده و به عنوان اولین تولیدکننده این محصول در داخل کشور و سطح منطقه، گواهی دانش‌بنیان رتبه دو و بعد از آن رتبه یک صنعت را کسب کردیم؛ ضمن اینکه در این زمینه با توسعه آزمایشگاه و جذب متخصصان ایرانی، به خوبی می‌توانیم با تولیدکنندگان محدود این محصول در بازارهای جهانی رقابت کنیم. سبد محصولات مجموعه در این بخش شامل تولید عایق‌های حرارتی اعم از عایق حرارتی مبدل کاتالیستی، لوله‌ای، ورقه‌ای و الاستومری به علاوه تولید مبدل‌های کاتالیستی خودروهای بنزینی، دیزلی و سایر صنایع می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای عایق حرارتی در صنایع مختلف، می‌توان به جلوگیری از اتلاف و کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های مربوط به آن، افزایش عمر مفید تجهیزات، جلوگیری از حوادث مرتبط با حوزه ایمنی مانند سوختگی و… اشاره کرد. در ادامه تداوم مطالعات و تحقیقات و اطلاع و آگاهی از آلودگی‌های عایق‌های حرارتی، منجر به گسترش زمینه‌های تحقیق و توسعه در راستای تولید محصولات مورد استفاده در این بخش شد و ما با طراحی و راه‌اندازی نخستین خط مکانیزه تولید کاغذ سرامیکی که مزیت‌های اقتصادی و کاربردی قابل‌توجهی را به همراه داشت، فصل جدیدی را در صنعت نسوز کشور رقم زدیم؛ نکته قابل ذکر اینکه جایگزینی محصولات متنوع با کاغذ سرامیکی، خوشبختانه مورد استقبال و پذیرش صنایع زیرساختی کشور قرار گرفت. علاوه‌براین، حوزه پلیمر و ساخت انواع قطعات تریم و تزئینات کامیون، اتوبوس، اتوبوس برقی و انواع خودروهای سواری، از دیگر فعالیت‌های تخصصی مجموعه ماست؛ ضمن اینکه در زمینه ساخت قطعات الکترونیک، دسته سیم و کابل ترمز و باتری خودروهای دیزلی و سواری نیز فعالیت داریم و به عنوان اولین تولیدکننده سیستم پساپالایش خودروهای دیزلی در کشور شناخته شده‌ایم؛ این سیستم علاوه بر کاهش آلودگی هوا، نقش مهمی در کاهش هزینه‌های سلامت ناشی از این معضل زیست‌محیطی دارد. به علاوه، کلیه تلاش خود را به‌ کار گرفته‌ایم که به مطمئن‌‎ترین و برجسته‌ترین تولیدکننده تریم و تزئینات داخلی کابین خودروهای سواری و سنگین در کشور تبدیل شویم.

مشتريان شما به طور عمده چه صنايعی هستند و از چه تجهيزات و دستگاه‌هايی براي توليد محصولات خود استفاده می‌کنيد؟

صنایع بسیاری در زمره مشتریان فعال مجموعه ما طی سالیان اخیر قرار گرفته‌اند که از جمله می‌توان به صنایعی همچون خودرو (بنزینی و دیزلی)، نفت و گاز (پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های گاز)، نیروگاه (نیروگاه‌های برق)، فولاد، سیمان و شیمیایی (تولیدکنندگان مواد شیمایی) اشاره کرد. لازم به ذکر است که با افتخار محصولات خود را در اختیار خودروسازان بزرگ داخلی همچون ایران‌خودرو، زامیاد، مگاموتور، کرمان دیزل و سایپا دیزل قرار می‌دهیم و به دنبال آن هستیم همکاری خود را بیش از پیش با این مجموعه‌ها در ماه‌های پیش رو افزایش دهیم. تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید مجموعه، متناسب با سطح تکنولوژی محصول شامل انواع پرس، برش، نورد و فرم‌دهی، برش‌کاری وکیوم، قالب‌سازی، لیزر و ربات‌های مونتاژ است و تلاش کرده‌ایم از به‌روزترین و جدیدترین دستگاه‌ و ماشین‌آلات موجود در بخش‌های مرتبط استفاده کنیم.

شرکت آداک صنعت پليمر به عنوان يک مجموعه دانش‌بنيان، چه اقداماتی در زمينه به کارگيری تکنولوژی و فناوری‌های نوين انجام داده است؟

تکنولوژی شامل مولفه‌های سازمان، انسان، اطلاعات و ماشین‌آلات است که برای تولید مناسب و سودده، ترکیب کارآمد و متناسب این مولفه‌ها باید در دستور کار یک واحد صنعتی قرار بگیرد. شرکت آداک صنعت پلیمر نیز از این قاعده مستثنی نیست و با هدف نوآوری و به‌روزرسانی تولید، به‌کارگیری تکنولوژی‌های مناسب و جدید را در دستور کار خود قرار داده‌ است. ما اقدامات بسیاری در راستای تحقق این مهم در مجموعه انجام داده‌ایم که از جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری در واحد تحقیق و توسعه (R&D) جهت دسترسی به تکنولوژی‌های نوین تولید محصولات جدید، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقای دانش سازمانی، ایجاد و توسعه آرشیو فنی و دانش‌بنیانی ساخت قطعات تولیدی شرکت و ایجاد واحد مهندسی و توسعه به منظور بهبود مستمر تجهیزات و فرایند خطوط تولیدی اشاره کرد.

به طور مشخص کاربرد سيستم‌های پساپالايش چيست و شرکت آداک صنعت پليمر به چه دستاوردهايی در اين زمينه دست يافته است؟

در حال حاضر آلودگی هوا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی در جهان محسوب می‌شود که حیات بشر و گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را به خطر انداخته است.. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه ۱۲ آلوده‌ترین کشورهای جهان را در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به خود اختصاص داد که از دلایل اصلی این امر، می‌توان به کیفیت پایین سوخت، عدم استفاده از سیستم‌های تصفیه‌کننده و عدم رسیدگی رانندگان به شرایط خودروهای دیزلی اشاره کرد. با اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدای سال جاری تاکنون، شاخص آلودگی هوا در بیشترین روزهای سال در شرایط ناسالم قرار داشته است؛ این بدان معناست که کیفیت هوا در کلان‌شهرهای کشور به ویژه تهران در بیشتر روزهای سال برای گروه‌های حساس ناسالم بوده و این معضل آثار سوء بسیاری اعم از بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی، سرطان و حتی مرگ را به همراه داشته است. خودروهای دیزلی به دلیل احتراق ناقص سوخت، مقدار زیادی گازهای سمی و مضر تولید می‌کنند که این گازها شامل هیدروکربن‌ها (HC)، مونوکسیدکربن (CO)، اکسیدهای نیتروژن (NOx)  و ذرات معلق می‌شود. از طرفی، هر یک از این ترکیبات سمی و بسیار خطرناک بوده و موجب بروز مشکلات فراوانی برای سلامتی انسان خواهند شد. یکی از روش‌های موثر برای کاهش آلودگی هوا در داخل کشور، استفاده از سیستم‌های «پسا‌پالایش» است؛ به نحوی که این سیستم‌ها با کاهش و حذف آلاینده‌های مذکور از اگزوز خودرو، به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کنند. در همین راستا ما به عنوان تنها شرکت داخلی، اقدام به تولید و نصب بیش از ۲۰ هزار دستگاه سیستم پس‌پالایش کرده‌ایم. در حال حاضر این سیستم‌ها بر روی بخشی از خودروهای تجاری سنگین نصب شده‌اند و با توجه به آمارهای موجود، می‌توان تخمین زد سیستم‌های پسا‌پالایش تولید شده توسط مجموعه آداک صنعت پلیمر، تاکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن از آلودگی هوای کشور را کاهش داده‌ که این میزان آلایندگی، معادل تولید ۶۰۰ هزار ماسک سه ‌لایه است. علاوه بر کاهش آلودگی هوا، سیستم‌های پسا‌پالایش شرکت آداک صنعت پلیمر می‌توانند نقش مهمی در کاهش هزینه‌های سلامت ناشی از این چالش محیط زیستی در کشور ایفا کنند و بر همین اساس در تلاش هستیم میزان تولید و نصب این سیستم‌ها در روزهای پیش رو را افزایش دهیم.

با توجه به اينکه در سبد توليدات شما محصولات سراميکی نسوز ديده می‌شود، شرايط کنونی صنعت نسوز را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

صنعت نسوز به عنوان یکی از صنایع مادر، نقش مهمی در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف از جمله فولاد، سیمان، پتروشیمی و  شیشه ایفا می‌کند. این صنعت علی‌رغم سابقه نه چندان طولانی در ایران، در به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید کم فروغ بوده و شرکت آداک صنعت پلیمر تلاش می‌کند با معرفی محصولات جدید، امکان بهبود شرایط حاکم در این صنعت و استفاده از فناوری‌های نوین را مهیا سازد. با وجود رشد و توسعه‌ای که طی کمتر از ۵۰ سال در این صنعت حاصل شده است، هم‌اکنون چالش‌های متعددی در زمینه تولید قطعات نسوز و سرامیکی در داخل کشور پیش روی فعالان این صنعت وجود دارد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان نسوز از بازارهای وارداتی تامین می‌شود که طبق بررسی‌های انجام شده، امکان تولید و جایگزینی بخش عمده‌ای از این مواد وارداتی از طریق شرکت آداک صنعت پلیمر فراهم است. با هدف کاهش واردات و افزایش خوداتکایی در کشور، ما گام بلندی در راستای تولید و صادرات  قطعات نسوز از جمله برد، پتو و کاغذ سرامیکی، انواع گسکت «Gasket»، واشر نسوز و… برداشته‌ایم و همواره در تامین نیاز فعالان صنعت نسوز به این قطعات پیش‌قدم هستیم.

آيا طرح توسعه‌ای خاصی در دست اقدام داريد و چه چشم‌اندازی براي آينده شرکت آداک صنعت پليمر متصور شده‌ايد؟

عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی و صنفی کشور و روند غیرقابل کنترل تورم به عنوان دو ابرچالش اساسی، توسعه تولید و برنامه‌ریزی بلندمدت در شرکت‌های صنعتی به ویژه آداک صنعت پلیمر را دشوار ساخته است. با این وجود، بسیاری از محصولات مجموعه برای اولین بار در کشور و با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان داخلی تولید شده است. روند بهبود و توسعه مستمر، همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای مدیریتی در شرکت آداک صنعت پلیمر محسوب می‌شود و این مهم، از جمله الزامات تداوم فعالیت مجموعه در راستای تولید محصولات مختلف بوده است. با این رویکرد، ما طرح‌های توسعه‌ای متنوعی با هدف رشد تولید در دست اقدام داریم و به دنبال آن هستیم ۱۰۰ درصد نیاز صنایع مختلف به تولیدات شرکت را رفع کنیم. بدون شک آینده روشنی پیش روی مجموعه آداک صنعت پلیمر قرار دارد و امیدواریم با کاهش تورم و ایجاد ثبات نسبی در سیاست‌های صنفی و اقتصادی، با سرعت بیشتری در مسیر توسعه و رشد تولید گام برداریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41169

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز آذرشید پارس:

سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز

08اردیبهشت
هزينه‌هاي توليد فولاد را «۵۰ درصد» کاهش داده‌ايم/ نيازمند به‌کارگيري هوش مصنوعي در صنعت فولاد هستيم
مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

هزينه‌هاي توليد فولاد را «۵۰ درصد» کاهش داده‌ايم/ نيازمند به‌کارگيري هوش مصنوعي در صنعت فولاد هستيم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.