سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۴۶ /یکشنبه/۱۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:11 /یکشنبه/15 مهر 1403

با هدف ارتقای بهره‌وری تولید در فولاد سنگان رخ داد؛

اتخاذ رویکردهای جدید جهت ارتقای سطح آماده‌به‌‎کاری و به‌‌روزرسانی تجهیزات

ماشین‌آلات و تجهیزات یکی از مولفه‌های حیاتی فعالیت‌های معدنی و صنعتی به شمار می‌آیند و با پیچیده‌تر شدن فرایندهای تولید، تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز دشوارتر و حساس‌تر می‌شود. بنابراین شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان که در تولید محصولات از تجهیزات به‌روز و جدید استفاده می‌کند، رویکردهای جدیدی را برای ارتقای سطح آماده‌به‌‎کاری تجهیزات و به‌ روزرسانی آن‌ها اتخاذ کرده است.

ماشین‌آلات و تجهیزات یکی از مولفه‌های حیاتی فعالیت‌های معدنی و صنعتی به شمار می‌آیند و با پیچیده‌تر شدن فرایندهای تولید، تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز دشوارتر و حساس‌تر می‌شود. بنابراین شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان که در تولید محصولات از تجهیزات به‌روز و جدید استفاده می‌کند، رویکردهای جدیدی را برای ارتقای سطح آماده‌به‌‎کاری تجهیزات و به‌ روزرسانی آن‌ها اتخاذ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، نتیجه این تحولات را می‌توان در انجام علمیات نت در زمان و شرایط مناسب و با جدیدترین متدها در این مجموعه مشاهده کرد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان بومی‌سازی و مهندسی معکوس را نیز به عنوان اصل اساسی برای بهبود عملکرد مجموعه دنبال می‌کند که این مسئله با صرفه‌جویی ارزی قابل توجه برای این مجموعه صنعتی همراه بوده است.

صنایع معدنی و فلزی به شدت در معرض تحولات تکنولوژیکی و ارتقای کارآمدی فرایندهای تولید قرار دارند و این شرایط پر تغییر و تحول به شکل مستقیم بر رشد کمی و کیفی تولید محصولات تاثیر می‌گذارد.

به طور کلی ارتقای سطح کیفیت محصول و افزایش راندمان تولید در فعالیت‌های صنعتی و معدنی به عوامل و پارامترهای مختلف بستگی دارد که در دسترس بودن ماشین‌آلات و تجهیزات و قابلیت اطمینان به آن‌ها از مهم‌ترین این عوامل به شمار می‌آیند.

آماده‌به‌کاری ماشین‌آلات و تجهیزات در هر واحد تولیدی، به صورت مستقیم بر عملکرد بنگاه‌های صنعتی تاثیر می‌گذارد و شاید بتوان این مسئله را از مهم‌ترین مولفه‌های‌ اساسی موثر در تحقق اهداف و چشم‌اندازهای بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی تلقی کرد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان که در نخستین حلقه‌های زنجیره ارزش قرار دارد، با اقدامات گسترده در خصوص حفظ سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید توانسته است کارنامه‌‎ای پردستاورد را در حوزه فعالیت خود رقم بزند و علاوه بر تحقق برنامه‌های تولید، رشد کمی و کیفی محصول را در مجموعه محقق کند.

از آنجایی که پیشرفت فناوری‌ها و ظهور نسل چهارم صنعت به صورت مستقیم عملیات تعمیر و نگهداری را در کارخانه‌ها متحول ساخته، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز برنامه‌ریزی خاصی را برای بهبود سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات کارخانه تولید گندله و کنسانتره داشته و این مسئله با صرفه‌جویی ارزی چشمگیری برای این شرکت همراه بوده است.

برنامه‌ریزی دقیق در فولاد سنگان

افزایش خرابی تجهیزات و استهلاک ماشین‌آلات در فرایند تولید به صورت مستقیم بر کیفیت و کمیت محصول تاثیر می‌گذارد و برنامه‌های بنگاه را‌ تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بر همین اساس شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ایجاد تحولات در برنامه‌ریزی عملیات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه «PM» را با هدف افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی فرایندها و کاهش خرابی و توقفات به دلیل عملیات نت در دستور کار قرار داد.

به صورت کلی، عملیات نت به منظور پایش دوره‌ای وضعیت سیستم‌ها و خطوط تولید انجام می‌شود و در این مجموعه صنعتی نیز انجام عملیات نت پیشگیرانه به صورت برنامه‌ریزی‌ شده و هدفمند به اجرا درآمده است که نتیجه آن را می‌توان در افزایش ضریب اطمینان دستگاه‌ها و کارایی تجهیزات با برنامه‌ریزی در مدیریت دارایی‌‎های فیزیکی مشاهده کرد.

در ساختار سازمانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، سیستم جامع نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی شده است که فعالیت هر واحد تولیدی به صورت مستمر و مجزا مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین در واحدهای تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن این شرکت، دفاتر فنی و پیشتیبانی تحت نظارت مدیریت دفتر خدمات فنی و پشتیبانی مرکزی در حوزه سفارش‌گذاری قطعات یدکی و تمرکز بر برنامه‌ریزی تولید فعالیت می‌کنند تا هماهنگی‌های لازم برای تحقق برنامه‌های تولید و به حداقل رساندن توقفات تولید انجام ‌شود.

در این راستا، آماده‌به‌کاری تجهیزات کارخانه‌ها در ۹ ماهه سال که تحت تاثیر توقفات اجباری ناشی از محدودیت‌های مصرف گاز نیستند، اندازه‌گیری می‌شود و سپس برنامه‌ریزی برای شات‌داون‌ها و توقفات در زمان محدودیت‌های انرژی صورت می‌پذیرد. در شرایط فعلی که محدودیت‌هایی نیز برای مصرف برق در فصل تابستان اعمال می‌شود، عملیات نت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که هم‌زمان با محدودیت‌های مصرف صورت پذیرد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به منظور کاهش توقف تجهیزات، سیستم عملیات نت پیشگیرانه را راه‌اندازی کرده است تا بتواند بیشترین بهره‌وری و کارایی را در مجموعه حاصل کند. این شرکت در گام نخست تحولات اساسی را در ساختار مدیریت دارایی‌های فیزیکی و اصلاح گردش کارها و انجام اورهال تجهیزات انجام داده است. در گام دوم انجام تعمیرات اساسی را پس از برگزاری جلسات تخصصی نقد و بررسی به انجام می‌‎رساند که این مسئله به شدت در بهبود عملکرد این شرکت در ماه‌ها و سال‌ها تاثیرگذار بوده است.

باید این نکته را نیز در نظر داشت در صورتی که قطعه‌ای دچار خرابی شود، در سیستم آنالیز خرابی نمونه‌ای از آن قطعه وجود دارد و در صورتی که خرابی غیرطبیعی و یا جدید باشد، جلسات تخصصی برای بررسی، ریشه‌‎یابی و انجام اقدامات اصلاحی برگزار می‌شود که این مسئله دقت و سرعت عملیات نگهداری و تعمیرات را افزایش می‌‎‌دهد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در حالی موفق به ثبت کارنامه‌ای پربار در حوزه تولید و فروش در ماه‌های اخیر شد که ۲۵ روز با محدودیت مصرف برق مواجه بود. این شرکت با مدیریت دقیق ریسک در شرایط محدودیت‌های مصرف انرژی و توجه به انجام امور نت موفق شده است علی‌رغم افزایش چالش‌ها در محیط کسب‌وکار صنایع معدنی، رشد تولید را در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته محقق کند.

آمار تولید کنسانتره سنگ‌آهن این مجموعه در بازه زمانی یاد شده برابر با دو میلیون و ۱۷۰ هزار تن بود که ۳٫۳ درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافت. مجموع تولید گندله نیز در ۶ ماهه نخست سال جاری به بیش از دو میلیون و ۷۶۰ هزار تن رسیده که ۱۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در واقع رشد تولید در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان را می‌توان مهر تاییدی بر موثر بودن رویکردهای این شرکت در حوزه حفظ آماده‌به‌کاری تجهیزات در شرایط پرچالش حاکم بر صنایع معدنی و فلزی کشور قلمداد کرد.

تبلور خودباوری

ساختار سازمانی و نظام مدیریت ریسک شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان با توجه به نیاز سازمان به پذیرش عملیات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه سیستماتیک و همسو با اهداف سازمانی متحول شده و این مسئله تحقق اهداف و چشم‌اندازهای این شرکت در حوزه بومی‌سازی و مهندسی معکوس را در پی داشته است.

بومی‌سازی یکی از جنبه‌های مثبت عملکرد شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در حوزه حفظ آماده‌به‌کاری تجهیزات محسوب می‌شود؛ چراکه در شرایط تشدید تحریم‌های اقتصادی، تامین قطعات یدکی به شدت دشوار شده و این شرکت با تمرکز بر انجام فرایندهای مهندسی معکوس موفق به بومی‌سازی برخی قطعات استراتژیک شده است. این مسئله به طور قابل‌توجهی مهارت و دانش فنی مجموعه را در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات افزایش داده و منجر به صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خروج بیش از ۱۲ میلیون یورو ارز از کشور در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ شده است.

بومی‌سازی ۱۳۱ قطعه، پنج تجهیز و یک هزار و ۷۴۵ نسخه مهندسی معکوس، مهم‌ترین دستاوردهای شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند. با توجه به دستاوردهای چشمگیر این شرکت، در برنامه‌های بومی‌سازی سال ۱۴۰۳ این شرکت انجام یک هزار و ۷۰۰ نسخه مهندسی معکوس در بخش‌های مختلف، بومی‌سازی ۱۴۵ قطعه و پنج تجهیز و همچنین صرفه‌جویی ارزی ۲٫۲ میلیون دلاری از این طریق هدف‌گذاری شده است.

از آنجایی که در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان همواره تمرکز بر رشد کیفی محصولات در اولویت قرار دارد، می‌توان اقدامات لازم برای انجام آنالیزهای کنترل کیفی را نیز به عنوان یک عامل برای افزایش آماده‌به‌‎کاری تجهیزات و ماشین‌آلات و بهبود عملیات نت در نظر گرفت؛ البته این مسئله به صورت مستقیم بر عملکرد بنگاه اقتصادی تاثیرگذار نیست. با این حال، هرگونه تغییر در کیفیت محصول می‌تواند نشانه‌ای در خرابی احتمالی در تجهیزات خطوط تولید باشد.

در فرایند کنترل کیفی محصول در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان از جدیدترین متدها استفاده می‌شود. در این راستا، ابتدا نمونه‌گیری مطابق با استانداردهای جهانی در هر مرحله از فرایند انجام می‌شود و آنالیز نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های مکانیزه و با استفاده از ابزارهای دقیق صورت می‌پذیرد. در چنین شرایطی، سنجش کیفیت محصول با نتایج دقیقی همراه است که می‌تواند به عیب‌یابی و اشکالات احتمالی دستگاه‌ها کمک شایانی کند.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به منظور سرعت بخشیدن به فرایند کنترل کیفیت محصول، بالا بردن سطح کیفیت واحدهای آزمایشگاهی و بهبود آماده‌به‌کاری تجهیزات دستگاه‌های آنالایزر سولفور کربن «ELTRA CSI»، دستگاه بلین اتوماتیک «RATA» و «OPEC» را نصب و راه‌اندازی کرده است. دستگاه جذب اتمی به منظور آنالیز به روش طیف‌سنجی و دستگاه «XRF» برای آنالیز عنصری نیز به دامنه دستگاه‌های کنترل کیفی این شرکت اضافه شده‌اند که این مسئله به جز برطرف کردن نیاز این شرکت به برون‌سپاری آزمایش‌های کنترل کیفی، نقش بسزایی در افزایش کیفیت محصولات داشته است.

دستگاه‌های اندازه‌گیری درصد جامد و دانسیته دوغاب و کراشر آزمایشگاهی سنگ‌آهن نیز در واحدهای تولید نصب شده‌اند. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در سال گذشته تست اندازه‌گیری کربن و فسفر برای نمونه‌های سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله و اندازه‌گیری یون آهن در نمونه‌های آب را به تست‌های کنترل کیفیت مجموعه اضافه کرده است که تحلیل نتایج این اندازه‌گیری‌ها نه‌تنها به ارتقای سنجش کیفیت محصولات این شرکت کمک کرده است بلکه با دقت بالاتری عملکرد تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید بررسی می‌کند.

گفتنی است که شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با اقدامات گسترده در انجام کنترل کیفیت، موفق به کسب رتبه «Excellence» در آزمون کفایت تخصصی «PT» شده است که این مسئله کیفیت بالای نتایج آزمایشگاه‌های کنترل کیفی را نشان می‌دهد.

در پایان باید اشاره داشت که اقدامات و فعالیت‌های شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان و ارائه محصولات باکیفیت موجب افزایش اعتبار برند این شرکت شده است اما از آنجایی که این شرکت در حوزه افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات همگام با تحولات جهانی حرکت می‌کند، در صدد استفاده از تکنولوژی‌‎های جدید در این حوزه است.

هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها، جدیدترین موضوعاتی هستند که سیستم‌‎های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ماهیت این سیستم‌‎ها وارد حوزه‌ پردازش داده‌های بزرگ می‌شود. با توجه به این مسئله، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان همکاری خود را با شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت می‌کند تا بتواند از بانک داده‌ها و اطلاعات به دست آمده، در راستای بهبود آماده‌به‌کاری تجهیرات و رشد تولید بهره‌مند شود.

در این راستا، تاکنون داده‌های این شرکت برای آنالیز در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. در حال حاضر اقدامات این شرکت در فاز اولیه هوشمندسازی قرار دارند و با گذشت زمان برنامه‌های ارتقای سطح آماد‌به‌کاری تجهیزات با استفاده از تکنولوژی‌های نسل چهارم صنعت در مسیر تکمیل و بهبود مستمر قرار می‌گیرند.

انتهای پیام//

احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

11:53 /یکشنبه/15 مهر 1403

هادی عبدی، مدیر مجتمع فولاد قائنات در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:09 /شنبه/14 مهر 1403

محمدرضا کرمی شاهرخی، مدیرعامل موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:36 /شنبه/10 شهریور 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخوز»؛

6:00 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک محیط زیست فولاد سنگان؛

5:43 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «ارفع»؛

7:50 /شنبه/10 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/14

189643

فلزات آنلاین

1403/07/14

545667

فلزات آنلاین

1403/07/14

760363

فلزات آنلاین

1403/07/14

2669403

فلزات آنلاین

1403/07/14

22419

فلزات آنلاین

1403/07/14

11865

فلزات آنلاین

1403/07/14

42291

فلزات آنلاین

1403/07/14

49178

فلزات آنلاین

1403/07/14

44588

فلزات آنلاین

1403/07/14

40567

فلزات آنلاین

1403/07/14

26601

فلزات آنلاین

1403/07/14

27759

فلزات آنلاین

1403/07/14

26399

فلزات آنلاین

1403/07/14

34040

فلزات آنلاین

1403/07/14

31550

فلزات آنلاین

1403/07/14

42617

فلزات آنلاین

1403/07/14

26338

فلزات آنلاین

1403/07/14

40213

فلزات آنلاین

1403/07/14

42511

فلزات آنلاین

1403/07/14

4105000