• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران مطرح کرد:

آینده سندیکای صنایع آلومینیوم در هاله‌ ابهام

  • کد خبر : 6638
  • 21 اسفند 1398 - 17:37
آینده سندیکای صنایع آلومینیوم در هاله‌ ابهام
عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: قوانینی که اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران وضع کرده است، باعث شده تعاونی‌ها، انجمن‌ها و ... نتوانند در سندیکا عضو شوند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود انجمن‌های دیگری که فعالیتی موازی با یکدیگر دارند، ایجاد شود، البته با این دستورالعمل‌های جدید فعالیت آتی سندیکا مبهم شده است.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: قوانینی که اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران وضع کرده است، باعث شده تعاونی‌ها، انجمن‌ها و … نتوانند در سندیکا عضو شوند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود انجمن‌های دیگری که فعالیتی موازی با یکدیگر دارند، ایجاد شود، البته با این دستورالعمل‌های جدید فعالیت آتی سندیکا مبهم شده است.

ابوالفضل رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: طبق قوانین جدید اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، دبیران تشکل‌ها نمی‌توانند اعضای هیئت مدیره باشند؛ به همین دلیل برای اجرای این قانون از سمت دبیری سندیکای صنایع آلومینیوم ایران استعفا دادم.

وی بیان کرد: بر اساس قوانین جدید، دبیر باید نیروی تمام وقت و حاضر در سندیکا باشد تا بتواند بر اقدامات و برنامه‌های این صنعت، رسیدگی کند، البته در مدت دو سالی که در سندیکا به عنوان دبیر این تشکل حضور داشتم، به تمام امور صنفی آن رسیدگی می‌کردم اما به دلیل مشغله‌های کاری که در حال حاضر دارم، نمی‌توانیم این وظیفه و مسئولیت را برعهده داشته باشم.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران توضیح داد: دبیر سندیکا برای پیگیری امور مربوط به تشکل، توسط اعضای هیئت مدیره معرفی و انتخاب می‌شود، البته هنوز زمان مشخصی برای انتخاب دبیر جدید مشخص نشده است.

رضایی مطرح کرد: اعضای هیئت مدیره سندیکا باید مدیران شرکت‌های فعال در حوزه آلومینیوم و دارای کارت بازرگانی معتبر باشند، به همین دلیل تا زمان اجرای این تصمیم، باید مدیران شرکت‌ها از اتاق‌های بازرگانی معتبر، این کارت را دریافت کنند و تا آن زمان، آریا صادق نیت حقیقی عضو هیئت مدیره سندیکا، دبیر سندیکا هستند و اقدامات اساسی توسط این فرد انجام می‌شود.

وی تشریح کرد: قوانین اتاق بازرگانی حدود یک سال است که تصویب شده و تغییر کرده؛ اما اساس‌نامه سندیکا هنوز تغییر پیدا نکرده و با اساس‌نامه اتاق بازرگانی تطبیق داده نشده است، البته به دنبال این هستیم که هرچه سریع‌تر، این قوانین جدید را اجرایی و تغییرات و اصلاحات سندیکا را براساس قوانین اتاق بازرگانی به روز رسانی کنیم.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تصریح کرد: با قوانین وضع شده جدید اتاق بازرگانی، ریزش اعضا خواهیم داشت و این موضوع، یکی از دلایلی بود که موجب تعلل در اجرای این قوانین و به تعویق افتادن برگزاری مجامع سندیکا در یک سال اخیر شد، در این مدت باید اطلاع رسانی می‌کردیم تا مدیران آگاهی و اطلاعات لازمه را بدست بیاورند و برای تمدید یا دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند.

رضایی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در سندیکا سعی داشتیم تا اجرایی کنیم این بود که تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی هم راستا را ترغیب کنیم تا در سندیکا عضو شوند که با این قوانین جدید اتاق بازرگانی، عضویت انجمن‌ها و تعاوتی‌ها، ناممکن شده است.

سندیکا باید به دنبال منابع درآمدی دیگری باشد

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران بیان کرد: با اجرای این قوانین جدید و ریزش اعضا، سندیکا باید به دنبال منابع درآمدی دیگری باشد، برای مثال، برگزاری کلاس‌های آموزشی، ایجاد منبع داده‌ها و اطلاعات ضروری و … می‌تواند منابع درآمدی جدید سندیکا باشد.

رضایی اظهار کرد: وضع اینگونه قوانین سختگیرانه، ضروری است و نهادهایی که مسئول مجوز دادن به انجمن‌ها و تشکل‌ها هستند، وظیفه دارند قوانین تشکل‌ها را پالایش و از تاسیس و ایجاد انجمن‌های جدید موازی در کشور جلوگیری کنند، به همین دلیل، دستورالعمل‌هایی را صادر کردند که تعاونی‌ها اجازه ندارند در سندیکا و تشکل‌های صنفی، عضو شوند، در صورتی که تمام شرکت‌ها، فعالان، تعاونی‌ها، تشکل‌ها و … باید تحت نظر یک تشکل واحد قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: وضع این قوانین جدید اتاق بازرگانی، در آینده ممکن است منجر به موازی کاری‌هایی در زمینه تاسیس تشکل‌های جدید شود؛ به نحوی که تعاونی‌ها و تشکل‌هایی که نمی‌توانند در سندیکای صنایع آلومینیوم ایران حضور داشته باشند و در آن عضو شوند، تشکل‌های صنفی درون‌سازمانی را تشکیل می‌دهند که این انجمن‌ها عملکردی موازی باهم خواهند داشت.

تغییری در سندیکا ایجاد نخواهد شد

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اذعان کرد: با وجود قوانین و دستورالعمل‌های وضع شده جدید، تغییری در اعضا و فعالیت‌های سندیکا ایجاد نخواهد شد و دلیل اصلی کناره‌گیری من از سمت دبیری، مشغله‌های کاری بود که به دلیل فعالیت‌های تمام وقتی که در سندیکا داشتم، نمی‌توانستم به آن‌ها رسیدگی کنم.

رضایی تاکید کرد: فردی که به عنوان دبیر سندیکا انتخاب می‌شود باید در تمام زمینه‌های تولیدی آلومینیوم که شامل پروفیل، مقاطع، دایکست و … است، اطلاعات کافی داشته و مسلط به امور تولیدی این صنعت باشد و برحسب انتظاراتی که دارند، شرح وظایف را تعیین کنند. البته فردی که به تمام حوزه‌ها اشراف و تسلط داشته باشد، در کشور نداریم، به همین دلیل اعضای هیئت مدیره باید به دبیر جدید کمک کنند و اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهند، امری که در حال حاضر در سندیکای صنایع آلومینیوم ایران حلقه مفقوده است و همکاری در این زمینه بین اعضا وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در این مدت دو سالی که در سندیکا فعالیت داشتم، تمام تلاشم را در جهت بهبود وضعیت صنفی و صنعتی سندیکا به کار برده‌ام و در آینده نیز به فردی که به عنوان دبیر سندیکا انتخاب می‌شود، کمک خواهم کرد.

رضایی افزود: با توجه به توان مالی و منابع درآمدی که این سندیکا دارد، باید برنامه‌ریزی درستی در این زمینه صورت بگیرد تا انتظارات را از نظر حقوق و مزایا، برطرف کند، همچنین سندیکا باید در قسمت‌های مختلف، سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌هایی انجام بدهد تا به پویایی لازم برسد و به همین دلیل باید منابع درآمدی آن مشخص باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سندیکا باید از حرف‌گرایی به عمل‌گرایی حرکت کند و تنها به ارائه دادن ایده و شعار اکتفا نکنند و تلاش کند تا درآمدزایی بیشتری داشته و در زمینه عضوگیری عملکرد بهتری داشته باشد.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: برنامه‌های آتی سندیکا وابسته به خدماتی است که به اعضا ارائه می‌دهد و میزان حمایتی است که از تولیدکنندگان به عمل می‌آورد. اگر سندیکا فعالیت بیشتری داشته باشد، مطمئنا تعداد اعضا و حق عضویت‌ها بیشتر خواهد شد.

رضایی توضیح داد: یکی از اقداماتی که سندیکا قصد داشت اجرایی کند، ایجاد منبع اطلاعاتی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه آلومینیوم بود که به دلیل عدم همکاری اتاق بازرگانی، تشکل‌های صنعتی و … نتوانستیم به این هدف تعیین شده، برسیم؛ به گونه‌ای که برخی از استان‌ها اطلاعاتی در خصوص تولیدکنندگان نداشتند که در اختیار ما قرار بدهند و برخی دیگر، اطلاعات کم و ناچیزی داشتند.

وی تصریح کرد: عدم همکاری تولیدکنندگان و اعضا با سندیکا موجب شد که نتوانیم بانک اطلاعاتی جامعی در حوزه آلومینیوم داشته باشیم. شرکت‌ها حتی در دادن اطلاعات خیلی اندک و جزئی به ما کوتاهی می‌کردند. اجرای برنامه‌ها به همکاری اعضا وابسته است و منفعت آن را نیز اعضا خواهند برد.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران مطرح کرد: اگر این اطلاعات جامع آماری ایجاد شود، از سرمایه‌گذاری‌های بیهوده جلوگیری و هدایت سرما‌یه‌گذاری به درستی انجام می‌شود؛ در صنعت آلومینیوم کشور، در خیلی از بخش‌ها، سرمایه‌گذاری‌های مازاد داریم که به رقابت‌های منفی با یکدیگر می‌پردازند و در برخی از صنایع، کمبود سرمایه‌گذاری داریم که نیازمند فعالیت‌های بیشتری در آن زمینه‌ها هستیم.

رضایی خاطرنشان کرد: بخش‌هایی که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر هستند شامل فویل، ورق، فویل کنستاک، معدن و تولید آلومینا است، در زمینه تولید آلومینا برای شرکت‌هایی مثل سالکو، ایرالکو، المهدی، هرمزال و … باید اقدامات جدی انجام بدهند، زیرا ظرفیت سالکو ۳۳۰ هزار تن است و به ۷۰۰ هزار تن آلومینا نیاز داریم اما در حال حاضر جاجرم تنها ۲۸۰ هزار تن آلومینا تولید می‌کند، در حالی که جاجرم ۴۰ هزار تن، ایرالکو ۱۸۰ هزار تن، المهدی و هرمزال ۲۸۰ هزار تن آلومینیوم تولید می‌کنند، به همین دلیل به یک میلیون تن آلومینا نیاز داریم؛ اما تنها در جاجرم برای تولید آلومینا سرمایه‌گذاری شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6638

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی
عضو هیئت مدیره شرکت فولادریزان شهرکرد مطرح کرد:

ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی

11اردیبهشت
سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز آذرشید پارس:

سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز

11اردیبهشت
ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!
مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب عنوان کرد:

ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!