معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: با وجود چالشهای مختلف، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با افزایش ۴۳ درصدی تولید و فروش در هفت ماهه سال جاری توانسته است جایگاه خود را در صنعت فولاد کشور تقویت کند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، هادی مومنی در حاشیه سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۳ با اشاره به عملکرد واحد بازرگانی فولاد سنگان، اظهار داشت: در هفت ماهه سال جاری، حدود سه میلیون و ۵۰ هزار تن فروش داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است؛ همچنین این میزان فروش نسبت به برنامهریزیهای امسال ۴ درصد بیشتر محقق شده است. در بخش حملونقل، در حمل جادهای ۱۶۳ درصد تحقق برنامه داشتیم و در حمل ریلی به دلیل برخی محدودیتهای مربوط به ضعف زیرساختهای ریلی، ۸۳ درصد از برنامه به انجام رسیده است.
وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم که میتواند حوزه حمل محصول را تحت شعاع قرار دهد، موقعیت مکانی کارخانه است؛ چراکه در شمال شرق کشور قرار داریم و شرکتهای دیگر که در مرکز کشور مستقر هستند، از مزیتهای بهتری برخوردارند. این موضوع از دو جنبه قابل بحث است؛ نخست هزینههای ناشی از طول مسافت تا مقصد و دو ضعف زیرساخت ریلی منطقه سنگان اما مزیت اصلی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، نزدیکی به معدن سنگآهن سنگان است که یکی از بزرگترین ذخایر سنگآهن کشور را دارد و این امکان را فراهم میکند که برای سالیان متمادی خوراک فولاد کشور را تامین کنیم و از طرفی هزینه حمل سنگ به کارخانه، تا حد بسیار زیادی کاهش مییابد.
معاون بازرگانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ضمن اشاره به چالشهای این شرکت، مطرح کرد: در حوزه بازرگانی با مشکلاتی در تامین قطعات یدکی و تجهیزات به دلیل تحریمها مواجه هستیم. شرکتهای خارجی با ما همکاری مطلوبی ندارند و مجبوریم راهحلهای جایگزین را برای تامین قطعات پیش بگیریم؛ همچنین تغییرات در تخصیص ارز و قوانین گمرکی، مشکلاتی را به وجود آورده که در سال جاری پیچیدهتر شده است اما در حوزه فروش، با توجه به اینکه خریدار اصلی ما شرکت فولاد مبارکه است، روند فروش ما خوب پیش میرود و در صورت وجود مازاد تولید، از طریق بورس محصولات خود را به فروش میرسانیم.
مومنی در خصوص برنامههای شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان برای بهبود حملونقل، خاطرنشان کرد: سال گذشته تصمیم بر آن شد ۵۰۰ دستگاه تریلی خریداری کرده تا بتوانیم مشکلات حملونقل جادهای را مدیریت کنیم. این دستگاهها در حال ورود به مدار هستند و انتظار داریم تا چند ماه آینده بخش عمدهای از مشکلات حملونقل شرکت برطرف شود.
وی در پایان در ارتباط با اهداف استراتژیک شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، یادآور شد: هدف ما تامین پایدار و به موقع با ضریب کیفی مناسب مواد اولیه و قطعات است. این اهداف به طور ماهیانه پایش میشوند و تلاش میکنیم تا چالشهای موجود را از طریق بهبود فرایند تامین مواد اولیه و قطعات مدیریت کنیم؛ همچنین با توجه به طرحهای توسعهای، برنامهریزیهایی برای تامین سنگ مورد نیاز کارخانههای در حال احداث شرکت داریم. با وجود چالشهای مختلف، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با افزایش ۴۳ درصدی تولید و فروش خود در هفت ماهه سال جاری توانسته است جایگاه خود را در صنعت فولاد کشور تقویت کند. این شرکت با سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل و تدوین برنامههای استراتژیک برای تامین مواد اولیه، به دنبال حل مشکلات و بهبود عملکرد در سالهای آینده است.
انتهای پیام//