شرکت خودروساز آمریکایی تسلا قصد دارد تا با استفاده از تکنولوژیهای جدید میزان مصرف کبالت را در باتریهای تولیدی خود کاهش دهد. این موضوع منجر به ایجاد نگرانی در بین برخی سرمایهگذاران در حوزه کبالت شده است؛ چراکه میتواند میزان تقاضای پیشبینی شده بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
سلولهای جدید مورد استفاده در باتریهای خودروی «۳ Model» شرکت تسلا دارای چگالی انرژی بسیار بالایی هستند و این شرکت سازنده قصد دارد تا از این سلولها در برنامههای آتی ساخت خودروهای خود بهره بیشتری ببرد. این شرکت طی بیانیهای اعلام داشته که به تکنولوژی جدیدی دست پیدا کرده است که بهمیزان قابل توجهی مقدار کبالت استفاده شده در باتریها را کاهش میدهد.
این موضوع در حالی است که میزان نیکل مورد نیاز ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند. این امر میتواند پایداری حرارتی این باتر یها را افزایش دهد. شرکت تسلا همچنین اعلام کرده که محتوی کبالت در ترکیب کاتد باتریهای نیکل – کبالت – آلومینیوم «NAC» جدید بهمیزان مشخصی کمتر از نسل دیگر کاتد باتریهایی است که توسط سایر تولیدکنندگان عرضه میشود.
تحلیلگران اعتقاد دارند که استفاده از کبالت در باتریهای لیتیوم – یون تا سال ۲۰۲۶ میلادی بیش از ۳ برابر خواهد شد. بهعلاوه بیشتر تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکتریکی انتظار دارند تا از باتریهای «NCM» به جای باتری های NCA شرکت تسلا استفاده کنند؛ چرا که بانریهای «NCM» تطابق و سازگاری بیشتری با تولیدات خودروسازان دارند. پیشبینی شده که باتریهای سری «NCM» تا سال ۲۰۲۶ میلادی بیش از ۷۰ درصد مصرف کل باتریهای لیتیوم- یون را بهخود اختصاص دهند.
در ضمن شرکت تسلا در ۶ سال گذشته موفق به کاهش حدود ۶۰ درصدی از مصرف کبالت خود شده است. در هر صورت تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که تصمیم شرکت تسلا مبنی بر کاهش ضمنی تقاضای بازار کبالت، تنها کمتر از ۱۰ درصد بازار باتریها را شامل میشود.
نمودار ۱ تغییرات قیمتی کبالت را در ماه مِی سال ۲۰۱۸ نشان میدهد. چنان که پیداست قیمت کبالت در روزهای اخیر باز هم بر روی روند افزایشی خود افتاده است.