معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: بخش معدن ایران و تولیدات وابسته با توجه به پتانسیلهای موجود و چالشهای پیش رو، نیازمند برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاری بلندمدت و استفاده از فناوریهای نوین و تحول دیجیتال است؛ چراکه استفاده از فناوریهای نوین و هوشمندسازی میتواند به افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای تولید، کاهش مصرف انرژی و رشد اقتصادی کمک کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، علی اکبر اکبری در خصوص سهم معدن کشور در اقتصاد دیجیتال، بیان کرد: ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ میلیارد تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه، در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است و یکی از کشورهای غنی از حیث داراییهای معدنی به حساب میآید. بخش معدن با سهم نزدیک به ۳ درصدی از تولید ناخالص داخلی، یکی از مهمترین بخشهای نظام اقتصادی کشور است؛ البته این سهم در اقتصادهای توسعه یافته و صنعتی نظیر استرالیا ۱۰ برابر بیشتر از ایران است. در واقع اگر بخواهیم ملموستر این مطلب را بیان کنیم، ایران با حدود یک درصد جمعیت جهان، مالک ۷ درصد از منابع معدنی دنیاست اما سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی بسیار اندک بوده که این موضوع خود موید پتانسیل بالای رشد اقتصادی در این بخش است. بنابراین معدنکاری هوشمند با بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین و هوش مصنوعی، شیوه جدیدی از استخراج و بهرهبرداری از معادن را ارائه میدهد که به افزایش بهرهوری، ایمنی و کاهش هزینهها کمک میکند و در عین حال بر محیط زیست نیز اثری مثبت دارد و در نهایت منجر به رشد اقتصادی و افزایش ثروت ملی خواهد شد. از طرفی، در حال حاضر حدود ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران از طریق اقتصاد دیجیتال تامین میشود که با توجه به برنامه هفتم توسعه کشور این سهم باید تا سال ۱۴۰۷ به ۱۵ درصد افزایش یابد. علیرغم پتانسیلهای موجود در بخش معدن و تولیدات وابسته به آن و فرصتهای دیجیتالی شدن که میتواند تاثیرات قابلتوجهی بر رشد اقتصادی معادن و به دنبال آن اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشد، اما جایگاه بخش معدن و تولیدات معدنی و سهم آن از این بازار بسیار کم است.
وی در همین راستا ادامه داد: این موضوع را میتوان از دو جنبه بررسی کرد؛ رویکرد اول، نحوه ورود و مصرف انقلاب صنعتی چهارم در کشور است که بیشتر تمایل آن به بازارهای زودبازده به دلیل سهولت کاربرد و گسترش آن بوده است. در کشور ما فعالیتهای هوشمندسازی بیشتر معطوف به سمت کاربران یا اصلاحا مشتریان و به صورت (B2C) بوده که عمده دلیل آن به نظر به خاطر تلفنهای هوشمند بوده است اما متاسفانه در سمت (B2B) که صنایع و کسبوکارها قرار دارند، در حوزه تحول دیجیتال قدمهای اندکی برداشته شده است. در واقع به نظر میرسد که در حوزه کسبوکارها و صنایع به دلایل مختلف از جمله عدم سرمایهگذاری، عدم برنامهریزی صحیح و کلان، عدم آموزشهای لازم و همچنین عدم علاقه به تغییرات در سیستمهای سنتی بهرهبرداری (که عمدتا در حال حاضر با همان سیستمها نیز سوددهی دارند)، مانع از رشد و توسعه هوشمندسازی و دیجتال شدن صنایع شده است.
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان یکی دیگر از دلایل اساسی عدم پیشرفت در این بخش را عدم سرمایهگذاری مناسب در بخش معدن و زیرساختهای فعلی آن در کشور دانست و افزود: متاسفانه در حال حاضر صرف نظر از ورود بخش معدن و تولیدات و ابسته به آن به فاز انقلاب صنعتی چهارم، در همان بخشهای سنتی و مکانیزه نیز سرمایهگذاری و فعالیت دقیق انجام نشده است. اگر از کل این صنعت صرفا بخواهیم به بخش معدن و اکتشاف بپردازیم، با یک مقایسه کوچک می توان شرایط موجود را بررسی کرد؛ به نحوی که مجموع ژئوفیزیک هوابرد در ایران تاکنون حدودا دو میلیون کیلومتر خطی بوده است. آمریکا با حدود ۶ برابر مساحت ایران، تاکنون بیش از ۲۵ میلیون کیلومتر خطی و استرالیا با ۴.۵ برابر مساحت کشور، بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوابرد دارند. در متراژ حفاری اکتشافی ایران تاکنون حدود ۷.۵ میلیون متر حفاری دارد؛ در حالی که کانادا فقط در سال ۲۰۲۰، حدود ۳.۶ میلیون متر حفاری انجام داده و استرالیا در همان سال حدود ۱۱ میلیون متر داشته است.
اکبری خاطرنشان کرد: در کنار این موارد، متاسفانه عدم توسعه و رشد زیرساختهای فعلی مورد نیاز صنعت نظیر آب، برق و گاز، عدم وجود زیرساختهای فناوری نظیر بسترهای شبکه و اینترنت مورد نیاز و همچنین مشکلات مربوط به تامین امنیت شبکهها نیز مزید بر علت شده است تا همچنان بخش معدن و صنعت فولاد نتوانتد سهمی درخور از اقتصاد دیجیتال داشته باشند.
وی تصریح کرد: در مجموع، بخش معدن ایران و تولیدات وابسته با توجه به پتانسیلهای موجود و چالشهای پیش رو، نیازمند برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاری بلندمدت و استفاده از فناوریهای نوین و تحول دیجیتال است؛ چراکه استفاده از فناوریهای نوین و هوشمندسازی میتواند به افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای تولید، کاهش مصرف انرژی و رشد اقتصادی کمک کند. بنابراین توسعه این بخش اثرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر سایر جنبههای کلیدی توسعه و رشد صنعت دارد و با توجه به اولویتهای ذکر شده و با اتخاذ راهکارهای مناسب در حوزه تحول دیجیتال، میتوان به توسعه پایدار این صنعت و افزایش سهم آن در اقتصاد کشور امیدوار بود.
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در پاسخ به این سوال که با توجه به قدمت و جایگاه فولاد سنگان در صنعت فولاد کشور، ورود به عصر انقلاب چهارم صنعتی و تحول دیجیتال را تا چه میزان تاثیرگذار، ضروری و حیاتی میدانید، گفت: این سوال دو بخش دارد که در پاسخ به بخش اول، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با سرمایهگذاری شرکت فولاد مبارکه در استان خراسان رضوی تاسیس شده و با ظرفیت تولید پنج میلیون تن کنسانتره سنگآهن و پنج میلیون تن گندله در حال فعالیت است. به زودی با پروژههای افزایش ظرفیت به ۷٫۵ میلیون تن کنسانتره و ۷٫۵ میلیون تن گندله خواهیم رسید و به بزرگترین کارخانههای تولید کنسانتره و گندله در شرق کشور تبدیل خواهیم شد. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با تولید ۱۴ همت ثروت در سال ۱۴۰۲، به عنوان هشتاد و چهارمین شرکت برتر ایران، سهمی ۰٫۰۷ درصدی در تولید ناخالص ملی دارد. با توجه به مزیتهای هوشمندسازی صنایع معدنی شامل افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها و افزایش سود آوری، استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند سنسورها، رباتیک و هوش مصنوعی که میتواند به افزایش تولید، کاهش هزینههای جاری و بهبود فرایندهای استخراج، دپو و فرآوری مواد معدنی کمک کند، ایمنی بیشتر برای کارگران بر این اساس که معدنکاری هوشمند با استفاده از تجهیزات خودکار و رباتیک، کارهای خطرناک را به جای نیروی انسانی انجام میدهد و محیط کار امنتری را برای کارگران فراهم میکند، پایش و مدیریت بهتر عملیات که در این بخش سیستمهای هوشمند با استفاده از سنسورها و دوربینها، وضعیت تجهیزات و عملیات را در زمان واقعی پایش میکنند. همچنین با تجزیه و تحلیل دادهها، شرایط بحرانی را پیشبینی و ریسکها را مدیریت میکند و آموزش و مدیریت بهتر نیروی انسانی که فناوری همزاد دیجیتالی، آموزش کارگران را بهبود بخشیده و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در محل های خطرناک را کاهش میدهد، شروع و برنامهریزی استراتژیک در حوزه تحول دیجیتال را نه تنها بدیهی بلکه ضروری میکند زیرا نتایج کوتاهمدت و بلندمدت اقتصادی بسیاری ایجاد کرده و قدرت رقابتپذیری بنگاه در سطح ملی و بینالمللی را افزایش میدهد.
اکبری خاطرنشان کرد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با عنایت به نیل به اهداف کمی و کیفی خود در طی سالهای اخیر، ضرورت توسعه سیستمهای هوشمند را در راستای افزایش بهرهوری به خوبی درک کرده است و در این خصوص همگام با هلدینگ مادر یعنی شرکت مبارکه، برنامههای اساسی و استراتژیک در این حوزه دارد.
وی اظهار داشت: راهبرد بلندمدت ما، تدوین نقشه راه جامع تحول دیجیتال فولاد سنگان است و در حال حاضر با همکاری شرکت ایریسا، مشغول تدوین آن با مطالعه روندها فناوری نوین و الگوبرداری از شرکتهای مطرح معدنی جهان هستیم زیرا اعتقاد داریم تحول دیجیتال باید در تمام ابعاد و واحدهای صنعت نمود پیدا کند و مختص بخش خاصی مانند تولید نیست اما در کوتاهمدت ضمن برگزاری آموزش مفاهیم و کاربردهای آن برای آماده کردن نیروی انسانی جهت رویایی با این تحولات، با تعریف و انجام پروژه کوچک و زودبازده در حوزه کاهش مصرف انرژی و بهینهسازی خطوط تولید، در صدد آن هستیم تجربه و زبدگی دیجیتال شرکت را به مرور افزایش دهیم.
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در پایان خاطرنشان کرد: فولاد سنگان در فاز اول طرحهای توسعه دیجیتال خود، اقدام به ایجاد و تکمیل زیرساختهای فیبر نوری کرده است و در کنار آن با همکاری شرکتهای دانشبنیان، پروژههای هوشمندسازی برای تغییر الگوی مصرف انرژیهای برق و آب را در دستور کار دارد که فاز اول این پروژهها نیز در حال تکمیل و تحویل است؛ همچنین این شرکت در راستای پیشبرد اهداف خود در این بخش، در حال اجرای فاز اولیه هوشمندسازی کارخانه تولید کنسانتره پنج میلیون تنی خود به صورت آزمایشی است که با تکمیل آن میتوان گام اساسی دیگری در جهت پیشرفت در این صنعت نوظهور در کشور برداشت.
انتهای پیام//