اخلاق و آموزش، دو موضوعی است که شاید کمتر در صنایع ایران مورد توجه واقع شده باشند. تاثیرات دو مقوله به اندازه افزایش ظرفیت و نیز وجود تجهیزات و امکانات مهم و تاثیرگذار است. موضوعات گفته شده ارتباط مستقیمی با نیروی انسانی بهعنوان مهمترین فاکتور در صنعت دارند.
میزان سرمایهگذاری و هزینه بر دو موضوع اخلاق و آموزش، نتایج ارزشمندی را در بر دارد؛ نتایجی که شاید خود را در کوتاه مدت نشان ندهند اما بدون شک در طولانی مدت، حفظ و بقای یک مجموعه صنعتی را تضمین خواهند کرد. با توجه به اهمیت بحث «آموزش و اخلاق» در توسعه صنعت برآن شدیم که با مدیرعامل «فرانسوز» یزد گفت وگویی را داشته باشیم.
داود عظیمی اعتقاد دارد که موضوعات مربوط به اخلاق و آموزش از بزرگترین دغدغههای واحدهای صنعتی در کشور بهشمار میروند. آنچه که در ادامه میخوانید گفتوگوی خبرنگار پایگاه خبری، تحلیلی «فلزاتآنلاین» با داود عظیمی است.
اهمیت مقوله دانش مدیریتی در واحدهای صنعتی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
دانش مدیریتی بهعنوان یکی از اساسیترین مقولههای حوزه مدیریت واحدهای صنعتی همواره مطرح است. این موضوع به اندازه تکنولوژی، مواد اولیه و دانش فنی اهمیت داشته اما متاسفانه در سالهای گذشته مورد بیتوجهی واقع شده است.
اهمیت ندادن به این مقوله شاید در آینده تبعات و نتایج سنگینی را بههمراه داشته باشد. علاوه بر این مسائل، دانش مدیریت، مقولهای بسیار حساس و مهم بهشمار میرود زیرا سرنوشت و آینده واحدهای تولیدی در گرو آن است.
تمامی مشکلات فعلی کشور از موضوع دانش مدیریت نشات میگیرد. مدیران سازمانی و بزرگ کشور باید با حضور و شرکت در دورههای آموزش مدیریتی علاوه بر ارتقای سطح دانش خود، موجبات توسعه و ارتقای شرکت و کشور را نیز فراهم کنند.
بدون توجه به دانش روز مدیریت، امکان توسعه شرکت و واحدهای تولیدی فراهم نخواهد شد. عدم توجه به تحولات مدیریتی و اقتصادی، شرکتها را در باتلاق کمکاری و بیدانشی خود غرق خواهد کرد.
چه موضوعاتی در مقوله دانش مدیریتی در کشور وجود دارد که کمتر به آنها پرداخته شده است؟
از مهمترین و شاید اصلیترین موضوعات این مقوله، نحوه آموزش و جذب نیروهای انسانی است. همانطور که میدانید بزرگترین سرمایه و دارایی هر مجموعه تولیدی و غیرتولیدی، نیروی انسانی و متخصصان است.
بنابراین ایجاد انگیزه و آموزش صحیح این نیروها، خود مقولهای مهم و اساسی بهشمار میرود. متاسفانه غفلت و کمتوجهی در تدوین استراتژیهای اصولی و انگیزشی برای واحدهای تولیدی سبب میشود تا نهایتا یک مجموعه از افت و کاهش راندمان به تعطیلی و نابودی برسد.
نمونههای بسیاری از این عدم بیتوجهی در سالهای اخیر وجود دارد که عمده دلیل آنها، در عدم درک صحیح نیازهای نیروی انسانی است. شاید بتوان گفت که بدون اخلاق و آموزش نمیتوان کشور را گسترش داد.
میزان اهمیت اخلاق و آموزش برای واحدهای صنعتی و تولیدی کشور تا چه میزان است؟
در واقع با بررسی کشورهای توسعه یافته در مییابیم که کشورهای پیشرفته دنیا بسیار این موضوعات را مورد توجه دادهاند. اخلاق و آموزش موضوعی کلی و جامع است که به تکتک آحاد و افراد جامعه باز میگردد و الزاما مربوط به دولت و نهاد خاصی نیست.
عدم داشتن اخلاق و رفتار مناسب، یکی از بزرگترین مشکلات در جامعه بهشمار میرود. در این راستا برنامهریزی دولت نیز میتواند بسیار در این مقوله راهگشا باشد. موضوع اخلاق و آموزش، مساله پایان ناپذیری بوده و باید مرتبا رصد و بهروز شود.
یکی از موضوعاتی که سبب عدم توجه به اخلاق و آموزش شده است بحث عدم سوددهی سریع بهشمار میرود. هیچ دستاورد و نتیجه بزرگی بدون صرف زمان و هزنه بهدست نخواهد آمد. بحث آموزش مدیران باید قبل از آموزش پرسنل صورت گیرد. صرف زمان و هزینه برروی مسائل و مباحث آموزشی سبب خواهد شد تا در طولانی مدت، موفقیتهای چشمگیری حاصل شود.
شرکت فرانسوز یزد اقدامات بسیاری را در این زمینه انجام داده است؛ بهنحوی که تمرکز شرکت برروی مدیریت، آموزش و منابع انسانی است. آموزشهای صورت گرفته صرفا مختص به پرسنل و کارکنان نبوده و از سطوح مدیریتی آغاز شده و ادامه دارد.
نحوه یادگیری این آموزشها هم بهصورت تئوری و هم بهصورت عملی وجود داشته است. مهمترین شیوه آموزش اجرای تمامی موارد بهصورت عملی است که علاوه بر ایجاد انگیزه، اثربخشی بالایی نیز خواهد داشت.
مقوله اخلاق چه ابعادی از ایجاد انگیزه نیروی انسانی و در نتیجه پیشرفت و توسعه واحدهای تولیدی را شامل میشود؟
مخاطب مقوله اخلاق، تمام آحاد جامعه بوده و نهایتا موجب متلاشیشدن جامعه خواهد شد. از نمونههای بارز عدم رعایت اخلاق در مقوله تولید و صنعت، موضوع خودتحریمی است که متاسفانه همچنان ادامه دارد و کسی نیز در انجام آن ابائی ندارد که بسیار موضوع نگرانکنندهای است.
از دیگر نمونههای بیاخلاقی در جامعه میتوان به اتفاقات اخیر خرید ارز و خودرو اشاره کرد که هزینههای سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرد. متاسفانه تصمیمات و اقدامات خودسرانه و هیجانی مردم، ریشه در آموزشهای پایه دارد.
بنیانهای اخلاقی جامعه متزلزل است؛ بنابراین تغییر و تصحیح آموزش و موضوعات اخلاقی در کشور، هیچگاه دیر نبوده وامیدواریم که با تغییر شیوه آموزش، شاهد رویدادهای خوب و معقولی در این زمینه باشیم.
مقوله اخلاق ابعاد مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی را در بر میگیرد؛ بنابراین باید با فرهنگسازی مناسب، گامهای موثری در این زمینه برداشته شود..این روزها ما از این دو فاکتور مهم مذکور (اخلاق و آموزش) غافل ماندهایم که این غفلت در آینده نه چندان دور، چالشهای فراوانی را موجب خواهد شد.