در حال حاضر تقاضای بازار فیزیکی برای آلومینیوم در حال کاهش است و پریمیوم بندر روتردام در پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۲، به پایینترین حد خود در ۹ ماه اخیر رسید. بنابراین فعالان بازار در حال بررسی موضوع جذاب بودن یا نبودن بازار قاره اروپا به عنوان مقصدی برای فروش هستند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از «Fastmarkets»، پریمیوم در قاره اروپا تحت فشار هجمه واردات، نگرش منفی در مورد وضعیت اقتصادی و ترس فزاینده از فراگیر شدن رکود اقتصادی در سراسر قاره قرار گرفته است. با این وجود، مقدار پریمیوم در این منطقه همچنان بالاتر از سطح قاره آسیا است. به علاوه با وجود حجم تقاضای کافی برای متقاعد کردن برخی از فعالان بازار، همچنان میتوان اروپا را مقصدی جذاب برای واردات دانست.
با این حال، برخی دیگر از فعالان بازار به آژانس «Fastmarkets» اعلام کردند که علاقه به عقد قرارداد برای خرید در دورههای طولانیمدت از سوی مصرفکنندگان باید افزایش یابد تا این اطمینان حاصل شود که اروپا همچنان به عنوان بازاری همیشه پررونق برای تولیدکنندگان در نظر گرفته میشود.
موسسه «Fastmarkets» اخیرا پریمیوم آلومینیوم «P1020A» برای تحویل در بندر روتردام در تاریخ ۲۳ سپتامبر امسال را بین ۳۶۵ دلار تا ۴۰۰دلار در هر تن ارزیابی کرده است و نسبت به پریمیوم هفته گذشته که بین ۴۰۰ دلار تا ۴۴۰ دلار در هر تن بود، پایینترین مقدار را از ماه دسامبر ۲۰۲۱ به بعد نشان میدهد.
در عین حال پس از حمله روسیه به کشور اوکراین، پریمیوم در ماه می امسال به بالاترین حد خود یعنی ۶۰۰ دلار تا ۶۳۰ دلار در هر تن رسید. میتوان این گونه بیان کرد که موج وقفههای تولید در اروپا، فرصتی را برای واردات بیشتر به این منطقه ایجاد کرده است؛ چراکه روند عرضه در این قاره محدود شده بود.
یک تاجر اروپایی بیان کرد که پریمیوم در ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا به شدت در حال کاهش است؛ در حالی که بهترین مقصد برای بازار بعدی را میتوان بنادر اصلی ژاپن دانست که جای تعجبی هم ندارد. بنابراین اگر مقدار پریمیوم در بازار ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا حدود ۸۵ دلار در هر تن باقی بماند، ادامه روند فروش آلومینیوم در غرب همچنان منطقی به نظر میرسد.
موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم بازار فیزیکی آلومینیوم «P1020A» (در بنادر اصلی ژاپن) در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ را حدود ۸۵ دلار تا ۹۵دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به هفته دوم ماه سپتامبر بدون تغییر بود اما نسبت به سه ماه گذشته، ۳۱ درصد کاهش داشت و به حدود ۱۲۰دلار تا ۱۴۰ دلار در هر تن رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد افت پیدا کرد. فعالان بازار خاطرنشان کردند که روند تقاضای ژاپن به دلیل کاهش تولید خودرو و قرنطینههای مرتبط با ویروس کرونا نزولی است.
در ماه جولای ۲۰۲۲، شرکت خودروسازی تویوتا، یازدهمین ماه متوالی کاهش فروش خود در ژاپن را نسبت به سال قبل گزارش داد. این در حالی است که آمار تولید ماهانه این شرکت با ۲۸٫۲درصد کاهش نسبت به سال گذشته، به ۲۲۱هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو رسید. در قاره اروپا، روند سایر صنایع مانند بستهبندی همچنان صعودی است و در عین حال تقاضا برای مواد اولیه همچنان روند ثابتی دارد.
یک تاجر دیگر مطرح کرد که چشمانداز بخش کابل و مفتول بسیار روشن است و صنعت بستهبندی و تولید قوطی نیز همچنان به روند صعودی خود ادامه میدهد. روند تقاضای ضعیف در قاره اروپا، نزدیک شدن قیمت معاملات آتی به معاملات نقدی و افزایش هزینههای تامین مالی میتواند به عنوان عوامل بازدارنده برای واردات مقادیر زیادی آلومینیوم به این منطقه عمل کند.
به تازگی اختلاف قیمت معاملات آتی با معاملات نقدی در بورس فلزات لندن برای آلومینیوم در وضعیت کانتنگو ( وضعیتی است که قیمت آتی کالایی بالاتر از قیمت نقدی آن باشد) قرار داشته و معامله میشوند. در همین راستا، روز ۱۹آگوست ۲۰۲۲ با در نظر گرفتن اختلاف قیمت ۱۹ دلار در هر تن بین معاملات نقدی و سهماهه، این وضعیت یک روند نزولی را تجربه کرده است.
برخی از فعالان بازار تاکید کردند که با وجود موجودی بالا در بنادر آسیایی، مقدار اختلاف قیمتها در بازار آسیا نسبت به اروپا، بسیار محدود باقی میماند و بعید به نظر میرسد این میزان از اختلاف قیمت بتواند انگیزهای برای ارسال محمولههای بزرگ از بندر کلاغ «Port Klang» مالزی به اروپا ایجاد کند.
موجودی انبار آلومینیوم بورس فلزات لندن در روزهای اخیر ۳۳۸ هزار و ۸۵۰ تن بوده است که بیش از ۵۶ درصد آن در بندر کلاغ «Port Klang» مالزی و تنها ۴ درصد (۱۴ هزار و ۴۰۰ تن) آن در دیگر بنادر اروپایی موجود است.
با این حال، فعالان بازار در اروپا معتقد هستند که سطح و میزان سفارشها در اروپا کاهش یافته است و با کاهش تقاضا، عموما تمایل به تخلیه کردن و فروش (خصوصا در دورهای که آلومینیوم در سطح قیمتی بالایی قرار دارد) در حال افزایش است که در نتیجه، فقط مقدار حداقلی از آلومینیوم در انبارها باقی میماند تا پوشش نوسانات قیمتی را بدهد.
علاوهبراین، با در نظر گرفتن وجود انواع برندها در اروپا و مقدار پریمیوم پایین، برخی از خریداران ترجیح میدهند به جای تامین نیازهای خود از طریق دیگر کشورها و عرضهکنندگان جدید، به تامینکنندگان سنتی و دیرینه خود پایبند باشند.
یکی دیگر از این تاجران عنوان کرد که ترجیح برخی به تمرکز بر تامینکنندگان واقعی است و تمایلی به یافتن تامینکنندگان جدیدی ندارند اما وقتی به هزینههای آلومینیوم از بنادر اصلی ژاپن به علاوه حجم کانتینرها و عوامل لجستیکی از آسیا تا غرب نگاه میکنیم، این ترجیجات همچنان منطقی به نظر میرسد. با این حال، برخی از فعالان بازار وضعیتی را ترسیم میکنند که در آن اروپا برای جذب مواد اولیه باید با بازار ایالات متحده آمریکا وارد رقابت شود.
این فعالان در ادامه اشاره کردند که اگر این وضعیت رقابتی در ایالات متحده آمریکا ادامه داشته باشد و به اندازه قاره اروپا این وضعیت رقابتی نرم نشود، ممکن است بخشی از موجودی آلومینیوم از آسیا به بازار ایالات متحده آمریکا یا خاورمیانه انتقال یابد.
تاجر دیگری اذعان کرد که نرخ حملونقل و کرایه کشتیهای باربری در حال کاهش است و اگر هزینههای تولید در آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه تا حد زیادی افزایش نیابد، بنابراین میتوان اروپا را همچنان مقصد جذابی برای واردات دانست. بنابراین قیمت آلومینیوم بورس فلزات لندن روند نزولی به خود گرفته است و به همین دلیل، عوارض ۴ درصدی گمرکی محمولهها آن چنان نگرانکننده نیست.
در همین راستا، برای کسانی که عجلهای در دریافت مواد اولیه ندارند یا برند خاصی مد نظر آنها نیست، واردات همچنان یک گزینه جذاب به شمار میرود اما در این حین همچنان خطر تاخیر در ارسال محمولهها و همچنین احتمال اعتصاب و کمبود نیروی کار وجود دارد.
نیکلاس اسنودن، استراتژیست فلزات در شرکت گلدمن ساکس، در کنفرانس بینالمللی آلومینیوم «Fastmarkets» که در بارسلونای اسپانیا در اوایل ماه سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شد، مطرح کرد که اکنون پریمیوم در سطحی قرار دارد که روند عرضه آلومینیوم در آسیا را به چالش میکشد و باعث ایجاد بیانگیزگی در خریداران و تولیدکنندگان میشود.
وی در ادامه اظهار داشت که میتوان استدلال کرد حرکت نزولی در پریمیومها اکنون به آنچه مناسب برای بازار تقاضا محسوب میشود، دست یافته است؛ هرچند ممکن است این حرکت نزولی در برخی مواقع شتاب بیشتری را تجربه کند. در کل با توجه به عوامل ایجاد بیانگیزگی در روند حجم واردات که منجر به ایجاد تعادل در روند عرضه و تقاضا در چند ماه آینده میشود، به نظر میرسد که این جریان یک تعدیل خودبهخود اصلاحشونده در بازار باشد.
لازم به ذکر است که روند واردات مواد اولیه به اروپا همچنان ادامه دارد؛ اگرچه تولیدکنندگان اروپایی به دلیل افزایش هزینههای تولید در فکر کاهش بیشتر حجم تولیدات خود هستند اما تاکنون با وجود هزینههای بالا نیز نشانههایی از کاهش مقدار عرضه مشاهده نشده است.
یک منبع آگاه در بازار ابراز کرد که فعالیت واحدهای ذوب اصلی در قاره اروپا به استثنای نروژ و ایسلند عملا متوقف شده است و یا در حالت تعمیر و نگهداری بوده و همچنین ظرفیتهای آن از قبل از بین رفته است. از این رو این قاره به واردات متکی خواهد بود.
اتحادیه اروپا در تلاش است تا با مشکل افزایش شدید قیمت انرژی مقابله و روند عرضه را تضمین کند. در همین راستا با اقدامات پیشنهادی که به عنوان اولین گام مورد استقبال انجمنهای صنعتی قرار گرفته است، اتحادیه اروپا اعلام کرد که تاکنون یک میلیون تن از ظرفیت تولید آلومینیوم در این قاره کاسته شده است.
یکی از مصرفکنندگان اروپایی بیان کرد که آنها تصمیمی برای انعقاد قراردادهای جدید ندارند و اگر قیمت انرژی همچنان روند صعودی داشته باشد، آنها مجبور میشوند که فعالیت واحدههای تولیدی خود را متوقف کنند؛ چراکه سودی برای آنها نخواهد داشت.
یکی از تولیدکنندگان بیلت آلومینیوم عنوان کرد که هزینه تولید که شامل هزینههای انرژی، حملونقل و خرید آلومینیوم «P1020» میشود، به بیش از یک هزار دلار در هر تن میرسد و با در نظر گرفتن پریمیوم بیلت آلومینیوم که نزدیک به همین است، تولیدکنندگان ادامه یا توقف تولید را بررسی میکنند.
موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم بیلت اکستروژن آلومینیوم ۶۰۶۳ با تحویل در بنادر ایتالیا (منطقه برشا) را در تاریخ ۲۳ سپتامبر امسال، بین ۹۷۰دلار تا یک هزار و ۳۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم اعلامی در روز چهارم فوریه ۲۰۲۰ که بین یک هزار و ۵۰۰ دلار تا یک هزار و ۵۷۰دلار در هر تن بود، کاهش را نشان میدهد.
پس از اینکه حجم بالای مواد اولیه از دیگر کشورها باعث عرضه مازاد در زمان کاهش تقاضای خودروها شد، پریمیوم بیلت آلومینیوم اروپا پس از ثبت بالاترین سطح، روند نزولی به خود گرفت.
در قاره اروپا هر تن گاز طبیعی بین ۵۵۰ دلار تا ۶۰۰ دلار قیمت دارد که البته باید هزینه آلومینیوم «P1020» را نیز در نظر داشت. یک فروشنده بیلت آلومینیوم در این منطقه گفت که گاز طبیعی در مناطق دیگر، بسیار ارزانتر است. البته باید به این نکته توجه داشت که قبل از بحران انرژی، قیمت گاز طبیعی بین ۱۵۰ دلار تا ۲۰۰ دلار در هر تن بود. هزینههای حملونقل توسط کشتیهای اجارهای هنوز هم در حال کاهش است و حتی اگر پریمیوم آلومینیوم کاهش یابد و تمام عوامل تاثیرگذار در نظر گرفته شود، موضوع واردات همچنان یک گزینه جذاب به شمار میرود.
اندی فریدا، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» بیان کرد که کاهش مشکلات لجستیکی به پیشبرد واردات کمک کرده است؛ در حالی که اروپا در حال جبران کمبودهای به وجود آمده است.
روند اشاره شده به خوبی میتواند در ماههای آینده تغییر کند. یعنی درست زمانی که تاثیر کاهش تولید در اروپا شروع به اثرگذاری میکند و عرضه آلومینیوم از آسیا به دلیل نامطلوب بودن پریمیوم بندر روتردام روند نزولی به خود میگیرد.
آنچه در این بین به عنوان عوامل ناشناخته مطرح میشود، تاثیر کاهش تولید است. دیگر عامل آن را میتوان داشتن موجودی کافی انبار فعالان بازار اروپا در نظر گرفت که میتواند روند تقاضا در ماههای اکتبر تا دسامبر امسال و حتی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ را بهبود ببخشد.
وی در ادامه افزود سوالی که اذهان را درگیر کرده، این است که آیا کشتیهای کافی برای صادرات آلومینیوم از چین به غرب وجود خواهد داشت یا اینکه امکان انجام این کار وجود ندارد.
در عین حال انجمنهای صنعتی نگرانی خود در مورد واحدهای آلومینیومی ساخته شده در دیگر کشورها با عواملی چون انتشار گاز کربن بیشتر و جایگزینی مقدار تولید از دست رفته کشورهای اروپایی به دلیل کاهش فعالیت واحدهای ذوب را ابراز کردهاند.
یکی از مصرفکنندگان اروپایی مطرح کرد که همه به دنبال آلومینیومی با میزان دیاکسید کربن منتشر شده بسیار ناچیز هستند اما مشکل اصلی این است که اکثر حجم وارداتی آلومینیوم در این دستهبندی قرار نمیگیرند.
انجمن صنعت آلومینیوم اروپا اخیرا اعلام کرد که کاهش تولید اروپا را میتوان با افزایش تولید در چین جایگزین کرد اما اگر این سناریو در اروپا اجرایی شود، میزان دیاکسید کربن تولیدی سه برابر بیشتر از سطح فعلی مبتنی بر تولید در این قاره خواهد بود.
دادههای دریافتی از موسسه «ANZ Research» نشان میدهد که افزایش عرضه از کشورهای دیگر میتواند انتشار گازهای گلخانهای تا ۱۶ تن دیاکسید کربن در هر تن فلز آلومینیوم را برای کسانی که از زغالسنگ برای تولید برق استفاده میکنند، تولید کند.
انواع آلومینیوم کمکربن موسسه «Fastmarkets» به ازای هر تن آلومینیوم تولید شده، امکان انتشار حداکثر چهار تن دیاکسید کربن معادل را فراهم میکند.
تقاضا برای آلومینیوم کمکربن همچنان به رشد خود ادامه میدهد و با در نظر گرفتن ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از انواع آلومینیوم کمکربن «P1020A» و افزایش ۱۰ دلاری در هر تن تا پریمیوم ۱۰ تا ۳۰ دلار در هر تن در آخرین محاسبات صورت گرفته است که در روز دوم سپتامبر امسال، قاره اروپا با بهبود در این وضعیت مواجه خواهد شد.
به علاوه نگرانیهایی در مورد واحدهای عرضهکننده آلومینیوم کمکربن که منجر به ارائه موجهای دیگری از عرضه در سال ۲۰۲۳ در سطوح بالای ۵۰ دلار در هر تن برای رسیدن به تناژ مورد نظر شده است، همچنان وجود دارد.
یک تاجـــر اروپایــی بیـــان کـــرد کــه نتیجـــه خودتحریمی علیه آلومینیوم صادراتی از روسیه که در سراسر قاره اروپا شاهد آن هستیم، بین پیشنهادات ارائه شده برای واحدهای عرضهکننده اختلافاتی وجود دارد. بسیاری از مواد اولیه وارداتی دارای اثرات کربنی بالا هستند و این موضوع در پیشنهادات مرتبط با قیمت منعکس شده است.
وی در پایان یادآور شد که در صورتی که این واحدها میزان دیاکسید کربن منتشر شده بسیار ناچیز داشته باشند، امکان نگرانی برای ایجاد اختلال در روند تولید وجود نخواهد داشت.