بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان در سالهای گذشته شدیدا تحت فشار قوانین زیستمحیطی چین قرار گرفته است. با این حال، آلومینا در سال ۲۰۱۸، به کمک این شرکت آمد و سبب بهبود اندک شاخصهای مالی آن شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، شرکت هونگچیائو بهعنوان بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان در سال ۲۰۱۸، عملکرد ضعیفتری نسبت به سالهای قبل از خود نشان داد. این شرکت با تولید و فروش بیش از ۴ میلیون تن آلومینیوم در سال، از سال ۲۰۱۵، همواره بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان به شمار رفته است.
نمودار ۱، حجم فروش محصولات شرکت هونگچیائو را در طول ۵ سال گذشته نشان میدهد. همانطور که در این نمودار مشاهده میشود، حجم فروش آلومینیوم این شرکت از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، روندی افزایشی داشته است و از حدود ۳٫۱ میلیون تن به بیش از ۷٫۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ رسید؛ ولی پس از آن در سال ۲۰۱۸ با سختگیرتر شدن قوانین زیستمحیطی و تعطیلی بخشی از ظرفیت تولید این شرکت، حجم فروش آن به ۶٫۴ میلیون تن کاهش یافت.
این شرکت در طول سالهای گذشته بهدنبال تولید آلومینای مورد نیاز خود بوده است، با این حال، اطلاعات دقیقی در مورد حجم تولید آلومینای آن در دست نیست. بهطور کلی، این شرکت بخش اعظمی از نیاز خود به آلومینا را تأمین میکند و در سالهای گذشته در صدد کاهش وابستگی به شرکتهای دیگر برای تأمین آلومینا بوده است.
در همین راستا، این شرکت در سال ۲۰۱۷، پالایشگاهی را در اندونزی احداث کرد و بخش قابل توجهی از تولیدات این پالایشگاه را در بازار به فروش رساند. بدین ترتیب آلومینا نیز در سال ۲۰۱۷، به سبد محصولی این شرکت افزوده شد. لازم به اشاره است که با تعطیل شدن بخشی از ظرفیت ذوب این شرکت در سال ۲۰۱۸ و کاهش میزان مصرف آن، بر فروش آلومینای آن در این سال اضافه شد و حجم فروش آلومینای آن به حدود ۴٫۱ میلیون تن رسید.
با وجود آنکه در سالهای گذشته، حجم فروش شرکت هونگچیائو روندی افزایشی را طی کرد، ولی حاشیه سود آن در طول این دوره، سال به سال کوچکتر شد. نمودار ۲، عملکرد مالی این شرکت شامل حاشیه سود ناخالص و میزان بهای تمام شده تولید آلومینیوم آن را در طول ۵ سال گذشته نشان میدهد.
همانطور که در این نمودار مشاهده میشود، حاشیه سود ناخالص این شرکت در سال ۲۰۱۴، در بالاترین سطح، طی ۵ سال گذشته قرار داشت و پس از آن، با افت قیمت جهانی آلومینیوم، از میزان حاشیه سود ناخالص آن نیز کاسته شد.
با این حال، از سال ۲۰۱۷ که قیمت جهانی آلومینیوم در روندی صعودی قرار گرفت، حاشیه سود ناخالص شرکت هونگچیائو، بر خلاف انتظار با کاهش روبهرو شد، بهطوری که حتی در سال ۲۰۱۷، با وجود بیشترین حجم فروش آلومینیوم، میزان حاشیه سود ناخالص آن کمترین مقدار در طول ۵ سال گذشته بود.
افت شدید حاشیه سود این شرکت در سال ۲۰۱۷، عمدتا تحت تأثیر افزایش هزینههای تولید در سال ۲۰۱۷ بوده است. در این سال، با شدت یافتن اجرای قوانین سختگیرانه زیستمحیطی در چین، بسیاری از نیروگاههای زغالسنگسوز یا تعطیل شدند و یا با مالیاتهای سنگین مواجه شدند.
در همین حین نیز، واحدهای تولیدکننده آندهای کربنی در چین که آلایندگی بالایی دارند، عمدتا به ورطه تعطیلی کشیده شدند و این امر، بازار چین را با کسری عرضه قابل توجهی از آندهای کربنی مواجه کرد. علاوه بر آن، بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم نیز در حداقل ۳ ماه از این سال، مجبور به کاهش حداقل ۳۰ درصدی حجم تولید خود شدند.
مواجهه تولیدکنندگان چینی با چنین شرایطی که پیشتر، آن را تجربه نکرده بودند، هزینههای زیادی را بر گردن این شرکتها تحمیل کرد و این امر سبب افزایش بهای تمام شده تولید آلومینیوم شرکت بزرگی همچون هونگچیائو در سال ۲۰۱۷ شد. در سال ۲۰۱۸ نیز، تداوم این شرایط، وضعیت را برای تولید آلومینیوم این شرکت بغرنجتر کرد؛ ولی در این سال افزایش قیمت آلومینا در کنار رشد حجم فروش آلومینای هونگچیائو، به کمک آن آمد و اندکی سبب بهبود شاخصهای مالی آن شد.