سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۱۱ /یکشنبه/۲۵ خرداد ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۹:۵۵ /شنبه/۱۴ تیر ۱۳۹۹

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان:

اقتصاد صنعت خودروسازی دچار بحران است

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: نرخ ارز قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان هنوز بر مبنای دلار ۱۱ هزار تومانی سال گذشته است؛ در حالی که دلار در بازار آزاد بیش از ۱۷ هزار تومان معامله می‌شود و در این شرایط، ادامه فعالیت قطعه‌سازان و خودروسازان اقتصادی نیست.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: نرخ ارز قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان هنوز بر مبنای دلار ۱۱ هزار تومانی سال گذشته است؛ در حالی که دلار در بازار آزاد بیش از ۱۷ هزار تومان معامله می‌شود و در این شرایط، ادامه فعالیت قطعه‌سازان و خودروسازان اقتصادی نیست.

به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از شاتا، آرش محبی‌نـــژاد اظهـــار داشـــت: امــــروز سیاست‌گذاران کمتر به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ این حوزه توجه می‌کنند، در حالی که باید به آن توجه ویژه داشت؛چراکه مشکلات امروز ناشی از تصمیمات دیروز است.

وی افزود: نگاهی به سند چشم‌انداز این دو صنعت، انحراف زیادی را در آن نشان می‌دهد که دستیابی به اهداف را در سال ۱۴۰۴ دشوار می‌کند؛ سندی که تولید سه میلیون دستگاه خودروی سواری (که یک میلیون دستگاه آن بایــد صــادر شــود)، تولیــد ۱۲۰ هـــزار دستگاه خودروی تجاری و صادرات ۳۰ هزار دستگاه آن و همچنین تولید قطعه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و صـــادرات بـــه ارزش ۶ میلیـــارد دلار در آن پیش‌بینی شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: ‌این در حالی است که مجموع تیراژ خودروسازان در سال گذشته حتی به ۹۰۰ هزار دستگاه هم نرسید که مقایسه آن با سال ۹۰ و تیراژ یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه، قابل تامل است.

محبی‌نژاد یادآور شد:‌ در سال «جهش تولید»، جهش تیراژ، جهش کیفیت و ایجاد تنوع در تولید خودرو پیش‌بینی شده، اما برای تحقق همیـن هدف کسری نقدینگی حدود دو هزار میلیارد تومانی وجود دارد.

وی تاکیــد کــرد:‌ دستیــابی بـه شعــار سـال نیازمند تامین ارز، مواد اولیه، نقدینگی و اصلاح قیمت‌ها است؛ چراکه به همان نسبت تولید خودروهای جدید، متنوع و با کیفیت گران‌تر تمام می‌شود.

قول مساعد مدرس خیابانی برای رفع مشکلات قطعه‌سازان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تصریح کرد: صنعت قطعه‌سازی این روزها در یک انتظار مزمن برای بهبود شرایط کسب‌وکار به سر می‌برد و در جلسه اخیر با حسیـــن مـــدرس ‌خیابـــانی سرپـــرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، قول مساعد برای رفع مشکلات در چهار حوزه تامین و تخصیص ارز، داخلی‌سازی، تامین مواد اولیه و قیمت‌گذاری‌ها داده شد.

به گفته محبی‌نژاد، اکنون چهار کارگروه در چهار حوزه یاد شده تشکیل شده و به تازگی جلسه‌ای برای رفع مشکل ارزی قطعه‌سازان با مسئولان بانک مرکزی برگزار شده است.

وی ادامه ‌داد: هرچند محدودیت‌های ارزی کشــور در شرایــط کنــونی را درک می‌کنیــم اما موضوع کسری نقدینگی شدید قطعه‌سازان کــه بی‌ارتبـــاط بـــا بحــث قیمـت‌گذاری‌هــا نیست، می‌تواند به نحوی رفع و رجوع شود و تاکید مدرس‌خیابانی نیز بر اصلاح قراردادها بود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان یادآور شد:‌ نرخ ارز قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان هنوز بر مبنای دلار ۱۱ هــزار تومـانی پارســال است؛ در حالی که دلار در بازار آزاد بیش از ۱۷ هزار تومان معامله می‌شود و در این شرایط، ادامه فعالیت قطعه‌سازان و خودروسازان اقتصادی نیست.

محبی‌نژاد تاکید کرد:‌ در این شرایط یا باید قیمت نهاده‌های تولید کاهش یابد (که افزایش دوباره دستمزد کارگران در هفته جاری نافی آن است)، یا قیمت‌گذاری خودرو اصلاح شود.

وی گفت: دست‌کم باید قیمت قطعات تولیدی و نرخ ارز در قراردادهای قطعه‌سازان و خودروسازان تعدیل شود و بدون هیچ پیش‌شرطی به‌ طور متوسط قیمت قطعات باید ۳۵ درصد افزایش یابد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان افزود: همچنین انتظار می‌رود مشکل نقدینگی قطعه‌سازان سریع‌تر رفع شود که بخشی از آن، از طریق واگذاری سهام خودروسازان امکان‌پذیر است.

بر اساس گزارشی از ایرنا، محبی‌نژاد مجموع مطالبات زنجیره تامین داخلی خودروسازی از خودروسازان را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که بیش از ۶ هزار میلیارد تومان آن معوقات ۱۲۰روزه (با کسر چک های خرید دِین) ‌ است؛ در حالی که با احتساب چک‌ها به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

«فلزات‌آنلاین» گزارش کرد:

۱۵:۴۹ /دوشنبه/۱۲ خرداد ۱۴۰۴

تا سال 2040 محقق خواهد شد؛

۱۲:۳۱ /دوشنبه/۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

بازارهای جهانی در اختیار اژدهای زرد؛

۱۳:۳۲ /یکشنبه/۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

یک سوال تفکربرانگیز؛

۷:۵۷ /یکشنبه/۳۱ فروردین ۱۴۰۴

در صنعت خودروسازی،

۱۴:۵۶ /دوشنبه/۲۵ فروردین ۱۴۰۴

در بازار ایالات متحده آمریکا،

۹:۱۱ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو مطرح کرد

۱۱:۵۷ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت دیزل پارت صوفیان:

۰:۴۸ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان:

۰:۴۲ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی:

۰:۳۶ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

پیش‌نیاز رونق دوباره صنعت خودرو چیست؟

۵:۳۴ /یکشنبه/۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/03/22

224083

فلزات آنلاین

1404/03/22

858230

فلزات آنلاین

1404/03/22

1390370

فلزات آنلاین

1404/03/22

1344994

فلزات آنلاین

1404/03/22

29819

فلزات آنلاین

1404/03/22

16025

فلزات آنلاین

1404/03/22

43661

فلزات آنلاین

1404/03/22

65608

فلزات آنلاین

1404/03/22

47680

فلزات آنلاین

1404/03/22

42655

فلزات آنلاین

1404/03/22

41135

فلزات آنلاین

1404/03/22

37507

فلزات آنلاین

1404/03/22

36328

فلزات آنلاین

1404/03/22

43017

فلزات آنلاین

1404/03/22

38679

فلزات آنلاین

1404/03/22

58708

فلزات آنلاین

1404/03/22

34510

فلزات آنلاین

1404/03/22

42014

فلزات آنلاین

1404/03/22

57327

فلزات آنلاین

1404/03/22

6588700