• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیر واحد ضایعات آهن محمدی:

بار ضایعات آهن ساختمانی از همیشه کمتر است

  • کد خبر : 5376
  • 11 آبان 1398 - 12:34
بار ضایعات آهن ساختمانی از همیشه کمتر است
مدیر واحد ضایعات آهن محمدی گفت: ورودی بار ضایعات آهن ساختمانی به کمترین حد خود در چند سال اخیر رسیده و این موضوع به دلیل کم شدن میزان ساخت‌وساز در کشور است.
مدیر واحد ضایعات آهن محمدی گفت: ورودی بار ضایعات آهن ساختمانی به کمترین حد خود در چند سال اخیر رسیده و این موضوع به دلیل کم شدن میزان ساخت‌وساز در کشور است.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در گذشته وضع بازار ضایعات آهن مطلوب بود و آهن ساختمانی اعم از تیرآهن، کابینت، در و پنجره بیشترین حجم ضایعات موجود در بنگاه‌های کوچک آهن و فولاد را به خود اختصاص می‌داد اما در حال حاضر به خصوص در چند ماه اخیر، ورودی ضایعات ساختمانی به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی در مورد دلایل کاهش محسوس ضایعات آهن ساختمانی در این ماه‌ها، بیان کرد: در این سال‌ها هرگاه وضعیت ساخت‌وساز در کشور رونق گرفته است، بازار ضایعات آهن و فولاد هم خوب بوده و برعکس هرگاه بازار ساخت و ساز دچار رکود شده، بنگاه‌های خریدار ضایعات آهن نیز شرایط مطلوبی نداشته‌اند اما با این حال، وضع بازار ضایعات تا این حد، ضعیف نبوده است.

مدیر واحد ضایعات آهن محمدی در مورد نحوه خریداری ضایعات آهن، عنوان کرد: ما بار مورد نیاز خود را معمولا از وانت‌دارها می‌خریم؛ البته به ندرت نیز اتفاق می‌افتد که صاحب قراضه، خود برای فروش به ما مراجعه ‌کند؛ ضایعات فلزی معمولا قبل از رسیدن به انبار بر اساس نوع فلز توسط وانت‌دارها تفکیک می‌شود و فقط قراضه آهن را برای ما می‌آورند؛ ما هم این قراضه‌ها را به صورت سنتی و بر اساس نوع آهن از هم تفکیک کرده و آماده ارسال می‌کنیم.

محمدی با اشاره به این موضوع که واحدهای کوچک جمع‌آوری ضایعات آهن، معمولا دستگاه پرس ندارند، افزود: دستگاه پرس بیشتر برای بنگاه‌های بزرگ ضایعات آهن کاربرد دارد که با قراضه‌های‌ روغنی پرس‌کاری‌ها و مواردی از این دست سر و کار دارند مناسب است اما برای واحدهای کوچک که بخش عمده بار ورودی آن‌ها مربوط به قراضه‌های ساختمانی است و به صورت فله منتقل می‌شود، وجود دستگاه پرس چندان لزومی ندارد.

وی در مورد مشتریان عمده این ضایعات نیز خاطرنشان کرد: بنگاه‌های بزرگ ضایعات آهن معمولا بار خود را مستقیما به کارخانه‌های ذوب و ریخته‌گری منتقل می‌کنند اما واحدهای کوچک اکثرا با واسطه‌ها کار می‌کنند و ضایعات فلزی خود را به آن‌ها می‌فروشند.

محمدی ملاک معاملات قراضه آهن و فولاد در واحد‌های ضایعات را قیمت روز این کالا دانست و اضافه کرد: در این حرفه قرارداد مدت‌دار معنای چندانی ندارد و تمام معامله‌ها بر اساس قیمت‌های روز که توسط بنگاه‌های بزرگ تعیین شده، انجام می‌شود و گزینه فروش بر اساس مبلغ بالاتر انتخاب می‌شود.

مدیر واحد ضایعات آهن محمدی در پایان صحبت‌های خود، با تاکید بر لزوم رونق ساخت‌وساز برای رونق کسب‌وکار قراضه در واحدهای کوچک، تاکید کرد: اگر وضعیت صنعت ساختمان به همین صورت باشد، بسیاری از انبارهای‌ کوچک ضایعات آهن، به ویژه واحدهایی که ملک آن‌هااجاره‌ای است، محکوم به تعطیلی خواهند بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5376
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته
03اردیبهشت
پریمیوم نیکل در اروپا و چین ثابت باقی ماند
02اردیبهشت
فعالیت شرکت «First Quantum» در معادن پاناما در هاله‌ای از ابهام