• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ماه نیرو مطرح کرد:

سهم پایین تولیدکنندگان داخلی از بازار دیزل ژنراتور ایران

  • کد خبر : 4445
  • 15 بهمن 1397 - 19:50
سهم پایین تولیدکنندگان داخلی از بازار دیزل ژنراتور ایران
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ماه نیرو گفت: سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار دیزل ژنراتور ایران کم است، طبق آمار اعلام شده، تقاضای سالانه کشور برای دیزل ژنراتور دو هزار و 500 دستگاه است، از این مقدار، ظرفیت و توان تولید سالانه دو هزار ژنراتور توسط تولیدکنندگان داخلی فراهم است.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ماه نیرو گفت: سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار دیزل ژنراتور ایران کم است، طبق آمار اعلام شده، تقاضای سالانه کشور برای دیزل ژنراتور دو هزار و ۵۰۰ دستگاه است، از این مقدار، ظرفیت و توان تولید سالانه دو هزار ژنراتور توسط تولیدکنندگان داخلی فراهم است.

رضا مشکات در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با بیان اینکه تعداد محدودی ژنراتور در ایران ساخته می‌شود، اظهارداشت: با توجه به اینکه ایران توان و تکنولوژی تولید ژنراتور در تیراژ بالا را دارد و می‌تواند نیاز مصرفی کشور که تقریبا ۲۵۰۰ دستگاه در سال است را تامین کند، متاسفانه حمایت لازم برای تولید این تعداد ژنراتور در ایران وجود ندارد. تنها مشکلی که سازندگان داخلی ژنراتور دارند این است که نمی‌توانند تعداد زیادی ژنراتور تولید کنند، این هم به این دلیل است که واردات بی‌رویه ژنراتورهای بی‌کیفیت و ارزان‌تر چینی در بحث قیمت توان رقابت را از تولیدکننده داخلی گرفته و اجازه رقابت نمی‌دهد. اگر ما بخواهیم با قیمت ژنراتورهای چینی ژنراتور تولید کنیم کیفیت بسیار کاهش می‌یابد و اعتبار ۳۶ ساله مجموعه از دست می‌رود، پس اجبارا به تعداد پایین بسنده کرده‌ و کیفیت را فدای قیمت ارزان نکرده‌ایم.

وی افزود: در بسیاری از موارد ژنراتور تولید داخلی بسیار با کیفیت‌تر از ژنراتورهای وارداتی است، منظور از ژنراتور در واقع همان ژنراتور مصرفی در دیزل ژنراتور است. از لحاظ تکنولوژی، ژنراتورهای تولیدی داخل کشور با نمونه‌های مشابه اروپایی برابری می‌کند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ماه نیرو عنوان کرد: نیرومحرکه ژنراتور علاوه بر دیزل، موتور گازسوز نیز می‌تواند باشد. البته با اینکه از نظر انرژی پاک‌تر است و آلایندگی کمتری نیز دارد، متاسفانه در ایران از این موتورها استفاده نمی‌شود زیرا هم قیمت آن بالا است و هم به دلیل تحریم‌ها به ایران وارد نمی‌شود.

مشکات با بیان اینکه آمار تولید ژنراتور در کشور خیلی کم است، گفت: ما امسال ۴۰۰ دستگاه ژنراتور تولید کردیم که البته این تعداد خیلی کمتر از ظرفیت تولید ما است. معدود سازمان‌هایی که کیفیت ژنراتور برای آن‌ها اهمیت دارد از تولیدکننده داخلی خرید می‌کنند، متاسفانه تولید در کشور به دلیل فروش کم، پایین است، البته این فروش پایین نیز نتیجه واردات بی‌حدواندازه ژنراتورهای خارجی است.

وی بیان کرد: حقوق ورودی گمرکی ژنراتور تا ۱۰ سال پیش ۴۰ درصد بود؛ بعد ۲۰ درصد شد و همینطور کاهش می‌یابد. شرایط واردات بسیار آسان‌تر شده است، در برخی موارد حتی ژنراتورهایی که وارد کشور می‌شوند نام نیز ندارند یا از برندهای بی‌کیفیتی هستند. متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی بر واردات ژنراتور وجود نداشته و کیفیت این ژنراتورها اصلا اهمیتی ندارد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ماه نیرو  بیان کرد: بیشتر بازار ژنراتور دست محصولات وارداتی است و فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد از بازار، سهم تولیدکننده داخلی است. متاسفانه این سهم بسیار ناچیز است و مشکل بیشتر واحدهای تولیدی داخلی همین سهم کم از بازار فروش بوده که سبب تعطیلی بسیاری از این واحدها شده است.

وی بیان کرد: برای ساخت ژنراتور، شّفت و سیم‌لاکی را از داخل کشور تهیه می‌کنیم. جنس شّفت از فولاد CK45 است که در یزد تولید و نورد می‌شود. سیم‌لاکی مسی نیز در داخل تولید می‌شود و ما نیز سیم‌لاکی مورد نیاز مجموعه را از کارخانجات تولیدکننده خریداری می‌کنیم. کیفیت سیم‌لاکی داخلی بسیار بالا است و نیازی به تامین این سیم‌ها از خارج کشور نیست. یکی دیگر از اجزای ژنراتور ورق‌های سیلیسوم است که فرایند تولید این ورق اصلا پیچیده نیست و شرکت‌های داخلی نیز توان تولید این ورق‌ها را دارند، اما به دلیل اینکه این ورق‌ها در داخل کشور تولید‌ نمی‌شود ما مجبوریم با خرید از کشورهای اکراین، کره، چین و روسیه نیاز مجموعه را برطرف کنیم. یکسری اجزای کوچک الکترونیکی در ساخت ژنراتور استفاده می‌شود که باید از طریق واردات تامین شود. قطعات اولیه ساخت ژنراتور قابل دسترس است و می‌توان آن را از داخل به راحتی تهیه کرد. در نتیجه ساخت ژنراتور در داخل می‌تواند به افزایش تولید مواد اولیه مصرفی کمک کند. با حمایت از تولید ژنراتور داخلی، اشتغال‌زایی نیز می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ماه نیرو با بیان اینکه پیشرفت صنایع به سه شرط بستگی دارد، گفت: اولین شرط حمایت دولت از صنایع است، حمایت دولت از تولیدکننده تنها در حد شعار است و در واقع هیچ‌گونه کمکی از طرف دولت به تولیدکننده نمی‌شود. دولت اعلام می‌کند که تسهیلاتی را به تولید اختصاص داده که تا امروز با وجود دوندگی‌های بسیار موفق به دریافت هیچ تسهیلاتی نشده‌ایم و نمی‌دانیم دقیقا این تسهیلات به چه کسانی داده می‌شود. بحث دومی که بر میزان تولید کشور تاثیر مستقیم دارد، بحث تحریم‌هاست. از زمان تحریم‌ها قیمت ورق‌های وارداتی ۶ برابر گران‌تر شده، در حالی که قیمت ارز ۳ برابر افزایش داشته است! تامین قطعات و تجهیزات اصلی به‌کار رفته در ساخت ژنراتور وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد. بحث سوم نیز ریشه در فرهنگ خرید کشور دارد، یعنی داشتن عرق ملی! متاسفانه درحال حاضر شرایط فعالیت برای تولیدکنندگان بسیار سخت شده است، زیرا تمایل مردم به خرید کالای خارجی افزایش یافته است. در گذشته تب خرید کالای خارجی وجود نداشت.

مشکات ادامه داد: اگر به ‌دنبال پیشرفت کشور هستیم، باید محدودیت‌هایی برای واردات بی‌رویه گذاشته شود و تسهیلاتی به تولیدکنندگان داخلی تخصیص یابد. استفاده از کالای ملی در ارگان‌های دولتی و خصوصی فرهنگ‌سازی شود. در اینصورت می‌توان به رشد و توسعه صنایع در ایران امیدوار بود، در غیر اینصورت وضعیت روزبه روز سخت‌تر و بدتر می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت با اشاره به اینکه کیفیت سیم در کیفیت ژنراتور تاثیر مستقیم دارد، بیان کرد: سیم‌لاکی اصلی‌ترین جز تشکیل‌دهنده ژنراتور است، در ساخت روتور از سیم‌لاکی تخت و در ساخت استاتور از سیم‌لاکی گرد استفاده می‌شود. در نتیجه نوسانات اخیر قیمت سیم‌لاکی تاثیر زیادی بر تغییر قیمت ژنراتور نیز داشته است. در واقع صنایع به صورت زنجیروار به‌هم وابسته هستند و التهاب یکی از حلقه‌های این زنجیر بر حلقه‌های دیگر صنعت نیز تاثیر می‌گذارد.

وی در پایان گفت: تمایل ما خرید سیم‌لاکی از تولیدکنندگان داخلی است و طی این چند ساله نیز سیم‌لاکی مورد نیاز مجموعه را از شرکت‌های داخلی تامین کرده‌ایم. با توجه به اینکه سیم‌لاکی تولید شده در ایران بسیار باکیفیت است، امیدواریم ثبات قیمت نیز داشته باشد تا مشکلی برای تامین این مواد اولیه نداشته باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4445
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه